The Real Jesus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 08 feb 2004 21:55

De handelingen van Thomas zijn niet van Thomas volgens de vroegere kerkleiders. Nog al wiedes dat ze dat besloten hebben. Hier zou 1 van de apostelen van Jezus een totaal ander beeld schetsen van de leer van Jezus dan door Paulus wordt uitgedragen. Snel beslissen dat het nep is. Gelukkig zijn de evangelieen in de canon wel geschreven door diegenen wiens naam ze dragen. Welk bewijs heb je daarvan?

Feit blijft dat jullie bewijzen mij niet overtuigen. Er zijn zat onderzoeken en boeken omtrent de theorie waarin ik geloof en waarin tal van bewijzen voor die theorie worden genoemd. Natuurlijk is het vooralsnog een theorie. Maar bewijzen zijn er te over mits je ze wilt zien. Ik heb niet de indruk dat jullie ze willen zien.

Voor Jezus stierf kan me zo naar de hemel? Wat was dan het doel van Jezus geboorte of, naar meer naar de christelijke leer, van Zijn sterven? Als hij voordien niet nodig was, waarom daarna wel? Nee, je moet met meer komen om mij te overtuigen.

Wat jullie aanhangen is een religie OVER Jezus, zoals gedicteerd door Paulus, iemand die Jezus nooit heeft ontmoet. Waar mijn interesse naar uitgaat is de religie of althans de leer VAN Jezus. En zoals Jezus zei: zoek het goddelijke in jezelf.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 09 feb 2004 09:07

FrankB schreef:De handelingen van Thomas zijn niet van Thomas volgens de vroegere kerkleiders. Nog al wiedes dat ze dat besloten hebben. Hier zou 1 van de apostelen van Jezus een totaal ander beeld schetsen van de leer van Jezus dan door Paulus wordt uitgedragen. Snel beslissen dat het nep is. Gelukkig zijn de evangelieen in de canon wel geschreven door diegenen wiens naam ze dragen. Welk bewijs heb je daarvan?

Feit blijft dat jullie bewijzen mij niet overtuigen. Er zijn zat onderzoeken en boeken omtrent de theorie waarin ik geloof en waarin tal van bewijzen voor die theorie worden genoemd. Natuurlijk is het vooralsnog een theorie. Maar bewijzen zijn er te over mits je ze wilt zien. Ik heb niet de indruk dat jullie ze willen zien.

Voor Jezus stierf kan me zo naar de hemel? Wat was dan het doel van Jezus geboorte of, naar meer naar de christelijke leer, van Zijn sterven? Als hij voordien niet nodig was, waarom daarna wel? Nee, je moet met meer komen om mij te overtuigen.

Wat jullie aanhangen is een religie OVER Jezus, zoals gedicteerd door Paulus, iemand die Jezus nooit heeft ontmoet. Waar mijn interesse naar uitgaat is de religie of althans de leer VAN Jezus. En zoals Jezus zei: zoek het goddelijke in jezelf.

de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet

wel weer aardig ja je juist wel weer het eens bent met een uitspraak van Jezus die je uitkomt.

Het goddelijke in je zelf. Waar staat dat eigenlijk. In Thomas?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 feb 2004 10:13

Je moet toch wat beter in de bijbel lezen, jacobH :mrgreen: :

Joh. 10:

33 De Joden antwoordden Hem, zeggende: Wij stenigen U niet over [enig] goed werk, maar over [gods] lastering, en omdat Gij, een Mens zijnde, Uzelven God maakt.
34 Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd, gij zijt goden?
35 Indien [de] [wet] die goden genaamd heeft, tot welke het woord Gods geschied is, en de Schrift niet kan gebroken worden;
36 Zegt gijlieden [tot] [Mij], Dien de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: Gij lastert [God]; omdat Ik gezegd heb: Ik ben Gods Zoon?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 feb 2004 15:10

FrankB:
De handelingen van Thomas zijn niet van Thomas volgens de vroegere kerkleiders. Nog al wiedes dat ze dat besloten hebben. Hier zou 1 van de apostelen van Jezus een totaal ander beeld schetsen van de leer van Jezus dan door Paulus wordt uitgedragen. Snel beslissen dat het nep is. Gelukkig zijn de evangelieen in de canon wel geschreven door diegenen wiens naam ze dragen. Welk bewijs heb je daarvan?

Wat moet ik nou met zo'n reactie? Ik kan hier toch niets mee? Je beweert iets zonder het ook maar op enige wijze te onderbouwen. Verwacht je dan van mij een inhoudelijke reactie?

Ach, omdat ik de slechtste niet ben...

FrankB:
De handelingen van Thomas zijn niet van Thomas volgens de vroegere kerkleiders. Nog al wiedes dat ze dat besloten hebben.

Inderdaad een geschrift uit de 3e eeuw toeschrijven aan de apostel lijkt niet erg zinnig. Een heel aantal van die vroege kerleiders hebben het zelfs moeten doen zonder dit geschrift....

FrankB:
Hier zou 1 van de apostelen van Jezus een totaal ander beeld schetsen van de leer van Jezus dan door Paulus wordt uitgedragen.

Niet alleen Paulus, maar ook de evangelisten schetsen een ander beeld. Alleen het feit al dat er een heel aantal geschriften uit de 1e eeuw zijn die een redelijk samenhangend beeld van Jezus geven legt voor mij het nodige gewicht in de schaal.

Wat vind je trouwens van het beeld dat Thomas schetst van Jezus? Niet bepaald een vrouwvriendelijk persoon hè?

FrankB:
Snel beslissen dat het nep is.

Je claimt van alles maar onderbouwt niets.

FrankB:
Gelukkig zijn de evangelieen in de canon wel geschreven door diegenen wiens naam ze dragen. Welk bewijs heb je daarvan?

O, daar is ook wel de nodige discussie over (geweest) hoor. Maar dat was toch niet het onderwerp? Jij stelt dat het beeld van Christus dat hierin geschetst wordt niet overeenkomt met de echte Christus. Bewijs dat nou maar eens.

FrankB:
Feit blijft dat jullie bewijzen mij niet overtuigen.

Ik heb geen bewijzen gegeven, ik heb enkel gereageerd op jouw niet onderbouwde stellingen.

FrankB:
Er zijn zat onderzoeken en boeken omtrent de theorie waarin ik geloof en waarin tal van bewijzen voor die theorie worden genoemd.

Voor elke theorie over de evangeliën en de brieven zijn tal van boeken geschreven. Jij draagt hier iets uit en het enige dat ik van je vraag is om je overtuiging te onderbouwen. Tot nu toe is het daar niet van gekomen.

FrankB:
Natuurlijk is het vooralsnog een theorie.

En blijkbaar ben jij ervan overtuigd dat deze theorie juist is. Kom maar op met je bewijzen zou ik zeggen...

FrankB:
Ik heb niet de indruk dat jullie ze willen zien.

Allereerst mag je me gewoon in enkelvoud aanspreken (zo'n hoge dunk hebben we niet van onszelf). Ten tweede heb ik aangegeven best hierover na te willen denken maar ben jij degene die een inhoudelijke discussie ontwijkt.

FrankB:

Nogmaals het heeft geen zin om te discussiëren over het zalig worden van mensen voor Jezus als jij er sowieso van uitgaat dat het sterven van Jezus niet nodig was. Dat ik je niet overtuig komt in ieder geval gedeeltelijke doordat ik dat ook niet geprobeerd heb...

FrankB:
Wat jullie aanhangen is een religie OVER Jezus, zoals gedicteerd door Paulus, iemand die Jezus nooit heeft ontmoet.

Allereerst claimt Paulus zelf dat hij Jezus wel ontmoet heeft. Ten tweede maakt hij er geen geheim van dat hij veel informatie over Jezus van derden heeft. Volgens mij zegt dat op voorhand niet iets over de juistheid van zijn beweringen. Het is nog steeds jouw claim dat de leer van Paulus anders is dan die van Jezus, dus voor de zoveelste keer: kom maar op met je argumenten.

FrankB:
Waar mijn interesse naar uitgaat is de religie of althans de leer VAN Jezus.

Ik heb het idee dat je die leer allang voor jezelf bepaald hebt en dat je zoekt naar theoriën die dat idee ondersteunen.

FrankB:
En zoals Jezus zei: zoek het goddelijke in jezelf.

Hm, en hoe weet je dat Hij dat zei?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 09 feb 2004 21:11

surfer schreef:Je moet toch wat beter in de bijbel lezen, jacobH :mrgreen: :

Joh. 10:

33 De Joden antwoordden Hem, zeggende: Wij stenigen U niet over [enig] goed werk, maar over [gods] lastering, en omdat Gij, een Mens zijnde, Uzelven God maakt.
34 Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd, gij zijt goden?
35 Indien [de] [wet] die goden genaamd heeft, tot welke het woord Gods geschied is, en de Schrift niet kan gebroken worden;
36 Zegt gijlieden [tot] [Mij], Dien de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: Gij lastert [God]; omdat Ik gezegd heb: Ik ben Gods Zoon?

ik heb toch stellig het idee dat frankB iets anders beweert te zeggen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Terug naar “Archief”