Huis kopen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Mortlach » 03 mei 2010 13:22

Dank jullie wel. Het is gelukkig ook niet allemaal droefenis. Ik ben nu aan het kijken naar een baan bij een groot game bedrijf in Ierland.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Huis kopen!

Berichtdoor pol » 03 mei 2010 13:40

Wauw, dan kom jij nog een keer met een Irish coffeetje in een mooi prachtig castle te wonen!!Suc6!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Mortlach » 03 mei 2010 14:04

Ik hou mijn whiskey en koffie liever gescheiden, maar verder klinkt dat wel goed inderdaad.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Re: Huis kopen!

Berichtdoor SimonT » 04 mei 2010 11:27

Ik (en mijn vriendin) zijn bezig met nieuwbouwhuis in Ede, net nog even gebeld, we staan op de reservelijst en horen volgende week meer... afwachten dus maar.
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

blompje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 270
Lid geworden op: 04 feb 2006 10:12

Re: Huis kopen!

Berichtdoor blompje » 04 mei 2010 12:17

Veel betaalbare nieuwbouw daar, en ze raken lang niet alles kwijt, dus je maakt vast een goede kans!

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Huis kopen!

Berichtdoor pol » 04 mei 2010 12:32

Wij zijn afgelopen zaterdag wezen meten in ons nieuwe huis. Nu inpakken thuis he..... maar we hebben nog tot 26 jul de tijd want dan krijgen we de sleutel.

mezelf
Mineur
Mineur
Berichten: 227
Lid geworden op: 13 okt 2009 13:52

Re: Huis kopen!

Berichtdoor mezelf » 04 mei 2010 12:34

spannend Simon!!!
ben benieuwd of het lukt, 't zou wel mooi zijn, woon je lekker centraal
De dwaas doet wat hij niet laten kan;
de wijze laat wat hij niet doen kan.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Mortlach » 04 mei 2010 12:44

Als ik mijn mail goed interpreteer was mijn aanvraag koopsubsidie ook afgewezen, waardoor ik het appartement toch nooit had kunnen betalen. Reden te meer dat ik gelukkig op tijd ontbonden heb.

Ik vraag me nu alleen wel af wat starters zoals ik moeten de rest van het jaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Jannoek » 04 mei 2010 12:50

ik hoorde ook al dat de koopsubsidie pot leeg is en niet wordt aangevuld.

Hebben wij vorig jaar mazzel gehad :-)

Andere mogelijkheid is nog wel de starterslening, alleen dat is een lening, en die subsidie is gewoon een bijdrage voor vijf jaar...

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Re: Huis kopen!

Berichtdoor SimonT » 04 mei 2010 13:15

blompje schreef:Veel betaalbare nieuwbouw daar, en ze raken lang niet alles kwijt, dus je maakt vast een goede kans!



Ja dit gaat via de koop-goed-koop regeling (je koopt het huis en betaald over de grond erfpacht) lekker goed koop dus!

een huis van €225.000 voor €167.300!

Maar goed we staan op de reservelijst, en de meeste mensen kunnen dit financieel natuurlijk wel rechtbreien, dus we hebben weinig hoop!

We bidden er dus maar voor, en dan wachten we verder af of het wat wordt!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Huis kopen!

Berichtdoor MissF » 04 mei 2010 14:55

Tjonge, ik weet niet of ik dat zo snel zou doen, met erfpacht een huis kopen. Dan is de grond dus helemaal niet van jezelf, en je weet maar nooit wat ze er mee gaan doen. Of zal het zo'n vaart niet lopen?

Volgens mij kun je als starter beter spaargeld hebben. Mijn vriendin werkt fulltime, kan wel een hypotheek krijgen, maar spaart bewust voorlopig nog door, om zo een groter en mooier huis te kunnen kopen. Dat vind ik wel slim. Maarja, als je nu al de huur enzo hebt van een eigen huis, dan is sparen denk ik ook lastig.
Succes Mortlach!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Huis kopen!

Berichtdoor LeChat » 04 mei 2010 15:03

Er zijn in Nederland aardig wat huizen waarbij er sprake is van een erfpacht, hoor, en zo'n vaart loopt het niet met 'gekke dingen'. De erfpachtcanon kan (na verloop van tijd) wel worden verhoogd, zie voor meer info: http://financieel.infonu.nl/hypotheek/8 ... kopen.html
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Night » 04 mei 2010 17:42

Verhogen kan pas op een afgesproken tijdstip.
Hier in de buurt is de erfpacht die afliep van € 32 opeens ruim € 800 geworden.....
Het recht eeuwigdurend afkopen kost dan vervolgens € 15.000.
Zo heel vrij en blij is erfpacht dus niet.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Mortlach » 04 mei 2010 17:52

MissF schreef:Tjonge, ik weet niet of ik dat zo snel zou doen, met erfpacht een huis kopen. Dan is de grond dus helemaal niet van jezelf, en je weet maar nooit wat ze er mee gaan doen. Of zal het zo'n vaart niet lopen?


Daar zullen toch wel allerlei regels voor zijn? Maximale periodieke verhoging enzo? Maar oei, een verhoging van 32 naar 800 euro? dat is 2500%. Daar gaan je lekker lage maandlasten.

Volgens mij kun je als starter beter spaargeld hebben. Mijn vriendin werkt fulltime, kan wel een hypotheek krijgen, maar spaart bewust voorlopig nog door, om zo een groter en mooier huis te kunnen kopen. Dat vind ik wel slim. Maarja, als je nu al de huur enzo hebt van een eigen huis, dan is sparen denk ik ook lastig.
Succes Mortlach!


Dank je. En wat je zegt is helemaal waar hoor, je kunt beter spaargeld hebben. Echter, volgens mij is dat tegenwoordig bijna niet meer te doen. Hoeveel spaargeld wil je hebben? 10% van de aankoopprijs? Dan zit je al gauw aan 15.000 euro, en ik ken niet veel mensen die alleenstaand zijn, huren, en dat bij elkaar kunnen sparen. En dan nog, wil je al dat geld in je huis pompen? Natuurlijk spaar je wel ergens voor, maar aan de andere kant zou ik niet 100% van mijn spaargeld in één keer op willen maken. Dus kom je al gauw aan een bedrag van 20.000 euro. 15k voor je aankoopprijs en 5k "reserve". Ok, het hangt er ook van af wat je verdient; een arts of advocaat zal makkelijker kunnen sparen dan een administratief medewerker. Ik zou nog 3 jaar bij mijn ouders moeten blijven wonen om dat bedrag bij elkaar te krijgen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Huis kopen!

Berichtdoor LeChat » 04 mei 2010 18:19

Night schreef:Verhogen kan pas op een afgesproken tijdstip.
Hier in de buurt is de erfpacht die afliep van € 32 opeens ruim € 800 geworden.....
Het recht eeuwigdurend afkopen kost dan vervolgens € 15.000.
Zo heel vrij en blij is erfpacht dus niet.

Klopt, dat kan. Dat zijn zaken om goed naar te informeren, bijvoorbeeld naar de vraag hoe lang de erfpachtcanon (het is niet de erfpacht die afloopt, maar de canon) nog vast staat. Lang niet overal zie je zo'n sterke verhoging als in jouw voorbeeld. Overigens is er ook erfpacht zónder canon, al zal dat wel (steeds) meer een zeldzaamheid zijn, het is evenwel niet verplicht een canon op te leggen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten