ADD

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator

Re: ADD

Berichtdoor Memmem » 01 okt 2010 20:35

Merisja, onze zoon heeft het op doktersrecept maar ik koop het gewoon bij de drogist. In de bijsluiter staat wel dat het niet voor kinderen onder de twaalf is maar het is hetzelfde als op doktersrecept alleen moet hij nu meer tabletjes slikken dan die ene van de dokter. Hij krijgt trouwens 3 á 4 tabl. en heeft geen add. Onze andere kinderen krijgen het soms ook anders slapen ze niet voor ong 11 uur.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 01 okt 2010 21:33

Ik heb het wel bij de drogist gekocht en er stond alleen maar in de bijsluiter dat het niet geschikt is voor kinderen onder de twee jaar. Mijn dochtertje gebruikt het nu vanaf de zomervakantie en het gaat echt super goed. Als we het pilletje een keer vergeten merken we het direct... Ze heeft geen ADHD oid, wel een stoornis in haar emoties waardoor har hoofd 's avonds helemaal vol zit en ze moeilijk tot rust te krijgen is. We lopen bij een therapeut voor haar en 't gaat steeds beter, zéker sinds we die pilletjes gebruiken! Maar ik ga denk ik toch voor de zekerheid maar even langs de huisarts, ja. Want echt heel goed lijkt het me toch ook weer niet...

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 01 okt 2010 21:37

LauraC schreef:
Sophie77 schreef:
LauraC schreef:Mijn broertje kreeg zelfmoordneigingen van Concerta :?
Even een serieuze vraag: Hoe kun je weten dat dat echt kwam door de Concerta? En had hij het niet bij de Ritalin (waar dezelfde werkzame stof in zit)?

Bij Ritalin had hij het nl niet...en dat slikte hij al een aantal jaar. Toen hij Concerta kreeg was hij een van de eersten en moest hij het b.w.v. 'uitproberen'. Al na een week merkten we een enorm verschil. Natuurlijk had hij daarvoor ook last van depri gedachten maar niet in de trant van: laten we hem maar niet alleen laten.
Dus van de Concerta af en terug op de Ritalin. Nu is hij midden 20 en het gaat een stuk beter met hem overigens.

Onze zoon heeft ook regelmatig depri gedachten, maar dat had hij ook al toen hij alleen Ritalin slikte (het eerste jaar). Gelukkig overheersen die gedachten niet, maar ik laat hem op zo'n moment niet graag alleen. Niet dat ik direct denk dat het dan verkeerd gaat, maar af en toe heeft hij echt geen idee waar hij mee bezig is :? .

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 01 okt 2010 21:42

Merisja, ik heb het verschillende keren aan de huisarts gevraagd en hij geeft aan dat het niet erg is dat hij het gebruikt. En het is niet verslavend volgens hem. Hij maakt ws geen melatonine aan in de hersenen en moet dat dus innemen.
Hij is ws een asperger dus ook heel druk in zijn hoofd. Sinds de slaaptabletten is hij veel beter aan te spreken en veel rustiger.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 02 okt 2010 11:58

Ik sta er ook echt van te kijken hoeveel rustiger ze door één zo'n pilletje is geworden :shock: En dat ze het zelf ook echt een soort van voelt als ze het niet heeft ingenomen. Daar heb ik nog nooit aan gedacht, Memmem, maar dat zou bij onze dochter ook wel eens het geval kunnen zijn, dat ze zelf geen melatonine aanmaakt. Ze is altijd al een moeilijker slaper dan gemiddeld geweest, maar sinds we echt problemen hebben met haar emoties enzo was het helemaal drama. Maar gelukkig...we gaan de goede kant weer op :D 'k Kijk het dan toch eerst nog maar eens aan voordat ik naar een huisarts ga.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 13 okt 2010 08:38

Hoe gaat het op 't moment, *Annet*?

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 13 okt 2010 18:20

pannenkoek schreef:Wie van jullie gebruikt Ritalin bij een kind met ADHD??
Hoe bevalt jullie dat. We zijn vandaag bij de GGZ-arts geweest, en ws kan ik het hier morgen halen. Hoe zijn jullie ervaringen? Bijwerkingen?? ed.

Laat je goed adviseren en onderrichten door de kinderarts.
Wij hebben Ritalin gehad, maar zitten nu op concerta.
Verschijnselen:
- groei wordt (licht) geremd
- worden mager door verminderde eetlust
- lijken wat meer apatisch als de pil goed werkt
- koude handen wegens iets gewijzigde bloedsomloop
- lichte versterking van sommige tics, knipperen met de ogen od
- rebound-effect: als pil is uitgewerkt lijkt het 2 keer zo erg terug te komen.
- concerta heeft dezelfde bijwerkingen, behalve het rebound effect, omdat het time-released werkt.
- werkzame stof van concerta zorgt ervoor dat het slaaphormoon melatonine wat jij en ik automatisch aanmaken, niet meer aangemaakt wordt. Effect: je kind lijkt voor het naar bed gaan wel 5 koppen koffie en 3 red bulls te hebben gedronken. Melatonine is daar een mooi medicijn voor, effect bij ons niet altijd aanwezig, blijft soms laat in slaap vallen.

Bijwerking voor jou:
Concerta is een dure versie van de gewone Ritalin, en wordt daarmee vrolijk niet vergoed (behalve een klein deel). Ik geloof dat we nu op een € 1 per pil zitten.
Melatonine hoort ook niet in je basisvergoeding, hangt ook uiteraard van je verzekering af.

Succes....doe alles weloverwogen
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 13 okt 2010 19:34

Night schreef:
pannenkoek schreef:Wie van jullie gebruikt Ritalin bij een kind met ADHD??
Hoe bevalt jullie dat. We zijn vandaag bij de GGZ-arts geweest, en ws kan ik het hier morgen halen. Hoe zijn jullie ervaringen? Bijwerkingen?? ed.

Laat je goed adviseren en onderrichten door de kinderarts.
Wij hebben Ritalin gehad, maar zitten nu op concerta.
Verschijnselen:
- groei wordt (licht) geremd
- worden mager door verminderde eetlust
- lijken wat meer apatisch als de pil goed werkt
- koude handen wegens iets gewijzigde bloedsomloop
- lichte versterking van sommige tics, knipperen met de ogen od
- rebound-effect: als pil is uitgewerkt lijkt het 2 keer zo erg terug te komen.
- concerta heeft dezelfde bijwerkingen, behalve het rebound effect, omdat het time-released werkt.
- werkzame stof van concerta zorgt ervoor dat het slaaphormoon melatonine wat jij en ik automatisch aanmaken, niet meer aangemaakt wordt. Effect: je kind lijkt voor het naar bed gaan wel 5 koppen koffie en 3 red bulls te hebben gedronken. Melatonine is daar een mooi medicijn voor, effect bij ons niet altijd aanwezig, blijft soms laat in slaap vallen.

Bijwerking voor jou:
Concerta is een dure versie van de gewone Ritalin, en wordt daarmee vrolijk niet vergoed (behalve een klein deel). Ik geloof dat we nu op een € 1 per pil zitten.
Melatonine hoort ook niet in je basisvergoeding, hangt ook uiteraard van je verzekering af.

Succes....doe alles weloverwogen

- Ja, dat de groei licht wordt geremd is ons verteld. Het gaat om 0,5 tot 1 cm hebben ze gezegd. Dus als hij 1.78 wordt ipv 1,79 is niet zo erg. Hij is 11 en bijna net zo groot als mij, ( ik ben 1,58)

- Die eetlust weten we ook van. Dus ik denk er goed om. Hij kwam vorige wk thuis op woe mi. om 13.00 en had geen zin in eten. Het ontbijt had hij om half 8 al op. Dus hij moest van mij die ene boterham opeten.

-Die lichte versterking van sommige tics zal ik eens in de gaten houden, want hij is ontzettend onrustig met zijn gezicht. Hij wordt nagedaan op school, en dat is niet fijn. Er zijn al gesprekken geweest met klasgenoten. Het is eigenlijk een zielig ventje. Als ik soms te lang naar hem kijk krijg ik tranen in m'n ogen... en even later slaat hij z'n armen om me heen 'ha, u bent mijn lieve moedertje' (slik)

- Ritalin krijgen wij geheel vergoed.
Hij is vorige wk ma begonnen met 1x een halve. Vanaf afgelopen donderdag 2x een halve. Volgende wk donderdag moeten we er weer heen, dan zal het ws wel verhoogd worden.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 14 okt 2010 06:38

Onze zoon slikt al een paar jaar Concerta (36 mg), met Ritalin daarbij (na eerst een poos alleen Ritalin gebruikt te hebben), maar zoals eerder gezegd merken wij gelukkig weinig van bijwerkingen. Hij is niet dik, maar eet als een dijkwerker. 'k Moet hem eerder remmen dan stimuleren aan tafel :wink: . Apatisch is hij bij lange na niet en van het rebound-effect heeft hij niet echt last. Dat was trouwens bij de Ritalin wel behoorlijk erg, vandaar dat we overgestapt zijn. Laat inslapen deed hij voor hij medicijnen ging slikken ook al. Volgens mij versterkt Ritalin dit verschijnsel wel, maar heeft bijna elk kind er voor die tijd ook al last van. Ook bij ons helpt Melatonine (in de dosering van 5 mg) niet altijd. Zoonlief gebruikt ook nog Clonidine trouwens.
Het klopt idd dat je voor Concerta een bedrag zelf moet betalen. Wij zijn daar elke drie maanden 119 euro aan kwijt en de Melatonine kost ruim 40 euro voor die periode. Wij hebben een paar jaar geleden een TOG (Tegemoetkoming ouders van thuiswonende gehandicapte kinderen) aangevraagd en gekregen. Elk kwartaal wordt dan 211,45 euro gestort, dus daar betalen wij die medicijnen van. Het wordt wel lastiger om een TOG te 'krijgen'; de eerste keer was het voldoende om wat formulieren in te vullen en op te sturen, maar toen het verlengd moest worden kwam daar een huisbezoek bij. Tijdens dat gesprek moest zoonlief ook aanwezig zijn en wat vragen beantwoorden. Hij deed dat op z'n manier dat we direct de vergoeding kregen :mrgreen: . Misschien is zo'n TOG voor anderen hier ook een idee?

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 14 okt 2010 18:06

wij hebben een goede verzekering , en krijgen de concerta geheel vergoed, alleen de melatoni moeten we zelf betalen.
dochter doet het erg goed op concerta, eet wel wat minder maar haalt dat wel vaak savonds in maar het blijft opleten, voor de rest geen bijwerkingen,
zoon krijgt medikinet, omdat dat wat sneller werkt, heeft verder geen bijwerkingen, nadeel is dat medikinet om 3 uur uitgewerkt is dus smiddags is hij erg aanwezig, :D
slaaproblemen hadden beide al het is niet zo dat concerta dus slaapproblemen veroorzaakt, het hoort bij de stoornis add en adhd en bij autisten ook. het kan er door verergeren, dat wel, maar dat kan ook door de ritalin

in het begin hadden ze wel wat buikpijn en helemaal geen eetlust, en zoon had erg last van emotionele buien, maar dat ging naar een week of 4 helemaal over

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 14 okt 2010 21:22

De tog hebben wij ook een tijdje gekregen maar nu krijgen we die niet meer omdat wij alle zorg zelf geven en geen extra hulp hebben/hem uit logeren laten gaan. Het is nu dus nog moeilijker geworden om te krijgen.

Dorah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorah » 20 okt 2010 10:23

@ Merisja,
Stond er niet meer in de bijsluiter over melatonine? Ik wilde het ook gaan uitproberen maar in mijn bijsluiter staat dat het niet is geschikt voor mensen met een auto-imuunziekte. Laat ik dat nu net hebben...
Mijn ervaring is dat je beter bij de apotheek of huisarts advies kunt vragen over een medicijn, voordat je het gaat gebruiken. Er zijn namelijk ook genoeg medicijnen die heel onschuldig lijken maar het niet zijn (al worden ze massaal gebruikt).

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 21 okt 2010 19:48

Er staat in de bijsluiter dat je het niet moet geven aan kinderen onder de twee jaar. Ook zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven mogen het niet gebruiken. Inmiddels hoor ik van steeds meer mensen in de omgeving dat ze het slikken en dat het niet heel veel kwaad kan. Toevallig ben ik vanavond vergeten een pilletje te geven en ze is gewoon zo in slaap gevallen =D> Dus wie weet, hebben we het over een poosje niet meer nodig :D

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 27 okt 2010 09:58

Sophie77 schreef:Hoe gaat het op 't moment, *Annet*?

het gaat gewoon hoe het altijd gaat/ging. Vorige week is hij paar dagen bij mijn ouders wezen logeren. Dat is heel goed gegaan en wij hadden even wat 'rust'. Alhoewel het echt geen ondragelijke situaties is met hem hoor, maar je moet toch wel rekening met hem houden. Mijn moeder vond ook dat hij erg veel aandacht vraagt, op de een of andere manier vestigd hij altijd de aandacht op zich. Een broer van mij was daar ook een keer eten met vrouw en kind. Gaat hij extra langzaam eten zodat hij toch weer aandacht krijgt, zijn bord extreem volscheppen enzo terwijl hij altijd weinig warm eet.

Volgende week krijgt hij, op school, een uitgebreid onderzoek en als het goed is krijgen we vrij snel daarna de uitslag. We zijn erg benieuwd en hopen eerlijk gezegd dat er wat uitkomt, dat het niet aan mij ligt dat hij zo doet en reageert. Wat als ze hem 'normaal' vinden? Dan mankeert er dus wat aan mijn manier van aanpak en opvoeden.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 27 okt 2010 12:48

Annet niet aan jezelf twijfelen, als hij "gewoon" is deed hij niet zo bij jouw ouders.
Het is op een gegeven moment misschien wel een wisselwerking tussen jullie beiden.

Terug naar “Archief”