Is overgewicht zonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 15 okt 2002 22:03

dE bAdEeND schreef:Ik denk niet dat een overgewicht goed is, aangezien je lichaam "de tempel van de heilige geest" is.

Hmm, is een grote brede tempel niet beter?
Niet het aanzien, maar het wezen!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 okt 2002 08:59

dE bAdEeND schreef:
Ik denk niet dat een overgewicht goed is, aangezien je lichaam "de tempel van de heilige geest" is.

? is dit humor?

Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 16 okt 2002 15:42

Doe je overgewicht jezelf niet bewust aan, zoals kruimel zegt?

Ik eet/snoep zelf hoor! En ook bewegen e.d. doe je zelf!
Van buiten kun je inderdaad niet zien of overgewicht door overdaad komt of door ziekte o.i.d. Daarom wil ik ook niet mensen aanvallen, maar wijzen op hun verantwoordelijkheden! Is daar iets op tegen?
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

Maninne
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Maninne » 16 okt 2002 17:48

Er is niks tegen iemand op zijn verantwoordelijkheid wijzen, maar dan kun je wel van alles naar voren gaan halen, drank, drugs, en waar je ook maar aan verslaafd kunt zijn en/of teveel gebruikt. Het gaat alleen om het feit dat sommige dingen niet van buiten te zien zijn of iemand zichzelf bewust in gevaar brengt of niet.

Daarom kun je zo moeilijk beoordelen of iets komt door overdaad of door een ziekte, en dan is er een duidelijk verschil dacht ik zo. :roll:
Afbeelding

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 16 okt 2002 19:26

Haha, alleen al de titel van dit topic: :)

Is overgewicht zonde?

Ik vind dit nogal zwaar aangezet :P

Is vermageren zonde?

Naar mijn mening is overmatige aandacht voor lichamen en lichamelijkheid eerder zonde dan overgewicht :roll:
Niet het aanzien, maar het wezen!

jaop

Berichtdoor jaop » 16 okt 2002 22:12

mijns inziens: heel juist opgemerkt toriso!!
voortvloeiend vanuit de vorige vraag: IS FITNESS ZONDE???

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 okt 2002 12:41

IS FITNESS ZONDE???
ja, hier kun je feitelijk alles invullen, of iets zonde is of niet. Maar het is wel goed om erover na te denken.
Laatst gewijzigd door surfer op 17 okt 2002 13:49, 2 keer totaal gewijzigd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 okt 2002 12:45

ja, hier kun je feitelijk alles invullen, of iets zonde is of niet.

Heb ik hier niet eerder voor gewaarschuwd? Helemaal aan het begin van deze discussie?

sirvienta
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sirvienta » 17 okt 2002 12:58

surfer schreef:
dE bAdEeND schreef:
Ik denk niet dat een overgewicht goed is, aangezien je lichaam "de tempel van de heilige geest" is.

? is dit humor?

Voor mij wel en ik denk dat alles watmet jegewicht heeft te maken en wat jij extreem doet, zoalsxtreem afvallen, zonde is!
maar maak je niet zo druk,volgens mij heeft ieder mens de gave gekregen om te eten maardoor allerlei oorzaken wordt er veel te veel aandacht besteedt aan eten en gewicht...
MAAK JE NIET DIK!!!!
Grtz,
sirvienta
liefs van jullie forum-zusje --> sirvienta 's back again!!

Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 18 okt 2002 14:56

Ik denk dat door velen het overgewicht probleem wordt onderschat!
Waarom dachten jullie dat de overheid momenteel met een campagne dienaangaande (wow) bezig is!
Vooral onder jeugd is dit probleem erg groot!
Tuurlijk is te veel en te erg lijnen en ondergewicht ook zeker en helemaal niet goed!
Toch is in onze welvaartsmaatschappij overgewicht een heel erg groot probleem!

ff stukkie informatie:

De gevaren van overgewicht

Een beetje te zwaar zijn is nog geen gevaar voor de gezondheid. Maar een flink overgewicht wel. Je gewrichten zijn er bijvoorbeeld niet op berekend zijn om te veel gewicht te dragen. Vooral je knieën worden snel te zwaar belast.

Overgewicht kan ook een rol spelen bij bepaalde ziektes. Zo is de kans op ouderdomssuiker (diabetes type 2) groter bij mensen die te zwaar zijn. Suikerziekte is gevaarlijk omdat het een risicofactor is voor hart- en vaatziekten. Overgewicht kan ook de bloeddruk en het cholesterolgehalte doen stijgen. De meeste mensen die te zwaar zijn en een te hoog cholesterol hebben, kunnen dit verlagen door af te vallen.

Anderszins zijn er ook veel mensen die suikerziekte of te hoog cholesterol hebben, maar niet te zwaar zijn. Zij doen er natuurlijk niet goed aan om af te vallen! Om de kans op hart- en vaatziekten te verlagen wordt hen wel een gezonde voeding aangeraden maar die is niet bedoeld om het lichaamsgewicht te verlagen.

Snel veel afvallen is niet zo verstandig als het niet echt nodig is. Jojo-en (schommelen van gewicht) is ongezonder dan het iets te zwaar zijn. Begin daarom voorzichtig met afvallen, neem de tijd, en stel geen onhaalbare doelen. Heel streng lijnen is niet vol te houden, het is dan ook niet erg om af en toe iets te nemen dat niet in je dieet past.

Het is overigens het beste om aan preventie te doen. Als je eenmaal te dik bent is het eigenlijk al te laat: 95 procent van alle afvallers komt na het dieet namelijk weer aan. Zo'n 30 procent komt zelfs boven het oude gewicht uit.
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

joepie

Berichtdoor joepie » 19 okt 2002 07:31

Het is overigens het beste om aan preventie te doen. Als je eenmaal te dik bent is het eigenlijk al te laat: 95 procent van alle afvallers komt na het dieet namelijk weer aan. Zo'n 30 procent komt zelfs boven het oude gewicht uit.

Als ik dat lees raak ik erg ontmoedigt.
Zal dus maar niet meer op dieet gaan.
Blijf dus maar in de zonde liggen.

Ja ik ben te dik! Ja ik houd mij aan een streng dieet.
Nee ik val niet af! Maar eet gezonder dan iemand die niet ontbijt, luncht met broodje frikandel, en als warme maaltijd patat of ander voedsel uit de muur en bovendien zo mager is als een lat. Vervolgens gerust een hele zak chips eet of snoep.
Wie zou er nu dus zondigen?
Aan de buitenkant kun je dat dus niet zien.

Lijkt me dus lastig om hier een antwoordt op te krijgen. En ja ik ben me bewust van het gevaar van mijn overgewicht!
Maar kan er helaas niets aan doen. Waar ik behoorlijk last van heb, maar ik laat mij er niet door ontmoedigen.

Groetjes

Nostyle

Berichtdoor Nostyle » 18 nov 2002 14:56

Ik denk dat ongeneerd schransen niet echt een gezonde instelling is. Maar ik heb dus volgens de handige formule 2 kg overgewicht wat eerst 10 kg was maar dit komt niet zo zeer door overdadig eten. Ik ken genoeg mensen die erg veel eten maar geen overgewicht hebben. Dus gewicht en eten is niet de goede combinatie.

Terug naar “Archief”