bruggenbouwer schreef:Dommel, Met mijn reactie bedoelde ik slechts dat het "zomaar" aanhalen van teksten uit de Bijbel ongepast is, zoals jezelf ook al zei is de situatie veranderd. De woorden van Leviticus zouden daarom niet in het Nieuwe Testament gebruikt worden. Daarom kun je dergelijke teksten niet aanhalen zonder er de context bij te vermelden.
Bruggenbouwer, met deze redenering kan ik niks. Ten eerste, ik ben het fundamenteel met je oneens dat het veranderen van de maatschappelijke situatie iets af zou kunnen doen aan de woorden door God gesproken, of dit nu woorden uit het Oude -of het Nieuwe Testament zijn. Bovendien zijn de woorden die ik heb aangehaald uit Leviticus, behalve het stenigingsgedeelte (waar ik overigens eerder een verklaring voor heb gegeven), verre van context-specifiek. Nogmaals, zou God op dit punt fundamenteel van mening zijn veranderd, puur door het veranderen van de publieke opinie? Deze tekst is dan ook niet 'zomaar' gebruikt, of op enigerlei wijze onrechtmatig gebruikt, maar om mijn argument te gronden op wat wij in de bijbel lezen. Ten tweede, waarom zouden de woorden uit het Oude Testament (OT) niet meer gebruikt kunnen worden, of hun waarde verliezen in het Nieuwe Testament (NT)? Nemen wij niet het NT èn het OT aan als het Woord van God? Jezus zelf haalt immers in al Zijn uitleggingen en discussies het OT aan als bron van autoriteit.
Iets wat ik vaak zie gebeuren is dat het OT wordt neergezet en afgeschreven als ouderwets en niet meer relevant, en dat we ons alleen nog maar zouden moeten richten op wat er in het NT staat geschreven. Juist kijkend naar hoe er door de betrokkenen in het NT gebruik wordt gemaakt van de woorden van het OT, lijkt me dat een gevaarlijke en onjuiste ontwikkeling. Bovendien worden de woorden uit Leviticus volledig onderschreven in het NT (zie beneden).
bruggenbouwer schreef:Het idee van je dat homofiele jongeren uit de reformatorische gezindte zich niet bewust zijn van de heiligheid van God is naar mijn mening te kort door de bocht
Helaas leg je me hier woorden in de mond die ik niet gebruikt heb. Ik ben me terdege bewust van de problematiek en het intense verdriet en pijn die het homofiel zijn met zich mee
kan brengen, ik zou daar ook nooit iets aan af willen doen. Het kan echter nooit een reden zijn om daarom maar de fundamenten van onze overtuigingen, die we als kerk proberen te bewaken op grond van de bijbel, maar te herzien. Moeten we deze aangrijpende problematiek dan maar negeren, en doen alsof ze niet bestaat? Nee! Ik zie daar nog een belangrijke (pastorale) taak voor de gemeenten weggelegd. Overigens iets waar in toenemende mate aandacht voor komt, en in mijn ogen niet meer dan terecht.
bruggenbouwer schreef:Misschien ben ik wel te pragmatisch geworden, maar tegen homofiele jongeren zou ik een beetje naar analogie van de woorden van Paulus die het over de weduwen en weduwnaars zei: Het beste zou zijn dat u alleen zult blijven, zoals ik [Paulus], maar het is beter om een relatie aan te gaan, dan een leven lang te branden van begeerte. Of de woorden van Spreuken 31:6 en 7; Geef sterke drank aan wie dreigt om te komen, en wijn aan hen die bitter bedroefd van ziel zijn. Laat hem drinken en zijn armoede vergeten, en niet langer aan zijn moeite denken. Zoals de spreukenschrijver toch maar aanbeveelt om sommige mensen min of meer dronken te voeren, wat toch echt niet past bij de heiligheid van God, zo zou ik dat op dezelfde wijze richting kerken zeggen. Mogelijk onbegrijpelijk, maar uiterst pastoraal.
Bruggenbouwer, helaas ben je in dit gedeelte precies bezig met hetgeen waar je me eerder van beschuldigde: het 'zomaar' teksten aanhalen zonder de context mee te nemen. Als we het hoofdstuk (1 Korinthe 7) waar je uit citeert, in zijn volledigheid bekijken, dan zien we dat Paulus het in dit hele gedeelte specifiek heeft over het aangaan van een relatie tussen een man en een vrouw.
In vers twee lezen wij:
"Maar laat vanwege allerlei vormen van hoererij iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man." (Herziene SV)
Het wordt ons uit de eerste Korinthebrief bovendien duidelijk dat Paulus (dus in het NT) de woorden uit Leviticus volledig onderschrijft. Lezen wij niet in 1 Korinthe 6:10 het volgende:
"Dwaal niet! Ontuchtplegers, afgodendienaars, overspelers, schandknapen, mannen die met mannen slapen, dieven, hebzuchtigen, dronkaards, lasteraars en rovers zullen het Koninkrijk van God niet beërven." (Herziene SV)
Nogmaals, deze tekst onderstreept andermaal dat ook iedere homofiele mens een kind van God kan zijn. Het gaat hier specifiek over het aangaan van seksuele relaties. Ben ik nu iemand die kil en hardvochtig is, en homofiele mensen geen liefde of een gelukkig leven gun? Nee, uitdrukkelijk niet! Maar op grond van teksten als deze, kunnen we toch niet anders concluderen dan dat de kerk met haar rug tegen de muur gezet word? Hoe kunnen we seksuele relaties tussen twee mannen of twee vrouwen rijmen met het aangaan aan de avondmaalstafel?