Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

The Gentleman

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 2

Berichtdoor The Gentleman » 12 jul 2010 17:25

martien schreef:Zo komen we niet veel verder.
Laten we de discussie terugbrengen tot waar ie over ging.

De discussie gaat over het wel of niet kansrijk zijn van het spontaan ontstaan van leven.
Tot zover eens?

En over het spontaan ontstaan van leven.

Als tegenargument werd geponeerd dat de kans dat leven 'zomaar" ontstond heel klein is, omdat de kans dat een eiwit "zomaar" ontstaat uit zn grondstoffen gelijk is aan >>>> een heel klein getal.

We waren het er over eens dat die specifieke berekening onjuist was volgens mij en gechargeerd volgens jou. Klopt?

Klopt. Berekening an sich wat betreft ontstaan van leven blijft overeind.

Nu gaf ik aan dat RNA in een laboratorium ontstaat als je bepaalde stoffen bij elkaar voegt in een bepaalde volgorde. Mijn argument was dat de kans op "spontaan ontstaan" van RNA 100% is als je die juiste volgorde aanhoudt.

Logisch, dat is alleen geen argument, want die redenering klopt altijd, wat ik heb aangetoond.

Je vroeg dan naar die kans van voorkomen van die grondstoffen.

Stel, dat het aantal grondstoffen 20 is. Dan is het aantal permutaties van die 20 stoffen 20! ofwel twintig faculteit ofwel 1*2*3*4*5*6...*20 = 2.432.902.008.176.640.000, ofwel pakweg 2.4 E18. Dat is al een heel veel lager getal dan de onjuiste "kansrekening" voor dat eiwit.

Getal is kleiner, dat klopt. Hoeveel grondstoffen zijn het?

Een miljard jaar is best lang. Daarnaast is een vierkante kilometer kustlijn best groot. Verder is hier het meest ONGUNSTIGSTE geval geschetst, namelijk wanneer er totaal geen enkele koppeling tussen die grondstoffen onderling is. Dus ook hier geldt weer, dat de kans aanzienlijk groter wordt, als een bepaalde combinatie van grondstoffen van nature een binding heeft of tegelijkertijd door een chemisch proces gevormd worden. Kansrekeningstechnisch wordt het aantal onderdelen van je permutatie dan kleiner.

Kan. Te weinig kennis over aanwezig.

Voor mij is er wel een trend in de ontwikkeling van de wetenschap die zich met abiogenese bezighoudt. De omstandigheden waaronder chemische stoffen gevormd kunnen worden die essentieel zijn voor het ontstaan van leven worden steeds beter in kaart gebracht (zowiezo is de wetenschappelijke ontdekking van DNA (en RNA) nog uiterst recent) en de trend is dat de kansen voor spontaan ontstaan steeds groter worden, niet kleiner.

Logisch. Onderzoek ergens naar doen levert vaak kennis op.

Er zijn ook op youtube prima filmpjes te vinden die laten zien hoe een weg gevonden kan worden vanuit chemische processen naar "leven". Maar ja, dat zijn "maar" youtube filmpjes, nietwaar?

En, kan gevonden worden.

Daarnaast, en dat is wat Scheermes steeds terecht opmerkt, zijn er wellicht selectieve processen die de vorming van bepaalde moleculen voordelig beïnvloeden. Als dat zo is, dan klopt de kansrekening ook voor geen hout. Let wel, de kans wordt steeds GROTER door die extra omstandigheden. De KLEINSTE kans is de kans bij totale ONafhankelijkheid van alle factoren.
In zoiets dynamisch als de natuur is dat heel zelden t geval.

Dat is nu zelden het geval. Maar geef het bewijs eens van ooit? Er zijn nog altijd mogelijkheden waarbij de kans erg gering is en blijft.

Zoals ik al eerder memoreerde, is de synthese van een virus uit puur de chemische grondstoffen al es uitgevoerd.
(En dan blijft over de vertaling van de laboratorium omstandigheden naar 4 miljard jaar terug). De vraag is of een virus leeft. Echter de grenzen worden op die manier wel steeds verder verlegd.

Van het onderzoek worden de grenzen verlegd, en er komt meer kennis. Nu nog de bewijskracht en de volledigheid.

Overigens zou t leven op aarde ook afkomstig kunnen zijn van een meteoriet/komeet. Daar zijn geen fundamentele bezwaren tegen.

Zou kunnen. Het zou ook afkomstig kunnen zijn van een regenbui.

Off-topic: Ben voorlopig of misschien helemaal verdwenen van refoweb. Dit heeft te maken met tijdsindeling.

Luffy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Luffy » 13 jul 2010 18:06

The Gentleman schreef:Onderzoek ergens naar doen levert vaak kennis op.

Eens
A single pair of hands at work is worth more than a billion clasped in prayer.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 15 jul 2010 09:02

'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 15 jul 2010 12:16

kirdneh schreef:http://www.nu.nl/wetenschap/2292519/kip-kwam-echt-ei-.html
Hoe is de kip ontstaan? :-k

Blijkbaar uit net iets anders dan een kippenei.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2010 13:35

scheermes schreef:

Het was toen namelijk ook net iets anders dan een kip :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 15 jul 2010 17:39

scheermes schreef:

Waar uit blijkt dat de eerste kip niet uit een ei kwam,is het omdat de kip er eerst was en dat je zomaar aan moet gaan nemen dat het dan bv uit iets anders moet komen,ipv gecreeerd?
Ik ben bang dat het evolutionaire geloof nu alweer de kop op steekt [-(

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 15 jul 2010 17:39

Mortlach schreef:
scheermes schreef:

Het was toen namelijk ook net iets anders dan een kip :wink:

Oh ja wat dan?

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 15 jul 2010 18:37

kirdneh schreef:
scheermes schreef:

Waar uit blijkt dat de eerste kip niet uit een ei kwam,is het omdat de kip er eerst was en dat je zomaar aan moet gaan nemen dat het dan bv uit iets anders moet komen,ipv gecreeerd?
Ik ben bang dat het evolutionaire geloof nu alweer de kop op steekt [-(

:lol: zo voorspelbaar weer
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 16 jul 2010 23:51

Het is ook gewoon een verhaal zonder eind :lol:
*onderschrift verwijderd door moderator*

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 17 jul 2010 09:14

En slaat verder ook nergens op.
Onmogelijk serieus te nemen.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 17 jul 2010 09:33

The Gentleman schreef:
martien schreef:
Nu gaf ik aan dat RNA in een laboratorium ontstaat als je bepaalde stoffen bij elkaar voegt in een bepaalde volgorde. Mijn argument was dat de kans op "spontaan ontstaan" van RNA 100% is als je die juiste volgorde aanhoudt.

Logisch, dat is alleen geen argument, want die redenering klopt altijd, wat ik heb aangetoond.

Dat begrijp ik niet.
We tonen aan dat in een laboratorium met 100% zekerheid bij het toepassen van een bepaalde volgorde RNA ontstaat.

Dus wanneer de volgorde A,C,A,G,A voorkomt, ontstaat RNA.
Bij A,A,C,G,A niet (en verder bij alle andere permutaties afwijkend van de eerste niet).

We weten dan dat WANNEER die specifieke volgorde optreedt, er RNA ontstaat.

Dan blijft nog over het inschatten van de kans dat die specifieke volgorde optreedt. Dat is van een heel andere orde dan de eerste rekensom.
Ik liet zien dat bij 20 ingrediënten je uitkomt op pakweg tien tot de achttiende en de eerste rekenpartij komt uit op 10 tot de 950.
Daar zit dus en verschil tussen van een exponent van 950 naar 20.

Die verlaging is een gevolg van het laboratorium experiment. Uit dat experiment weten we dus nu dat die rekensom die 10^950 oplevert verregaand onjuist is.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 17 jul 2010 09:46

Nog even hoe het experiment precies is uitgevoerd:

By changing the way we mix the ingredients together, we managed to make ribonucleotides,” said Sutherland. “The chemistry works very effectively from simple precursors, and the conditions required are not distinct from what one might imagine took place on the early Earth.”

Like other would-be nucleotide synthesizers, Sutherland’s team included phosphate in their mix, but rather than adding it to sugars and nucleobases, they started with an array of even simpler molecules that were probably also in Earth’s primordial ooze.

They mixed the molecules in water, heated the solution, then allowed it to evaporate, leaving behind a residue of hybrid, half-sugar, half-nucleobase molecules. To this residue they again added water, heated it, allowed it evaporate, and then irradiated it.

At each stage of the cycle, the resulting molecules were more complex. At the final stage, Sutherland’s team added phosphate. “Remarkably, it transformed into the ribonucleotide!” said Sutherland.

En verderop:
“Ribonucleotides are simply an expression of the fundamental principles of organic chemistry,” said Sutherland. “They’re doing it unwittingly. The instructions for them to do it are inherent in the structure of the precursor materials. And if they can self-assemble so easily, perhaps they shouldn’t be viewed as complicated.”

bron

En hier
vind je een samenvatting van het artikel in Nature.
Let ook op de rol die sommige ingrediënten hebben op de reactie van andere moleculen, zonder er zelf aan deel te nemen. Dat is waar t eerder over ging, n.l. dat de platte, simpele kansberekening onjuist is.

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 17 jul 2010 13:35

scheermes schreef: :lol: zo voorspelbaar weer

Net zo voorstelbaar als het antwoord van een evolutionist,maar ik weet al wat het antwoord is van een evolutionist.
Die kip is natuurlijk voortgekomen uit de eerste macromolucuul vanuit de oersoep. =D>
En de evolutionaire trein gaat weer verder. [-(

Luffy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Luffy » 17 jul 2010 14:54

Het blijft grappig, maar eigenlijk is het een beetje zielig.
A single pair of hands at work is worth more than a billion clasped in prayer.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 17 jul 2010 16:58

kirdneh schreef:Net zo voorstelbaar als het antwoord van een evolutionist,maar ik weet al wat het antwoord is van een evolutionist.
Die kip is natuurlijk voortgekomen uit de eerste macromolucuul vanuit de oersoep. =D>
En de evolutionaire trein gaat weer verder. [-(

Hahaha, het is weer zeer vermakelijk. Je legt het argument van je tegenstander verkeerd uit en gaat het daarna afbranden. Dat is natuurlijk wel een beetje laag bij de grond kirdneh. Dit soort opmerkingen laten alleen maar zien dat je totaal geen verstand hebt van de evolutietheorie.

Ja kirdneh, leg gewoon is in eigen woorden uit hoe de evolutietheorie in elkaar zit.

martien schreef:En slaat verder ook nergens op.
Onmogelijk serieus te nemen.

Ik vrees dat je gelijk hebt. Vandaag mijn vraag, leg de evolutietheorie is in eigen woorden uit.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Terug naar “Archief”