Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Lalage » 26 dec 2010 17:26

Ik heb vijf van de zes afleveringen gezien. Ik schaam me wel voor wat sommige christenen zeggen waardoor ze de zoekers juist verder van God af brengen :( Heb wel echt respect dat de drie BN'ers oprecht op zoek zijn gegaan!

rai
Mineur
Mineur

Berichtdoor rai » 26 dec 2010 20:17

Lalage schreef:Ik heb vijf van de zes afleveringen gezien. Ik schaam me wel voor wat sommige christenen zeggen waardoor ze de zoekers juist verder van God af brengen :( Heb wel echt respect dat de drie BN'ers oprecht op zoek zijn gegaan!

Wat zeggen sommige Christenen dan waarvoor jij je schaamt?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 26 dec 2010 23:46

JeeWee schreef:Op dit moment zit ik in Engeland en ben vanmorgen hier naar een dienst in een Strict Baptist church geweest.
Frappant was de preek over de wijzen uit het oosten. Astrologen, die wel benieuwd waren, maar God niet kenden. Op zoek naar God dus.
De brave Farizeeërs wezen hen de weg naar de stal want ze kenden de Schrift op hun duimpje.
...en zelf bleven ze thuis!
Ik word wel eens verdrietig van reacties zoals ik hier vaak lees.
Alles keurig op een rijtje.

Wat er in allemaal 'ingeslopen' weet ik niet. Ik weet alleen dat Kind in de kribbe me te machtig is geworden en dat, als ik anderen naar Hem verwijs, ik heel graag mee ga.

Ik denk dat we er eens van af moeten om zelf te oordelen.

Ik heb een zelfde preek gehoord, zij het in Nederland ;-)

Wat mij opviel is het volgende. Deze astrologen geloven de Bijbel dat ze in Bethlehem moeten zijn en geven daar meteen gehoor aan. Ze gehoorzamen dus Gods Woord onvoorwaardelijk en zetten geen vragentekens bij de geboorteplaats die niets voorstelt in vergelijking met bijvoorbeeld Jeruzalem.
De farizeeërs laat ik even buiten beschouwing. Ze namen niet eens een kijkje terwijl ze wisten dat de Heiland daar geboren zou worden.

Wat me opvalt in deze 'Op zoek naar God' is dat het vaak gaat over het ervaren van God. De bevestiging van het bestaan van God. Iedereen heeft dat volgens Romeinen 1. Maar dat is natuurlijk geen levend geloof. De duivels geloven immers ook dat God bestaat...'en ze sidderen'. Het gaat dus om geloof en het leven daaruit. Als Gordon zegt dat hij niets met de Bijbel heeft, is dat geen goed teken, ondanks wat hij heeft ervaren. Als Dennis vd Geest zegt dat hij niets heeft met een God die op deze manier beslist over eeuwig leven en dood, dan is dat ernstig. Ik vraag me af of de programmamakers dat duidelijk genoeg hebben overgebracht. Geloof staat niet gelijk aan ervaren.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 dec 2010 00:14

Dat laatste ben ik absoluut volledig met je eens.
Te snel wordt geloof met gevoel verward.
God gaat zoveel verder dan een ervaring.
Daarbij geloof ik dat Gods wegen met iedereen anders zijn.
Om uiteindelijk bij het zelfde einddoel terecht te komen. Aan Zijn voeten.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 dec 2010 09:17

@ Henkie, mee eens, dat zou ik ook anders gedaan hebben. Die "ingeschapen Godskennis" heeft blijkbaar geleid dat ze op zoek gaan maar hoe leren ze Hem echt kennen? Dat is moeilijk, zeker als de mensen in hun zoektocht "bewijs" willen, gevoel. Je kan dan ook niet zeggen: Je moet het gewoon geloven zonder te voelen want dan krijg je als actie: Ja maar hoe weet ik dan dat het waar is. Het anders doen (en er ook nog een kijkbaar programma van maken) is wel lastig. Het probleem zit hem vooral in de cultuur van waaruit een ongelovige iets wel voelen en zo bewijs wil hebben....... Tja, hoe ga je daar dan mee om?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 27 dec 2010 18:34

het probleem in het hedendaagse christendom is dat teveel mensen zichzelf laten geloven. we nemen Jezus aan en zijn zo al gearriveerde christenen geworden terwijl we helemaal nooit geen Christus nodig gekregen hebben als borg voor onze schuld.
dat heeft niets met oordelen te maken JeeWee,maar het spreekt over de wijze waarop Gods echte volk door Hem geleerd en bekeerd wordt.
Jezus waarschuwd zelf zeer ernstig tegen de "wolven" in schaapsklederen, en vermaant ook Zijn navolgers hetzelfde te doen. het nabijkomend christendom heeft al zoveel kapot gemaakt.
in Johannes 8 lezen we ook over Joden die in Hem geloven..............maar dezelfde "gelovigen" zouden Hem gestenigd hebben als Hij het niet zelf verhoed zou hebben.
Dat "geloof" wordt veel gevonden.

5. Joh 8,30
Als Hij deze dingen sprak, geloofden velen in Hem.

6. Joh 8,31
Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Indien gijlieden in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen;

59 Zij namen dan stenen op, dat zij ze op Hem wierpen. Maar Jezus verborg Zich, en ging uit den tempel, gaande door het midden van hen; en ging alzo voorbij.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 dec 2010 20:50

JeeWee schreef:Dat laatste ben ik absoluut volledig met je eens.

Bij jou krijg ik heel erg het gevoel dat je wel aan de goede kant staat, maar het totaal niet verstaat !
Je blijft heel erg hangen in je "stokpaardjes", wat jammer nou toch.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 dec 2010 21:32

schelpje3 schreef:
JeeWee schreef:Dat laatste ben ik absoluut volledig met je eens.

Bij jou krijg ik heel erg het gevoel dat je wel aan de goede kant staat, maar het totaal niet verstaat !
Je blijft heel erg hangen in je "stokpaardjes", wat jammer nou toch.

Tja, wat is de goede kant? Jouw kant?
Of Gods kant?
Of haal je die twee door elkaar?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 dec 2010 21:45

Je wilt het gewoon niet begrijpen he :(

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 dec 2010 21:50

schelpje3 schreef:Je wilt het gewoon niet begrijpen he :(

Iets begrijpen is iets heel anders dan een mening overnemen.
Bij jou klopt het plaatje kennelijk pas als ik het met je eens ben...

Wel grappig ook dat je mij verwijt dat ik "blijf hangen in mijn stokpaardjes"' terwijl je dat kennelijk bij je zelf echt niet ziet...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 dec 2010 22:10

Horeb schreef:Jezus waarschuwd zelf zeer ernstig tegen de "wolven" in schaapsklederen, en vermaant ook Zijn navolgers hetzelfde te doen.

Maar beste Horeb, laten we ONSZELF onderzoeken of we zélf geen wolven in schaapskleren zijn!
Het is zo makkelijk om naar anderen te wijzen, maar wij gaan vaak enorm met ons gevoel op de loop. Juist bin onze refokringen is veel gebaseerd op hoe we voelen, ervaren of juist niet ervaren.

Deze lezing van ds. C.G. Vreugdenhil was een eyeopener voor me...

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 28 dec 2010 07:40

Ik vind het zo 'grappig' dat sommige mensen die het programma niet gezien hebben het programma Gordon op zoek naar God noemen...
Er waren er toch echt nog 2 hoor...

Ik ben zelf vooral geraakt door de zoektocht van Lizelotte. Zo oprecht en verlangend. Prachtig om te horen dat ze blijft lezen in de Bijbel, het er met haar vrienden over heeft die er niks van begrijpen, maar toch doorzet.

Verder vind ik het nog steeds frappant dat mensen een oordeel kunnen vellen over een programma wat ze niet gezien hebben.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 28 dec 2010 12:50

JeeWee schreef:
Horeb schreef:Jezus waarschuwd zelf zeer ernstig tegen de "wolven" in schaapsklederen, en vermaant ook Zijn navolgers hetzelfde te doen.

Maar beste Horeb, laten we ONSZELF onderzoeken of we zélf geen wolven in schaapskleren zijn!
Het is zo makkelijk om naar anderen te wijzen, maar wij gaan vaak enorm met ons gevoel op de loop. Juist bin onze refokringen is veel gebaseerd op hoe we voelen, ervaren of juist niet ervaren.

Deze lezing van ds. C.G. Vreugdenhil was een eyeopener voor me...

Zou je dat eens uit kunnen leggen, waarom het een eye-opener voor je was?

b.v.d. Learsi

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 05 jan 2011 21:26

Horeb schreef:het probleem in het hedendaagse christendom is dat teveel mensen zichzelf laten geloven. we nemen Jezus aan en zijn zo al gearriveerde christenen geworden terwijl we helemaal nooit geen Christus nodig gekregen hebben als borg voor onze schuld.
dat heeft niets met oordelen te maken JeeWee,maar het spreekt over de wijze waarop Gods echte volk door Hem geleerd en bekeerd wordt.
Jezus waarschuwd zelf zeer ernstig tegen de "wolven" in schaapsklederen, en vermaant ook Zijn navolgers hetzelfde te doen. het nabijkomend christendom heeft al zoveel kapot gemaakt.
in Johannes 8 lezen we ook over Joden die in Hem geloven..............maar dezelfde "gelovigen" zouden Hem gestenigd hebben als Hij het niet zelf verhoed zou hebben.
Dat "geloof" wordt veel gevonden.

5. Joh 8,30
Als Hij deze dingen sprak, geloofden velen in Hem.

6. Joh 8,31
Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Indien gijlieden in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen;

59 Zij namen dan stenen op, dat zij ze op Hem wierpen. Maar Jezus verborg Zich, en ging uit den tempel, gaande door het midden van hen; en ging alzo voorbij.

Dit is een onjuiste Bijbel interpretatie.

Volgens Bijbel verklaarders o.a. Matthew Henry zegt: hier staan toch tweeërlei soorten van mensen voor Jezus. Het zijn dus niet dezelfde!
(1) Die wel in Hem geloofde en hen vriendelijk toesprak.
(2) Die niet in Hem geloofde en zeiden: wij zijn Abrams zaad. En Hem dus wilde stenigen.

Ik ga dan toch liever met Matthew Henry mee dan met Horeb.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 06 jan 2011 13:03

Jantjes schreef:
Ik ga dan toch liever met Matthew Henry mee dan met Horeb.

sure....lijkt me echt beter.

niet om afbreuk aan M.H. te doen....maar toch had hij vaak wel afwijkende ideeen m.b.t.bijbelverklaringen. hij neigde erna alles erg door de gereformeerde bril te bezien en te verklaren. dus in de geest van de reformatie.

heb je trouwens ook de kanttekening van Calvijn over dit hoofdstuk gelezen?

Terug naar “Archief”