leclerc schreef:Ik heb geen idee hoe je dit allemaal moet zien. wel denk ik dat het vaak een zaak van het eigen geweten is en uiteindelijk weet jezelf wel of je nu probeert jezelf voor de gek te houden of niet.
Ik denk niet dat we elkaar hierin de maat hoeven te nemen als dit over "randgevalletjes"gaat.
Maar ik gaf al eerder aan dat ik dit topic heb geopend om de hypocrisie aan te tonen die in de kerken heerst rondom het begrip zonde. Waar de kerk bij wijze van spreken te klein is als mensen homo zijn en blijkbaar met hun geweten tot overeenstemming komen om wel een relatie aan te gaan en deze mensen ook nog eens geweerd worden (zie andere topic daarover) doen we met andere "zonden" die op veel grotere schaal voorkomen in de kerk helemaal geen pukkel.
Naar de ene kant noem ik dat liefdeloos naar de andere kant noem ik dat oogkleppen.
Volgens mij moet je niet in de eerste plaats je geweten als uitgangspunt nemen, maar de Bijbel en de wetten van het land waarin je leeft. Pas als die geen antwoord geven, is je geweten de beslissende factor. Als je geweten iets anders oplevert dan wat de Bijbel spreekt, geeft de Bijbel de doorslag.
In het geval van homoseksualiteit spreekt de Bijbel wat mij betreft duidelijke taal wat goed/fout is. Onduidelijker vindt ik welke consequenties de kerk moet verbinden aan het practiseren van homoseksualiteit. Soms mis ik inderdaad liefde/bewogenheid t.o.v. homo's. (wil ik in dit topic niet te diep op ingaan).
Ook wat zwartwerken betreft is er een duidelijke lijn in de Bijbel te vinden: "Geef de keizer wat van de keizer is". Om duidelijk te krijgen wat van 'de keizer' is, hebben we wetboeken. Bovendien kunnen we het informatienummer van de Belastingdienst bellen als we dat te veel werk/te lastig vinden. Ik ben het met je eens dat er een grijs gebied is rond zwartwerken, maar dat gebied is veel minder groot als je eens de moeite neemt om de wetten/regels door te nemen. De vraag is of we wíllen weten wanneer iets zwart is. We denken dat iets geen zonde is zolang we niet zeker weten dat het verkeerd is...
Ik vind dat kerken daar inderdaad meer oog voor moeten krijgen. Niet eens in de eerste plaats omdat het hypocriet is om de ene -openlijke- zonde wel te bestraffen en de andere -iets minder openlijke- zonde te gedogen, en ook nog niet eens vanwege de slechte getuigenis die je zo als christen geeft. Maar vooral omdat ik geloof dat je door in zonden te leven de gemeente als het lichaam van Christus verzwakt... Dan is zwartwerken opeens niet meer zo onschuldig...