Homofilie deel 5

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annet76
Mineur
Mineur

Re: Homofilie deel 5

Berichtdoor Annet76 » 13 okt 2010 20:06

JeeWee schreef:
Annet76 schreef:Binnen de PKN kan en mag alles????????????????
Er klinkt wat mij betreft een enorme 'maar' in zijn preek.
Hij probeert het recht te praten; maar hij vindt het nog steeds harstikke krom! Hij oordeelt!

Ik denk dat ik je niet helemaal goed begrijp, of we hebben een verschillende preek gehoord.
Ja, hij oordeelt. Hij zet paaltjes neer en geeft door wat hij inde Bijbel leest en zijn visie daarop. Hij zet daar zijn vragen ook bij neer bij neer. Het is geen preek die gaat6 over de vraag: "mag hét nou wel of mag het niet". Dit gaat veel verder. Vandaar dat ik me zo kon vinden in de conclusie.

Maar wat mij zo bijzonder aansprak, is dat het vooral een herel pastorale preek is, vooral ook gericht op de meerderheid in de kerk: de hetero's

Dan heb ik een andere preek gehoord, want ik hoor er toch iets héél anders in helaas.

Kevin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kevin » 13 okt 2010 20:22

De een interpreteerd wat anders dan de andere he. :-k

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 13 okt 2010 20:23

Annet76 schreef:Dan heb ik een andere preek gehoord, want ik hoor er toch iets héél anders in helaas.

Wat heb jij dan gehoord?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 14 okt 2010 15:17

JeeWee schreef:
Annet76 schreef:Dan heb ik een andere preek gehoord, want ik hoor er toch iets héél anders in helaas.

Wat heb jij dan gehoord?

Ik begrip je vraag; maar het lijkt me niet zinvol daar verder op in te gaan.
onze meningen wijken veel te veel van elkaar af om dat te gaan uit wisselen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 okt 2010 15:28

Annet76 schreef: Ik begrip je vraag; maar het lijkt me niet zinvol daar verder op in te gaan.

Try me!
Ds Liefting vatte dat in één zin samen: "Zeker, er blijven verschillen, maar die behoren niet tot de kern".
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 14 okt 2010 19:21

JeeWee schreef:
Annet76 schreef: Ik begrip je vraag; maar het lijkt me niet zinvol daar verder op in te gaan.

Try me!
Ds Liefting vatte dat in één zin samen: "Zeker, er blijven verschillen, maar die behoren niet tot de kern".

Pas op wat je zegt; ik behoor tot de PKN-kerk......met het motto: "alles kan, alles mag, en niets heeft consequenties"

Kevin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kevin » 14 okt 2010 19:42

Ach, laat maar komen. Als alles kan en alles mag, ben ik benieuwd wat er uitkomt dan.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 okt 2010 20:09

Laat ik dan doorgeven wat deze preek bij mij teweeg bracht. Wat bij mij vooral blijft hangen is het slot:
"Aan de hemelpoort wordt niet gevraagd naar onze geaardheid.
Maar wél wie Christus voor ons was..."

Ik moet eerlijk zeggen dat ik enorm geraakt ben door deze preek. Er is voldoende op af te dingen. Maar toch in hoofdzaak was het voor mij een heel hoopvol Evangelie van genade.

Hij noemt de conclusie uit de Pastorale Handreiking van de Ned. Hervormde kerk: "In de gebroken relatie waarin wij leven, is een compromis onvermijdbaar".
Liefting wijst dat af maar ik herken mij daarin dan meer in. Hier gaan dus onze wegen uiteen.

Maar laat ik vooraan beginnen. Het begon voor mij wat jammer: Liefting komt weer aan met de schriftlezing over Sodom. Jammer.

Heel bijzonder vind ik zijn eerste deel, waarin hij de moeite schildert van de coming out van jongeren. Ik denk dat dit heel bijzonder is in een overwegend hetero gezelschap. Hij vraagt om ruimte en begrip.

Ik struikelde over zijn uitroep "we zijn toch meer dan een seksueel wezen". Hiermee laat hij de geaardheid verworden tot iets dat om seks draait. Jammer.

Hij roept op een gegeven moment uit dat de Romeinse samenleving kapot is gegaan aan de totale verloedering. Juist! En dáárom is het totaal iets anders dan waar wij het hier op het forum over hebben.
Heel link vond ik het ook om maar de geringste verwijzing te noemen naar AIDS als mogelijke straf van God op die verloedering..

Bekend is de koppeling van het huwelijk met de band van Christus en zijn bruidsgemeente. Ik beaam dat. Maar door dat als enig ware oplossing te noemen, laat je ook alle ongehuwden in de kou staan en zeg je eigenlijk dat zij, net als homo's ook niet aan dat ideaal voldoen.

Wat blijft hangen, met heel veel vragen omdat hij het in de context van deze preek plaatst, is de koppeling aan de bekende tekst dat alle dingen voor Gods kinderen moeten medewerken ten goede. Ligt in het kruis een roeping, zoals Liefting zich dat afvraagt?

Er zijn nog heel veel meer dingen die me opvielen. Ik denk dat dit het maximale is wat we kunnen verwachten van een GB predikant.

Nogmaals: de preek heeft me op veel punten geraakt, vooral omdat het vol zat met de verwijzing naar Christus en het niet alleen ging over 'mag het nou wel of mag het nou niet'.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 okt 2010 12:04

JeeWee schreef:Laat ik dan doorgeven wat deze preek bij mij teweeg bracht. Wat bij mij vooral blijft hangen is het slot:
"Aan de hemelpoort wordt niet gevraagd naar onze geaardheid.
Maar wél wie Christus voor ons was..."

Ik moet eerlijk zeggen dat ik enorm geraakt ben door deze preek. Er is voldoende op af te dingen. Maar toch in hoofdzaak was het voor mij een heel hoopvol Evangelie van genade.

Hij noemt de conclusie uit de Pastorale Handreiking van de Ned. Hervormde kerk: "In de gebroken relatie waarin wij leven, is een compromis onvermijdbaar".
Liefting wijst dat af maar ik herken mij daarin dan meer in. Hier gaan dus onze wegen uiteen.

Maar laat ik vooraan beginnen. Het begon voor mij wat jammer: Liefting komt weer aan met de schriftlezing over Sodom. Jammer.

Heel bijzonder vind ik zijn eerste deel, waarin hij de moeite schildert van de coming out van jongeren. Ik denk dat dit heel bijzonder is in een overwegend hetero gezelschap. Hij vraagt om ruimte en begrip.

Ik struikelde over zijn uitroep "we zijn toch meer dan een seksueel wezen". Hiermee laat hij de geaardheid verworden tot iets dat om seks draait. Jammer.

Hij roept op een gegeven moment uit dat de Romeinse samenleving kapot is gegaan aan de totale verloedering. Juist! En dáárom is het totaal iets anders dan waar wij het hier op het forum over hebben.
Heel link vond ik het ook om maar de geringste verwijzing te noemen naar AIDS als mogelijke straf van God op die verloedering..

Bekend is de koppeling van het huwelijk met de band van Christus en zijn bruidsgemeente. Ik beaam dat. Maar door dat als enig ware oplossing te noemen, laat je ook alle ongehuwden in de kou staan en zeg je eigenlijk dat zij, net als homo's ook niet aan dat ideaal voldoen.

Wat blijft hangen, met heel veel vragen omdat hij het in de context van deze preek plaatst, is de koppeling aan de bekende tekst dat alle dingen voor Gods kinderen moeten medewerken ten goede. Ligt in het kruis een roeping, zoals Liefting zich dat afvraagt?

Er zijn nog heel veel meer dingen die me opvielen. Ik denk dat dit het maximale is wat we kunnen verwachten van een GB predikant.

Nogmaals: de preek heeft me op veel punten geraakt, vooral omdat het vol zat met de verwijzing naar Christus en het niet alleen ging over 'mag het nou wel of mag het nou niet'.

Die in den Zoon, gelooft, die heeft het eeuwige leven, maar wie deZoon ONGEHOORZAAM is, die zal het leven niet zien, en Gods toorn blijft op hem.
hou jezelf niet voor de gek, JW, natuurlijk is de mens een seksueel wezen. er gaat geen dag voorbij of het speelt wel op. Em als het niet zo belangrijk zou zijn, als jij zegt, trouw dan gewoon een vrouw.
Of laat je gewoon chemisch castreren. klaar is kees.
Altijd nog minder pijnlijk dan de hand afhouwen of het oog uitrukken dat tot zonde verleidt.
Niet genuanceerd?
Jezus kruis voor jouw zonden was een heel wat zwaarder juk.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 okt 2010 12:21

Bastiaan30 schreef:Die in den Zoon, gelooft, die heeft het eeuwige leven, maar wie deZoon ONGEHOORZAAM is, die zal het leven niet zien, en Gods toorn blijft op hem.
hou jezelf niet voor de gek, JW, natuurlijk is de mens een seksueel wezen. er gaat geen dag voorbij of het speelt wel op. Em als het niet zo belangrijk zou zijn, als jij zegt, trouw dan gewoon een vrouw.
Altijd nog minder pijnlijk dan de hand afhouwen of het oog uitrukken dat tot zonde verleidt.
Niet genuanceerd?

Beetje trieste en simpele constatering na zo'n preek waarin de liefde van Christus voor verloren zondareen centraal stond.
Ds Liefting kon oprecht ook niet verder komen dan een afwijzing van een homoseksuele relatie. Maar daar liet hij het gelukkig niet bij. Hij had vanuit Gods Woord nog wel wat meer te bieden!

En, beste Bastiaan, wat ik vertelde was dat een mens veel méér is dan alleen maar een seksueel wezen, hoewel het in onze maatschappij alleen daarom lijkt te draaien. Ik kan heel goed zonder seks, maar niemand kan zonder liefde.

Ik sta perplex over je 'adviezen': chemisch castreren of 'gewoon' en vrouw trouwen...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 okt 2010 12:29

Bastiaan30 schreef: Die in den Zoon, gelooft, die heeft het eeuwige leven, maar wie deZoon ONGEHOORZAAM is, die zal het leven niet zien, en Gods toorn blijft op hem.

Mag ik overigens uit dit citaat van jou opmaken dat jij de Zoon níet ongehoorzaam bent?
Of wellicht iets minder ongehoorzaam dan al die homo's?
Mag ik daar ook uit opmaken dat zondige begeerten slechts bij homo's voorkomen, of in ieder geval veel meer dan bij hetero's?
Als dat zo is, zou ik inderdaad kunnen vaststellen dat homo's veel zondiger zijn dan hetero's...

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 okt 2010 16:43

JeeWee schreef:
Bastiaan30 schreef:Die in den Zoon, gelooft, die heeft het eeuwige leven, maar wie deZoon ONGEHOORZAAM is, die zal het leven niet zien, en Gods toorn blijft op hem.
Niet genuanceerd?

Beetje trieste en simpele constatering na zo'n preek waarin de liefde van Christus voor verloren zondareen centraal stond.
Ds Liefting kon oprecht ook niet verder komen dan een afwijzing van een homoseksuele relatie. Maar daar liet hij het gelukkig niet bij. Hij had vanuit Gods Woord nog wel wat meer te bieden!

En, beste Bastiaan, wat ik vertelde was dat een mens veel méér is dan alleen maar een seksueel wezen, hoewel het in onze maatschappij alleen daarom lijkt te draaien. Ik kan heel goed zonder seks, maar niemand kan zonder liefde.

Ik sta perplex over je 'adviezen': chemisch castreren of 'gewoon' en vrouw trouwen...
hoezo perplex, zo makkelijk ben jij niet van je stuk te brengen, volgens mij.
Als je heel goed zonder seks kunt, (wordt natuurlijk wel eens tijd ook, met een verlaagde testosteronspiegel als je tegen de 60 loopt;) en liefde belangrijk is voor je, heb je toch voldoende aan gewone vrienden?
Of kun je net als het grootste deel van geseksualiseerd nederland niet helemaal het verschil tussen lust en liefde van elkaar onderscheiden.
Geloof me, het zijn elkaars tegenovergestelden.
Of te wel seks en liefde hebben weinig met elkaar te maken.
Laatst gewijzigd door Bastiaan30 op 16 okt 2010 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 16 okt 2010 17:37

Kan jij ook gewoon normaal reageren, Bastiaan? Het lijkt er niet op.

En het lijkt er wel op of je van bepaalde dingen weinig begrijpt. Maar dat is minder belangrijk.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 okt 2010 22:08

coupe soleil schreef:Kan jij ook gewoon normaal reageren, Bastiaan? Het lijkt er niet op.

En het lijkt er wel op of je van bepaalde dingen weinig begrijpt. Maar dat is minder belangrijk.

Ik zie niet wat er niet normaal zou zijn aan mijn reaktie, eerlijk gezegd.
Wellicht niet genuanceerd, maar dat is de Bijbel nog veel minder. maar ik hoor graag wat ik niet begrepen zou hebben.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 okt 2010 06:57

Bastiaan30 schreef: hoezo perplex, zo makkelijk ben jij niet van je stuk te brengen, volgens mij.
Als je heel goed zonder seks kunt, (wordt natuurlijk wel eens tijd ook, met een verlaagde testosteronspiegel als je tegen de 60 loopt;) en liefde belangrijk is voor je, heb je toch voldoende aan gewone vrienden?
Of kun je net als het grootste deel van geseksualiseerd nederland niet helemaal het verschil tussen lust en liefde van elkaar onderscheiden.
Geloof me, het zijn elkaars tegenovergestelden.
Of te wel seks en liefde hebben weinig met elkaar te maken
.

Gewoon zin voor zin nog een keer overlezen.
En je dan afvragen of dit de manier is waarop we in Gods Koninkrijk met elkaar om zullen gaan...
En of dit de manier is waarop Gods kinderen met elkaar om gaan...

En... je dan afvragen hoe het komt dat zoveel homo's dat wat het voorportaal van Gods koninkrijk zou moeten zijn, zo massaal ontvluchten...

Terug naar “Archief”