De wil en/of toelating van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Openbare schuldbelijdenis

Berichtdoor Riska » 07 sep 2010 08:56

Pietpiet schreef:Bovendien is het naar mijn mening veel troostrijker om te weten dat we onder de roede van God liggen.
Voor mij ligt dat geheel anders. Laat ik het daar maar bij laten...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2010 09:02

Je gaat te snel Pietpiet.

Je haalt teksten aan waarin we lezen dat God het kwade ten goede keert. Iets waarvan we denk ik allemaal geloven dat God dat kan en ook doet.

Maar vervolgens maak je wel heel snel de sprong naar de stelling dat God de zonde had gepaald.

In de teksten die je aanhaalt gaat het over het lijden en straf (1 Sam 2 en Jesaja 53) en in Hand 4 specifiek over het lijden, de straf, het sterven van Christus, waardoor Hij ons verlost.

Dat is wel wat anders dan dat God de zonde wil (ook al ik lijden daar wel een gevolg van). Dat Hij de gevolgen van onze zonde soms gebruikt is wel wat anders.

Ik vraag me af hoe troostvol het is als je gelooft in een god die alles perfect schept en dan vervolgens zelf de wereld in zonde laat vallen omdat hij heeft besloten dat hij dat wil. Wat valt Adam en Eva dan nog te verwijten? Ze hadden geen keus maar voerden gewoon Gods wil uit. En wat maakt ons dan nog schuldig, als we zonde doen omdat God dat wil?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pietpiet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pietpiet » 08 sep 2010 14:13

Marnix,

Ik kan niet uit de voeten met alleen de gedachte: God keert het kwade ten goede.

Want dat zou bijvoorbeeld betekenen dat de verlossing door de moord op de Zoon van God alleen zo gegaan is omdat God dacht... "Ik kan de dood van Mijn Zoon ook zien als een betaling voor de schuld". Dat is naar mijn inziens niet genoeg. Ik geloof dat dit het vast opgestelde plan van God was. Dat is ook wat Handelingen 4 ons aangeeft.

En ik denk dat u ook nog geen afdoende verklaring gegeven heeft voor een tekst als Amos 3:6.

En de tekst uit Genesis 50:20 daar staat niet: "Maar God" of "En God" maar er staat "Doch God heeft het ten goede gedacht.." het woord doch geeft aan dat het vooraf zo was bepaald door God. Om het eens anders te zeggen... de wonderlijke bewaring van Israels nageslacht van de hongerdood is een vooropgezet plan van God. Opdat Jozef zo een type zou zijn van Christus. En Zijn volk bewaard zou worden (dit had Hij beloofd immers!) Dit is geen samenloop van omstandigheden door God achteraf bedacht maar een vooropgezet plan. Zoals God tot in de kleinste details, zelfs de miniscule trillingen van elke electron in het universum uitgedacht heeft. En op een voor ons onbegrijpbare manier werken wij mee in het verlossingsplan van God voor Zijn volk.

En wat te denken van hoe God spreekt over de Assyriers in Jesaja 10. Daar zegt God zelf dat Hij degene is die ze zend om te moorden en plunderen. God geeft zelfs aan dat de hoogmoedige Assyriers denken dat ze dit zelf doen. Maar Hij spreekt hun daarin tegen.

En in dit alles blijven wij verantwoordelijk. Daarom is ook de zonde van Adam niet de schuld van God (en zeker Adam niet, hij kon de satan weerstaan!). Maar God blijft ook de soeverein bestuurder die van niets afhankelijk is. Hoe dit precies werkt daar betreden we heilige grond dat kan ons mensenverstand nooit bevatten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2010 14:34

Hoe kunnen Adam en Eva nou schuldig zijn als ze geen keuze hadden maar slechts dat deed wat Hij had bepaald? Hij schiep de aarde en de mensen en zag dat het goed was en plande de zondeval. Dat de mens vervolgens die keuze maakt is dan ook niet vreemd, het was immers al besloten door God. Ze konden niet tegen Zijn besluit ingaan en deden slechts wat al was besloten.

Als je zo gaat redeneren vanuit een soevereine God loop je spaak.

(Doch God betekent "maar God" en geeft juist dat "desondanks heeft God het ten goede gedacht"

Van Dale:

doch = maar
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Pietpiet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pietpiet » 09 sep 2010 06:52

Het is een illusie om te denken dat het opgelost is door te stellen dat God het niet gewild heeft... Want waarom heeft hij het dan wel toegelaten? Is God dan een Bijstander die hoewel Hij zeker bij machte was om wat te doen toch niets heeft gedaan? Wie heeft de verleiding op aarde gebracht (Wie heeft satan niet direct gebonden in de hel geworpen?) Zoals u ziet: de vragen blijven dan ook.. Dat kunt u nooit verklaren met alleen te stellen dat God het niet gewild heeft.

God leert onszelf in Zijn Woord dat Hij soeverein is, dat er niets is waardoor Zijn wil gebogen of veranderd wordt.

Maar goed wat doet u met alle andere Schriftbewijzen? Want u geeft daar geen antwoord op.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 sep 2010 07:46

Beste Pietpiet,
U plaatst de uitverkiezing in u denkkader nog altijd op de verkeerde plaats.
U wist toch ook niet van te voren toen u bovenstaand bericht plaatste op di sep 07, 2010 8:56 am dat Jantjes hierop zou reageren. God wist dat wel! maar wij niet.
Achteraf kunnen wij iets constateren maar vooruit niet. Bij God is dat anders die weet het vooruit, maar zo mogen wij niet denken. Niet op Gods plaats, de uitverkiezing gaan staan dan kom je tot verkeerde conclusies en de veelal boze ‘waarom’ vragen.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 sep 2010 08:17

Pietpiet schreef:Het is een illusie om te denken dat het opgelost is door te stellen dat God het niet gewild heeft... Want waarom heeft hij het dan wel toegelaten? Is God dan een Bijstander die hoewel Hij zeker bij machte was om wat te doen toch niets heeft gedaan? Wie heeft de verleiding op aarde gebracht (Wie heeft satan niet direct gebonden in de hel geworpen?) Zoals u ziet: de vragen blijven dan ook.. Dat kunt u nooit verklaren met alleen te stellen dat God het niet gewild heeft.

Hehe, nu komt dus de echte vraag. Waar ik op heb zitten wachten.
Want dat is de worsteling van zo ontzettend veel gelovigen, die in conflict komen met de dogma's die de kerk als onwrikbaar beschouwt.
"Ik geloof in God, de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde..."
"God wil het..." waarom?
Als God almachtig is waarom maakte Hij niet een einde aan de Holocaust?
O ja, ik ken alle antwoorden: als God er een eind aan maakt dan kunnen mensen niet meer tot bekering komen.
Mishandelde mensen, misbruikte mensen (vrouwen die als oorlogshandeling verkracht worden...)Alles in Gods bedoeling of zo met deze wereld?
Kijk, geloven in God die alles al vantevoren wist en het gewild heeft is in zekere zin gemakkelijk: je hoeft er niet meer over na te denken.
Maar juist deze vragen, als ervan uitgegaan wordt dat Hij het wil, maken dat je je bewust wordt van wat en wie je van God maakt.
En als het leven je gemangeld heeft dan helpt het niet om alleen maar teksten te horen, teksten te kennen, dan is er méér nodig. Voor mij betekent dat: dat God het NIET wil, dat Hij er wel bij is, bij mij is in al mijn verdriet en pijn en dat ik Hem mag vertrouwen. Zoals het voor een kind veilig is en het helpt als mama en/of papa het vasthoudt als het een naar onderzoek moet ondergaan in het ziekenhuis.

André

Berichtdoor André » 09 sep 2010 09:14

Ik heb de informatie van de mod. gelezen.
Wil toch even reageren op deze quote:
God leert onszelf in Zijn Woord dat Hij soeverein is, dat er niets is waardoor Zijn wil gebogen of veranderd wordt.
Zomaar een willekeurig voorbeeld uit Gods Woord. God laat zich bijvoorbeeld verbidden door Hizkia, of was dat in uw ogen ook van te voren door God zo gepland?
Jes 38: 5
‘Ga naar Hizkia toe en zeg tegen hem: “Dit zegt de HEER, de God van je voorvader David: Ik heb je gebed gehoord en je tranen gezien. Welnu, ik geef je nog vijftien jaar te leven,

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2010 09:23

Pietpiet schreef:Het is een illusie om te denken dat het opgelost is door te stellen dat God het niet gewild heeft... Want waarom heeft hij het dan wel toegelaten? Is God dan een Bijstander die hoewel Hij zeker bij machte was om wat te doen toch niets heeft gedaan? Wie heeft de verleiding op aarde gebracht (Wie heeft satan niet direct gebonden in de hel geworpen?) Zoals u ziet: de vragen blijven dan ook.. Dat kunt u nooit verklaren met alleen te stellen dat God het niet gewild heeft.

Maar goed wat doet u met alle andere Schriftbewijzen? Want u geeft daar geen antwoord op.

Op die andere teksten ben ik ingegaan door aan te geven dat dat gaat over dat God verkeerde dingen (zoals het moorden en plunderen van de Assyriers doet meewerken ten goede. Hij gebruikt het voor zijn plan, maar daarmee is Hij er niet te auteur van. Anders zou God de zonde "plannen" en vervolgens boos zijn op de mens omdat hij dat plan uitvoert. Er zou een conflict komen in Gods wil, want dat is wat jij hier stelt: Het is Gods wil dat de mens tegen Gods wil ingaat. Maar hoe kan iets tegen Gods wil ingaan en zijn wil zijn? Op zo'n manier omgaan met God soevereiniteit is een karikatuur maken van wie God is. Waarom straft God de mensen na de zondeval? Ze gingen tegen Gods wil in en dat had hij toch zelf zo bedacht en gewild? Men bewandelde slechts het pad dat God zo had uitgedacht.

Waarom je toch voor die karikatuur kiest geef je zelf ook al aan: Anders is God blijkbaar een bijstander die niet bij machte was er iets aan te doen.

Maar ook dat klopt niet.Dat het wel gebeurt wil niet zeggen dat God niet bij machte was er iets aan te doen. Toch liet Hij het gebeuren. Waarom?

Het probleem is dat je het idee hebt dat Gods wil beperkt was tot 1 keuze. Als we goed lezen in de Bijbel zien we echter dat Gods wil is dat de mens keuzevrijheid had. God gaf ze aan dat ze niet van de Boom mochten eten en dat was ook zijn wil. Tegelijkertijd wilde Hij dat de mens kon kiezen en toen de mens koos het verkeerde te doen hield Hij dat niet tegen, ook al was de zondeval tegen Zijn wil en was Hij bij machte om het tegen te houden.

God wil dat de mens het goede doet, maar Hij wil geen robots die slechts doen wat hun ingeprogrammeerd is en daarom had de mens de volledig vrije keuze om het goede te doen of het kwade te doen. En op zo'n manier is de mens ook volledig verantwoordelijk voor zijn val, terwijl jij in feite (ook al zal je dat nooit zo noemen) God de auteur van de zonde maakt, die zelf voor de mens een keuze kon maken al besloot dat de mens het verkeerde zou kiezen.

Pietpiet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pietpiet » 10 sep 2010 07:25

Marnix,

"... zoals het moorden en plunderen van de Assyriers doet meewerken ten goede. Hij gebruikt het voor zijn plan, maar daarmee is Hij er niet te auteur van. ..."

Tot zover ben ik het in die zin uiteraard van harte eens (want alle dingen moeten medewerken ten goede voor Gods Kerk) en als we het nog iets aanpassen: "niet de Auteur van de zonde" is het helemaal af die zin.

Maar "... Anders zou God de zonde "plannen" en vervolgens boos zijn op de mens omdat hij dat plan uitvoert....." daar ga ik niet in mee. Wij weten simpelweg het plan van God niet. Anders dan dat Hij ons in Zijn Woord geopenbaard heeft wat wij moeten/mogen doen. En daarom kunnen wij nooit zeggen: God heeft het zo gewild dus het is geen zonde... Wij moeten niet leven naar Gods verborgen wil maar naar Zijn geopenbaarde wil.

Paulus laat ons (al is het op een iets andere manier) hetzelfde zien in Romeinen 3. Hij stelt daar dat door de leugen van ons de deugd van Gods waarheid bevestigd wordt tot Zijn heerlijkheid. Maar dan zegt hij eenvoudig dat degene die zo denken hun verdoemenis rechtvaardig is. Dus hij laat het alle twee staan: en het feit dat Gods waarheid meer heerlijkheid krijgt door de leugen en het feit dat de mens zondaar is die dat doet en verdoemelijk als hij denkt dat het hem geen zondaar maakt.

Een andere tekst die het ook heel kernachtig weergeeft dat het bestuur van God is Spr. 16:33: "Het lot wordt in den schoot geworpen; maar het gehele beleid daarvan is van den HEERE." Daar zien we de ultieme "vrije keus" in de handen van God.

En nogmaals geeft u geen verklaring voor het feit dat God zelf zegt dat de Assyriers een werktuig in Zijn handen zijn en niet iets wat ze zelf bedacht hebben. Hij gebruikt een voorbeeld van een gereedschap (bijl)... we kunnen toch niet stellen dat een gereedschap zelf iets wil? Het is toch niet zonder oorzaak dat de Heilige Geest die vergelijking maakt?

En ik kan toch echt niet geloven dat de verlossing van Gods Kerk een soort van "nagedachte" is waar God "reageerd" op een verschrikkelijke zonde van de moord op Zijn Zoon door dat de betaling voor diezelfde zonden te maken. Zo maken we van God een God die alsmaar overal de gaten zit dicht te stoppen van een onvolmaakt plan wat vreselijk uit de hand gelopen is. In plaats van een alwetend en een hoog intelligent Wezen wat een volmaakt plan kan uitvoeren.

En uiteraard ben ik het eens dat God wil dat Zijn volk Hem vrijwillig lief heeft. Dat was inderdaad de inhoud van de test in het paradijs. Dat is ook het wonder van genade als God in het leven van een mens begint dan gaat zo'n mens meewerken waar hij voorheen tegenwerkte. Omdat God in hem beide het willen en het werken werkt. Het is een schijnbare tegenstelling maar zo gaat het wel. Adam en Eva wisten niet van het verborgen plan van de Heere dat Hij Zijn genade zou gaan verheerlijken door de dood van Zijn Zoon. Ze kregen slechts de opdracht om niet te eten van de boom en dat was het enigste waar zij rekening mee moesten houden. Daarom zijn ze 100% verantwoordelijk.

En richting André zou ik willen zeggen: Gods voorzienigheid gaat niet alleen over de uitkomst maar ook over de middelen. Dat wil zeggen God bestuurd niet alleen de uitkomst maar ook wat tot die uitkomst moet dienen. In Efeze 2:10 zien we dat zo kernachtig verwoord als we daar lezen hoe christenen goede werken doen... doordat God ze weggelegd heeft opdat wij in dezelve zouden wandelen.

En richting Riska specifiek over de zin: "Kijk, geloven in God die alles al vantevoren wist en het gewild heeft is in zekere zin gemakkelijk: je hoeft er niet meer over na te denken." Daar raakt u richting de kern van de troost. Alleen uw conclusie is niet degene die ik er aan hang. Het betekend niet dat we er niet over hoeven na te denken maar juist dat we ons veilig mogen voelen in de leidingen die God met ons heeft. Dat is wat David doet als hij zegt: Uw goedertierenheden zijn mij beter dan het leven.

En richting allen: ik kan niet verklaren hoe de twee zaken kunnen bestaan... dat is voor mij ook een geloofszaak en geen begripszaak maar toch geloof ik dat God Zijn plan volvoert hier op aarde en dat het alles in Zijn voorzienig bestuur is. Maar dat dit God niet tot de Auteur van de zonde maakt. Want God is enkel licht en er is geen duisternis bij Hem.

Maar denk niet dat u wel een verklaring heeft door te stellen dat God het niet gewild heeft want dan blijven de vragen nog even groot. De zondeval is en blijft een bodemloze put van waarom vragen die niet opgelost wordt met het stellen dat God het niet gewild heeft. Daarom zie ik dat zeker niet als een bewijs dat God's raad niet volvoert wordt op deze aarde. En de Bijbel schrijft ook echt anders over het bestuur van deze aarde. Bijna op elke bladzijde lezen we dat God zaken doet. De roeping van Zijn knecht Kores om de Israelieten te bevrijden. Of zoals in Jes. 62:6 staat dat Hij wachters op de muren besteld heeft. Overal verbindt God Zijn naam aan wat er op aarde gebeurt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2010 10:53

Pietpiet schreef:Maar "... Anders zou God de zonde "plannen" en vervolgens boos zijn op de mens omdat hij dat plan uitvoert....." daar ga ik niet in mee. Wij weten simpelweg het plan van God niet. Anders dan dat Hij ons in Zijn Woord geopenbaard heeft wat wij moeten/mogen doen. En daarom kunnen wij nooit zeggen: God heeft het zo gewild dus het is geen zonde... Wij moeten niet leven naar Gods verborgen wil maar naar Zijn geopenbaarde wil.

Hier snap ik helemaal niets van. We moeten niet leven naar Gods verborgen wil maar zijn geopenbaarde wil. Maar als de zondeval in zijn verborgen wil was kan je wel stellen dat Adam en Eva niet moesten leven naar zijn verborgen wil maar naar zijn geopenbaarde wil, maar God had de zondeval al besloten in zijn verborgen wil al besloten dus die zou ook plaatsvinden, dat stond immers al vast.

In jouw redenering zijn Gods geopenbaarde wil tegenstrijdig aan elkaar en wint uiteindelijk de verborgen wil altijd. Ik zal dat kort uitwerken aan het verhaal over de zondeval.

Jij stelt daarbij namelijk:

1. Gods verborgen wil was dat de zondeval zou plaatsvinden, dat had Hij besloten
2. Gods geopenbaarde wil ik dat de zondeval niet zal plaatsvinden. Hij zegt tegen de mens: Je mag niet van die boom eten.

God zegt dus dat Hij de zondeval niet wil, maar in het verborgene wil Hij dat wel, alleen openbaart Hij dat niet.

3. De verborgen wil staat boven de geopenbaarde wil, de mens voert Gods verborgen wil uit, hij kan zich niet verzetten tegen dat plan.... en eet dus toch van de boom zoals God al had bedacht.

Sorry hoor, maar het klopt allemaal van geen kant. Het verhaal over verborgen wil en geopenbaarde wil die in strijd zijn met elkaar is een typisch voorbeeld van menselijk redeneren om Gods wil en soeveiniteit, iets wat we helemaal niet kunnen begrijpen, toch kloppend te krijgen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 10 sep 2010 16:23

Als het gaat over ‘Gods wil’ kunnen we niet direct zeggen dat wil God wel en dat wil God niet. Dat is erg goedkoop gesteld. De evangelie dienaar Hellenbroek stelde al dat er bij God een 'wil van een beslissing' is die verborgen voor ons is en een 'wil van het gebod' die ons bekent is. Wij moeten ons gedragen naar de wil van Gods gebod en niet speuren in Gods verborgen beslissingen.
(Rom 12) Wij moet anders worden, door een nieuwe manier van denken. Dan kunt u ontdekken wat God wil. En wat Hij wil, is goed, aangenaam en volmaakt.

Tevens zijn we wel erg off topique-smile bezig.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Re: De wil en/of toelating van God

Berichtdoor Wullimpie » 10 sep 2010 19:04

Ik heb het onderwerp maar even afgesplitst.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 10 sep 2010 20:06

Als het over de uitverkiezing van eeuwigheid gaat en over Gods verborgen wil en besluiten, dan vertalen wij het 'van eeuwigheid' vaak met 'verleden tijd'. God heeft dat toen besloten en Hij is het nu, in het heden aan het uitwerken en straks na de oordeelsdag zal het af zijn.
Maar dat is niet zo want bij God zijn verleden en heden en toekomst tegelijk, Hij is van eeuwigheid, zonder begin en zonder einde!!
Gods 'verborgen' wil en besluiten staat onze vrijheid totaal niet in de weg.
Wij zijn zelf verantwoordelijk voor alles wat we doen en niet doen en de ervaring leert dat we niet gebonden zijn, ook al weet God waar wij voor gaan kiezen.
Voor ons begrip, omdat wij mensen van de tijd zijn (bij ons staan verleden, heden en toekomst in volgorde) is de verkiezing iets wat al gebeurd is, maar God is van eeuwigheid en daarom is de verkiezing niet alleen iets van verleden, maar ook van heden en toekomst.
Als je daaraan denkt realiseer je je dat alles wat wij nu doen ontzetend belangrijk is.
God zegt ons niet dat wij moeten reageren op Zijn 'verborgen wil' (de verborgen dingen zijn voor de Heere) maar Hij wil dat wij Zijn geopenbaarde wil serieus nemen en daarnaar handelen.
Zijn besluit, dat heden verleden en toekomst omspant is er, maar onze rol daarin daar zijn we zelf verantwoordelijk voor.

Ik geloof niet dat je zeggen kan dat God de zondeval gewild heeft, Hab.2:13 Gij zijt te rein van ogen, dan dat Gij het kwade zoudt zien... (Hij kan het niet eens zien, laat staan willen) er is in Hem geen tegenstrijdigheid.
Alwetendheid en toelaten is iets anders dan willen Hij wil dat de mens Hem vrijwillig lief heeft en vrijwillig gehoorzaam is.
Maar de mens is duidelijk tegen Gods wil ingegaan en dat doet hij nog steeds, op heel veel manieren maar dat betekend niet dat God wil dat de mens dat doet en ook niet dat Hij niet almachtig zou zijn omdat Hij het niet tegengehouden heeft.

Pietpiet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pietpiet » 11 sep 2010 08:32

Marnix,

Ik stel duidelijk dat ik het niet kan verklaren dus het is niet zozeer een trachten in te dringen in zaken die we niet kunnen begrijpen maar een recht doen aan teksten in de Bijbel. Overigens zie ik het niet zo dat de ene wil het van de andere wil wint. Er is geen strijd in God. En de mens loopt wel de weg die God uitgedacht heeft, maar zoals ik tracht te zeggen. Maar dit neemt de schuld niet weg omdat Adam kon kiezen om het goede te doen en niet wist van de verborgen wil. We worden ook straks op de oordeelsdag niet geoordeeld naar Gods verborgen wil maar naar Zijn geopenbaarde wil (de wet).

Voor een keer ben ik het met Jantjes eens als hij citeert uit de Goddelijke Waarheden van ds. Hellenbroek. Waarin dus beschreven wordt wat ik geschreven heb over de verborgen en geopenbaarde wil van God.

Maar als we denken dat het willen alleen al een moeilijke zaak voor ons is... laat ik dan nog eens een andere gedachte ook opgooien wat het nog complexer maakt. Waar komt de kracht vandaan? Wie zorgt ervoor dat we de adem in onze longen hebben. Is het niet Israels God die krachten geeft? Of zoals we het bidden: van U is de kracht, en de heerlijkheid tot in der eeuwigheid? Als we bedenken dat God degene is die de kracht geeft om te zondigen dat is helemaal een voor ons onbegrijpelijk iets (zelfs al zou u alleen denken in de trant van toelaten). Laten we daarom daar maar op eerbiedige afstand van blijven en het een geloofszaak houden.

Wat betreft de opmerking dat dit een menselijke trant van redeneren is.. dat is een beetje pot, ketel, zwart verhaal. Want dat is evengoed zo voor het idee van toelaten. Ik geloof dat we de teksten die God ons in Zijn Woord geeft mogen onderzoeken of ze alzo zijn. Dat is niet indringen maar trachten Gods Woord te verstaan.

Maar laat ik nog een Bijbeltekst nemen om te bewijzen dat God ook zonde wil. In Jeremia 1 roept God Zijn knecht en dan gaat Hij ook vertellen hoe Hij een volk uit het noorden zal roepen die hun tronen voor de poorten van de stad Jeruzalem zullen zetten. Of tegen Baruch zegt God hetzelfde dat Hij zal uitrukken hetgeen Hij geplant heeft, ja zelfs het ganse land (Jer. 45). God laat daar echt geen misverstand over wie de oorzaak is van de vreselijke oorlog tegen de Israelieten / Juda. Dat kan niemand afdoen met alleen de gedachte... God laat het toe / keert het ten goede. En jawel het is een straf op de ongehoorzaamheid van de Israelieten maar God gebruikt daarvoor een ander volk om ze te straffen die daarna niet vrijuit gaan!

En dan nog een voorbeeld.. Gods bestuur is tot in de kleinste zaken... want als een walvis zijn bek open doet om een hap plankton te eten dan zegt Gods Woord daarvan dat het God is die Zijn hand opent om het aardrijk van voedsel te voorzien. Dus die kleine planktonnetjes zwemmen daar precies op tijd zodat die Walvis eten krijgt uit de hand des Heeren. Dat is niet onder de toelating maar omdat God dat zo wil.

Of de tekst uit Jakobus.. "zo de Heere wil en wij leven" geeft ook aan dat God moet willen (dat is meer dan toelaten) dat we naar de markt gaan. Heel de Bijbel spreekt van Gods wil.

En voordat er nu weer een reactie komt in de trant van... God heeft de zondeval gewild dus was het de schuld van God. Laat ik het nog een keer kristal helder zeggen: Ik kan dat niet verklaren, alleen geloven dat het Gods wil is zonder dat dit God de Auteur van de zonde maakt.

Terug naar “Archief”