1 glas wijn per dag ongezond

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

haring
Kapitein
Kapitein

Re: 1 glas wijn per dag ongezond

Berichtdoor haring » 08 okt 2010 09:57

schelpje3 schreef:Tja, wat is nu niet kankerverwekkend ?
En steeds komen er voedingsmiddelen bij die dit tegengaan.
Het is en en en.
Erfelijk belast (heel groot gedeelte) omgevingsfactoren, stress, levensstijl.
Voorkomen kun je het helaas niet.
Maar ik denk wel dat roken in combi met fors alcoholgebruik, zeer schadelijk is, (keel, lip en mondkanker)

dat is dus niet uit die onderzoeken gekomen. Ook matig alcohol gebruik geeft een verhoogt risico op kanker. Roken maakt het uiteraard nog erger.
*onderschrift verwijderd door moderator*

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 okt 2010 14:28

Ben jij lid van de blauwe knoop ? :wink:
Als alcohol voor iedereen kankerverwekkend zou zijn, zouden er toch nog veel meer aan moeten overlijden ?
Ik ken juist mensen in mijn omgeving die NIKS dronken en kanker kregen en overleden.
Borstkanker, longkanker en darmkanker.
Al die mensen hadden nimmer gerookt en nimmer gedronken !
En er zijn genoeg artsen die er ook niet in spugen :mrgreen:

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 10 okt 2010 10:07

tsja haring , ik weet zeker dat er wel meer dingen kanker verwekkend zijn, ben je een beetje een zwartkijker ?

Alchol op zich is helemaal niet verkeerd, kan zelfs ontspannend werken, maar zo als met alles moet je dingen gebruiken met mate !

Als je echt alles gaat vermijden waarbij een kans op kanker is heb je denk ik geen leven !

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 10 okt 2010 11:31

schelpje3 schreef:Ben jij lid van de blauwe knoop ? :wink:
Als alcohol voor iedereen kankerverwekkend zou zijn, zouden er toch nog veel meer aan moeten overlijden ?
Ik ken juist mensen in mijn omgeving die NIKS dronken en kanker kregen en overleden.

Dat is een redenering in de categorie:
mijn opa werd 90 en heeft zijn hele leven gerookt, dús roken is goed voor je ;)
pobody's nerfect

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 okt 2010 19:25

Inderdaad, omdat er ook mensen zijn die zonder te drinken overlijden aan kanker betekent het nog niet dat het goed voor je is!

Recent onderzoek ( kan het zo snel niet vinden) heeft uitgewezen dat matig alcohol gebruik goed is voor je bloedvaten, maar dat dan wel het risico op kanker toenmeet.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 11 okt 2010 15:08

schelpje3 schreef:Ben jij lid van de blauwe knoop ? :wink:

Blijkbaar is het zo dat mensen die niet drinken minder kans maken op het krijgen van bijvoorbeeld mond, lever, slokdarm en maagkanker. Maar dat betekend niet dat als je wel is drinkt dat je het perse moet krijgen, alleen dat de kans groter is dat je het krijgt.

Uiteraard dat kan. Maar dat zegt niks over het grote plaatje. Er zijn ook mensen die nooit gerookt hebben en longkanker krijgen. Maar onderzoek heeft duidelijk uitgewezen dat mensen die roken een verhoogt risico hebben op het krijgen van longkanker. Het zelfde geld voor drinken. Als je drinkt moet je deze ziektes niet krijgen, de kans is alleen groter dat je ze krijgt.

Zo'n klein groepje mensen is niet representatief voor "de mensheid".

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 11 okt 2010 15:13

Spons schreef:tsja haring , ik weet zeker dat er wel meer dingen kanker verwekkend zijn, ben je een beetje een zwartkijker ?

Alchol op zich is helemaal niet verkeerd, kan zelfs ontspannend werken, maar zo als met alles moet je dingen gebruiken met mate !

Als je echt alles gaat vermijden waarbij een kans op kanker is heb je denk ik geen leven !

Dat is natuurlijk ook wel waar. Maar, het is helaas wel waar. Mensen die drinken lopen een hoger risico op het krijgen van bepaalde vormen van kanker.

En ja, als je alles gaat vermeiden wat ook maar een beetje gevaarlijk is kan je niks meer natuurlijk. Zelfs niet eens in de auto stappen of over straat lopen. Per jaar gaan er ongeveer 1000 mensen dood in het verkeer. Dat is een kleine 3 mensen per dag.

lia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lia » 12 okt 2010 17:43

Ik heb als negentienjarige van dichtbij alcoholisme meegemaakt, ben zelfs meegeweest om de bewuste persoon op te laten nemen. Heb gezien wat dit deed bij de betrokkene en degenen die om de persoon heen stonden (waaronder ikzelf). Ik ben heel bang voor overmatig alcoholgebruik. Mijn man drinkt wel, maar gelukkig niet overmatig. Vroeger dronk hij 1 biertje `s avonds, nu mag hij geen bier meer, wel wijn, dus nu drinkt hij 1 wijntje, zo`n vijf keer per week.

Ina2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ina2 » 19 okt 2010 08:42

ik lees steeds artikels dat wijn juist wel goed is (een glas rode wijn) en dat men dat gerust elke dag drinken kan, maar ander alcohol is wel slecht.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 okt 2010 09:33

Ina2 schreef:ik lees steeds artikels dat wijn juist wel goed is (een glas rode wijn) en dat men dat gerust elke dag drinken kan, maar ander alcohol is wel slecht.

De alcohol in wijn is anders precies hetzelfde als de alcohol in whiskey en andere dranken, namelijk C2H5OH.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 okt 2010 09:51

Ina2 schreef:ik lees steeds artikels dat wijn juist wel goed is (een glas rode wijn) en dat men dat gerust elke dag drinken kan, maar ander alcohol is wel slecht.

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt.
In veel alcoholische dranken zitten toevoegingen, het beste is om zuivere dranken te drinken.
In principe is wijn gegist druivensap. In druiven zitten bep stoffen die goed voor je zijn.
Al kan er in sommige wijnen wel sulfiet voorkomen, van teveel krijg je hoofdpijn. (net als teveel drank trouwens, de bekende kater [-X dat is niet fijn !)

Ina2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ina2 » 20 okt 2010 10:51

ja, zou inderdaad zo kunnen zijn, dat wijn zuiverder is. Maar het is vaak met die dingen zo de ene dag staat er in de krant dat het hartstikke gezond is en de andere dag staat er weer dat het hartstikke ongezond is. Ook zo met koffie bijvoorbeeld. Ik weet nou nog steeds niet of het nou goed voor je is of niet en wanneer het teveel is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 okt 2010 10:59

schelpje3 schreef:

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt.
In veel alcoholische dranken zitten toevoegingen, het beste is om zuivere dranken te drinken.
In principe is wijn gegist druivensap. In druiven zitten bep stoffen die goed voor je zijn.
Al kan er in sommige wijnen wel sulfiet voorkomen, van teveel krijg je hoofdpijn. (net als teveel drank trouwens, de bekende kater [-X dat is niet fijn !)

Alsof er aan wijn niks wordt toegevoegd... Whiskey is gemaakt van graan of gerst, daar zitten ook stoffen in die goed voor je zijn. :-oo

De kater is trouwens het gevolg van uitdroging terwijl je slaapt. Goede drank drinken, niet te veel, en een flink glas water voor je gaat slapen en je zou katervrij wakker moeten worden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 okt 2010 12:24

Maar wijn lusten meer mensen dan whisky !
Het heeft een uitgesproken smaak, veel mensen drinken het verdund, mede door het hogere alcoholpercentage.
Ik heb eens gehoord dat je na elk glas alcohol 1 glas water moet drinken, dan is de kans op een kater het kleinst. :)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 okt 2010 16:13

schelpje3 schreef:Maar wijn lusten meer mensen dan whisky !

Goede whiskey is ook een stukje duurder dan acceptabele wijn. Als je alleen Famous Grouse of Johnny Walker kent, of Jack Daniels (de enige 'whiskey' dit ik ooit heb weggegooid) zou ik ook geen whiskey lusten :-)

Het heeft een uitgesproken smaak, veel mensen drinken het verdund, mede door het hogere alcoholpercentage.

Gewoon hele kleine slokjes nemen, Nee, nog kleiner! Maar een beetje water mag ook. Geen ijs! Dan proef je helemaal niks meer.

Terug naar “Archief”