Berichtdoor Aurelius » 19 dec 2010 15:36
Beste vrienden,
De afgelopen weken was ik druk bezig met het schrijven van mijn thesis; nu ben ik weer beschikbaar.
Even heel snel reageren op allerlei bijdragen:
@Riska Dank voor je eerlijke antwoord. Zoek nu 'ja!' te kunnen zeggen. Zoek overgave aan Zijn wil: vraag hem erom.
@Bastiaan Dank voor je goede reply. Ik hoop dat je gelijk hebt.
@Cathy Ok: na het napluizen houd jij de mogelijkheid open dat je katholiek zult worden?
@Optimatus Indien je gelijk hebt en een protestant gered is, dan wordt ik vandaag nog protestant. Das veel leuker en makkelijker: ik kan mijn eigen paus zijn.
@Optimatus Ieder groepje ketters heeft zijn eigen groepje letters. Dat is een waar woord.
@Pasker Je schreef: "Het lijkt mij juist onnatuurlijk als de leden gaan uitmaken wat de leiding zou moeten doen". Uitstekend uitgedrukt, naar mijn oprechte mening.
@Riska Het celibaat machtsmisbruik? Wat zou de Kerk ermee winnen of verliezen?
@Marnix De Bijbel is door de leiding geschreven en samengesteld. Bedacht Mozes ook zijn eigen regels?
@Riska Ook Mozes legde de priesters allerlei regels op; die stonden nergens geschreven. Niemand die klaagde, of het moeten die 250 geweest zijn.
@Riska Niet de eis, wel de voorkeur, zeg je? Hoe kom je daarbij?
@learsi, beste vriend. Zeker weten doen wij niet, maar wij geloven: dat heeft ons gered. We vertrouwen op de woorden van Paulus: de Kerk is de pilaar.
@Marnix Iedere gedoopte katholieke man kan in theorie tot paus gekozen worden. Het feit dat Petrus getrouwd was is dan reeds minder opmerkelijk.
@Optimatus en Riska Inderdaad, er is veel mis binnen de Kerk: zij is ziek. We hebben jullie nodig en jullie hebben haar nodig.
@Optimatus Waarom zou de heilige Kerk geen uitzonderingsregels mogen hebben (bijvoorbeeld mbt. het celibaat)? Regels zijn vaak complex, bestaan uit meer dan een enkele regel.
@Optimatus Maria's onbevlekte ontvangenis is niet onschriftuurlijk. Doch, op grond waarvan verwerp je iets dat niet in de Bijbel staat? Staat dat in de Bijbel?
@Marnix Het priesterschap is niet het enige ambt binnen de Kerk. Zou God iemand roepen tot een onmogelijkheid? Verzon Mozes zijn kerkregels ook?
Ik heb wel geleerd niet te snel te protesteren tegen de Kerk. Vroeger dacht ik dat die allemaal knettergek zijn daar in Rome. Nu blijken ze keer op keer gelijk te hebben. De schoonheid van de heilige Kerk is met geen pen te beschrijven. Zoek haar te verstaan. Bid om inzicht. Dan kan je haar altijd nog afwijzen.
Het is niet mijn bedoeling dit topic te heropenen. Ik vind de afsluiting van Optimatus voldoende goed. Ook bovenstaande oneliner van Pasker vat eea. goed samen, denk ik. Bedenk telkens dat de bisschop van Rome - althans volgens de leer van de katholieke Kerk - een soortgelijke functie vervult als Mozes destijds: dat kan veel duidelijkheid scheppen. Beiden leid(d)en het verbondsvolk van God op aarde. Ook is het zeer nuttig om te beseffen dat vrijwel alle katholieke leerstellingen vandaag reeds gevonden kunnen worden bij de allergrootste heiligen en exegeten binnen de Christelijke heildsgeschiedenis, zoals Irenaeus, Augustinus of Athanasius. Dit wil niet zeggen dat iets dus waar is, maar kan wel werken als motivatie om alles uit te zoeken en na te gaan wat hen bezielde. Praktisch alles blijkt uitgesproken Schriftuurlijk.
Hartelijke groeten,
Aurelius