Johannes 19 vers 30

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Johannes 19 vers 30

Berichtdoor Antoinette » 01 feb 2010 10:03

tante-tortel schreef:Jezus is toch ook God? Dus Hij heeft alles in Zijn hand. Ook het leven en sterven.
Dus de eerdere gegeven verklaring dat Hij zijn leven gaf en stierf als bewuste daad lijkt mij te kloppen.

Jezus werd "mens" en wilde als mens zijn!
Heeft zich helemaal overgegeven vanuit de hemel om "mens" te worden en om alles te ervaren wat wij ook ervaren.
Zelfs sterven...
Maar gelukkig heeft "de Vader" hem opgewekt, Jezus had het ook zelf kunnen doen misschien, maar Hij wandelde in totale afhankelijkheid van de Vader!
Dat zegt Hij zelf meerdere malen, om ons te leren dat we ook afhankelijk moet worden.
Nou ja, dit kan weer een oeverloze discussie worden misschien, daar heb ik persoonlijk geen zin in.
Ik praat liever over het "volbrachte" werk van Jezus en wat dat voor ons van waarde kan zijn als we het aan willen pakken en ook gaan leven in de overwinning die Jezus behaald heeft voor ons.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 feb 2010 11:31

Antoinette schreef:Denk jij dat Jezus kon kiezen om wel/nog niet te sterven?
Of begrijp ik je dan verkeerd?
Dat Hij de geest gaf is toch een omschrijving van het sterven van een persoon, en toch niet een uitspraak die zo bedoeld wordt dat iemand kan kiezen?

Nee, het gaat dieper dan alleen maar een omschrijving van Zijn sterven. Want dan zou je kunnen denken dat het Hem allemaal maar overkwam.
Het sterven van Jezus was een bewuste daad (net zoals Zijn gaan naar Jeruzalem om daar te sterven dat was), dat blijkt ook uit de grondtekst. Jezus geest begaf het niet, maar Hij gaf de geest.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 01 feb 2010 11:40

elbert schreef:
Dat Hij de geest gaf is toch een omschrijving van het sterven van een persoon, en toch niet een uitspraak die zo bedoeld wordt dat iemand kan kiezen?

Nee, het gaat dieper dan alleen maar een omschrijving van Zijn sterven. Want dan zou je kunnen denken dat het Hem allemaal maar overkwam.
Het sterven van Jezus was een bewuste daad (net zoals Zijn gaan naar Jeruzalem om daar te sterven dat was), dat blijkt ook uit de grondtekst. Jezus geest begaf het niet, maar Hij gaf de geest.

Denk jij dat Jezus kon kiezen om wel/nog niet te sterven?
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 01 feb 2010 11:46

Antoinette schreef:
elbert schreef:

Ja! Hij had zijn engelen kunnen gebieden om Hem van het kruis te halen, maar deed dat niet.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 feb 2010 11:50

Ik denk dat Zijn woorden "Het is volbracht!" hier duidelijkheid geven: Hij gaf de geest, omdat Hij wist dat het nu goed was...

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 01 feb 2010 11:50

tante-tortel schreef:
Antoinette schreef:

Ja! Hij had zijn engelen kunnen gebieden om Hem van het kruis te halen, maar deed dat niet.

Dan is het mij duidelijk hoe jij erover denkt.
Nu Elbert nog.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 feb 2010 10:37

Antoinette schreef:Dan is het mij duidelijk hoe jij erover denkt.
Nu Elbert nog.

Ik ben het eens met tante-tortel. En daarbij herhaal ik mezelf uit een eerdere post:
elbert schreef:Het woord dat voor "geven" wordt gebruikt (paradidomi) betekent zoiets als "overgeven in de handen van iemand anders".
Het is een bewuste daad van Jezus.
Dat blijkt ook wel als je de paralleltekst in Luk. 23:46 ernaast legt:

Luk. 23:46 En Jezus, roepende met grote stemme, zeide: Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest. En als Hij dat gezegd had, gaf Hij den geest.

En ook een eerdere uitspraak van Jezus:

Joh. 10:18 Niemand neemt hetzelve (nl. Zijn leven) van Mij, maar Ik leg het van Mijzelven af; Ik heb macht hetzelve af te leggen, en heb macht hetzelve wederom te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 11 mar 2010 15:16

Wat het mooie in deze tekst is: Jezus boog het hoofd en gaf DAARNA de geest, ofwel stierf daarna.
Normaal sterft iemand (geeft de geest zo je wilt) en buigt het hoofd daarna pas...
Mooi stuk verduidelijking dat Jezus macht had om op Zijn tijd het leven af te leggen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 25 mar 2010 17:43

Voordat we uitkomen bij zelfmoord lijkt het me wel goed om aan te geven dat mensen Jezus gedood hebben. In handelingen 10 wordt dit bijvoorbeeld verwoord, waarna in 1 adem wordt gezegd dat God Jezus weer tot leven heeft gewekt en dat Jezus uit de dood was opgestaan!

Hand. 10 vers 39 Wij zijn de getuigen van alles wat hij gedaan heeft, in het land van de Joden en ook in Jeruzalem. Zeker, ze hebben hem gedood door hem aan een kruishout te hangen, 40 maar God heeft hem op de derde dag weer tot leven gewekt en hem aan de mensen laten verschijnen, 41 niet aan het hele volk, maar aan enkele getuigen die daartoe door God waren aangewezen, aan ons namelijk, die samen met hem gegeten en gedronken hebben nadat hij uit de dood was opgestaan.

Ik denk dat uit Mar 14:28, Hand 13:30 en Rom 4:4 enerzijds en Joh. 10:18 anderzijds aangeven dat Vader en Jezus de moord op Jezus toestaan en de tempel na 3 dagen weer opbouwen.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 25 mar 2010 21:43

Hij kwam (in de rol des boeks is van mij geschreven Psalm 40:8) om een werk te doen . En als dat werk verricht is, af is, volbracht is, dan kan Hij de geest geven. Dit werk is nodig om zondaren zalig te maken. ¨Het is volbracht¨ ziet op de maat van Zijn lijden. Hij moest een zekere tijd lijden, opdat dit lijden zou voldoen voor de zonden van de gehele wereld. Zijn lijden is vreselijk geweest. Aller zonden heeft Hij gedragen. Ja de toorn Gods heeft Hij gedragen, over alle zonden, van alle mensen. De zonden van het gehele menselijke geslacht. Daar kwam Hij voor. Hij kon de geest niet eerder geven, dan dat Hij dit lijden volbracht had. Vergelijk Joh.10:18. Hij is het Lam van eeuwigheid geslacht. Dus in de eeuwigheid, voor de schepping, is er tussen de Vader en de Zoon gesproken over Zijn vrijwillig gaan naar de wereld, om te sterven voor de zonden der gehele wereld. In Gethsemane leed Hij, niet omdat Hij de geest uiteindelijk zou geven(het is de verlossing uit Zijn lijden!), maar omdat Hij wist wat Hij zou lijden(Gods toorn over aller zonden) en hoe zwaar deze gang zou zijn, TOTDAT het volbracht was.

Dat Hij Zijn leven af kon/mocht leggen(Joh.10:18) was dus een overeenkomst tussen Hem en de Vader. Dit ¨gebod¨, was wat de Vader Hem gegeven had, wat de Vader Hem in Zijn eigen hand, binnen Zijn bereik, in zijn macht gegeven had. Ten diepste ziet het op Zijn VRIJWILLIG lijden.
Niemand nam Zijn leven..........Hij gaf het.......vrijwillig. De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 26 mar 2010 10:16

In Johannes 10:18 spreekt Jezus erover dat hij zich vrijwillig overgeeft. In die zin neemt niemand zijn leven zonder dat Hij dat geeft. Hij geeft een vergelijking met een schaapsherder, die zijn leven geeft. Die schaapsherder beschermt zijn schapen en kiest er zo voor om zijn leven te geven, dat neemt niet weg dat een rover of een wild dier er de oorzaak van is dat hij dan sterft.

Het "de geest geven" is een gebruikelijke manier om te beschrijven dat iemand zijn laatste adem uitblaast, meer niet.
Gen. 25:17 En dit zijn de jaren des levens van Ismaël, honderd zeven en dertig jaren; en hij gaf den geest, en stierf, en hij werd verzameld tot zijn volken.
Of buiten de canonieke boeken:
2 Makk 7:18 Na hem was de zesde aan de beurt. Die zei vlak voor hij de geest gaf: ‘Maak u geen illusies. Wij hebben het aan onszelf te wijten dat we deze straf moeten ondergaan, omdat we tegen onze God gezondigd hebben. Daarom zijn deze verbijsterende dingen gebeurd.
Hier wordt dus niet een bijzondere manier van dood gaan beschreven.

Ik ben het helemaal met je eens dat Jezus zijn hele leven en ook aan het kruis de straf droeg voor onze zonden! En ben dankbaar dat Hij en zijn Vader dat vrijwillig deden. Toch neemt dat helaas niet weg dat Jezus door mensen vermoord is.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 29 mar 2010 15:54

Wanneer een mens sterft, keert zijn geest weer tot G-d (Job 34:14; Pred.12:7; Ps.31:6)
Zo gaf niet alleen Jesjoea de geest (Matth.27:50;Joh.19:30), zeggende: ""Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest." En als Hij dat gezegd had, gaf Hij de geest." (Luk.23:46).
Zo zei niet alleen Jesjoea (Jezus), maar daarop gelijkend ook Stefanos: "En zij stenigden Stefanos, aanroepende en zeggende: Heer Jesjoea, ontvang mijn geest." (Hand.7:59)
Dit gaat niet om de Heilige Geest, maar de geest die elk mens heeft.
De Geest van G-d komt enkel in een mens wonen wanneer diens hart en ziel nieuw - levend - opnieuw geboren zijn. Dan kan G-d met zijn Geest met onze geest communiceren.
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 30 mar 2010 10:49

Divrei Shmuel schreef:
Dit gaat niet om de Heilige Geest, maar de geest die elk mens heeft.
De Geest van G-d komt enkel in een mens wonen wanneer diens hart en ziel nieuw - levend - opnieuw geboren zijn. Dan kan G-d met zijn Geest met onze geest communiceren.

Divrei ik vind dit een duidelijke uitleg:

Gen. 2:7 Geeft ons bericht van de schepping van de mens. „En de Here God had de mens geschapen uit het stof der aarde en in zijn neusgaten geblazen de adem des levens, alzo werd de mens tot een levende ziel" .
We kunnen hier drie handelingen onderscheiden:
a. De gehele mens werd uit het, stof der aarde gemaakt, Adam betekent „aarde".
b. Daarna blies God in dat maaksel dat -een dode vorm had-, een dood lichaam de adem des levens, Zijn geest.
c. Door de verbinding van die twee, stof en geest, werd de mens een levende ziel. Let wel, er staat dus niet: „Ontving de mens een levende ziel". Hij werd een levende ziel, d.w.z. door de verbinding van de stof met de goddelijke adem ontstond het bewustzijn van de mens.

Bij het sterven nu geschiedt het tegenovergestelde. De geest wordt van het lichaam gescheiden en keert terug tot God vanwaar hij gekomen is, terwijl het lichaam tot stof terugkeert. Hiermee houdt 't bewustzijn op te bestaan.
Lees hiervoor de volgende tekst in het boek Prediker, 12:7 „En dat het stof wederom tot de aarde keert, als het geweest is, en de geest weder tot God keert, die hem gegeven heeft."

Zou het terugkeren van de geest tot God moeten betekenen, dat de mens na de dood een bewust voortleven heeft, dat dus met de geest het leven zou worden voortgezet, dan is de conclusie gerechtvaardigd, dat de mens niet alleen een voortbestaan heeft, maar ook een voorbestaan, zoals sommigen voorstaan.

De mens heeft volgens de Bijbel echter geen enkel bestanddeel dat onafhankelijk van het lichaam na de dood bewust voortleeft, de geest keert weder tot God.

Wat keert weder tot God?
Datgene wat God de mens eerst gegeven heeft, nl. „de geest", de adem des levens". Hoe keert de geest terug tot God? Op dezelfde wijze als God hem gaf. En we herhalen: zoals de geest die de mens ontving, geen bewust wezen was, voordat hij de mens geschonken werd, is hij evenmin een zelfstandig, bewust wezen na de dood van de mens.

Psalm 31: 6 David bad: In uw handen beveel ik mijn geest.
Lukas 23: 46 Dezelfde woorden sprak Jezus aan het kruis.
Hand. 7 : 59 Stefanus riep hetzelfde uit in zijn doods strijd.

Deze uitingen bewijzen dat deze mannen iets aan de Maker teruggaven en wensten toe te vertrouwen hetwelk op het punt stond buiten hun bezit te geraken; dat ze iets aan Hem toevertrouwden, totdat ze weer in het 'leven geroepen worden. En wat was dat? Niets anders dan de geest, de adem des levens, die ze van God ontvangen hadden. Kollossenzen 3 : 3-4 werpen hierop een helder licht. „Wanneer Christus. zal geopenbaard zijn, die ons leven is, dan zult ook gij met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid. Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God. "God heeft het leven van alle mensen in Zijn hand".

Het lichaam werd uit het stof geformeerd, maar het leven werd door God meegedeeld. Tengevolge van de zonde bezit de mens dit leven slechts voor een tijd.

Door het plan der verlossing, heeft de mens een tweede proeftijd ontvangen, na Adams val, waardoor hij het eeuwige leven weder deelachtig kan worden. Er is een toekomstig leven aanstaande: want er komt een opstanding beide der rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
De uitdrukking „onsterfelijke ziel' komt dan ook niet eenmaal voor in de Bijbel.a. De woorden „onsterfelijkheid" of „onverderfelijkheid" hebben steeds betrekking op de dingen die met God Zelf te doen hebben.

Rom.1 : 23 de heerlijkheid des onverderfelijken Gods.
1 Cor. 9 : 25 een onverderfelijke kroon.
1 Cor. 15 : 52 de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden.
1 Tim. 1 : 17 De Koning der eeuwen onverderfelijk.
1 Petr. 1 : 4 een onverderfelijke erfenis.
1 Cor. 15 : 53 onsterfelijkheid moet aangedaan worden.
1 Tim. 6 : 16 Die alleen onsterfelijkheid heeft.

Het woord onsterfelijkheid.
Deze eigenschap of gesteldheid wordt voorgehouden als iets waarnaar we moeten zoeken (Rom. 2 : 7). Volgens 1 Corinthe 15: 42 ontvangen we het eerst na de opstanding der doden.
God alleen is onsterfelijk en de mens is sterfelijk.
Alleen door Jezus Christus kan de mens de onsterfelijkheid weer deelachtig worden bij Zijn wederkomst.

van site:www.agp-internet.com
wat is ziel wat is geest!
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Terug naar “Archief”