Berichtdoor gerritse » 13 jul 2010 20:29
Dag allemaal,
De vraag wordt hier gesteld, tot wie wij als regel bidden: tot de Heer Jezus of tot God.
Mag ik jullie nog een tekst geven , Johannes 16 v 23:
" in die dag zult gij mij niets vragen. Voorwaae, voorwaar, ik zeg u, wanneer gij de Vader iets zult bidden, zal hij het u geven in mijn naam".
De Korte Verklaring geeft hier een interessant antwoord. Ik geef het hier verkort en vereenvoudigd weer.
.............
Met 'die dag'bedoelt Jezus 'de dag van zijn opstanding', Pasen dus. Daar wijst het hele verband op. Goed....de discipelen zullen verheugd zijn over de opstanding van hun geliefde Meester.
Vanaf die dag zal er echter nog een andere, diepere vreugde zijn, zo zegt Jezus met een plechtige dubbelzegging, een grondwet van Gods koninkrijk. Voor de gelovigen is vanaf dat moment en verder de hele heilsgeschiedenis door een dieper geestelijk inzicht mogelijk. Jezus zal dan niet meer de vraagbaak zijn, maar zijn hemelse Vader rechtstreeks. De vragen blijven wel, maar ze kunnen rechtstreeks aan God gesteld worden.
Dit was een novum voor de discipelen. Zij hadden Jezus zó dichtbij zich, bestormden hem met hun vragen. Maar vanaf zijn opstanding en zeker van af zijn hemelvaart, kunnen zij met al die vragen rechtstreeks bij God terecht.
Denk bij 'vragen'nu niet direct aan 'om iets bidden', maar denk om 'informeren naar onbekende en moeilijke zaken'.
...................
Tot zover heel vereenvoudigd wat de 'kanttekeningen'zeggen over het gebed.
Natuurlijk sluit een en ander het bidden voor alle dagelijkse noden aan Jezus niet uit. Er blijft vrijheid te over. Er kan ook gebeden worden tot God de Heilige Geest, want deze Geest antwoordde, toen de discipelen in gebed waren in Antiochïe, ( Hand 13 v 2).
Doe maar wat je hart je ingeeft. Maar vergeet niet deze tekst, die ik nu met jullie behandelde.
Daag
Ger