Familiegewoonten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Noach
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 mei 2010 20:26

Familiegewoonten

Berichtdoor Noach » 03 aug 2010 18:33

Elke familie heeft zo zijn eigen gewoonten en gebruiken. Zoals bepaalde dingen altijd met elkaar doen. Je kunt dan denken aan verjaardagen, op vakantie gaan, feestdagen vieren enz. Kun je als familie eisen/verwachten dat iedereen in de familie hier aan meedoet? Stel dat een familielid zich niet prettig voelt bij een bepaalde gewoonte, moet diegene daar dan toch aan meedoen voor de familie of mag diegene voor zichzelf/relatie/gezin kiezen? En dan bedoel ik niet de kleine opofferingen die je vanzelfsprekend maakt om de familierelatie in stand te houden, maar de meer ingrijpender dingen, waar je je echt niet prettig bij voelt.

Noach
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 mei 2010 20:26

Re: Familiegewoonten

Berichtdoor Noach » 03 aug 2010 18:40

Nog even een toevoeging: ik ben ook heel benieuwd of er in jullie familie van die gewoonten zijn en of jullie er (van harte) aan meedoen.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Familiegewoonten

Berichtdoor paprikameisje2 » 03 aug 2010 18:49

bij beide thuis niet echt familiegewoontes, maar wel dingen waar je zoveel mogelijk deel van uit wil maken zoals verjaardagen ed. Alleen doe ik bijvoorbeeld niet aan de kinderverjaardagen, het is te ver uit elkaar en dat zie ik niet zitten. ook zie ik dan niet het nut in om een kadootje mee te nemen op een volgend moment dat je elkaar treft, omdat dat vaak een verjaardag betreft van een broer of zus, en dat wordt nit door alle kleine kinderen begrepen. Dus wij doen daar niet aan mee.

Op vakantie gaan met familie ga ik sowieso niet doen. Gewoon dagjes weg lijkt me nog wel leuk, maar dat is lastig plannen met zoooveel verschillende agenda's en onregelmatig werkende mensen.

Feestdagen idem, als hier door manlief moet worden gewerkt kan ik wel naar mijn ouders, die wonen in de buurt, maar alleen een eind rijden zie ik niet zitten met een peuter. DUs.. dan is het een volgende keer beter.

Het is wel eens jammer, maar het kan gewoon niet altijd. Ik ben daar vrij nuchter in.

Noach
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 mei 2010 20:26

Re: Familiegewoonten

Berichtdoor Noach » 04 aug 2010 08:07

De familie van mijn vriendin gaat elk jaar een week met elkaar op vakantie. (We zijn net terug) Tot nu toe hebben we hier altijd aan meegedaan. Wij vinden het echter allebei verschrikkelijk. Dit komt vooral ook, denk ik, omdat de sfeer niet goed is. Daarnaast willen we straks ook de vrijheid hebben om met ons gezinnetje op vakantie te gaan. Dit hebben we al aangegeven en dat is niet goed gevallen.

Ook is het de gewoonte om eerste kerstdag met de hele familie bij mijn schoonouders door te brengen. Elk jaar. Er wordt gewoon vanuit gegaan dat je komt. Maar ik heb ook familie en die willen ook graag dat we een keer op eerste kerstdag komen. Dat hebben we afgelopen keer dan ook gedaan. Dit had veel vijandigheid tot gevolg. Mij wordt verweten dat ik mijn vriendin van haar familie losweek.

Herkent iemand een dergelijke situatie? Hoe zouden jullie hier mee omgaan?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Familiegewoonten

Berichtdoor Evelien » 04 aug 2010 08:20

Bij mijn familie hebben we 1 familiegewoonte en dat is: 1 keer in de 2 jaar gaan we een lang weekend met elkaar weg. Want we zien elkaar niet zo vaak bij elkaar. Want dat komt omdat iedereen ver bij elkaar vandaan woont, heb 1 broer die met z'n vrouw en kind in Frankrijk wonen. Wij zijn niet zo van dat we allemaal bij elkaar op de verjaardag komen. Maar dat lang weekend weg is echt super gezellig. We ontbijten en eten s'avonds met elkaar en doen als we zin hebben activiteiten met elkaar, als je geen zin hebt is prima je ben niks verplicht. En dat is juist zo heerlijk. We zijn dan met 23 personen. Het is wel intensief vooral er nu allemaal neefjes/nichtjes zijn. Maar dat is wel leuk. En er gebeurd altijd wel wat. Iemand die bijv. met de deur in de handen staat (omdat alles wat oud is). Het is altijd wel lachen zo met elkaar.


Ik merk wel dat mijn schoonfamilie wel meer een (hechte) familie is en meer bij elkaar is met bepaalde (feest)dagen. En dat is wel even lastig. Ik heb toen wel verteld dat ik niet altijd hier in mee ga. En dat vinden ze prima. We moeten ons vooral vrij voelen zeggen ze. Dat was in het begin wel erg lastig. Maar gewoon open zijn. Is heel belangrijk.

@Noach, lastige situatie's. Ik weet niet hoe oud jullie zijn. Maar misschien duidelijk zijn dat ze hun dochter moeten delen met iemand anders!?

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: Familiegewoonten

Berichtdoor Bumba » 04 aug 2010 08:50

Noach schreef:Ook is het de gewoonte om eerste kerstdag met de hele familie bij mijn schoonouders door te brengen. Elk jaar. Er wordt gewoon vanuit gegaan dat je komt. Maar ik heb ook familie en die willen ook graag dat we een keer op eerste kerstdag komen. Dat hebben we afgelopen keer dan ook gedaan. Dit had veel vijandigheid tot gevolg. Mij wordt verweten dat ik mijn vriendin van haar familie losweek.

Herkent iemand een dergelijke situatie? Hoe zouden jullie hier mee omgaan?


Ik herken deze situatie ook wel, maar dan van mijn broer en vrouw...... Wij gaan sinds twee jaar ook een weekend per jaar met elkaar weg en volgens mij vindt mijn schoonzusje daar niets aan. Dat kan op zich prima, maar dan moet je het daar over hebben en dat gebeurt niet! Het niet met elkaar communiceren wat je leuk/fijn vindt, levert dan weer spanningen op en de laatste dag van het weekend, merk je dat iedereen een ruzie aan het vermijden is. Dat is jammer, want je zou kunnen zeggen dat het toch mogelijk moet zijn om een weekend in het jaar jezelf even weg te cijferen ten gunste van je ouders die zo naar dit weekend uitkijken?

Sinterklaas vierden wij tot voor kort ook met zijn allen en mijn moeder had vorig jaar ook een zwarte piet gevraagd om langs te komen. Maar een dag voor tijd, belde mijn broer af omdat hij de kinderen te jong vond of dat het te druk was. Nou ja, de exacte reden heb ik niet gehoord of begrepen, maar ik kan je vertellen dat mijn moeder daar best een traantje om moest laten.

Al met al denk ik dat je met elkaar moet praten om aan te geven hoe je iets graag ziet. Dat kan natuurlijk botsen, maar volgens mij kun je het beste afspreken om het ene jaar "de zin" van jouw ouders te doen en het andere jaar die van jouw schoonouders. Dat moet iedereen toch kunnen begrijpen, wanneer het om familieaangelegenheden gaat?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Familiegewoonten

Berichtdoor Evelien » 04 aug 2010 09:01

Bumba, zo dachten wij dat ook. Het ene jaar bij mijn familie en het ander jaar bij m'n schoonfam. Dat is vooral met oud en nieuw. Het is voor mij al een aantal jaren geleden dat we met oud en nieuw bij mijn familie zijn geweest. Vorig jaar hebben we het met vrienden gevierd bij ons thuis. De twee jaren daarvoor bij m'n schoonfamilie. En eigenlijk wil ik nu dit jaar naar mijn ouders. Maar ik ben bang dat ik alleen moet gaan.

Juist met feestdagen vindt ik het heerlijk om gewoon thuis te zijn, maar eens in de zoveel tijd bij familie te zijn.

Noach
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 mei 2010 20:26

Re: Familiegewoonten

Berichtdoor Noach » 04 aug 2010 09:29

Ik kan me voorstellen dat sommige families bepaalde gewoonten instellen, omdat dat nodig is om de familieband intact te houden. Vooral als je elkaar niet vaak ziet is dat heel waardevol, denk ik. Dan is het natuurlijk ook leuk als iedereen zijn best doet om mee te doen. Wil ik me ook graag voor inzetten.

Wij zien elkaar echter elke week minstens één keer, omdat we allemaal op een kluitje wonen. We gaan allemaal elke week bij mijn schoonouders koffiedrinken. Daar komt bij dat er maar een paar zijn die het leuk vinden. Van het merendeel hebben wij begrepen, dat zij het ook alleen maar als een verplichting zien. En juist die plicht maakt denk ik dat je er een afkeer van krijgt.

toppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 21 apr 2010 14:32

Re: Familiegewoonten

Berichtdoor toppie » 04 aug 2010 09:44

Ja, Bumba, je belicht nu de kant vanuit jouw ouders en de rest van het gezin gezien.
Argumenten zoals dat de "koude" kant zoon/dochter, broer/zus wegweekt of wegtrekt worden altijd op deze manier geventileerd.
Maar deze vraag wordt gesteld vanuit de andere kant,die hier ook mee worstelt, hoe ermee om te gaan als je iets echt niet wilt.
Daarbij geef jij aan dat de andere kant beter moet communiceren......!
Dat is een forse stelling, die ik niet kan delen met je.
Ik zal proberen uit te leggen waarom.

Wij hebben vaak genoeg aan mijn ouders aangegeven waarom wij ergens niet mee mee wilden/konden doen.
Hebben dus heel veel gecommuniceerd!
Dit werd gewoon niet geaccepteerd door hen, ook niet na vele uitleggingen.
Vele krokodillentranen werden vergoten, want o, die dwarse kinderen, snap je dat nou, het was altijd zo gezellig en nu willen ze opeens niet meer meedoen.
Mijn ouders zagen het gewoon als een bedreiging, hun sinterklaasvieringen, hun kerstvieringen konden geen doorgang hebben, terwijl dat niet zo was.
Het gevolg was dat we helemaal geen zin meer hadden om ergens bij te zijn.
Altijd moesten we voelen en horen dat het de andere keren ook zooooo gezellig was, maar ja, dat hebben jullie weer gemist.
Of als we weigerden om sinterklaas te vieren, werden aan onze kinderen later toch kado's gegeven, onder de mom van zielig.
De kinderen wisten nergens van, keken heel raar toen ze met de kerst ineens in sinterklaaspapier verpakte kado's kregen.
Logisch gevolg was onze boosheid, maar nee, wij moesten accepteren dat we dat zelf hadden veroorzaakt.
Ongewild werden we gedwongen om hun ideeen door te laten gaan.

Ook de andere kinderen in ons ouderlijk gezin werden beinvloed, want moeders tranen hadden veel impact op de rest.
De rest keek ons er dus ook op aan, net als jij eigenlijk ook je broer en je schoonzus erop aan kijkt dat zij niet spontaan meegaan in jullie ideeen.

Dan is het toch logisch als je innerlijk verzet krijgt?
Er wordt zo makkelijk gezegd dat ouders hun kinderen loslaten, maar o wee als het er echt op aan komt.
Als de kinderen dan hun eigen leven op gaan bouwen, komen ze een keer niet op 1e kerstdag maar op de 2e, gaat het mis.
Want....., dan klopt de familietraditie die zij zelf op hebben gezet of in stand hebben gehouden niet meer.
De schuld wordt in de schoenen van de aangetrouwde familie geschoven, want ja, mijn kind vond dit altijd zo leuk!

Met name een van mijn ouders wil heel graag de regie in handen houden, wil heel graag alles organiseren zoals deze ouder het zelf wenst.
Vooral de schijn ophouden dat alles zo goed is, geen hiaaten zijn onderling en dat iedereen zo goed met elkaar kan opschieten.
Juist daarom is alles bij ons thuis kapot gegaan en afgebrokkeld.
Mijn schoonouders lieten ons in alles vrij, daardoor waren er geen verplichtingen en werd de band onderling veel hechter dan bij ons.
je kijkt inderdaad naar die gezellige uurtjes uit, blij dat het ondanks hun hoge leeftijd allemaal nog kan.
Nog steeds is niets verplicht, kom je dan kom je, blijf je weg, ook goede vrienden.
Het gevolg is dat iedereen zich welkom voelt en bijna alle familieleden komen, incl. klein en achterkleinkinderen!

Je kunt jezelf ook afvragen, wat maakt het, dat mijn schoonzusje daar kennelijk niks aan vind?
Zijn de kosten misschien te hoog, hebben jullie inzicht in hun financiele positie?
Voelt zij zich in jullie familie wel op haar gemak?
Is het " niet leuk vinden" wel de reden, zoals ik dat denk.....?
Hoe komt het dat er niet over wordt gecommuniceerd, is er wel een veilig milieu om er over te communiceren?
Wordt er wel echt naar hun/haar ideeen en gevoelens geluisterd, of wordt dat weg geschoven of er over heen gewalst?
Zijn jullie als familie wel flexibel om andere datums te gebruiken om familierituelen door te laten gaan?
Vergeet niet dat je broer een keuze heeft gemaakt, zijn liefde ligt bij je schoonzus.
Daarom heeft hij vader en moeder verlaten en zijn leven verder gegaan met haar!
Als hij voelt dat zij niet geaccepteerd wordt, zal hij kiezen voor haar, logisch!
Dat heb ik ook gedaan voor mijn man!
Hij krijgt de schuld, maar ik heb voor hem gekozen en samen hebben wij dit of dat standpunt!

Mijn ogen zijn opengegaan toen ik bij mijn schoonfamilie over de vloer kwam.
Ja, zij hebben mij medegevormd, zoals dat altijd in het leven gaat, waar je mee omgaat beinvloed je leven.
Volgens mijn ouders ben ik negatief beinvloed, volgens mijzelf ben ik ten positieve veranderd.
Mijn ouders ventileren aan hun kinderen/vrienden en wie het maar horen wil, hun verdriet over hun afvallig kind meegetrokken door de schoonfamilie.
Vanuit mijn oogpunt bezien heb ik hier ook veel verdriet over, had het graag anders gezien, weet dat het ook op een andere manier heel leuk kan zijn.
Het gekke is dat nu, jaren later, ik heel veel steun vanuit mijn eigen ooms/tantes/neven/nichten heb gekregen, die mijn gevoelens wel begrijpen.
Zij veroordelen de wijze waarop mijn ouders hiermee om zijn gegaan, gericht op zichzelf.
Alleen is er nu teveel kapot gegaan/gemaakt om ooit nog te kunnen helen!

Maar naar mijn/onze stem wordt nog steeds niet geluisterd, wij zijn immers de veroorzakers....?!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Familiegewoonten

Berichtdoor Evelien » 04 aug 2010 09:46

Wij wippen ook regelmatig even bij m'n schoonouders (onaangekondigd of aangekondigd) aan, dat komt omdat ze dichtbij wonen. Dat is dan maar een uurtje ofzo. Van die spontane actie's zeg maar. En dat houdt het gewoon leuk. Als je dingen gaat verplichten werkt dat juist ten nadele.

toppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 21 apr 2010 14:32

Re: Familiegewoonten

Berichtdoor toppie » 04 aug 2010 09:50

Precies, maar dat verplichte wordt ongemerkt nog veel te veel gedaan door veel mensen!

Denk ook eens aan bellen, ik heb de vorige keer gebeld, nu moet jij bellen.....
Ik deed dit of dat, nu verwacht ik dit of dat van jou....

Liefde is onvoorwaardelijk, zij eist niks, zij geeft!
Juist als je deze liefde echt voelt, ga je eigen hart ook open!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Familiegewoonten

Berichtdoor Evelien » 04 aug 2010 09:52

precies.

Dat merk je absoluut.

Het lastige is vooral als ouders of schoonouders iets gewend zijn wat ze al jaren doen en ineens wordt het anders. Dat is voor hen lastig en het heeft dan tijd nodig om daar aan te wennen.

toppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 21 apr 2010 14:32

Re: Familiegewoonten

Berichtdoor toppie » 04 aug 2010 10:04

Ja Evelien, heel herkenbaar!
Als je schoonouders je wel vrij laten, je zoveel liefde van hen krijgt, is het niet moeilijk om jezelf te blijven en jezelf weg te cijferen voor de ander.

Mijn schoonouders zijn op dit ogenblik hulpbehoevend, we hebben nu een schema gemaakt om met elkaar hen door deze moeilijke tijd heen te helpen.
Ik doe het met alle liefde, vul veel open gaatjes (zelfs nachten) op, waarom?
Omdat ik zielsveel van ze hou en het geen opoffering is!

Als je mijn ouders zou horen, zou je een heel ander verhaal krijgen.
Ik doe het omdat ik geen keuze heb, wordt er toe gedwongen, anders lig ik er buiten.
Ik wil een wit voetje halen, of, dat zal ze nu nooit voor ons doen..., enz.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23649
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Familiegewoonten

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2010 10:19

Noach schreef:De familie van mijn vriendin gaat elk jaar een week met elkaar op vakantie. (We zijn net terug) Tot nu toe hebben we hier altijd aan meegedaan. Wij vinden het echter allebei verschrikkelijk. Dit komt vooral ook, denk ik, omdat de sfeer niet goed is. Daarnaast willen we straks ook de vrijheid hebben om met ons gezinnetje op vakantie te gaan. Dit hebben we al aangegeven en dat is niet goed gevallen.

Ook is het de gewoonte om eerste kerstdag met de hele familie bij mijn schoonouders door te brengen. Elk jaar. Er wordt gewoon vanuit gegaan dat je komt. Maar ik heb ook familie en die willen ook graag dat we een keer op eerste kerstdag komen. Dat hebben we afgelopen keer dan ook gedaan. Dit had veel vijandigheid tot gevolg. Mij wordt verweten dat ik mijn vriendin van haar familie losweek.

Herkent iemand een dergelijke situatie? Hoe zouden jullie hier mee omgaan?


Tja, je hebt zelf de vrijheid om nee te zeggen. Dus plan een andere vakantie en zeg tegen ze dat je komende zomer andere plannen hebt en niet mee gaat. Zo moeilijk is dat niet toch? En je kan met kerst zeggen: We gaan altijd naar jullie toe, er zijn meer mensen die het leuk zouden vinden als we komen dus we gaan dit keer naar anderen toe. Kan ff slikken zijn, maar dat is uiteindelijk niet jullie probleem toch?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Noach
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 mei 2010 20:26

Re: Familiegewoonten

Berichtdoor Noach » 04 aug 2010 10:32

Nee, dat zeggen is niet zo moeilijk. Dat hebben we ook gedaan. Meerdere keren. Dat is het probleem ook niet. Maar het is wel wrang dat je je dan allemaal boosheid en familieruzies op de hals haalt, terwijl je dat helemaal niet wil! En uitpraten is er helaas niet bij. Je voldoet niet aan het verwachtingspatroon en we krijgen eignlijk een beetje het idee dat we dan afgedaan hebben.

Wij vragen ons echt serieus af of je dan voor jezelf mag kiezen of de familievrede voor moeten laten gaan.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten