Kraamtijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mama_van_Roos
Verkenner
Verkenner

Re: Kraamtijd

Berichtdoor Mama_van_Roos » 06 jan 2011 20:23

In de kraamweek het bezoek om je bed ontvangen is echt een aanrader inderdaad. Ze blijven dan vaak niet lang en je kan met je kv of met manlief een teken afspreken voor als het je teveel wordt. Kunnen zij de boel naar beneden sturen en evt. daar nog een bakje koffie inschenken. Ook kan je dan het bezoek doseren, zodat je niet heel veel mensen om je bed heen hebt. Merkte dat ik daar ook erg moe van werd in de kraamweek.

Enneh.. je merkt inderdaad dat mensen met kinderen echt op kraamvisite komen en dat de rest vaak blijft plakken..

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 06 jan 2011 20:58

ik lees hier goede tips :)

Op zich zou ik het prima vinden als iemand wil mee eten, maar dan moet ie ook koken :mrgreen: (denk dan bijv. aan onze ouders ofzo ;-)) Goede vrienden van ons hebben in juni een kindje gekregen (op een dinsdag) toen had ik op de zondag daarna aangeboden om te koken, dat vonden ze wel super relaxed en was ook erg gezellig... (of doe je zoiets ook alleen als je nog geen kinderen hebt? :-oo )

Denk dat bij ons ook iets komt te staan over bezoek in kraamtijd, na telefoontje en anders op datum X... nog maar even over nadenken hoe precies.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 06 jan 2011 21:12

Jannoek schreef: toen had ik op de zondag daarna aangeboden om te koken, dat vonden ze wel super relaxed en was ook erg gezellig... (of doe je zoiets ook alleen als je nog geen kinderen hebt? :-oo )

Nee hoor ;-) Hier is er geen kraamverzorging en dus ook geen afgebakende kraamtijd maar in de kerk in Schotland werd er een rooster gemaakt waarop stond wie er voor de kraamvrouw ging koken die dag en dat liep dan een maand ofzo. Dus dan hoef je een maand niet te koken, ook wel lekker. En ja, daar deden wij ook aan mee ;)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 jan 2011 21:13

Dat over dat aanbieden over koken als je zelf kinderen hebt hangt denk ik wel af van waar je zelf woont. Stel dat een vriendin of broer/zus in de buurt zou wonen en ik zou zelf kinderen hebben zou ik dat gerust doen. Maar ik ga er niet een uur voor reizen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 jan 2011 21:17

Wauw, da's een mooi systeem!
hier kwam mijn moeder elke middag zodra de kv weg was, zij deed booschappen (of mijn man de avond ervoor nog snel), en zette alles klaar. als mijn man thuis kwam uit zijn werk kookte hij. Mee-eten zou ik niet op zitten te wachten. Het was eigenlijk wel een hectische tijd voor mijn man, overdag werken, 6 uur thuis, koken, opruimen, beschuitjes smeren, koffie zetten...die arme man :mrgreen:

Wij hebben wel het geluk dat mijn moeder deels zelf haar tijd in kan delen. Zodra ze wist dat Jurian geboren was, en dat mijn man maandag weer moest werken, heeft ze haar afspraken verzet, en zorgde ze dat ze elke dag kwam zodra de vk weg ging. Anders had ik me geen raad geweten. En elke avond kwam trouwens mijn zusje om te helpen met beschuitjes smeren en koffie zetten. (dus zo zielig was mijn man ook weer niet ;) ) Maar dat vind ik geen visite, mijn moeder en zusje weten de weg in ons huis net zo goed als wijzelf, dus die waren juist een enorme aanvulling.
Gelukkig wil mijn moeder deze keer weer helpen, en heeft ze zelfs haar vakantie erop aangepast :D want stel dat het kindje net geboren is en zij gaat met vakantie...of dat ze op vakantie zijn als het geboren wordt...haha. Al zitten ze maar een paar uur rijden verder, dus zouden ze zo terug zijn, maargoed, ik ben er wel blij mee :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 06 jan 2011 21:20

Scheelt ook wel dat je hier niet zoiets hebt als kraamvisite. Vaak is er een babyshower geweest en je gaat pas eens langs als je iemand op straat/in de kerk hebt gezien. Het is niet zo dat je meteen als vriendin de volgende dag op de stoep staat. Dus voor kraamvrouw en -heer een stuk rustiger dan in NL.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 07 jan 2011 11:50

Mijn broer en schoonzus wonen in Canada en daar gaat het ook zo. Heeft wel mooie en leuke kanten vind ik, maar 'k genoot er ook altijd van om onze kinderen in de kraamtijd aan familie en vrienden te laten zien. Het echte hele prille gaat er zo snel vanaf.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 jan 2011 15:02

Wij hebben dan zelf (nog) geen kinderen, maar je voelt toch wel aan dat je niet lang op kraamvisite kunt gaan? De laatste x dat we op kraamvisite gingen, hadden we er door de sneeuw 3 uur over gedaan (normaal 3 kwartier), zodat we om half 12 aankwamen ('s morgens, we hadden vooraf gecheckt of het schikte als we 's morgens kwamen, vonden ze juist fijn, dan was het juist rustig). Het was dat mijn vriendin zelf uitdrukkelijk aanbood dat we gezien de situatie brood mee aten (en dat de kraamverzorgster er nog was), anders waren we na een klein uurtje weer opgestapt en hadden onderweg wel wat te eten geregeld (we moesten toen nog door naar Hellendoorn). Na de maaltijd zijn we ook gelijk weg gegaan.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 jan 2011 15:17

@LeChat heeft je schoonzus die boot nog gemaakt voor je vriendin?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 jan 2011 15:35

Die is voor 'n andere vriendin :wink: Het 'prototype' heb ik al gezien, is supergaaf geworden (staat ook op de site). Het 'echte' exemplaar is als het goed is in de maak of misschien wel al af. Zodra het kindje er is, geef ik de naam door en komt die erop.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 07 jan 2011 15:50

Het voorbeeld heb ik gezien een tijdje terug en vind het echt super leuk geworden! Wel erg leuk dat de naam er ook op komt.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 jan 2011 18:46

Ja, dat maakt het echt persoonlijk hè.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 jan 2011 14:00

Mijn vriendin is afgelopen zaterdag bevallen. Gisteren een uurtje geweest. Lief zeg, zo'n klein meisje!!!

Hun kraamverzorgster kwam met de (bekende) tip bij te houden wie wanneer wil komen en dan gewoon te zeggen tegen de volgende dat het die dag niet meer kan, omdat het te druk wordt dan. Maar ja, er zijn natuurlijk altijd mensen die komen zonder vooraf even te bellen...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 11 jan 2011 14:05

Wij hadden bij Timon niets op het kaartje staan over bellen vooraf oid, maar ik kan me niet herinneren dat er iemand kwam zonder te bellen. Nou ja, alleen mijn ouders af en toe, maar dat vind ik niet zo'n probleem :wink:
Bij Sylke moesten we wel wat op het kaartje zetten omdat zij in het zkhs lag en we dus nauwelijks bezoek konden ontvangen. We zaten toen een halfjaar later nog met 'kraam'bezoek :mrgreen:

@Lechat, leuk, gefeliciteerd!

Stip
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stip » 11 jan 2011 16:14

Wij hadden niks op het kaartje staan, maar haast niemand op bezoek gekregen die niet van te voren had gebeld. Dus dat ging prima.

Wij hadden kraamhulp van de RST. In schoonmaken was ze een ster, maar voor de rest weinig aan gehad. Ze was erg onzeker en moest alles op internet opzoeken. Tsja, dat kunnen we zelf ook wel :-).
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

Terug naar “Archief”