straft God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 09 feb 2004 22:33

ik geloof niet dat Mariamagdalena nu zit te wachten op bijbelteksten. Zij wil weten of de sadist in kwestie nu wel of niet door God wordt bestraft.

Ik citeer Gods Woord.

De kennis die je daarvoor nodig hebt is de ervaring van hoe deze zaken in de geestelijke wereld "doorwerken";

O ja, je bent zelf god, sorry vergeten.

niet wat iemand daar 2000 jaar geleden in zijn algemeenheid daarover opschreef.

In 'zijn algemeenheid'? Het is nogal specifiek vind ik zelf. Ik begrijp uiteraard wel, dat dit jou niet uitkomt. Ik kan het ook niet helpen...

Wees liefde!

Jezus zegt: Ik ben de weg, de waarheid en het leven!
Paulus zegt: Want er is geen andere Naam onder de hemel gegeven, dan door wie wij behouden moeten worden.

Deze weg wil ik gaan!

joepie

Berichtdoor joepie » 10 feb 2004 08:19

Carl. God is niet enkel liefde! Lees de Bijbel er nog maar eens op na.
Hij was zo vertoornd over de zonde dat een gewoon mens de straf zelfs niet kon dragen, maar dat die mens tegelijk ook God moest zijn.
Hij is b.v. een naijverig God, een verterend vuur, een rechtvaardig God.
Een barmhartig God. Enz.

Maria. Het zou dus eigenlijk zo moeten zijn dat je niet wilt dat God hem straft. Je zou hem tegemoet moeten treden met liefde. Zodat je kolen op zijn hoofd laad en hij spijt krijgt over wat hij gedaan heeft.
Dat is eigenlijk wat de Bijbel erover zegt.
Dus als je een vraag zou moeten hebben over deze zaak, zou die moeten zijn: hoe kan ik die man vergeven over wat hij mij aan deed. En hoe kan ik zorgen dat ik hem vriendelijk tegemoet treed.
Niet: zou God hem daarvoor straffen. Of ik wil dat God dat doet.

Want of God dat doet is een zaak van God en die man.
Want Ik, Jij en die man hebben evenveel straf verdient.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 10 feb 2004 09:18

Al begrijp ik de strekking van Joepie (waar ik achter sta), ik geloof er niet in als je zegt dat God niet alleen maar liefde is. Dan is het zo dat God bijv. 50% liefde en 50% rechtvaardigheid, of verterend vuur is.
Nee, Hij is het allebei volkomen.
Jezus was bijv. verbolgen over de misplaatste vroomheid van de Farizeen, maar Hij keek ze met ontferming aan. (staat in dezelfde zin). De liefde van de Heer is een heilige liefde en gaat volledig samen met Zijn rechtvaardigheid. Jezus is gekomen vanuit de rechtvaardigheid en liefde van God.
Hoe we God zelf leren kennen, heeft inderdaad wel te maken of in Christus zijn of niet. Er is geen veroordeling voor hen die in Christus zijn!

joepie

Berichtdoor joepie » 10 feb 2004 09:56

Ik heb het goed gezegd. Hij is niet alleen Liefde, maar ook..........
Je kunt hetzelfde zeggen als: ik ben niet alleen maar moeder......maar ook. Dan zeg ik daarmee niet dat ik dus maar voor 50% moeder ben.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 10 feb 2004 10:00

Dag Joepie en HereIam,

ik baseer me niet op de bijbel, maar op wat ik ervaren heb in mijn omgang met God.
Ik heb van God nooit gemerkt dat hij iets anders is dan liefde.

En n.a.v. de vraag hoe we sadisten tegemeot treden: precies op de manier oals wij zelf zijn. En als je je her-innert dat je een kind van Gd bent, dan kan het niet fout lopen.

Maar ellendig blijft het wel, je zult dit maar mee gemaakt hebben.....

jullie
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 feb 2004 11:03

owke...

volgens mij heb je verschillende soorten van leed op aarde.

- straf op de zonde (ziektes, aardbevingen, natuurrampen, dood, honger)
- leed dat we elkaar aandoen (longkanker, blauwoog, pesten, honger)
door de kracht van de zonde en de duivel
- leed dat God gebruikt om ons op de goede weg te brengen (blauwoog, honger, ziekte)

Dus om kort door de bocht te gaan.
- God heeft de straf gegeven op de zonde in het paradijs,
- maar hij heeft direct zijn Liefde betoond.
- Door deze liefde hoeven wij geen last te hebben van het leed dat wel
elkaar aan doen.
- En als wij God wil zouden volgen had God ook geen leed nodig om ons
op de goede weg te brengen.

dus om heel kort door de bocht te gaan..
het leed en de straf komt helemaal bij ons zelf vandaan, en God kunnen wij nooit op een straf aanspreken.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 10 feb 2004 11:13

Lieve mensen, ook al geven jullie verschillende antwoorden, ik voel me door al jullie antwoorden gesterkt en bemoedigd, ik vind het heel fijn dat jullie reageren. En inderdaad, nu moet ik er aan werken dat ik hem vergeef voor wat hij gedaan heeft, en inderdaad, wat Joepie zegt, liefdevoltegemoed treden.
Vergeven kan ik wel, ik ga daar vandaag voor bidden, en ik ken mezelf, ik weet dat ik makkelijk kan vergeven.
Maar nu het volgende: liefdevol tegemoed treden, daar ben ik bang voor.
Donderdagavond moet ik deze man weer zien, omdat hij gitaar speelt, en er is dan bij mijn man een bepaald muziekthema, waarin ik moet zingen.
Bovendien helpt hij ook in de organisatie daarvan,(jamsession) ik ook en zijn vrouwtje ook. Zijn vrouwtje is heel erg lief (ze komt uit midden Afrika, ze is heel schattig klein), maar ze is doodsbang voor hem. Ze is wel gelovig, stiekem, en wij praten ook over het geloof als hij het niet hoort, dat vind zij fijn om erover te praten, maar ze mag niet geloven van hem.
Omdat hij zo agressief is, dacht ik eerst om hem uit de weg te gaan donderdag, dus zo veel mogelijk te negeren, omdat ik bang ben dat hij misschien weer agressief wordt. Hij is nl bijna altijd dronken. Aan het eind van de avond is hij zeker dronken.
Maar hij is nu natuurlijk extra kwaad op mij omdat ik hem geen bier wilde geven en we hem door mij eruit gezet hebben. (voor de andere klanten)
Dus ik ben wel bang om hem te zien.
Eerst dacht ik, ik meld me donderdagavond wel ziek of zo..........
Maar ik vind toch dat jullie allemaal op je eigen manier mij steun hebben gegeven, ook die bijbelteksten heb ik toch veel aan, dank!

Vin

Berichtdoor Vin » 12 feb 2004 07:00

Hallo MM,

Hoe is het gegaan?

joepie

Berichtdoor joepie » 12 feb 2004 09:53

Ze gaat vanavond pas Vin.
Maar MM ik zal voor je bidden, en sterkte vanavond!

caprice

Berichtdoor caprice » 12 feb 2004 10:01

Vin schreef:Hallo MM,

Hoe is het gegaan?

Moet je morgen vragen. :wink:

Vin

Berichtdoor Vin » 12 feb 2004 10:02

Oh haha, dat krijg je als je op rare tijden slaapt :mrgreen: :oops:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 12 feb 2004 10:43

Hoi, lief dat jullie nog aan mij denken, enne, ja, vanavond ga ik toch maar gewoon...........

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 12 feb 2004 12:33

Heel veel succes MM. Probeer jezelf te zijn. Zou je aan die man kunnen vertellen hoe jij zijn agressie/geweld ervaren hebt?? En waarom je hem eruit gezet hebt? Of is hij direct al agressief/dronken/ niet aanspreekbaar?

Nog een vraagje: Hoe is die man tegen zijn vrouw thuis? Vertelt zij daar wel eens over? Is hij dan ook agressief??

Sterkte,

mystery
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Alice
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Alice » 12 feb 2004 12:39

Ik heb van God nooit gemerkt dat hij iets anders is dan liefde.

Dan zou ik denk ik de Bijbel maar even lezen. Word jij nooit ziek? Hoor jij nooit preken waarin gezegd word dat iedereen die zonde doet gestraft word? Ook al ben je bekeerd.. nog doe je zonden en als je bekeerd bent zijn ze wel vergeven maar je moet elke avond bekeerd worden. Elke avond moeten al je zonden vergeven worden! Aan het einde van de wereld zal God ook naar jouw zonden vragen. De een heeft minder tegenslag dan de ander maar in ieder leven is Gods rechtvaardigheid wel aanwezig

Vlekjes,

Alice
Man's way leads to a hopeless end, God's way leads to an endless hope <><

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 12 feb 2004 18:12

mystery schreef:Heel veel succes MM. Probeer jezelf te zijn. Zou je aan die man kunnen vertellen hoe jij zijn agressie/geweld ervaren hebt?? En waarom je hem eruit gezet hebt? Of is hij direct al agressief/dronken/ niet aanspreekbaar?

Nog een vraagje: Hoe is die man tegen zijn vrouw thuis? Vertelt zij daar wel eens over? Is hij dan ook agressief??

Sterkte,

mystery

Hoi, hij is niet aanspreekbaar en kijkt heel erg op vrouwen neer. Ik ga straks weg, om kwart over 7 en mijn man zei dat het wel goed komt.
Zijn vrouw heeft mij al heel veel verteld. Hij is heel argessief thuis en maakt iedere dag ruzie, zegt zij. En ook dat de kinderen bang voor hem zijn, en dat alles wat zij doet fout is. Zij is een hele onderdanige vrouw en probeert altijd precies goed te doen wat hij zegt. Toch slaat hij haar steeds en de kinderen ook. Hij is er ook trots op dat hij haar slaat. Zij kan niet weg bij hem om bepaalde redenen die ik niet kan zeggen. Zij is heel ongelukkig maar wel blij dat ze de kinderen heeft, ook is ze blij als hij weg is. Heel zielig, eigenlijk, moeilijk voor haar, maar ze kan niet weg, dus ze probeert er maar het beste van te maken, als ze mij ziet is ze altijd blij, en wij dansen ook soms samen, en als ik zing danst zij ook.

Terug naar “Archief”