De wil en/of toelating van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Re: De wil en/of toelating van God

Berichtdoor Jantjes » 15 sep 2010 18:28

Riska schreef:Natuurlijk blijft de vraag in ons leven hoe het kan dat er kwaad is en dat God daar geen eind aan maakt.

Precies daar gaat het om.

Natuurlijk blijft de vraag in ons leven hoe het kan dat er kwaad is en dat God ooit toegelaten heeft. Maar sterker nog dat God dat kwaad wil, ook bestuurd en toepast.

.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 sep 2010 22:29

Nee, Hij wil het niet, maar laat het wel toe.
Zoals ouders niet willen dat hun kinderen de verkeerde kant opgaan.
Je kunt er mee praten, maar je kunt het niet tegenhouden. Want liefde laat ook vrij, ook al ben je het niet met iemand eens.
Zo kan God niet anders dan toelaten, anders worden wij marionetten.

Pietpiet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pietpiet » 16 sep 2010 06:34

Ik blijf erbij dat God het kwaad ook wil. Ik heb tot nu toe nog geen enkele verklaring gehoord voor de teksten waarin God zegt dat HIJ degene is die bijvoorbeeld volken stuurt om een ander volk uit te moorden. En dat kan allemaal best een straf wezen maar het blijft ook zonde (zie het geval van de Assyriers).

En hoe verklaren we dat alles in de Bijbel spreekt van een komende moord op de Zoon van God waarin de Vader een _welbehagen_ heeft! En waarvan Christus zelf zegt o.a. in Joh. 12:27 dat het God's wil is die voortgang moet hebben (of in het bekende gebed in de hof van Gethsemané: Uw wil geschiede!!). Toelaten is echt te kort. En dat plan was al bekend van voor de grondlegging der wereld!

Om een goed voorbeeld van hoe 'marionetten gedrag' werkt (namelijk dat we altijd Gods verborgen raad uitvoeren) moet u ook Johannes 12:12-16 maar eens lezen... zelfs wanneer het in de Bijbel beschreven stond deden ze het zonder dat ze er zelf bewust van waren. En de zo vele teksten die ik al eerder heb aangevoerd.

Of nog een tekst die u mogelijk ook wel meerdere malen per dag op uw lippen neemt: Uw wil geschiede gelijk in de hemel alzo ook op deze aarde!

En de opmerking dat bij Job het enkel toelating was gaat zelfs recht tegen de Bijbel zelf in. Want Job zegt in hoofdstuk 1:21: De _HEERE_ heeft gegeven en de _HEERE_ heeft genomen; de Naam des HEEREN zij geloofd. En dan schrijft de Heilige Geest daarachter: "In dit alles zondigde Job niet en schreef Gode _niets_ ongerijmds toe." Met andere woorden, de Heilige Geest bevestigd dat Job gelijk had. En dat gebeurd niet 1x in Job maar het volgende hoofdstuk weer: Job 2:10 (zouden wij het goede van God ontvangen en het kwade niet ontvangen? In dit alles zondigde Job met zijn lippen niet). De Heilige Geest zegt dus: het kwade komt van God...

En het is geheel geen vraag hoe het kan dat er kwaad in ons leven is... de Bijbel is daar kristal helder over (bijv. Rom. 8:20). Door ons afvallen in Adam daarom is er ellende in de wereld. De straf die God uitspreekt in Genesis 3 is toch niet vaag? En ook de vraag waarom God daar geen einde aan maakt. Wanneer God een einde aan de ellende in deze tijd maakt dan wil dat zeggen dat er niemand meer tot bekering kan komen en dat de oordeelsdag is aangebroken waarop de volle ellende voor degene die niet in Jezus Christus zijn zal komen.

God is geen "ouder die niet bij machte is om zijn kinderen te besturen" dat zou een schrale troost zijn als we dan tot ouders zeggen: ga tot God in het gebed en vraag Hem of Hij u kinderen nog eens terug zou willen brengen van de verkeerde weg. Dat ouders kinderen de wereld in moeten laten gaan is geen zaak van liefde van die ouders maar van onmacht. Omdat de kinderen niet meer willen horen naar de ouders. En uit vrees voor verdere escalatie wordt er dan gesteld dat ze de kinderen vrij laten kiezen. De liefde zit dus niet "in het laten gaan" maar "in het bewaren van de goede verstandhouding". Want als een ouder bij machte zou zijn om zijn kind te bewaren voor de slechte weg dan zou hij het doen uit liefde! Dus dat voorbeeld gaat in zijn geheel niet op.

Pietpiet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pietpiet » 16 sep 2010 06:46

Jantjes schreef:Ik denk dat ik u begrepen hebt.
U steld in het kort dat wát of wie God is kan slechts geweten worden door mensen die begenadigd worden door God zelf, zoals de Profeten.
Ik ben daar niet alleen in maar de Bijbel zegt dit zelf: het Evangelie is de Griek een dwaasheid. Dat wil niet zeggen dat we ons best niet moeten doen in de Bijbel uit te leggen zoals deze bedoeld is. En goed van onze Koning te spreken. Dat is een andere zaak. Maar het verstand zal nooit bevatten wat het geloof weet. Het is wel waar dat Gods gewone middelijke weg is om dit door het verstand tot het hart te brengen (daarom moet het Woord van God ook gepredikt worden aan alle creaturen). Maar een discussie met een atheïst winnen op grond van argumenten (waarbij de Bijbel voor de atheïst geen argument is) zal nooit gelukken. Eenvoudig weg omdat God is een Geest en als het ultiem op de vraag komt: waar kan ik God meten/betasten/zien/horen dan zegt de religie: door het geloof. En dat aanvaard de wetenschap nooit.

Overigens zou ik het niet willen "beperken" tot bijvoorbeeld Profeten maar God laat Zich kennen door al Zijn schapen (de Heere Jezus zegt dat zelf dat de schapen Hem kennen aan Zijn stem - dat is Zijn Bijbel/Woord). Maar dit kan niet anders dan door het licht van de Heilige Geest. Want zonder die verlichting kunnen we wel veel van God lezen en kennen maar dan is het zoals ik de president van Amerika ken (en veel van hem kan weten) en hem toch niet persoonlijk ken.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 sep 2010 07:51

Pietpiet schreef:Want zonder die verlichting kunnen we wel veel van God lezen en kennen maar dan is het zoals ik de president van Amerika ken (en veel van hem kan weten) en hem toch niet persoonlijk ken.

1 Korint. 13
12 Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen,
doch straks van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik onvolkomen,
maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 jan 2011 19:53

Hallo allemaal,
Ik heb met grote aandacht en bewondering deze topic gelezen, en deze is ook met een mooi woord afgesloten ik geloof door riska.

Maar ik zou zo graag nog een vraag willen stellen n.l. hoe zien jullie de rol van Gods tegenstander
hierin. Naar mijn idee was hij daar in het paradijs waar hij niets te zoeken had.

satan is in opstand gekomen met éénderde zijn van de engelen, en zijn doel is om alles
kapot te maken wat van God is.

Er is m.i. een oorlog tussen God en satan (Jezus heeft die al gewonnen) en de inzet is
de ziel van de mens, geschapen naar Gods evenbeeld.
Die oorlog speelt zich af, in ons ?

met vriendelijke groet
Laatst gewijzigd door schaapje op 09 jan 2011 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 jan 2011 16:21

Is er niemand die hier een mening over heeft ?
Naar mijn idee is die tegenstander behoorlijk buiten schot gelaten, in de discussie.
Ik zie in, dat God die oorlog eerlijk speelt, n.l. Hij zal nooit tegen de wil
van een mens ingaan, Hij wil dat we uit vrije wil Hem geloven.
De tegenstander zal een mens altijd dwingen en verleiden.
Prijs God om Zijn verlossingsplan.

m.v.g.
Laatst gewijzigd door schaapje op 09 jan 2011 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 jan 2011 16:40

1 Kor. 10:13: Gij hebt geen bovenmenselijke verzoeking te doorstaan. En God is getrouw, die zal niet gedogen dat gij boven vermogen verzocht wordt, want Hij zal met de verzoeking ook voor uitkomst zorgen, zodat gij ertegen bestand zijt". (NBG'51)

Dat is voor mij het antwoord Schaapje.
Ja, wij worden verzocht, ja wij worden verleid.
Maar Hij is er en beschermt ons, zal erop toezien dat het niet boven vermogen is.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 jan 2011 16:52

Riska schreef:
1 Kor. 10:13: Gij hebt geen bovenmenselijke verzoeking te doorstaan. En God is getrouw, die zal niet gedogen dat gij boven vermogen verzocht wordt, want Hij zal met de verzoeking ook voor uitkomst zorgen, zodat gij ertegen bestand zijt". (NBG'51)

Dat is voor mij het antwoord Schaapje.
Ja, wij worden verzocht, ja wij worden verleid.
Maar Hij is er en beschermt ons, zal erop toezien dat het niet boven vermogen is.

Ben ik helemaal met je eens maar dat geldt voor ons christenen. De discussie op dit topic ging over de wil/toelating van God.
Alle verschrikkingen op deze wereld komen rechtstreeks uit het brein van die tegenstander
en hij gebruikt daar mensen voor. Omdat hij grote haat heeft naar God en zeker ook de mensheid.
En eigenlijk is het mij ook een raadsel dat de Here God zoveel "toelaat"ik kan het niet anders
zien als liefde voor de mensen omdat Hij weet dat er nog vele zich zullen bekeren tot Hem

bedankt voor je reactie riska, groet
Laatst gewijzigd door schaapje op 09 jan 2011 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2011 19:40

Lastige van deze discussie is (voor veel mensen) dat als je het over de tegenstander gaat hebben, je ook moet kijken naar de ruimte die de tegenstander krijgt. Er is geen sprake van gelijkwaardige tegenstanders. God is almachtig, satan niet. Bij het kijken naar die tegenstander moet je dat wel in de gaten houden.

Het kwaad "goed dat verkeerd wordt gebruikt". Niet voor niets is de satan een gevallen engel. Hij was goed maar werd verkeerd... en zo probeert hij het goede om te buigen in het kwade. Gelukkig is er in Christus ook het omgekeerde mogelijk, Hij is de heelmaker. En ja, daarom wacht Hij nog.

De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 jan 2011 20:14

Hallo Marnix,

Natuurlijk moeten we het niet steeds over de tegenstander hebben, ik weet dat veel mensen
dat niet prettig vinden, het viel me alleen op dat in deze discussie het bijna niet geopperd werd. Ik persoonlijk vind dat de Bijbel daar veel openlijker over is, zelfs de Here Jezus.

Maar ja wie ben ik, de discussie over zondag, feestdagen en welke kerk de ware is
is kennelijk belangrijker :(

m.v.g.

Terug naar “Archief”