paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor schelpje3 » 05 nov 2010 14:56

Wat ik wel heb sinds ik parttime werk, het weekendgevoel :D
Als je altijd thuis bent, ga je maar door en door, je bent eigenlijk nooit klaar.
Maar als ik vrijdags klaar ben en naar huis ga, denk ik ha, lekker, de werkweek is weer om.
Dan moet ik nog wel wat boodschappen doen en kleine huish klusjes, maar toch is dat anders.
En ik doe nu in een middag thuis meer, dan anders in een hele dag !
Raar is dat, ik denk omdat je bij jezelf weet, schiet op, het moet nu.
Als je altijd thuis bent, heb je vaak de neiging veel dingen voor je uit te schuiven, ach, dat doe ik morgen wel.
Herkennen jullie dit ?

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 05 nov 2010 15:26

toppie schreef:Ooit kreeg ik eens een tip van iemand.
Gebruik drie kleuren in je agenda, rood voor noodzakelijk, waar je niet onderuit kan, zwart voor nuttig, dingen die je eigenlijk wel moet, maar toch verschoven kunnen worden of gecanceld, groen voor de aangename dingen, die echt even voor jezelf zijn.
Zorg dat die balans goed is, dan kun je heel veel dingen aan.

Eigenlijk een beetje hetzelfde idee als die weekplanning: die is nl. ook oprolbaar, d.w.z. dat wat moet gebeuren bovenaan staat en wat kán (maar waar je wat flexibeler mee om kunt gaan) eronder. Wel zet ik altijd de leuke dingen helemaal onderaan, maar dat is meer omdat ik 's avonds i.i.g. wat voor mezelf wil doen. Maar wie weet ga ik m'n planning nog duidelijker (en vrolijker :wink: ) maken door kleurtjes te gebruiken!

Zeggen dat m'n agenda al vol genoeg staat met 'rood', dat is wel een leerpunt voor mij. Het gebeurt nl. regelmatig dat ik een stukje nachtrust 'opoffer' om een teveel aan 'rood' weg te werken :mrgreen: .

schelpje3 schreef:Herkennen jullie dit ?

Ja, dat herken ik wel van m'n eerste jaren thuis. Gelukkig komt dat nu veel minder voor dan toen :wink: !

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 05 nov 2010 16:25

Ik zou voor geen goud helemaal thuis zitten en ik ben het met MissF eens 'wat doe je dan de hele dag'. Het huishouden kost inderdaad ongeveer een dag in de week, ik doe 1x in de week boodschappen en dan?
Hugo en Cato gaan naar het kdv, ben er super tevreden over. Ze hebben altijd dezelfde juffies en die zijn volkomen op hen en hun karakter en gewoontes ingespeeld. Het kdv kost ons met 2 kids net zoveel als met 1. Volgend jaar wordt het inderdaad duurder, maar dat is ook nog wel redelijk te overzien. Een gastouder zou ik persoonlijk niet aan beginnen, zie er om mij heen te veel ellende mee zoals niet betrouwbare gastouders, gastouders die zichzelf om de klipklap ziekmelden etc en dan zit je mooi.

Met ziekwordende kinderen hebben zij wel ervaring ( gelukkig valt het nog wel redelijk mee). Ik kan thuis werken en anders neem ik gewoon een vrije dag op. En als de nood echt aan de man is, dan bel ik mn schoonmoeder in Groningen en die komt met gezwinde spoed :wink:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 05 nov 2010 17:01

ajl schreef:Ik zou voor geen goud helemaal thuis zitten en ik ben het met MissF eens 'wat doe je dan de hele dag'.

Ik doe sowieso iedere dag van de week iets anders in het huishouden en iedere dag stofzuigen. Verder gaan we op dinsdagochtend zwemmen, woe peutergroep, do peutergroep, vrij boodschappen (dat duur ruim 2 uur omdat we eerst een half uur moeten rijden naar de dichtsbijzijnde supermarkt). Verder oppassen op buurtkindjes, speeldates met andere kinderen voor Michael op de dagdelen dat we vrij zijn. Veel naar de speeltuin, dingen voor manlief regelen. Ik krijg m'n dagen wel vol hoor ;)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 05 nov 2010 19:46

hmmm ik lees het nu terug en het klinkt niet zo aardig zoals ik het neergezet heb....excuus!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 05 nov 2010 19:56

Ik ben ook een thuismoeder, maar werk wel buitenshuis. Ik werk zo nodig tijdens de oogst mee, en anders ben ik dan wel aan het koffiezetten of broodsmeren. Daarnaast werk ik in onze 2e tak die we erbij hebben.
ik zal eens kijken wat ik vd wk gedaan heb. Is voor me zelf ook wel leuk om eens te zien wat je allemaal doet,
ma mo. 2.15 buiten,
ma mi. 2 uur buiten
di mo 2.15 afspraak
di mi 30 min boodschappen
wo mo 3 uur buiten
wo mi 45 min buiten, 5 kwartier boodschappen
do mo 1,5 uur busjerijden voor school, 1,5 uur afspraak
vr mo 3,5 uur buiten
vr mi 2 uur buiten
Gemiddeld een uur of 12 denk dat ik buitenshuis werk. Dat is anderhalve dag.
Hier tussendoor heb ik het huishouden gedaan. Meestal op ma de douche en wc en de was. Op di de slaapkamers. Op woe heb ik niet specifiek iets. Naast het werk doe ik normaal gesproken boodschappen 's morgens. 's middags zijn de jongste 2 thuis en komt er toch niet veel uit mijn handen.
Do doe ik de kamer en keuken. en weer de was. en rij ik voor een paar wk het schoolbusje. (3 uur.) Vr. ook niet specifiek iets. Meestal buiten druk genoeg. Of wat vergeten dingen. zaterdag was ik de auto. Ruim ik de bladeren op buiten. We wonen onder de bomen dus dat is feest. door de schuur gaat ff de bezem en doe ik nog een vergeten boodschapje. Soms heb je het een dag druk gehad maar kun je niet benoemen wat je allemaal gedaan hebt. ff dit en ff dat. Even een stukje boekhouding, ff betalen, De oudste komt om 4 uur thuis, en ander om 5 uur, en met beide klets je ff. Genoeg te doen. Als ik het werk hier op de boerderij niet had zou ik ook 1 of 2 dagen hebben gewerkt. Ff wat anders aan je hoofd.
's avonds doe ik niets voor het huishouden. De avond is voor me zelf. Ik maak graag kaarten, brei aan de sjaal voor onze dochter of ik borduur.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

bakvis
Mineur
Mineur

Berichtdoor bakvis » 05 nov 2010 20:42

hier nog een thuisblijf mama. 4 kids, 3 op school, groep 5 groep 2 en groep1.
werk ma+di avonds anderhalf a twee uur in de thuiszorg.
verder gaat er veel tijd in het heen-en-weren naar school zitten, kom ik gemiddeld 3 keer in de week met de kids in het ziekenhuis/bij een diëtist, logopedist,o.i.d. Was, stijk, opruimen .....één dag in de week oppaskind mee uit school, voorzitter jeugdwerk van de kerk, zorg voor ouders......
'k zou niet weten hoe ik het voor elkaar moet krijgen om één of meerdere hele dagen te werken!
vind die tip om met kleuren in je agenda te werken wel erg goed!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 05 nov 2010 21:03

ajl schreef:hmmm ik lees het nu terug en het klinkt niet zo aardig zoals ik het neergezet heb....excuus!

Ben je gek! Daar zei ik het niet voor hoor!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 05 nov 2010 21:51

Ik heb na die tijd wel eens met kleuren in de agenda gestreept.
man weg, ik weg, samen weg.

Ik ben nu aan het bijhouden hoeveel avonden hij weg is, en voor wat hij weg is.
kerk, school, bedrijfsverg. of aan het werk buiten( ploegen of zo)
Dan zie je hoeveel iemand weg is.
Soms is het handig als je 3 dingen op 1 avond heb. Je kunt er maar naar 1, en de andere 2 hoef je niet meer heen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 nov 2010 10:14

En, lievemama, heb je wat aan alle verhalen en tips?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

lievemama
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lievemama » 06 nov 2010 15:44

Super bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik heb wel wat ideeen opgedaan ;-)
Onderandere ook dingen savonds plannen voor jezelf...ik ga bv as dinsdag kijken bij een gospel koor hier in het dorp ;-) Ik hou erg van zingen, dus ben benieuwd...er is hier in het dorp door een stel (jonge) vrouwen een breigroepje opgestart, ga ik ook eens een kijkje nemen...en er komt binnenkort een functie vrij bij het werk van een vriendin van me, als telefoniste receptioniste...daar ga ik zeker op solliciteren, het is hier in het dorp, kan ik met de fiets naar toe, ik mag mn uren zelf bepalen, bij sollicitatie gesprek.
Ik heb altijd met een vriendin gezwommen, maar vanwegen mijn bekken klachten in de 2de zwangerschap is dat op een laag pitje komen te staan, nu is hij inmiddels 5 maanden, en met mijn bekken gaat het weer beter, misschien dat ik dat dus ook weer ga oppakken, kort om super bedankt voor de ideeen ;-) hihi....

Een andere vraag, zijn jullie mannen ook zo veel van huis (leuke dingen doen met andere of voor werk) En ben jij als moeder dus veel thuis omdat je niet veel oppas wil regelen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 nov 2010 16:34

Ik was veel alleen thuis, man was met carriere bezig :wink: Maar ik vond dat niet erg hoor.
Ik kan me prima in mn eentje vermaken.
Als ik perse volwassen wilde praten, belde ik mn moeder, of een vriendin, of een (schoon)zus.
Wij hebben zelden oppas gehad, soms mn ouders als het echt moest.
Maar in principe nam ik de kinderen overal mee naar toe. Ging prima.
Ze konden heel goed tegen laat naar bed gaan, maar ik denk dat wij naar verhouding niet zo veel en vaak weggingen. :D

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 nov 2010 16:43

Mijn man is heel weinig thuis, te weinig vind ik soms.
Hij heeft tegenwoordig 2 avonden in de week politiek, eens in de 3 weken leidt hij de 20+ kring van de kerk, voorlopig even elke woensdag oefenen voor de sing-in, vergaderingen voor de VBW, hij wil graag eens per week nog gaan sporten.
Maar ik heb sommige weken ook 2 avonddiensten, vaak gelukkig maar 1, en ben doordat we anders wel veel oppas nodig hebben maar op vrijdagochtend gaan sporten, omdat een avond gewoon niet meer lukt. daarnaast heb ik ook elke woensdag oefenen voor de sing/in en eens in de 3 weken een avond bijbelkring. Nu hebben wij wel makkelijke opassers in de buurt (mijn zusje of broertje, en in geval van nood leggen we Jurian op bed bij mijn ouders of schoonouders). maar ik vind dat het ons kind is, en we niet elke week oppas moeten hebben. Mijn man slaat dus af en toe politiek avond over, als dat kan. Ook op zaterdag is hij vaak de hele dag bezig met zijn bedrijf. Op zondag is de enige dat die we met zijn drietjes zijn, maar ook die moet ik af en toe werken.
Gelukkig komen er betere tijden in zicht, doordat ik hopelijk een keer een leuke nieuwe baan vindt, waar ik niet meer ´<s avonds hoef te werken, en heeft mijn man zijn eigen bedrijf helemaal gestart, waardoor hij niet naast zijn fulltime baan er mee bezig is, en dus vaker ook overdag thuis kan zijn.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 06 nov 2010 18:20

lievemama schreef:Een andere vraag, zijn jullie mannen ook zo veel van huis (leuke dingen doen met andere of voor werk) En ben jij als moeder dus veel thuis omdat je niet veel oppas wil regelen?

Mijn man is gemiddeld 2-3 weken per maand (soms 4 maanden weg) van huis en als hij thuis is, werkt hij 12 uur per dag (luchtmacht). Ik ben zodoende dus erg aan huis gebonden en omdat we vaak verhuizen betekent dat dat ik niemand voldoende kan leren kennen om op zoonlief te passen. Hopelijk gaat het op psz goed en dan heb ik 2,5 uur twee keer per week om wat voor mezelf te doen!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 06 nov 2010 19:57

Mijn man is opzich veel thuis. De ene week al om 15.30 klaar, en de andere week om 17:30
maar dan kunnen we 's ochtends samen ontbijten
Voor de rest weinig verplichtingen naast het werk, en zijn hobby is in de winter niet echt uitvoerbaar. 8)
Dus ja, zou geen oppas nodig hebben als ik nog vanalles zou willen doen 's avonds/weekends.

Terug naar “Archief”