Moderator: Moderafo's
Dit is 1 voorbeeld. Je belicht alles nu met kwaad licht en daar ben ik absoluut niet blij mee..joepie schreef:Ik spreek over o.a. 2 kerken in het westen in dezelfde plaats. Daar is zeker geen eenheid te vinden. En dat komt binnen de CGK veel voor.
De predikant van de ene (lichte) CGK kerk mag niet voorgaan in de andere CGK kerk. Dat vind ik dus al een kwalijke zaak.
Want ik neem aan dat de beide kerken predikanten betrekken van dezelfde theologische universiteit. En dat je in het noorden anders zou moeten geloven dan in het westen vind ik dus klinklare onzin.
Ook dit spreek ik tegen.. misschien vanuit jouw oogpunt groeien de CGK gemeentes uit mekaar, maar in dit deel van het land is dat zeer zeker het geval niet en kan je spreken van een eenwording.. Gemeentes onderling hebben overigens veel contact.tanteoranje schreef:joepie schreef:Zolang er nog zoveel verschillen zijn in de onderlinge CGK kerken denk ik niet dat het verstandig is om samen te gaan.
Ik ben het eens met Joepie, juist omdat de verschillen onderling in de CGK steeds groter worden. Maar wie zouden zich nu vervreemd hebben met wat de CGK van oorsprong is... de "behoudende" of "lichtere" CGK-ers?
DeeKaa schreef:Daarnaast de hele theorie dat je in het noorden anders zou moeten geloven dan in het westen is idd klinklare onzin.. dat staat nergens maar dan ook nergens in 1 of andere regel of iets dergelijks dan ook maar...
joepie schreef:Nee dat heet andersDegene die zich niet meer thuis voelen in de GKV zijn daaruit gestapt?
Maar ik zei een stukje terug ook dat er tussen de GKV kerken onderling steeds meer verschillen komen.
En ik wil helemaal niet de CGK in een kwaad daglicht stellen, ik wilde alleen aangeven dat er vaak nog geen eenheid is in de eigen kerk.
En dat zou best zo kunnen zijn dat het in een andere plaats zo is in de GKV maar als voorbeeld nam ik de CGK hier omdat het daar zo is, en ik het daar van weet.
parkiet schreef:Maar is een volledige fusie eignelijk wel haalbaar? Met in sommige plaatsen wel GKV maar geen CGK kerk, en met onderlinge verschillen tussen (vooral CGK) kerken?
Enne, dr wordt nog steeds met smart gewacht op verschillen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten