Met het trouwen: vader dochter in de kerk brengen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Re: Met het trouwen: vader dochter in de kerk brengen?

Berichtdoor Jo'tje » 15 sep 2010 14:54

Marnix schreef:
Jo'tje schreef:Jep! Ik ben met mijn vader de kerk in gewandeld :)
Gewoon een teken van het 'weggeven', je vader en moeder verlaten etc.
Ach, het is gewoon een mooi gebaar.

Wat gepaard ging met de onroerende woorden:

Nou, hier heb je d'r dan, succes ermee

:D

Lezen meneer, dat had ik al verteld ;)
pobody's nerfect

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 15 sep 2010 14:59

Ik vraag me dan wel eens af wat voor betekenis het eerste deel van deze zin heeft: "Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en zij zullen tot één vlees zijn."
Wanneer verlaat je je ouders? Heb je je ouders niet al 'verlaten' (in feite verlaat je ze niet echt letterlijk, want je houd toch een band met ze als het goed is) op het moment toen je op jezelf ging wonen? Of zit er dan een andere betekenis aan dit woord verbonden? Geld dit alleen voor mannen, omdat er staat "een man" of ook voor vrouwen? Of wil God het eigenlijk het liefst hebben dat je, zolang je niet trouwt, thuis blijft wonen. Ook al ben je de 30 gepasseerd ( :shock: :-oo )
Misschien een klein beetje off-topic, maar het heeft wel alles met dit onderwerp te maken ;)

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 15 sep 2010 15:00

Marnix schreef:

Lekker nuchter :lol:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 sep 2010 15:27

Wiepie schreef:Ik vraag me dan wel eens af wat voor betekenis het eerste deel van deze zin heeft: "Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en zij zullen tot één vlees zijn."
Wanneer verlaat je je ouders? Heb je je ouders niet al 'verlaten' (in feite verlaat je ze niet echt letterlijk, want je houd toch een band met ze als het goed is) op het moment toen je op jezelf ging wonen? Of zit er dan een andere betekenis aan dit woord verbonden? Geld dit alleen voor mannen, omdat er staat "een man" of ook voor vrouwen? Of wil God het eigenlijk het liefst hebben dat je, zolang je niet trouwt, thuis blijft wonen. Ook al ben je de 30 gepasseerd ( :shock: :-oo )
Misschien een klein beetje off-topic, maar het heeft wel alles met dit onderwerp te maken ;)

Een MAN zal zijn vader en moeder verlaten :wink:
Je moet vooral doen waar je ouders EN jij je goed bij voelen, dus al ben je 45 en je hebt het nog prima thuis, vooral doen.
Hier om ons heen wonen nog diverse oudere jongeren gewoon lekker thuis. Ze zijn vrij in hun doen en laten en moeders doet de was, wat wil je nog meer :mrgreen:
Er zijn culturen waar alle generaties in 1 huis wonen, dat schijnt nog best gezellig te zijn ook (ik moet er niet aan denken persoonlijk)
En... er zijn mannen die dit gebod wel erg letterlijk nemen !

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 sep 2010 19:28

Wiepie schreef:I Of wil God het eigenlijk het liefst hebben dat je, zolang je niet trouwt, thuis blijft wonen. Ook al ben je de 30 gepasseerd ( :shock: :-oo )

Joh, ik mag toch hopen van niet zeg. Italiaanse (paapse?) praktijken.

Het is waarschijnlijk ook de reden dat je vroeger gewoon werd uitgehuwelijkt. Zo! 18? (of in het geval van een meisje 16?). Hier is de persoon waar je de rest van je leven mee zult zitten opgescheept, en nu ophoepelen, we hebben de kamer nodig voor de varkens.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 15 sep 2010 20:52

saartje schreef:Ik wist niet dat er door zoveel mensen negatief tegenaan gekeken wordt! Ik vind het juist altijd een mooi gebaar al is het bij mij niet gebeurd... Ik vind het mooi!

Ik vind het erg sociaal van de vader maar de gedachte die er achter zit vind ik nogal raar.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 16 sep 2010 09:07

Dat ligt er dus maar net aan met welke gedachte erachter je het doet!
En die verschillen nogal, zoals je in dit topic kunt lezen.
pobody's nerfect

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 16 sep 2010 09:24

Jo'tje schreef:
Marnix schreef:

Lezen meneer, dat had ik al verteld ;)

Ho ho, geen ruzie via internet...! [-X
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 17 sep 2010 14:36

Ik vind het raar dat een dochter wel door haar vader de kerk in gebracht wordt, maar een zoon wordt eigenlijk (bij mijn weten) nooit in de kerk gebracht door pa/ma.... Waarom moet dit bij een dochter dan wel? Ik vind t een beetje onzin. Het zou ook geeneens bij mijn vader passen om dat te doen... :mrgreen:
Ik heb t een aantal jaren terug wel es bij een vriendin gezien. Zij werd door haar vader de kerk in gebracht. Op zich wel mooi, want het waren er precies mensen voor om zoiets te doen. Ik persoonlijk moet er eigenlijk niet aan denken.

Sommigen vinden het een mooie traditie, anderen vinden het onzin. Het lijkt me ook iets uit de jaren vroeger. Ik wil niet zeggen dat ik nu zo geëmancipeerd ben, maar ik woon nu bijna 6 jaar op mezelf... Een beetje zelfstandig ben k wel en dat is maar goed ook nu k een vriend als Steven getroffen heeft. Hij is vaak weg als militair/brandweerman/EHBO-er... Dan moet je wel een beetje zelfstandig zijn. Dus door mn vader weggegeven worden aan mn a.s. man... hmm... nee... dat wordt em niet! :wink:
Szent az Úr

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 17 sep 2010 14:39

Ik heb ook wel een aantal keer gezien dat de man met zn moeder naar binnenkwam en daarna de bruid met vader. Dus dat gebeurt ook wel.

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 17 sep 2010 14:53

esli schreef:Ik heb ook wel een aantal keer gezien dat de man met zn moeder naar binnenkwam en daarna de bruid met vader. Dus dat gebeurt ook wel.

Owkeej dan! Ik wist helemaal niet dat dat gebeurde. Nog nooit van gehoord en ook nog nooit gezien. Weer wat geleerd dus :wink:
Szent az Úr

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 sep 2010 16:50

Het is natuurlijk altijd fijn als je je ouders op die manier extra bij de gebeurtenis betrekt, en dan verder niet te veel nadenken over de wortels van deze traditie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 17 sep 2010 17:39

Mortlach schreef:Het is natuurlijk altijd fijn als je je ouders op die manier extra bij de gebeurtenis betrekt, en dan verder niet te veel nadenken over de wortels van deze traditie.

Dat denk ik ook ja.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 18 sep 2010 14:33

Mijn schoonvader is er te beroerd voor. "Dat is niet normaal bij ons dus doe ik het niet."

Ach, hij - samen met mijn schoonmoeder - zijn ook te beroerd naar de belijdenis van ons te komen dus wat dat betreft kijk ik er niet gek van op. Verkeerde kerk he.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 19 sep 2010 16:37

Mortlach schreef:Het is natuurlijk altijd fijn als je je ouders op die manier extra bij de gebeurtenis betrekt, en dan verder niet te veel nadenken over de wortels van deze traditie.

Dat denk ik ook ja :)
*onderschrift verwijderd door moderator*

Terug naar “Archief”