Kraamtijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mama_van_Roos
Verkenner
Verkenner

Re: Kraamtijd

Berichtdoor Mama_van_Roos » 04 jan 2011 12:32

Evelien schreef:Kraamzorg, het verschilt zo enorm wat voor kraamverzorgster je krijgt.

Ik hoorde pas een verhaal waar m'n oren van stonden te klapperen.... een kraamverzorgster is er niet om de plinten te stoffen en ook niet om de ramen te lappen. :shock: :shock: Bizarr gewoon.

Ze zijn er niet voor, maar als ze naast hun zorg voor jou en kind(eren), die gewoon goed moet zijn, dat er nog bij kunnen doen, is het toch handig?

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 04 jan 2011 12:33

Heb nooit met kraamzorg van doen gehad (behalve dan op professioneel gebied) maar het lijkt mij ook niet dat ze er is om de plinten te stoffen en de ramen te zemen. Dat lijkt mij in de kraamtijd toch niet zo belangrijk en die dingen kunnen ook weleens 2 weken wachten toch?

Mama_van_Roos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mama_van_Roos » 04 jan 2011 12:38

Wij hadden op het kaartje gezet dat ze moesten bellen voor bezoek. Ik vond dat erg fijn, want dan kan je zelf plannen hoeveel je er wilt per keer en wanneer. Ouders belden vaak ook wel of het schikte, omdat ze verder weg wonen, maar die waren altijd welkom.
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een kraamfeest ipv kraambezoek?

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 04 jan 2011 12:46

Snap wel dat ouders bellen als ze verder weg wonen. Die van ons wonen alle twee ongeveer 10km hier vandaan.
Ik heb zelf geen ervaring met een kraamfeest maar wel op een paar andere feesten geweest maar ik vind het echt 10 keer niks.
Snap wel dat sommige mensen er voor kiezen maar wij willen het bezoek gezellig aan huis.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 jan 2011 12:49

LauraC schreef:Heb nooit met kraamzorg van doen gehad (behalve dan op professioneel gebied) maar het lijkt mij ook niet dat ze er is om de plinten te stoffen en de ramen te zemen. Dat lijkt mij in de kraamtijd toch niet zo belangrijk en die dingen kunnen ook weleens 2 weken wachten toch?

klopt... maar er zijn zat gezinnen waar men verwacht dat de kraamverzorgster dat moet doen.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 04 jan 2011 12:59

Ik hoop maar dat onze moeders geen koortsblaren hebben op het moment dat ons kindje wordt geboren... Voor allebei het eerste kleinkind, en allebei hebben ze behoorlijk vaak koortsblaren... ;-)

Wij zitten wel te denken om een kraamfeest te doen. Maar dat houdt niet in dat er verder niemand welkom is natuurlijk ;-)
Maar dat is dan denk ik meer voor de mensen die iets verder bij je vandaan staan ofzo.. Tenminste, zo zie ik dat....
Bij ons wonen zowel ouders als schoonouders 1,5 uur rijden bij ons vandaan, dus ik gok niet dat ze zomaar langs zouden komen...

En wat die plinten betreft, dat doe ik zelf ook niet elke week... #-o

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 jan 2011 13:05

Een kraamfeest in zaaltjes enzo vind ik niet zo heel leuk, maar ik hoop toch echt dat mijn alsnog akkoord gaat met een kraamfeest gewoon hier thuis. Ik vond dat bezoek, al die maanden lang, echt niet fijn. Ik was gewoon nog niet zo snel helemaal fit, en het is al wennen met een kindje erbij, en dan elke avond bezoek, dat wil ik niet meer.
Ik wil het liefst op het kaartje zetten dat mensen van harte welkom zijn tijdens de kraamweek en als dat niet lukt om het kraamfeest, dat we na een week of 3 of 4 houden. Het lastige is wel dat het dan zomervakantie is. maargoed, een enkel bezoek na de zomervakantie vind ik geen probleem, en waarschijnlijk komen er bij een 2e toch minder mensen. Mijn man vindt het heel ongastvrij om zoiets op een kaartje te zetten. Nu scheelt het wel dat het zomervakantie is, dan ligt het kerkenwerk en politiek plat, in januari zat mijn man (en ik na een paar weken) weer stampvol met afspraken, dan is het echt niet leuk om die laatste vrije avond weer bezoek te krijgen, vond ik.

Ramen lappen ofzo vind ik totaal onnodig tijdens een kraamweek. maar onze kraamverzorgster verschoonde 1 keer mijn bed in die week, en zoog 1 keer op die kamer, terwijl alle visite daar lekker beschuitjes zat te eten. Ook de babykamer maar 1 of 2 keer, en beneden twijfel ik of ze het deed. De was half, mijn man moest alsnog 's avonds aan de slag. Dat vond ik erg minimaal. Mijn moeder kwam gelukkig na haar werk meteen om te koken en verder wat te soppen. Anders had ik het toch zelf meoten doen en dat lukte helemaal niet die eerste week. Dus hopelijk is de kraamverzorgster van RST beter :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 04 jan 2011 13:14

Wij hebben alle keren hulp gehad van de SHG en dat beviel prima.

LauraC schreef:Heb nooit met kraamzorg van doen gehad (behalve dan op professioneel gebied) maar het lijkt mij ook niet dat ze er is om de plinten te stoffen en de ramen te zemen. Dat lijkt mij in de kraamtijd toch niet zo belangrijk en die dingen kunnen ook weleens 2 weken wachten toch?

Natuurlijk kan zulk werk wel even wachten, maar als er (vooral bij een eerste/tweede) veel tijd over is, waarom niet eens iets extra's doen? Mijn zus deed dat i.i.g. wel toen ze kraamverpleegster was, want na die 2 weken kom je daar als kersverse moeder meestal ook nog een tijdje niet aan toe. Tenminste, ik niet ... Maar hier zijn we er nooit vanuit gegaan dat de zuster het wel zou doen, 't was altijd een meevaller als er wat extra's gebeurde :wink: . Wel heb ik het altijd erg op prijs gesteld als de bedden van iedereen verschoond werden net voor de laatste kraamdag. Dan hoefde ik daar de eerste tijd niet naar om te kijken. Gelukkig hoort dat in principe bij het takenpakket van de SHG-zusters :wink:. Ook werd m'n bed minstens om de dag en als ik het wilde elke dag verschoond, werd er elke dag gestoft en gezogen in de kraamkamer, zelfs de hele benedenverdieping! En de badkamer en toiletten blonken ook altijd zo tegen twaalven! Aan de ander kant hing manlief ook regelmatig 's avonds een wasje op of deed andere klusjes om het de kraamverzorgster makkelijker te maken :wink: .

zomaar
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaar » 04 jan 2011 13:23

Hier 3x rst, en dat is prima bekomen. Wij hebben het er nooit op gezet wanneer ze mochten komen. Praktijk bij ons is toch dat de meesten wel bellen als het gelegen komt. En als het dan een keer vol zat dan gingen de eersten wel weer, een kraambezoek moet je ook niet lang maken. En de algemene regel is toch wel dat je s'avonds tussen 8 en half 10 komt. Tenminste dat merk ik hier wel, dat iedereen dat aanhoud. NIet dat ze die hele tijd er zijn hoor maar eerder komen ze niet en langer blijven ze over het algemeen ook niet. Behalve de echte vrienden of familie zo gezegd.

Een kraamfeest vind ik persoonlijk ook niets aan. Heb het nu paar keer gehad, maar zelf kende ik dan heel weinig van de andere bezoekers en dan zit je daar zo'n hele avond. De ouders zelf spreek je bijna niet want die staan eerst een tijd handen te schudden en kados te bewonderen.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 04 jan 2011 13:51

Wij hebben de laatste twee keer op het kaartje gezet dat we het fijn vonden als mensen eerst even belden. Dit omdat we bij de tweeling zooooveel bezoek (tegelijk) kregen dat het echt teveel was en ik 's nachts niet meer sliep van de drukte van de avond ervoor. 't Scheelde wel erg dat we niet zo'n grote slaapkamer hadden en de mensen bij wijze van spreken ongeveer op het bed zaten :mrgreen:. Bij de laatste twee ging het veel beter, en dat was voor iedereen goed. Ook voor de kinderen; eerder wilden ze bijna niet gaan slapen want 'Wie zou er komen?'. Nu zeiden we gewoon: 'Die en die komt, dus jullie kunnen rustig gaan slapen.' Manlief vond het eerst ook niet zo hartelijk staan op het kaartje, maar het effect vond hij toch wel zó, dat het er de volgende keer zonder slag of stoot op mocht staan :mrgreen:.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 04 jan 2011 15:01

Evelien schreef:Kraamzorg, het verschilt zo enorm wat voor kraamverzorgster je krijgt.

Ik hoorde pas een verhaal waar m'n oren van stonden te klapperen.... een kraamverzorgster is er niet om de plinten te stoffen en ook niet om de ramen te lappen. :shock: :shock: Bizarr gewoon.

Bizar als mensen dat verwachten ja, dan help ik ze snel uit die droom :mrgreen: als ik tijd zou hebben zou ik het met liefde doen, maar nee, het is ech tniet normaal al smensen dit verwachten. Kraamverzorgsters zijn geen veredelde huishoudelijke hulpen ofzo.
Mijn ervaring is dat de mensen die dit verwachten vaak zelf niet de makkelijkste zijn...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 04 jan 2011 16:00

Sophie77 schreef:Wij hebben alle keren hulp gehad van de SHG en dat beviel prima.

Maar hier zijn we er nooit vanuit gegaan dat de zuster het wel zou doen, 't was altijd een meevaller als er wat extra's gebeurde :wink: . Wel heb ik het altijd erg op prijs gesteld als de bedden van iedereen verschoond werden net voor de laatste kraamdag.

Ik denk dat daar het verschil ligt ;) Heb het idee dat sommige mensen het wel makkelijk vinden, zo'n kraamverzorgster die ook het hele huis spik en span maakt. Als nieuwbakken moeder lijkt mij overigens dat je meer aan je hoofd hebt dan hoe schoon je plinten zijn en je mag toch verwachten van je omgeving dat ze niet eerst een vinger langs de plinten halen als ze de eerste 3 maanden op visite komen :? Hier in Engeland is er helemaal geen kraamzorg dus ja, dan stel je je verwachtingen sowieso bij als je bij iemand op bezoek gaat :mrgreen:

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 04 jan 2011 16:46

Ik heb kraamzorg van de RST gehad, leuke meid deed haar werk prima.
Alleen weinig verstand van flesvoeding terwijl ik bij de intake al had aangegeven geen bv te gaan geven.
na 10 dagen kraamzorg ging J. uitgedroogd het ziekenhuis in :(

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 05 jan 2011 11:31

petra85 schreef:Ik heb kraamzorg van de RST gehad, leuke meid deed haar werk prima.
Alleen weinig verstand van flesvoeding terwijl ik bij de intake al had aangegeven geen bv te gaan geven.
na 10 dagen kraamzorg ging J. uitgedroogd het ziekenhuis in :(

Nou dat is ook heftig! Een kraamverzorgster moet dat juist voorkomen, tenzij een kind ziek word dan kan je er ook niks aan doen.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 05 jan 2011 12:27

Ik denk dat het verschillend is per kraamverzorgster.
Maar het ligt er toch ook aan hoe het gaat.
- vragen moeder en kind veel aandacht
- zijn er al meer kinderen e.d.

Onze kraamverzorgster deed veel in het huis. Maar ze had erg weinig werk met mij en Anna Sofie. Ik vond het wel relaxt.
Ik vind trouwens ook dat mensen wel mogen zorgen dat hun huis heel netjes en schoon is voordat het kind geboren wordt. Dan is het ook makkelijk bijhouden voor een kraamverzorgster.

Kraamfeest: lijkt mij bij een volgende nog wel wat: in de kraamweek welkom en anders op het kraamfeest. Want wekenlang iedere keer visite vond ik niets. (das het nadeel dat helft van de familie ver weg woont, komt een deel niet direct in de kraamweek dus heb je weken lang iedere zaterdag mensen)
Time flies when you have none!

Terug naar “Archief”