Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Lalage » 17 jan 2011 19:01

schaapje schreef:@Hazelaar,

Ik heb hier niets zinnigs over te zeggen, maar ik sta p a f
Wat zit ik op een evangelisch eilandje zeg.
Ik wist niet dat dit allemaal aan de hand was.
En wat een strijd moet daar aan vooraf gegaan zijn om je kerk
te verlaten.

groeten

Bij evangelische kerken letten ze vaak helemaal niet zo op wie er weggaat, maar pronken enkel met wie er binnenkomt... (althans, dat is mijn ervaring)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 jan 2011 20:46

Ach, Lalage, ik neem toch aan dat jij je aan 't Zand wel thuis zult voelen...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 jan 2011 11:30

@Lalage

Jammer dat jij die ervaring hebt.
Maar het belangrijkste is, dat als iemand vertrekt deze persoon nog blijft geloven.
Naar welke gemeente hij/zij gaat is van minder belang, want een ware "kerk" bestaat
niet in mijn ogen. Het lichaam van Christus zijn alle gelovigen over de hele wereld.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 jan 2011 11:55

Amen!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 jan 2011 12:10

@riska :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 19 jan 2011 15:17

Ha Hazelaar,
Gelukkig is je verhaal niet maatgevend voor de hele GG, en ik ben blij dat ik het anders mag horen!

@the Keimpe,

Onlangs heb ik wat preken mogen luisteren van onder andere ds. Kattenberg en ds. Vreugdenhil en ik geef toe dat ik prettig verrast was, omdat vooral ds Kattenberg Jezus Christus voorop stelde. Ik heb alleen wel het idee, dat zulke dominees/ preken vrij schaars zijn binnen de GG.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 19 jan 2011 15:46

Ondanks dat ik geen lid ben van de Ger. gem. bezocht ik de diensten van ds. Kattenberg regelmatig. Ik heb bijzonder veel geleerd van deze man :D
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 jan 2011 19:26

schaapje schreef:@Lalage

Maar het belangrijkste is, dat als iemand vertrekt deze persoon nog blijft geloven.
Naar welke gemeente hij/zij gaat is van minder belang, want een ware "kerk" bestaat
niet in mijn ogen. Het lichaam van Christus zijn alle gelovigen over de hele wereld.

m.v.g.

Natuurlijk! Maar het is wel goed om te weten waarom mensen weggaan.

@Optimatus: dat heb je goed gezien, ik ga daar af en toe wel buurten en het is de meest gastvrije kerk die ik ken.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 jan 2011 19:32

hazelaar schreef:
Ha Hazelaar,
Gelukkig is je verhaal niet maatgevend voor de hele GG, en ik ben blij dat ik het anders mag horen!

@the Keimpe,

Onlangs heb ik wat preken mogen luisteren van onder andere ds. Kattenberg en ds. Vreugdenhil en ik geef toe dat ik prettig verrast was, omdat vooral ds Kattenberg Jezus Christus voorop stelde. Ik heb alleen wel het idee, dat zulke dominees/ preken vrij schaars zijn binnen de GG.

Gelukkig heb je ongelijk.
Ik beweer niet volledig te zijn, maar er zijn er meer bij wie je dit mag horen: Terlouw, Joosse, Labee, vd Net, Harinck (2x), v. Rijswijk, Paul, Golverdingen, Baan, Clemens, Tuinier, Vergunst (uit Nieuw Zeeland, ook panellid alhier) etc. etc. etc. (Het gevaar van namen noemen is dat ik: a. predikanten niet ken die ook Christus preken. b. predikanten vergeet die het zeker ook doen.)
Natuurlijk zullen deze predikanten ook wel eens een preek hebben die men "iets minder" vindt, maar ach, dat heeft iedere predikant, denk ik.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 jan 2011 20:55

Lalage schreef:
schaapje schreef:@Lalage

m.v.g.

Natuurlijk! Maar het is wel goed om te weten waarom mensen weggaan.

@Optimatus: dat heb je goed gezien, ik ga daar af en toe wel buurten en het is de meest gastvrije kerk die ik ken.

29 januari is er een nieuwjaarsreceptie van de organistenvereniging... kom gerust langs.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 20 jan 2011 16:15

ah dat wordt vechten om het orgel ..... :mrgreen:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jan 2011 19:08

TheKeimpe schreef:Gelukkig heb je ongelijk.
Ik beweer niet volledig te zijn, maar er zijn er meer bij wie je dit mag horen: Terlouw, Joosse, Labee, vd Net, Harinck (2x), v. Rijswijk, Paul, Golverdingen, Baan, Clemens, Tuinier, Vergunst (uit Nieuw Zeeland, ook panellid alhier) etc. etc. etc. (Het gevaar van namen noemen is dat ik: a. predikanten niet ken die ook Christus preken. b. predikanten vergeet die het zeker ook doen.)
Natuurlijk zullen deze predikanten ook wel eens een preek hebben die men "iets minder" vindt, maar ach, dat heeft iedere predikant, denk ik.

Laten schoten me nog te binnen: Mulder (2x), Visscher, IJsselstein, v. Eckeveld
Maar ook van predikanten als Karens, Karels, v. Aalst etc. heb ik prachtige preken mogen beluisteren

theoloog
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor theoloog » 23 jan 2011 01:04

Misschien is het al eerder genoemd, maar er lijken mij twee redenen om een kerkverband te verlaten:
- als je er om niet Bijbelse redenen uit gezet wordt.
- als God je roept om op een andere plaats te dienen.

Ik zou overigens een uitzondering willen maken voor een derde reden. Dat is wanneer je als toekomstig echtpaar uit verschillende kerkverbanden komt. Het lijkt me dan nuttig om samen te zoeken waar je God mag dienen.

Tegenwoordig lijkt daar nog een derde of beter vierde reden bij te komen, waar ik moeite mee heb. Nl. dat je ergens anders in je geloofsproces beter zou kunnen groeien. Zo iets van: ik kwam in die gemeente tot geloof, daar in die andere gemeente ben ik gegroeid naar de volwassenheid en nu heb ik een gemeente gevonden waar we uiteindelijk alleen over Israël en Openbaringen kunnen spreken. Dat had ik toen nog niet aangekund. Dit consumentisme lijkt steeds meer in de kerk hoogtij te gaan vieren. Ik zou iedere christen die zich bij onze gemeente aanmeld direct willen vragen of ze van plan zijn te komen dienen. Zo niet dan zijn er nog veel gemeenten waar ze de kerkbank kunnen verwarmen.
<>< A Dieu
De theoloog ;)

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 23 jan 2011 16:29

Als je om wat voor reden dan ook, je kerkverband doelbewust verlaat, verklaar je dan ook eigenlijk tegelijkertijd, dat de anderen die blijven, in jouw ogen alle verloren gaan. Andersom is even erg: als je eruit gezet wordt, verklaren de blijvers jou tot verlorene. Ik vraag mij af, of we in beide gevallen niet een ernstige misstap begaan. Velen vinden dat kennelijk niet, want anders zouden er niet TIENTALLEN kerken en kerkjes alleen al in Nederland ontstaan zijn. Naar mijn mening heb je ieder een persoonlijk geloof en je komt samen met anderen die ook ieder een persoonlijk geloof hebben, maar wel heel graag sman met anderen het geloof willen beleven en belijden in de eredienst. Met andere woorden: hij/zij die naast je in de kerkbank zit, kan wel heel andere persoonlijke geloofsopvattingen erop na houden dan jij, maar zolang dat niet openbaar wordt, blijven we samen in het zelfde kerkverband. We moeten het maar meer aan de Geest Gods overlaten, wat er gebeurt met verschillende opvattingen. Een groot gevaar is, dat we soms de kerken net zo beleven als de diverse politieke partijen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 jan 2011 09:23

Als je om wat voor reden dan ook, je kerkverband doelbewust verlaat, verklaar je dan ook eigenlijk tegelijkertijd, dat de anderen die blijven, in jouw ogen alle verloren gaan.

Dit is wel een hele barre stellingname. Graag zou ik de gedachte erachter ook vernemen.

Terug naar “Archief”