opvoeding en beleefdheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor esli » 20 mar 2010 17:56

Schipje schreef:
mezelf schreef:mijn schoonvader is ook hertrouwd met een jongere vrouw, toen mijn oudste werd geboren, was ze 42, maar we hebben de kinderen haar gewoon oma leren zeggen, en daar was ze juist blij mee, omdat ze zelf ook nooit kinderen heeft gehad, denk ik dat oma dan dichterbij staat dan tante


Ja dat denk ik ook. Maar deze vrouw kan zelf nog kids krijgen (wat haar leeftijd betreft) en mijn man heeft er moeite mee als we een andere vrouw alleen 'oma' laten noemen.


Je kan het in ieder geval even overleggen. Als je weet wat zij het prettigst vindt is het wellicht makkelijker om een keus te maken.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor Jo'tje » 21 mar 2010 17:38

Waarom geen oma 'omdat het haar oma niet is', maar wel tante? Ze is tenslotte ook haar tante niet ;)
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2010 20:29

Precies :) De logica ontgaat me volkomen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor Schipje » 22 mar 2010 07:35

Jo'tje schreef:Waarom geen oma 'omdat het haar oma niet is', maar wel tante? Ze is tenslotte ook haar tante niet ;)


Mijn man heeft er veel moeite mee dat zijn moeder ons kindje nooit heeft gezien en dat onze kleine dus nooit haar als oma zal hebben.
esli: dat is inderdaad een goed idee =D>

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor paprikameisje2 » 22 mar 2010 17:48

maar je kindje ziet haar wel als de 'oma' die bij opa woont. Die heeft de andere oma niet gekend.

Wel een lastige situatie zo, gaat vaak ook gepaard met emoties.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor Schipje » 24 mar 2010 06:50

paprikameisje2 schreef:maar je kindje ziet haar wel als de 'oma' die bij opa woont. Die heeft de andere oma niet gekend.

Wel een lastige situatie zo, gaat vaak ook gepaard met emoties.


Dat is het 'em nou. #-o

Jaël
Mineur
Mineur
Berichten: 127
Lid geworden op: 15 mar 2007 11:51
Locatie: ergens

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor Jaël » 24 mar 2010 07:55

Mijn opa is ook hertrouwd, ik was toen een jaar of 6 (toen oma overleed 3). Ik herinner me vrijwel niets meer van oma, de rest van de kleinkinderen zijn jonger, hebben haar ook nauwelijks en de meeste helemaal niet gekend. Wij hebben van begin af aan oma tegen haar gezegd. Maar toch weet bij ons iedereen op een bepaalde leeftijd wel dat het niet de 'echte' oma is, omdat de echte oma overleden is. Het kan dus wel, je kunt het gewoon uitleggen aan je kind(eren) als ze wat ouder zijn. Opa en tante moet je ook uitleggen. Je kindje is te klein dat ze er nog vanaf weet, dus waar je ook voor kiest, je zult altijd een keer moeten vertellen dat de echte oma is overleden, maar dat opa weer een nieuwe oma heeft.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor Schipje » 24 mar 2010 17:31

Jaël schreef:Mijn opa is ook hertrouwd, ik was toen een jaar of 6 (toen oma overleed 3). Ik herinner me vrijwel niets meer van oma, de rest van de kleinkinderen zijn jonger, hebben haar ook nauwelijks en de meeste helemaal niet gekend. Wij hebben van begin af aan oma tegen haar gezegd. Maar toch weet bij ons iedereen op een bepaalde leeftijd wel dat het niet de 'echte' oma is, omdat de echte oma overleden is. Het kan dus wel, je kunt het gewoon uitleggen aan je kind(eren) als ze wat ouder zijn. Opa en tante moet je ook uitleggen. Je kindje is te klein dat ze er nog vanaf weet, dus waar je ook voor kiest, je zult altijd een keer moeten vertellen dat de echte oma is overleden, maar dat opa weer een nieuwe oma heeft.

Jael bedankt voor je reactie, fijn om van 'een kleinkind' te horen hoe dit ervaren word.

Gebruikersavatar
Loucom
Kapitein
Kapitein
Berichten: 780
Lid geworden op: 20 apr 2006 21:06
Locatie: Boven de rivieren
Contacteer:

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor Loucom » 26 mar 2010 19:07

Schipje ik weet niet of je man nog broers of zussen heeft, maar is misschien ook wel handig met hun om te overleggen hoe ze het willen hebben. Want als een nichtje/neefje oma zegt en ander tante is het ook verwarrend voor elkaar.
Leef je droom.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor Schipje » 26 mar 2010 20:59

Loucom schreef:Schipje ik weet niet of je man nog broers of zussen heeft, maar is misschien ook wel handig met hun om te overleggen hoe ze het willen hebben. Want als een nichtje/neefje oma zegt en ander tante is het ook verwarrend voor elkaar.


ander neefje noemt haar bij de voornaam. Dat vinden wij dan weer niet beleeft. :-oo

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor trijntjejohanna » 26 mar 2010 21:10

hier dan geen overleden ouders/schoonouders.. maar wel gescheiden en weer hertrouwde/samenwonende schoonouders. Wij hebben er maar voor gekozen om ze allemaal opa en oma te noemen..

Mijn kinderen hebben hier door wel in totaal 11 grootouders.... 8 opa's en oma's (want de opa's en oma's van mn man leven ook nog) 1 pake en beppe (mijn ouders) en mijn pake noemen ze meneerpake (heeft Milan zelf bedacht :mrgreen: )

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor Schipje » 22 apr 2010 14:28

Laat je kinderen tegenwoordig nog opstaan als iemand hen een hand geeft? (verjaardag)

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor Haai » 22 apr 2010 14:34

Ik moest zelf altijd gaan staan van mijn moeder, maar vond dat zo raar, ik snapte echt niet waarom. Maar inmiddels zit het er zo ingebakken dat ik het automatisch altijd doe. Ik denk toch wel dat ik het mijn kinderen ook ga leren, vind het belangrijk dat ze de omgangsvormen goed kennen.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor Schipje » 22 apr 2010 15:38

Gisteren heb ik een studiedag bijgewoont waar de ds. iedere aanwezige persoonlijk een hand gaf, het viel me op dat veel mensen dan blijven zitten. Ik geloof dat ik dat niet zo netjes vind.

Inderdaad Haai, veel dingen die ik vroeger moest uit beleefdheid vond ik grote onzin, nu ben ik mijn ouders er dankbaar voor! Dat heb ik pas nog gezegd, vonden ze erg leuk om te horen :wink:

Zondag hadden we preekbespreking, de vrouw van de ds vroeg aan iemand of hij/zij suiker in de thee wilde "ja" hoorde ik! Dat vind ik zo onbeleeft! Volgens mij kan je beter met twee woorden spreken: "ja, lekker" of nog beter: "ja, alstublieft"

Annet76
Mineur
Mineur
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 okt 2009 15:55

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor Annet76 » 22 apr 2010 15:44

Schipje schreef:Gisteren heb ik een studiedag bijgewoont waar de ds. iedere aanwezige persoonlijk een hand gaf, het viel me op dat veel mensen dan blijven zitten. Ik geloof dat ik dat niet zo netjes vind.

Inderdaad Haai, veel dingen die ik vroeger moest uit beleefdheid vond ik grote onzin, nu ben ik mijn ouders er dankbaar voor! Dat heb ik pas nog gezegd, vonden ze erg leuk om te horen :wink:

Zondag hadden we preekbespreking, de vrouw van de ds vroeg aan iemand of hij/zij suiker in de thee wilde "ja" hoorde ik! Dat vind ik zo onbeleeft! Volgens mij kan je beter met twee woorden spreken: "ja, lekker" of nog beter: "ja, alstublieft"


Ja zeg,
Beleefdheidsvormen tot daar aan toe, maar je kan ook overdrijven natuurlijk.
Om daarbij onderscheid te maken tussen de status van een persoon vind ik geheel niet gepast.

Ik spreek de slager niet anders aan dan de dominee, waarom zou ik...ik ben altijd beleefd :lol:

Geef me eens een goede reden waarom dat nodig zou zjin?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten