GKV-CGK zijn er eigenlijk wel verschillen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 05 feb 2004 12:08

vertel es wat voor verschillen, DeeKaa...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 05 feb 2004 12:08

joepie schreef:Ik spreek over o.a. 2 kerken in het westen in dezelfde plaats. Daar is zeker geen eenheid te vinden. En dat komt binnen de CGK veel voor.
De predikant van de ene (lichte) CGK kerk mag niet voorgaan in de andere CGK kerk. Dat vind ik dus al een kwalijke zaak.
Want ik neem aan dat de beide kerken predikanten betrekken van dezelfde theologische universiteit. En dat je in het noorden anders zou moeten geloven dan in het westen vind ik dus klinklare onzin.
Dit is 1 voorbeeld. Je belicht alles nu met kwaad licht en daar ben ik absoluut niet blij mee..

Hier hebben we geen dominee.. en hier krijgen we van ALLES .. van "licht" tot "uitermate zwaar".

Daarnaast de hele theorie dat je in het noorden anders zou moeten geloven dan in het westen is idd klinklare onzin.. dat staat nergens maar dan ook nergens in 1 of andere regel of iets dergelijks dan ook maar...
Bedshaped

DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: gkv-cgk, zijn er nog verschillen

Berichtdoor DeeKaa » 05 feb 2004 12:09

tanteoranje schreef:
joepie schreef:Zolang er nog zoveel verschillen zijn in de onderlinge CGK kerken denk ik niet dat het verstandig is om samen te gaan.

Ik ben het eens met Joepie, juist omdat de verschillen onderling in de CGK steeds groter worden. Maar wie zouden zich nu vervreemd hebben met wat de CGK van oorsprong is... de "behoudende" of "lichtere" CGK-ers?
Ook dit spreek ik tegen.. misschien vanuit jouw oogpunt groeien de CGK gemeentes uit mekaar, maar in dit deel van het land is dat zeer zeker het geval niet en kan je spreken van een eenwording.. Gemeentes onderling hebben overigens veel contact.
Bedshaped

DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 05 feb 2004 12:11

parkiet schreef:vertel es wat voor verschillen, DeeKaa...
Eerst moet ik hier allerlei vooroordelen en nergens op gegronde verhalen zien weg te halen aangezien er hier dingen worden geschetst die absoluut niet waar zijn.
Bedshaped

joepie

Berichtdoor joepie » 05 feb 2004 13:40

Ik vind ook dat er in de GKV steeds meer verschillen komen.
In sommige kerken kan werkelijk alles, als ik daar kom (op vakantie ofzo) denk ik weleens of ik wel echt in de vrijgemaakte kerk zit en niet per ongeluk verkeerd zit. En ik moet zeggen dat ik dat een erg ongustige ontwikkeling vind.
Op zo'n manier gaan we dus zelf de CGk kerken achterna die dit al jaren hebben en waarover in de GKV niet echt positef gesproken wordt.
Wat dat betrefd zouden ze weleens een hand in eigen boezem kunnen steken :(

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 05 feb 2004 15:47

DeeKaa schreef:Daarnaast de hele theorie dat je in het noorden anders zou moeten geloven dan in het westen is idd klinklare onzin.. dat staat nergens maar dan ook nergens in 1 of andere regel of iets dergelijks dan ook maar...

Ik heb dat ook niet bedoeld te zeggen. Ik bedoel dat de streek een ander soort kerk opleverd naar binnen maar ook naar buiten toe. Niet in wat het geloof in houd maar hoe het gebracht wordt. In het ene gebied zul je veel directer kunnen zijn dan in andere delen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 05 feb 2004 21:36

joepie schreef:Maar hoe kan je nu een eenheid zoeken als er in de ene kerk (de CGK) nog niet eens een eenheid is?

Daar heb je gelijk in, alleen die eenheid is ook moeilijk binnen de GKV. Hebben die niet weer recent een scheuring gehad?

joepie

Berichtdoor joepie » 06 feb 2004 07:23

Nee dat heet anders :wink: Degene die zich niet meer thuis voelen in de GKV zijn daaruit gestapt?
Maar ik zei een stukje terug ook dat er tussen de GKV kerken onderling steeds meer verschillen komen.
En ik wil helemaal niet de CGK in een kwaad daglicht stellen, ik wilde alleen aangeven dat er vaak nog geen eenheid is in de eigen kerk.
En dat zou best zo kunnen zijn dat het in een andere plaats zo is in de GKV maar als voorbeeld nam ik de CGK hier omdat het daar zo is, en ik het daar van weet.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 06 feb 2004 10:46

joepie schreef:Nee dat heet anders :wink: Degene die zich niet meer thuis voelen in de GKV zijn daaruit gestapt?
Maar ik zei een stukje terug ook dat er tussen de GKV kerken onderling steeds meer verschillen komen.
En ik wil helemaal niet de CGK in een kwaad daglicht stellen, ik wilde alleen aangeven dat er vaak nog geen eenheid is in de eigen kerk.
En dat zou best zo kunnen zijn dat het in een andere plaats zo is in de GKV maar als voorbeeld nam ik de CGK hier omdat het daar zo is, en ik het daar van weet.

Dat klopt volledig en onderling wordt het er niet beter op, we kunnen misschien zo wel praten maar het is wel de werkelijkheid. Dit schreeft ds. Den Butter recent in het blad "Bewaar Het Pand" tov de eigen kerken:

" Chr. Geref. Kerken
En onze eigen kerken? Hoe zal het gaan in dit nieuwe jaar dat voor ons weer een synodejaar zal zijn? Het afgelopen jaar is zonder grote schokken verlopen.

Er waren plaatselijk wel wat ongeregeldheden en mensen hebben persoonlijk zo wel hun moeten en zorgen gevend ook met de ontwikkelingen van onze kerken, maar als kerkverband hebben we een betrekkelijk rustig jaar gehad.

Er kwam in het begin van dit jaar wat opschudding rondom een brief van een aantal predikanten die betrekking had op de relatie van onze kerken tot de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt, maar dat was van voorbijgaande aard. Maar welk beeld zal 2004 te zien geven?

In het verleden waren jaren waarin de generale synode samenkwam jaren waarin een bepaalde spanning werd gevoeld. Immers, besluiten van de Generale Synode kunnen verstrekkende gevolgen hebben. En we ons als kerken nog sterk aan elkaar verbonden wisten was zo'n Synode dan ook best iets waar heel de kerk zich bij betrokken wilt.

Thans ligt dat wel een beetje anders. De praktijk laat zien dat het gebeuren op een synode veel verder verwijderd is van het gemiddelde kerklid dan vroeger. En de besluiten die genomen worden? Ach we zullen wel zien... Ze kunnen daar zoveel besluiten. Zijn we het er mee eens, okay. En anders gaan we toch onze eigen gang....

Overdrijf ik nu? Ik meen in ieder geval dat deze mentaliteit almeer te bespeuren is. Daar konden de synoden zelf wel eens aan meegewerkt hebben. Door besluiten te nemen die op verschillende manieren konden worden uitgelegd. Of door beslissingen te nemen, die al te zeer het karakter droegen van een mager compromis. Dan gaat het respect natuurlijk verloren. Als de synode van dit jaar weer net zo handelt, dan zal het aan staande gebeuren in Nunspeet nog verder van de kerken of gaan staan. Daarom mogen we wel hopen en bidden om duidelijke beslissingen. Ook in de aangelegen zaken als onder andere de contacten met de Gereformeerde Kerken-Vrijgemaakt en de Nederlands Gereformeerde Kerken. We moeten goed weten wat we hiermee willen. En mede in het licht van de genoemde zaken moeten we als kerken ook goed weten wat met met onszelf willen. Wat betekent het om in 2004 Christelijk Gereformeerd te zijn en dat ook te willen blijven. Tenzij we van mening zijn, dat de zaken, die in 1892 en volgende jaren onopgeefbaar waren, niet langer van doorslaggevend belang zijn. Of weten we een andere oplossing om waarlijk te willen voldoen aan de eisen die Gods Woord aan een kerkelijk samenleven stelt. Maar laten we daarin toch vooral duidelijk zijn. En God vragen om Zijn Geest, die alleen in het rechte spoor kan leiden. "

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 07 feb 2004 14:03

tja, ik ervaar zelf nog niet zo echt dat er onderlinge verschillen zijn tussen GKV-kerken. Maarja ik kom ook niet in zoveel verschillende eigenlijk.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 10 feb 2004 22:59

Maar is een volledige fusie eignelijk wel haalbaar? Met in sommige plaatsen wel GKV maar geen CGK kerk, en met onderlinge verschillen tussen (vooral CGK) kerken?
Enne, dr wordt nog steeds met smart gewacht op verschillen :wink:

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 11 feb 2004 09:09

parkiet schreef:Maar is een volledige fusie eignelijk wel haalbaar? Met in sommige plaatsen wel GKV maar geen CGK kerk, en met onderlinge verschillen tussen (vooral CGK) kerken?
Enne, dr wordt nog steeds met smart gewacht op verschillen :wink:

Yep, die krijg je van me. Ik heb eindelijk het artikel gevonden waar een aantal dingen in staan, alleen het formaat moet ik nog omzetten van omnipage naar word ................. :roll:

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 11 feb 2004 09:29

Dus het is nu HTML? Kun je het dan niet hier gewoon posten of een link plaatsen.

Terug naar “Archief”