Laat ik dan doorgeven wat
deze preek bij mij teweeg bracht. Wat bij mij vooral blijft hangen is het slot:
"Aan de hemelpoort wordt niet gevraagd naar onze geaardheid.
Maar wél wie Christus voor ons was..."Ik moet eerlijk zeggen dat ik enorm geraakt ben door deze preek. Er is voldoende op af te dingen. Maar toch in hoofdzaak was het voor mij een heel hoopvol Evangelie van genade.
Hij noemt de conclusie uit de Pastorale Handreiking van de Ned. Hervormde kerk: "In de gebroken relatie waarin wij leven, is een compromis onvermijdbaar".
Liefting wijst dat af maar ik herken mij daarin dan meer in. Hier gaan dus onze wegen uiteen.
Maar laat ik vooraan beginnen. Het begon voor mij wat jammer: Liefting komt weer aan met de schriftlezing over Sodom. Jammer.
Heel bijzonder vind ik zijn eerste deel, waarin hij de moeite schildert van de coming out van jongeren. Ik denk dat dit heel bijzonder is in een overwegend hetero gezelschap. Hij vraagt om ruimte en begrip.
Ik struikelde over zijn uitroep "we zijn toch meer dan een seksueel wezen". Hiermee laat hij de geaardheid verworden tot iets dat om seks draait. Jammer.
Hij roept op een gegeven moment uit dat de Romeinse samenleving kapot is gegaan aan de totale verloedering. Juist! En dáárom is het totaal iets anders dan waar wij het hier op het forum over hebben.
Heel link vond ik het ook om maar de geringste verwijzing te noemen naar AIDS als mogelijke straf van God op die verloedering..
Bekend is de koppeling van het huwelijk met de band van Christus en zijn bruidsgemeente. Ik beaam dat. Maar door dat als enig ware oplossing te noemen, laat je ook alle ongehuwden in de kou staan en zeg je eigenlijk dat zij, net als homo's ook niet aan dat ideaal voldoen.
Wat blijft hangen, met heel veel vragen omdat hij het in de context van deze preek plaatst, is de koppeling aan de bekende tekst dat alle dingen voor Gods kinderen moeten medewerken ten goede. Ligt in het kruis een roeping, zoals Liefting zich dat afvraagt?
Er zijn nog heel veel meer dingen die me opvielen. Ik denk dat dit het maximale is wat we kunnen verwachten van een GB predikant.
Nogmaals: de preek heeft me op veel punten geraakt, vooral omdat het vol zat met de verwijzing naar Christus en het niet alleen ging over 'mag het nou wel of mag het nou niet'.