Faramir schreef:En ja ach, dat er bij de zuivering van bijvoorbeeld Béziers bbehoorlijk wat katholieken de dood vonden is slechts een bijkomstigheid, "God zal de zijnen herkennen" zullen we maar zeggen.

Ja, die bedoelde ik inderdaad

.
Faramir schreef:Volgens mij was het van alles wat (en dus zeker ook religie), maar om nu te stellen dat het geen christen waren omdat ze onaardig of zelfs schofterig waren gaat niet op. Dat is eigenlijk het enige punt wat ik wil maken.
okay
Faramir schreef:Er was geen sprake van onbekend en onbemind, al vele eeuwen werden de christenen teruggedreven door het islamitische zwaard.
Net als bij de christenen zijn er bij de moslims ongetwijfeld ook schoften die geen kans lieten lopen om hun machtsbasis uit te breiden. Maar zelfs al hadden ze de 'christelijke' legers verslagen, dan vraag ik me sterk af of we hier nu een islamitische staat hadden gehad. De christenen hadden 1000 jaar nodig om europa een beetje effectief te kerstenen.
Maar dan nog, christelijk of moslim, maakt dat uiteindelijk uit? Beiden zijn monotheistische religies uit het midden-oosten die hier eigelijk helemaal niet thuishoren. De verhalen over woestijnen, kamelen en faraos maken dat wel duidelijk. Dit zijn eigenlijk de landen van Wodan, Thor, mistige moerassen en heilige eikenbossen, omgehakt door het christelijke zwaard. En daarvoor de landen van de moedergodin, je kunt de doden in haar zwangere buik nog zien in de grafheuvels overal op de Veluwe.
Dat we nu met godsdienstvrijheid leven komt echt niet door het christendom hoor, integendeel, de genoemde kruistochten naar de Albigenzen zijn daar een prima argument voor. En een paar eeuwen geleden was ik ook nog doodleuk op de brandstapel gekomen en als heks of ketter verbrand. Het is de ratio en verlichting geweest die die wurgende band van religieus fundamentalisme wat heeft kunnen loswrikken.
Faramir schreef:Indien in het verleden niet zoveel strijd geleverd was dan bestond het christendom nu niet meer of werd verdrukt zoals het lot is van vele christenen in islamitische gebieden.
Jawh... en dan was er ook niet zoveel verdrukking geweest van wat christenen 'heidenen' en 'ketters' noemen.
Ik denk niet dat andere religies met het zwaard moeten worden bevochten. Maar door dialoog, cultuur en opleiding kan onderscheidingsvermogen en wederzijdsbegrip gekweekt worden. Ik denk dat dat heel belangrijk is in deze steeds kleiner wordende wereld.