Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

leclerc
Kapitein
Kapitein

Re: Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

Berichtdoor leclerc » 06 aug 2010 08:50

Ik heb geen idee hoe je dit allemaal moet zien. wel denk ik dat het vaak een zaak van het eigen geweten is en uiteindelijk weet jezelf wel of je nu probeert jezelf voor de gek te houden of niet.
Ik denk niet dat we elkaar hierin de maat hoeven te nemen als dit over "randgevalletjes"gaat.

Maar ik gaf al eerder aan dat ik dit topic heb geopend om de hypocrisie aan te tonen die in de kerken heerst rondom het begrip zonde. Waar de kerk bij wijze van spreken te klein is als mensen homo zijn en blijkbaar met hun geweten tot overeenstemming komen om wel een relatie aan te gaan en deze mensen ook nog eens geweerd worden (zie andere topic daarover) doen we met andere "zonden" die op veel grotere schaal voorkomen in de kerk helemaal geen pukkel.
Naar de ene kant noem ik dat liefdeloos naar de andere kant noem ik dat oogkleppen.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 06 aug 2010 11:17

Jo'tje schreef:Ik heb even het één en ander uitgezocht op internet, maar ik vind al die wetten zo ingewikkeld. Zovaak mits, tenzij, behalve etc. Stel: ik heb wel een paar dagen per week over, en word gevraagd door iemand om te helpen in de huishouding. Dat doe je dan 3 uur per week. De buurvrouw vindt dat wel fijn en vraagt je ook. Zo heb je uiteindelijk 4 adresjes waar je 3 uur per week schoonmaakt. Je hebt dan niet echt een werkgever, maar je werkt eigenlijk wel een behoorlijk aantal uur. Hoe moet je dat dan zien?

Mocht je het niet zeker weten, dan geef je het toch gewoon op bij de Belastingdienst? Onder een bepaalde grens draag je geen belasting af, mocht je die grens bereiken, draag je vanzelf belasting af. Of denk ik te simpel? :-k
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 06 aug 2010 12:28

leclerc schreef:Ik heb geen idee hoe je dit allemaal moet zien. wel denk ik dat het vaak een zaak van het eigen geweten is en uiteindelijk weet jezelf wel of je nu probeert jezelf voor de gek te houden of niet.
Ik denk niet dat we elkaar hierin de maat hoeven te nemen als dit over "randgevalletjes"gaat.

Maar ik gaf al eerder aan dat ik dit topic heb geopend om de hypocrisie aan te tonen die in de kerken heerst rondom het begrip zonde. Waar de kerk bij wijze van spreken te klein is als mensen homo zijn en blijkbaar met hun geweten tot overeenstemming komen om wel een relatie aan te gaan en deze mensen ook nog eens geweerd worden (zie andere topic daarover) doen we met andere "zonden" die op veel grotere schaal voorkomen in de kerk helemaal geen pukkel.
Naar de ene kant noem ik dat liefdeloos naar de andere kant noem ik dat oogkleppen.

Volgens mij moet je niet in de eerste plaats je geweten als uitgangspunt nemen, maar de Bijbel en de wetten van het land waarin je leeft. Pas als die geen antwoord geven, is je geweten de beslissende factor. Als je geweten iets anders oplevert dan wat de Bijbel spreekt, geeft de Bijbel de doorslag.

In het geval van homoseksualiteit spreekt de Bijbel wat mij betreft duidelijke taal wat goed/fout is. Onduidelijker vindt ik welke consequenties de kerk moet verbinden aan het practiseren van homoseksualiteit. Soms mis ik inderdaad liefde/bewogenheid t.o.v. homo's. (wil ik in dit topic niet te diep op ingaan).

Ook wat zwartwerken betreft is er een duidelijke lijn in de Bijbel te vinden: "Geef de keizer wat van de keizer is". Om duidelijk te krijgen wat van 'de keizer' is, hebben we wetboeken. Bovendien kunnen we het informatienummer van de Belastingdienst bellen als we dat te veel werk/te lastig vinden. Ik ben het met je eens dat er een grijs gebied is rond zwartwerken, maar dat gebied is veel minder groot als je eens de moeite neemt om de wetten/regels door te nemen. De vraag is of we wíllen weten wanneer iets zwart is. We denken dat iets geen zonde is zolang we niet zeker weten dat het verkeerd is...
Ik vind dat kerken daar inderdaad meer oog voor moeten krijgen. Niet eens in de eerste plaats omdat het hypocriet is om de ene -openlijke- zonde wel te bestraffen en de andere -iets minder openlijke- zonde te gedogen, en ook nog niet eens vanwege de slechte getuigenis die je zo als christen geeft. Maar vooral omdat ik geloof dat je door in zonden te leven de gemeente als het lichaam van Christus verzwakt... Dan is zwartwerken opeens niet meer zo onschuldig...
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 aug 2010 13:14

Even voor de duidelijkheid: ik werk netjes onder contract en draag m'n belasting af hoor :)

En het is inderdaad zo dat er in kerken veel gefocust wordt op bepaalde zonden. Dat mag wel eens veranderen.
pobody's nerfect

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 07 aug 2010 10:57

De Regeling dienstverlening aan huis, houdt in dat je voor bepaalde werkzaamheden niet in loondienst wordt geacht te zijn. Dat scheelt een hoop administratieve rompslomp. De inkomsten uit dit soort werkzaamheden moeten echter wel gewoon bij de belastingaangifte als inkomen worden opgegeven en zijn dus gewoon belast. Aangezien er geen enkele administratieve verplichting geldt voor deze werkzaamheden, is de verleiding natuurlijk erg groot om de inkomsten dan ook maar niet op te geven. Maar dat is dus belastingontduiking.

Hier wat meer info van de Belastingdienst over de Regeling dienstverlening aan huis (met een enkele toelichting van mij):

Welke werkzaamheden?

Onderstaand werk valt bijvoorbeeld onder de Regeling dienstverlening aan huis:

* koken en afwassen
* onderhouden van de tuin
* oppassen op de kinderen
* schoonmaken van de woning
* uitlaten van de hond
* uitvoeren van allerlei klusjes, zoals bijvoorbeeld boodschappen doen en ophalen van medicijnen
* uitvoeren van klein onderhoud aan de woning
* werkzaamheden door een alfahulp
* wassen en strijken
* werken als privéchauffeur

Voorwaarden
Om gebruik te kunnen maken van de Regeling dienstverlening aan huis moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:

* Het gaat om huishoudelijke werkzaamheden in en om het huis.
* U bent particulier (u hebt geen bedrijf) en uw opdrachtgever is ook particulier.
* U werkt niet meer dan 3 dagen per week bij elke opdrachtgever.
Het aantal uren dat u per dag werkt, is niet belangrijk. Werkt u 1 uur per dag, dan geldt dat dus als 1 gewerkte dag.

Phox: Als je zoals in Jo'tjes voorbeeld 4 adresjes hebt waar je 3 uur schoon maakt, dan valt dit dus allemaal onder deze regeling! Zolang je maar niet op meer dan 3 dagen per week bij dezelfde opdrachtgever actief bent...

Inkomsten opgeven
Als u inkomsten hebt die onder de Regeling dienstverlening aan huis vallen, dan moet u aangifte inkomstenbelasting doen. De inkomsten geeft u op als resultaat uit overige werkzaamheden. Als u inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet moet betalen, krijgt u van ons een aanslag. U kunt ook een voorlopige aanslag aanvragen. U betaalt dan de belasting in termijnen in plaats van een groot bedrag achteraf.

Toeslagen
Hebt u inkomsten die vallen onder de Regeling dienstverlening aan huis? Dan kan dit van invloed zijn op de hoogte van uw toeslagen. De inkomsten tellen mee voor het vaststellen van uw toeslagen. U krijgt dan misschien minder toeslag. Dit hangt af van uw persoonlijke situatie.
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 09 aug 2010 09:45

Dus officieel had ik vroeger mijn gewerkte oppasuurtjes op moeten geven?
pobody's nerfect

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 09 aug 2010 18:27

Er is ongetwijfeld een inkeerregeling. :wink:

Dat je het moet opgeven wil niet automatisch zeggen dat je ook moet betalen, het kan zijn dat je onder een bepaald bedrag blijft.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”