Beleid PKN t.o.v. homo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sem
Verkenner
Verkenner

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor sem » 20 aug 2010 08:45

Riska schreef:
Boekenlezer schreef:En waar staat dan in de Bijbel dat Jezus van iedereen houdt?

Johannes 3: 16 - Want alzo lief had God de gehele wereld dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe..."
Er staat niet: de mens die in alle opzichten leeft volgens de wet en Goddelijke leefregels, niet de hetero's, niet de homo's, maar een ieder!

Deze stuk bijbeltekst bedoelde ik.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2010 10:23

Hm, de Bijbel leert dat God de wereld liefheeft. en daarom Jezus geeft zodat ieder die in Hem gelooft eeuwig leven heeft. Sommigen hebben dat onder het mom van "uitverkiezing" beperkt, in een beperkt aanbod van genade, waardoor ook de liefde tot hen beperkt zou zijn maar de Bijbel leert dat niet. Aan de andere kant leert de Bijbel wel onderscheid in liefde, de liefde voor de wereld en de liefde voor hen die in Christus geloven en door Hem kinderen van God zijn geworden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 23 aug 2010 11:41

De discussie gaat een heel andere kant op.
Gods liefde gaat uit naar zonmdaren die zich bekeren een daarvoor heeft Hij Zijn Zoon gegeven, omdat zondaren dat zelf niet kunnen.

En in die zin maakt Gods liefde geen onderscheid: niet voor homo's, wel voor hetero's.
De kerk heeft haar handen vol aan de zonden van hetero's. Over die zonden wordt in de Bijbel heel wat meer en heel wat duidelijker gesproken.
Het aanwijzen van homo's is voor kerken en kerkmensen echter veel gemakkelijker omdat het buiten de meesten als hetero omgaat. het oog ziet immers van zich af?
En als je in een anders tuintje wiedt, zie je het onkruid in je eigen tuintje niet!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 30 aug 2010 17:00

En "Jakob heb Ik liefgehad, maar Esau heb Ik gehaat" dan?

Voor het juiste verstaan van deze Bijbeltekst moeten we begrijpen dat we hier te maken hebben met een hebreeuwse stijlfiguur. Wij lezen de woorden 'liefhebben' en 'haten' duidelijk als een tegenstelling. Zo moeten we echter deze tekst niet lezen. In plaats van een tegenstelling, wordt er in het hebreeuws met de woorden 'liefhebben' en 'haten' een rangorde duidelijk gemaakt. Oftewel: Jakob mag als 1e delen in Gods liefde, Ezau wordt niet afgeschreven, maar komt op het 2e plan. Hij wordt namelijk ook in het vervolg niet vervloekt, maar ontvangt óók een zegen, maar niet de zegen die de eerstgeborene ontvangt.
Ik heb geleerd dat Jezus van iedereen houdt, dat staat ook in de bijbel....

En waar staat dan in de Bijbel dat Jezus van iedereen houdt?

Nergens lees je letterlijk de woorden dat Jezus van alle mensen houdt. Het gaat veel dieper, ook wanneer we Johannes 3:16 citeren. Het woord 'wereld' heeft in het Johannes-evangelie een diepe betekenis. Met 'wereld' wordt de van God afgevallen, duistere en zondige mensheid bedoeld. 'Wereld' is datgene wat verlossing behoeft, en juist die wereld heeft God lief. Of je hier uit mag concluderen dat Jezus ieder mens liefheeft, is wat kort door de bocht naar mijn mening. Wel is het Bijbels om te zeggen dat God als Schepper aan het begin van ieder mensenleven staan. Hij heeft een ieder van ons geformeerd in de moederschoot. En daarom is Hij bewogen met een ieder (!). En ook mag / moet gezegd worden dat ieder (!) mens met zijn/haar schuld en zondenlast naar God toe mag gaan, en op grond van Jezus' verdienst om vergeving mag vragen.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 aug 2010 17:13

Dank dat je wees op de tegenstelling haten en liefhebben, als een soort stijlfiguur in het Hebreeuws. Achteraf heb ik dat ooit geleerd in een module over het OT van de Universiteit, maar dat is zo lang geleden dat ik het kwijt was. Het maakt dingen wat minder 'zo is het en niet anders'...

Nelly91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nelly91 » 02 sep 2010 11:13

Ik denk dat er maar bij weinig christenen twijfel over zal bestaan dat God echt van iedereen houdt. Maar dat betekent niet dat hij alles accepteert. Vergelijk het met je ouders: ze houden van je (als het goed is), wat je ook doet. Maar als jij dingen doet die ze afkeuren, zullen ze daar wel wat van zeggen en eventueel straf geven (bij een klein kind), of een gesprek aangaan om duidelijk te maken dat ze niet willen wat jij doet. Om weer even terug te gaan naar het onderwerp: ook al houdt God van iedereen, dat betekent niet dat hij bepaalde dingen niet mag/kan goed of afkeuren.
Ik vind het ook een beetje makkelijk om te zeggen: uiteindelijk heeft God het eindoordeel en wij mogen er dus niets over zeggen. In zekere zin is dat zo, maar we mogen toch zoeken naar Zijn wil? Het probleem is alleen dat iedereen er een andere mening op nahoudt..
Ik denk dat God een homoseksuele relatie afkeurt. Dit betekent echter niet dat Hij minder van je zal houden als je er wel een homoseksuele relatie op nahoudt, net zoals hij het erg zal vinden als je fraude pleegt (ik noem maar wat).

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 sep 2010 12:30

Nelly91 schreef:Ik denk dat er maar bij weinig christenen twijfel over zal bestaan dat God echt van iedereen houdt. Maar dat betekent niet dat hij alles accepteert. Vergelijk het met je ouders: ze houden van je (als het goed is), wat je ook doet. Maar als jij dingen doet die ze afkeuren, zullen ze daar wel wat van zeggen en eventueel straf geven (bij een klein kind), of een gesprek aangaan om duidelijk te maken dat ze niet willen wat jij doet. Om weer even terug te gaan naar het onderwerp: ook al houdt God van iedereen, dat betekent niet dat hij bepaalde dingen niet mag/kan goed of afkeuren.
Ik vind het ook een beetje makkelijk om te zeggen: uiteindelijk heeft God het eindoordeel en wij mogen er dus niets over zeggen. In zekere zin is dat zo, maar we mogen toch zoeken naar Zijn wil? Het probleem is alleen dat iedereen er een andere mening op nahoudt..
Ik denk dat God een homoseksuele relatie afkeurt. Dit betekent echter niet dat Hij minder van je zal houden als je er wel een homoseksuele relatie op nahoudt, net zoals hij het erg zal vinden als je fraude pleegt (ik noem maar wat).

Het gaat in dit topic over het belijd van de PKN.
Mag je lid worden als homostel ja of nee.
U zegt: ‘Ik denk dat God een homoseksuele relatie afkeurt’.
Nee dus geen lid als homostel.
U zegt tegelijkertijd: ‘Dit betekent echter niet dat Hij minder van je zal houden’.
Ja dus wel lid worden.
Wees is concreet ‘ja’ of ‘nee’ over het belijd van de PKN.
Wel lid worden maar hoe dan?
Geen lid worden maar wat dan met die homostellen die wel lid willen worden?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2010 16:20

Nelly zegt dat God van mensen houdt, ook van zondaren. Maar Hij houdt niet van de zonde. Dat kan je betrekken op homoseksualiteit maar dus ook op andere zonden. Houdt God van een fraudeur? Ja. Mag een fraudeur lid worden van de kerk? De kerk is de gemeenschap de heiligen en je mag dan ook van de leden vragen heilig te leven. De kerk mag dus van een fraudeur vragen om met zijn zonde te breken. En als homoseksualiteit zonde is geldt daarvoor net zo goed het zelfde. Dat doet niets af aan Gods liefde, God geeft juist uit liefde voor zondaars vergeving in Christus en vraagt om met die zonden te breken (ga heen en zondig niet meer).
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 sep 2010 17:20

Marnix schreef:Nelly zegt dat God van mensen houdt, ook van zondaren. Maar Hij houdt niet van de zonde. Dat kan je betrekken op homoseksualiteit maar dus ook op andere zonden. Houdt God van een fraudeur? Ja. Mag een fraudeur lid worden van de kerk? De kerk is de gemeenschap de heiligen en je mag dan ook van de leden vragen heilig te leven. De kerk mag dus van een fraudeur vragen om met zijn zonde te breken. En als homoseksualiteit zonde is geldt daarvoor net zo goed het zelfde. Dat doet niets af aan Gods liefde, God geeft juist uit liefde voor zondaars vergeving in Christus en vraagt om met die zonden te breken (ga heen en zondig niet meer).

Bijgevolg het beleid van de PKN zou zo moeten zijn: als je lid wilt worden of eventueel blijven, breken met homorelatie?

Riska

Berichtdoor Riska » 02 sep 2010 17:28

Er bestaat geen "het beleid". Iedere plaatselijke gemeente binnen de PKN mag daarin eigen wegen volgen.
In mijn woonplaats is het dus mogelijk dat homoseksuelen gewoon geaccepteerd zijn, een ambt mogen bekleden (ook als ze samenwonen) en toegang hebben tot het Avondmaal, in drie PKN-gemeenten (Hervormd, Gereformeerd, Luthers) en in twee gemeenten (Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk) niet.
"Het" beleid van de PKN is dus dat het onder die paraplu van PKN allemaal mogelijk is.
Zoals het voor het ontstaan van de PKN in de aparte denominaties ook mogelijk was.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 02 sep 2010 17:28

Jantjes schreef:Geen lid worden maar wat dan met die homostellen die wel lid willen worden?

O, jij bent ook een mooie!
Want wat nou als je al lid bent en je gaat een relatie aan? Ophoepelen dan maar?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 03 sep 2010 07:50

Riska schreef:Er bestaat geen "het beleid". Iedere plaatselijke gemeente binnen de PKN mag daarin eigen wegen volgen.
In mijn woonplaats is het dus mogelijk dat homoseksuelen gewoon geaccepteerd zijn, een ambt mogen bekleden (ook als ze samenwonen) en toegang hebben tot het Avondmaal, in drie PKN-gemeenten (Hervormd, Gereformeerd, Luthers) en in twee gemeenten (Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk) niet.
"Het" beleid van de PKN is dus dat het onder die paraplu van PKN allemaal mogelijk is.
Zoals het voor het ontstaan van de PKN in de aparte denominaties ook mogelijk was.

Ja. Ik weet het.
De PKN is, als ik het zo mag zeggen, ruim denkend maar neemt niet echt een standpunt in t.o.v. homostellen. Het is goed om de vrede te bewaren maar…..
Maar…. hoe zit dan nu echt met een homostel? Is homo zijn zonde of niet?
Als het een zonde is zoals veel vergelijkingen worden gemaakt met homo, Nelly91 vergeleek het met ‘fraude plegen (in noem maar wat)’, dan is dat tegen de wil van God en moeten die homostellen het leren afsterven.
Nu vind ik fraude plegen geen goed alternatie t.o.v. een homostel.
Wat ik wel een goede vergelijking vind is dat heterostellen vandaag de dag nogal makkelijk gaan scheiden.
Dat is ook zonde en mogen ze dus niet doen ze moeten dus bij elkaar blijven.
Nou dat wordt oorlog zeg.
Dan toch maar scheiden.
Moet ik zo ook homostellen zien.
Dan toch maar bij elkaar want homo zijn zit in je gene en kan je onmogelijk doden zoals Paulus het verwoord ‘dood dan alle ongerechtigheid die in u is’.
Homostel zijn mag eigelijk niet het is tegen de wil van God maar het moet maar want….

.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2010 08:28

Jantjes schreef:
Marnix schreef:Nelly zegt dat God van mensen houdt, ook van zondaren. Maar Hij houdt niet van de zonde. Dat kan je betrekken op homoseksualiteit maar dus ook op andere zonden. Houdt God van een fraudeur? Ja. Mag een fraudeur lid worden van de kerk? De kerk is de gemeenschap de heiligen en je mag dan ook van de leden vragen heilig te leven. De kerk mag dus van een fraudeur vragen om met zijn zonde te breken. En als homoseksualiteit zonde is geldt daarvoor net zo goed het zelfde. Dat doet niets af aan Gods liefde, God geeft juist uit liefde voor zondaars vergeving in Christus en vraagt om met die zonden te breken (ga heen en zondig niet meer).

Bijgevolg het beleid van de PKN zou zo moeten zijn: als je lid wilt worden of eventueel blijven, breken met homorelatie?

Ik heb geen uitspraken gedaan over wat het beleid van de PKN zou moeten zijn, ik geef aan dat als men de lijn kiest dat homoseksualiteit zonde is, dat dezelfde consequenties voor leden moet hebben als bij andere zonden. En dan is het logisch gevolg dat men de tucht toepast met evt. uitsluiting van avondmaal en evt. uitsluiting uit de gemeente (wat dan inhoudt dat die persoon geen lid meer is, maar daarmee niet onwelkom is in de kerk).

Dan toch maar bij elkaar want homo zijn zit in je gene en kan je onmogelijk doden zoals Paulus het verwoord ‘dood dan alle ongerechtigheid die in u is’.

Het gaat dan niet om het homo-zijn, dat is geen zonde. Het gaat om het praktiseren. Je kan homo zijn zijn en geen relatie aangaan. Persoonlijk denk ik dat dat de beste weg is, tegelijk besef ik dat het een hele lastige lijn is.. en dat men vaak wel heel goed kan vertellen hoe het zou moeten, maar ondertussen niet naast die mensen gaat staan.

JeeWee schreef:
Jantjes schreef:Geen lid worden maar wat dan met die homostellen die wel lid willen worden?

O, jij bent ook een mooie!
Want wat nou als je al lid bent en je gaat een relatie aan? Ophoepelen dan maar?

Wat als je lid bent en je vervolgens ga je vloeken? Je ouders belachelijk maken? Vreemd met de buurvrouw? Mensen beroven? Nogmaals, als het zonde is is het niet vreemd dat het ook consequenties heeft. (let op, ik doe geen uitspraken over gradaties, de vergelijking gaat over als het zonde is, niet over "hoe erg de zonde is".

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 sep 2010 08:54

Riska schreef:"Het" beleid van de PKN is dus dat het onder die paraplu van PKN allemaal mogelijk is.

Helemaal mee eens!
Er wordt wat afgediscussieerd over wat er allemaal wel niet mogelijk is in de PKN. Maar men vergeet (of wil gewoon niet meer weten?????) dat dat in de oude setting toen de 3 kerken nog niet waren samengegaan, ook al lang mogelijk was. Ja, op papier kon je elkaar aanspreken op de belijdenisgeschriften. Maar als de ander daar niets mee had, dan kon je volgens de grondslagen van de kerk in je recht staan, maar haalde het niets uit. In de PKN hebben ze nu al dat halfslachtige afgeschaft. Je mag op de Gereformeerde belijdenis je grondslagen hebben, maar ook op andere belijdenissen die wat ruimer zijn. Heeft iemand de Leuenberger Konkordie al eens doorgelezen? Staat veel moois in!

Niet dat ik geen vragen heb bij de PKN, zeker wel. Als de kerk zegt te weren al wat haar belijden weerspreekt, en men laat een predikant als Hendrikse gewoon doorpreken, dan is dat niet echt consequent. De classis moet in dezen beslissen zegt men dan. Maar de KERK zal weren, niet de classis.. Het boek van Hendrikse is wel lezenswaardig trouwens. Niet dat ik het met hem eens ben (voor de duidelijkheid: ABSOLUUT NIET!), maar hij doet wel duidelijk uit de doeken waarom hij denkt zoals hij denkt. Maar goed, dat is een heel andere discussie en vreselijk off topique-smile
Maar goed ik heb bij alle kerken (INCLUSIEF mijn eigen CGK!) mijn vragen...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Riska

Berichtdoor Riska » 03 sep 2010 10:14

Jantjes schreef:Moet ik zo ook homostellen zien.
Homostel zijn mag eigelijk niet het is tegen de wil van God maar het moet maar want….

Zoals Wullimpie al zei: daarover is een ander topic. Deel zoveel vers zoveel... :wink:

Terug naar “Archief”