Openbare schuldbelijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pietpiet
Verkenner
Verkenner

Re: Openbare schuldbelijdenis

Berichtdoor Pietpiet » 20 okt 2009 08:38

Riska, er zijn twee punten die je goed voor ogen moet houden. als we elkaar vermanen doen we dat niet omdat we zelf beter zijn. Nee we zijn geen haar beter, sterker nog als de Heilige Geest ontdekking geeft in je hart wie je zelf bent dan leer je met Paulus de ergste zondaar te zijn (ik ellendig mens...).

Elkaar vermanen is dus geen kwestie van tonen hoe goed ik toch wel niet ben. Maar je doet dat omdat je het zielsbehoud van de ander op het oog hebt. Je wilt dat de ander niet verloren gaat en daarom vermaan je hem of haar. En als je dit als ouderling doet doe je dat bovendien niet alleen als een gewoon lid maar in je ambt, je koninklijk ambt van Christus. Achter jou staat dan Christus. En zoals Christus met alle gevallen bijzonder omging moet een ambstdrager dat ook doen. Zo sprak Christus streng en veroordelend naar de Farizeeers en liefdevol maar toch ook vermanend naar de vrouw waar je het over hebt. Ik vraag me af of vermanen ook iets is wat je "zo maar terloops" doet. Een gesprek onder vier ogen is daarvoor geschikter denk ik. Bij vermanen denk ik dus niet aan: ik zie iemand oversteken zonder te kijken en zeg hem dat het gevaarlijk is.

En het tweede punt is dat niet de kerkenraad bepaald dat er een openbare schuldbelijdenis moet plaats vinden. Dat zit verbonden aan de aard van de zonde. Als je mij persoonlijk iets gedaan zou hebben dan heb ik er toch niets aan als jij in het verborgen schuldbelijdenis doet? Dat maakt toch het probleem niet "recht". Daarom moet er soms openbare schuldbelijdenis gedaan worden om zo recht te doen aan de ontstane situatie.

Uiteraard moet de gemeente (en iedereen) wel zo vergevingsgezind zijn dat of er nu wel of niet schuldbelijdenis gedaan wordt er geen gevoelens van animositeit zijn onderling hierover. Want wij zijn veel meer vergeven! Schuldbelijdenis doe je dus niet omdat je zo weer de "gunst" van iemand terug kan winnen maar je doet het voor jezelf t.o.v. God en omdat je de relatie met je mede gemeenteleden, broeders en zusters in Christus waardevol vindt en spijt hebt hun zo diep gekwetst te hebben. Ik denk aan de tollenaar Zacheus die heeft het met iedereen weer goed gemaakt en zo ook zijn schuld beleden.

Je kunt niemand pressen om openbare schuldbelijdenis te doen. Als het onder druk moet is het in feite maar de vraag of het waarlijk schuldbelijdenis is. Maar wat de praktijk laat zien is dat degene die hiervoor staat graag iets van de gemeente wil (approbatie voor het huwelijk bijvoorbeeld). En wat ze dan in feite vragen is: ja... ik wil graag dat heel de gemeente toestemming geeft dat ik een meineed ga plegen door te trouwen zonder eerst schuldbelijdenis te doen. De oplossing voor die is eenvoudig: trouw dan alleen voor de burgerlijke wet en vraag er geen zegen over van de Heere als je Zijn wetten niet belangrijk genoeg vindt om te houden. Maar vraag niet aan de gemeente of ze mee willen participeren in het uitspreken van een meineed.

Wat betreft de ambtsdrager die uit het ambt gezet is die moet ook gewoon openbare schuldbelijdenis doen als dit een zonde is die openbaar is gekomen. Een ander hoeft zich niet bitter te voelen. Ambtsdragers zijn mensen en ze zijn een geliefde prooi van de satan want daarmee kan hij de kerk een flinke klap toedienen. Het is niet voor niets dat Paulus zo'n lijst met kwalificaties voor een ambtsdrager tot tweemaal toe in Gods Woord schrijft.

In iedergeval Gods zegen toegewenst in je ambtelijke taak. En ik zou in liefde willen aanbevelen om de Spreuken er nog eens op na te lezen hoe de roede (tucht) een goed instrument is om een gezonde jongen (gemeente) te kweken. Goed gebruik van de tucht op een Bijbelse manier (vol van liefde, en volgens Mat. 18) verminderd mogelijk wel het aantal kerkgangers (denk aan hoe er velen vertrokken bij de Heere Jezus), maar die overblijven (12 discipelen) zijn degene die willen buigen onder Gods Woord en die antwoord kunnen geven uit hun hart op de vraag: wie zegt gij dat Ik ben!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 okt 2009 08:58

Pietpiet schreef:Als je iemand een zonde ziet begaan dan is het je plicht als christen je broeder of zuster in het geloof te vermanen en hem zo weer op het rechte spoor te brengen.

Het zou mooi zijn als het inderdaad een broeder of zuster in het geloof is. Meestal worden in de wat meer behoudende kringen mensen niet zo snel als broeder of zuster (in het geloof) gezien, daar veel mensen per definitie onbekeerd zijn in hun ogen....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Riska

Berichtdoor Riska » 20 okt 2009 11:13

Pietpiet schreef:Als je mij persoonlijk iets gedaan zou hebben dan heb ik er toch niets aan als jij in het verborgen schuldbelijdenis doet? Dat maakt toch het probleem niet "recht".

Met openbare schuldbelijdenis denk ik aan schuldbelijdenis in de kerk, gemeente.
Maar een schuldbelijdenis aan een ouderling of aan God alleen kan nooit volstaan, als je niet ook schuld belijdt aan degene die je kwaad hebt gedaan. Dar hoeft andermaal niet temidden van de gemeente, maar onder vier ogen met die persoon.

Soms is 'vermanen' wel degelijk alleen iemand even op de schouder tikken (figuurlijk gesproken) zodat de ander weet, dat je doorziet wat er fout gaat/is gegaan. Je geeft daarmee een opening voor een gesprek, waarom de ander wellicht niet om durft vragen.

Pietpiet schreef:En ik zou in liefde willen aanbevelen om de Spreuken er nog eens op na te lezen hoe de roede (tucht) een goed instrument is om een gezonde jongen (gemeente) te kweken. Goed gebruik van de tucht op een Bijbelse manier (vol van liefde, en volgens Mat. 18) verminderd mogelijk wel het aantal kerkgangers (denk aan hoe er velen vertrokken bij de Heere Jezus), maar die overblijven (12 discipelen) zijn degene die willen buigen onder Gods Woord en die antwoord kunnen geven uit hun hart op de vraag: wie zegt gij dat Ik ben!

Het boek Spreuken is zozeer misbruikt, waardoor veel kinderen beschadigd door het leven gaan, dat ik er geen enkele behoefte meer aan heb er in te lezen.
En de kerk moet zeer oppassen dat 'tucht' op grond van Spreuken of wat dan ook, geen machtsmisbruik is in naam van...
Daarom blijf ik bij 'liefdevol vermanen', wat veel heilzamer is.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 okt 2009 13:05

LeChat schreef:
TheKeimpe schreef:(...) ik kan je verzekeren dat binnen sommige kerkverbanden tijdens een huwelijksgesprek met predikant en/of kerkenraad de vraag gesteld wordt of je "vooruitgegrepen hebt op je huwelijk" (en ik wil nu NIET discussiëren of dat nu misschien toch wel of niet mag).

Als je antwoord dat je inderdaad gemeenschap hebt gehad voor je huwelijk dan wordt daar logischerwijs over verdergepraat. Wanneer het aanstaand echtpaar aangeeft dat zij daar geen moeite mee hebben, dan wordt het huwelijk niet bevestigd. (Nog een keer, wat je daar van vind mag je vinden, die discussie wil ik (hier) niet voeren.)
Maar geeft het aanstaand echtpaar aan dat zij daarin een verkeerde weg hebben bewandeld, dan kunnen zij in dat gesprek bij predikant / kerkenraadsleden hun zonde belijden en komt het niet in de openbaarheid.
Het was geen openbare zonde, dus hij wordt niet openbaar gemaakt. (...)

TK, heb je het hier over kerkverbanden rechtser dan de GerGem? Bij ons (GerGem) is die vraag niet gesteld, de dominee merkte slechts op dat hij er vanuit ging dat het geen 'gedwongen' huwelijk was en legde het bespreken van (de vraag) of er al dan niet geslachtsgemeenschap was geweest (ook in event. eerdere relaties) juist bij ons 2-en neer als iets dat we sámen moesten bespreken voor/bij ons huwelijk omdat het belangrijk is daar onder elkaar open over te zijn. We hoefden daar tegenover hem geen verklaring over af te leggen.

Nee, ik ben mijn leven lang al GerGem. En de Ds. was gewoon een man van het midden. En een heel vriendelijke man.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2009 15:02

TheKeimpe schreef:
LeChat schreef:
TheKeimpe schreef:(...) ik kan je verzekeren dat binnen sommige kerkverbanden tijdens een huwelijksgesprek met predikant en/of kerkenraad de vraag gesteld wordt of je "vooruitgegrepen hebt op je huwelijk" (en ik wil nu NIET discussiëren of dat nu misschien toch wel of niet mag).

Als je antwoord dat je inderdaad gemeenschap hebt gehad voor je huwelijk dan wordt daar logischerwijs over verdergepraat. Wanneer het aanstaand echtpaar aangeeft dat zij daar geen moeite mee hebben, dan wordt het huwelijk niet bevestigd. (Nog een keer, wat je daar van vind mag je vinden, die discussie wil ik (hier) niet voeren.)
Maar geeft het aanstaand echtpaar aan dat zij daarin een verkeerde weg hebben bewandeld, dan kunnen zij in dat gesprek bij predikant / kerkenraadsleden hun zonde belijden en komt het niet in de openbaarheid.
Het was geen openbare zonde, dus hij wordt niet openbaar gemaakt. (...)

TK, heb je het hier over kerkverbanden rechtser dan de GerGem? Bij ons (GerGem) is die vraag niet gesteld, de dominee merkte slechts op dat hij er vanuit ging dat het geen 'gedwongen' huwelijk was en legde het bespreken van (de vraag) of er al dan niet geslachtsgemeenschap was geweest (ook in event. eerdere relaties) juist bij ons 2-en neer als iets dat we sámen moesten bespreken voor/bij ons huwelijk omdat het belangrijk is daar onder elkaar open over te zijn. We hoefden daar tegenover hem geen verklaring over af te leggen.

Nee, ik ben mijn leven lang al GerGem. En de Ds. was gewoon een man van het midden. En een heel vriendelijke man.

Ik vind de casus wel lastig. Je schetst het hier wel vrij eenvoudig en de lijn is ook helder, maar is het de goede lijn? Want stel, een koppel heeft er bewust voor gekozen gemeenschap te hebben en heeft van die keuze geen spijt. Je kan daar zo je vraagtekens bij stellen. Maar moet er dan gezegd worden: Dan bevestigen we het huwelijk niet? Is het dan niet belangrijk dat het huwelijk wel wordt bevestigd? Want het idee is dan toch dat wat men doet, binnen het huwelijk thuishoort?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 20 okt 2009 17:51

Riska,

Zit jou probleem nu in de openbare schuldbelijdenis, of meer in alles en iedereen wat daarom heen staat. (ouderlingen, predikanten, gemeente, daders, slachtoffers)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Riska

Berichtdoor Riska » 20 okt 2009 17:57

Mijn probleem zit in de openbare schuldbelijdenis in de gemeente.
Het is en blijft m.i. een kwestie van mens tot mens. En alleen als het de hele gemeente betreft - bv. bij seksueel misbruik in een pastorale relatie - kan ik er mee instemmen.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 29 aug 2010 15:09

Ten eerste is het altijd een persoonlijk iets. Een mens moet het voor God verantwoorden, niet voor andere mensen. De kerk in die zin fungeert als aanklager, rechter en beul. Dat is niet de taak van de kerk die immers bestaat uit mensen. Als de 'schuldige' denkt zich te kunnen verantwoorden voor God, wie is de kerk dan om te oordelen dat hij dat niet kan? Wel is het raadzaam voor de 'beklaagde' om bij zichzelf te rade te gaan of hij wel in de betreffende kerk thuishoort.

Daarnaast is het in mijn ogen vaak iets wat "hoort." Als je moet trouwen - ik zou me overigens niet laten vertellen dat ik moet trouwen maar dat terzijde - hebben mensen daar doorgaans weinig spijt van maar doen ze toch openbare schuldbelijdenis omdat dat zo hoort en omdat men anders niet in de kerk kan trouwen. Wanneer schuldbelijdenis vanwege een dergelijke reden wordt afgelegd is men uiteraard gewoon een huichelaar. Een kerk die altijd het afleggen van schuldbelijdenis voorschrijft in het hierboven beschreven geval moet eens goed bij zichzelf te rade gaan. Immers, zo werkt mijn huichelarij in de hand. De 'beklaagden' begaan dan twee zonden: seks voor het huwelijk en het spreken van valse getuigenis. Het mag niet zo zijn dat een kerk dat in de hand werkt.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Riska

Berichtdoor Riska » 29 aug 2010 15:30

Mij uit het hart gegrepen!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 29 aug 2010 15:57

Mee eens!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 29 aug 2010 17:19

vraagje, waar in de bijbel kan ik vinden dat er geen seks mag plaatsvinden voor het huwelijk is voltrokken?
Als je zeker weet dat je je hele leven bij die ander blijft...is die handtekening en dat papiertje werkelijk zo belangrijk?

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 29 aug 2010 18:34

Bastiaan30 schreef:vraagje, waar in de bijbel kan ik vinden dat er geen seks mag plaatsvinden voor het huwelijk is voltrokken?
Als je zeker weet dat je je hele leven bij die ander blijft...is die handtekening en dat papiertje werkelijk zo belangrijk?
in Genesis wordt er gesproken van "De man zal zijn huis verlaten, zijn vrouw aanhangen en zij zullen tot één vlees zijn."
Dus 1. uit huis gaan, 2. trouwen, 3. gemeenschap. Zo zie ik het maar ik weet niet of er mensen zijn die mij willen invullen of verbeteren? Veel kerken zien het anders (let wel: ANDERS)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 29 aug 2010 20:27

kwebbel schreef:
Bastiaan30 schreef:vraagje, waar in de bijbel kan ik vinden dat er geen seks mag plaatsvinden voor het huwelijk is voltrokken?
in Genesis wordt er gesproken van "De man zal zijn huis verlaten, zijn vrouw aanhangen en zij zullen tot één vlees zijn."
Dus 1. uit huis gaan, 2. trouwen, 3. gemeenschap. Zo zie ik het maar ik weet niet of er mensen zijn die mij willen invullen of verbeteren? Veel kerken zien het anders (let wel: ANDERS)

juist, deze tekst had ik ook in gedachten, maar de hele akte, belofte, sacrament enz eromheen, is daar iets over te vinden?
(voor iets wat niet in de bijbel staat ben ik niet gevoelig:-))

Riska

Berichtdoor Riska » 29 aug 2010 20:43

Misschien heb je hier wat aan?

http://www.hervormdvoorthuizen.nl/formulieren.htm

Kijk even door dat "Voorthuizen" heen - zij hebben ze toevallig op internet gezet...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 29 aug 2010 20:54

Bastiaan30 schreef:
kwebbel schreef:in Genesis wordt er gesproken van "De man zal zijn huis verlaten, zijn vrouw aanhangen en zij zullen tot één vlees zijn."

juist, deze tekst had ik ook in gedachten, maar de hele akte, belofte, sacrament enz eromheen, is daar iets over te vinden?
(voor iets wat niet in de bijbel staat ben ik niet gevoelig:-))
nee dat begrijp ik. (de sacramenten zijn door de kerk samengesteld) Maar iets wat WEL in de Bijbel staat is en blijft God's Woord.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Terug naar “Archief”