Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

leclerc
Kapitein
Kapitein

Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

Berichtdoor leclerc » 02 aug 2010 16:44

Hoi, ik heb een vraag.

Is er binnen de bevindelijk gereformeerde hoek een beleid voor gemeenteleden die volharden in zwart werk of zelf mensen in dienst hebben en die (gedeeltelijk) zwart betalen?
worden die actief geweerd van het avondmaal of mogen zulke mensen hun kinderen nog ten doop houden omdat ze volharden in die zonde?
want Jezus was er erg duidelijk over. "Geef de keizer wat des keizers is."
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Re: Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

Berichtdoor coupe soleil » 02 aug 2010 16:56

Ik kan geen praktijkvoorbeeld geven, maar ik mag aannemen dat daar inderdaad maatregelen op genomen worden. Zoals stille censuur.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 02 aug 2010 18:45

Ik ben bang dat dit inderdaad niet wordt aangepakt.
Als je er naar vraagt zal men waarschijnlijk wel willen toegeven dat dit echt niet mag.
Maar ik zie het nog niet gebeuren dat men beun de haas gaat weerhouden van het dopen van zijn kinderen.
(uitzonderingen daargelaten natuurlijk)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 02 aug 2010 19:04

Hm, als je toevallig 'B. de Haas' heet ben je ook niet gelukkig :mrgreen: . Maar dat terzijde.

Ik denk echter dat als er 'open en bloot' zwarte praktijken worden gebezigd, dat er zeker wel iets tegen wordt ondernomen.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 02 aug 2010 19:14

Hmmm ik heb het in mijn vorige gemeente meegemaakt dat er iemand schuldbelijdenis moest doen voor het 7e gebod, het commentaar was niet van de lucht. Een week later werd er bij een tuinder 11 illegalen opgepakt, en daar hoorde je niets over. Beide personen namen deel aan het HA
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 02 aug 2010 19:28

Dan wordt er onderscheid gemaakt waar het niet is. Dat mag niet.

En niet om gradatie in de zonden aan te brengen, maar het kan best zo zijn dat de persoon die het 7e gebod heeft overtreden, niemand benadeeld heeft, derwijl die andere boef er minstens 11 heeft benadeeld.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 aug 2010 20:43

tsja een lastige zaak. Want wanneer werk je zwart?

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 02 aug 2010 20:56

Is dat een serieuze vraag/
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 aug 2010 21:12

ja, ander stel ik hem toch ook niet?

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 02 aug 2010 21:27

Nu blijkbaar weten we bij andere "zonden" haarscherp waar de scheidslijn loopt en is dat bij zwart werken opeens heel moeilijk
Zwart werken is (structureel) arbeid verrichten zonder de fiscus in te lichten dat je daar geld voor krijgt of geld voor geeft.

ik heb het hier niet over een klusje opknappen voor een ander die je ui dankbaarheid daarvoor beloond.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 aug 2010 08:57

Ehm....en een huishoudelijke hulp dan? Ik betaal de mijne nl. ook zwart, omdat ik het anders veel te duur vind worden. Juridisch gezien mag je zelfs een huishoudelijk hulp een aantal uren in de week zwart uitbetalen. Het is aan de huishoudelijke hulp of zij deze inkomsten bij de fiscus meldt of niet.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 aug 2010 09:43

Vooral huishoudelijke hulp, oppas etc. zal wel zwart worden betaald.
Het verschilt denk ik heel erg per regio. Mijn ouders wonen in Brabant, daar is het echt heel normaal om 'een mannetje' in te huren. Bijvoorbeeld voor de tuin of het schilderwerk buiten ofzo. Dat doet iemand dan gewoon in de avonduren om wat bij te verdienen. Dat gaat dan inderdaad zwart. Maar ja, die mensen hebben ook al hun gewone werk, dus doen het er echt naast. Het is eigenlijk wel dubieus nu ik er zo over zit te denken. Ach ja, ik weet niet anders dan dat het normaal is eigenlijk ;)

Nu ik zelf in een andere regio woon, merk ik dat het veel minder normaal is om dat zo op te lossen. Hier heeft niet iedereen ergens 'een mannetje' voor en betaalt iedereen dik meer geld voor dezelfde klussen, maar dan bij een bedrijf.
pobody's nerfect

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 03 aug 2010 09:45

Wel, als dat juridisch gezien geen probleem is, prima toch?
Maar wat doe je als je hulp tijdens het werken van de trap af valt en het een en ander breekt?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 aug 2010 09:50

Zo'n hulp is toch zelf ook wel verzekerd mag ik hopen? Ze kan ook koffie komen drinken en van de trap af vallen ;)
pobody's nerfect

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 03 aug 2010 13:27

Ik krijg de indruk dat bij mij in de gemeente (CGK) zwart werken ook geaccepteerd wordt, het wordt in elk geval gedoogd: verschillende kerkenraadsleden laten hun auto in de avonduren onderhouden door een monteur uit de gemeente... Zwartwerken wordt vanaf de kansel ook niet/zelden als zonde benoemd, terwijl sneldheidsovertredingen [-X bijvoorbeeld wel regelmatig de revue passeren.
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

Terug naar “Archief”