het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Bumba » 11 feb 2010 14:49

AJL: ik had het idd ook van de lactatiekundige bevestigd gekregen, maar in eerste instantie dacht dat je door kolven juist de productie in stand houdt. Enne, de lactatiekundige zei dat zelf ook dat wanneer het moeizaam blijft gaan, je gewoon met bv moet stoppen. Je kunt al trots zijn op jezelf dat je de "moeite" hebt genomen om het te proberen! Je hoeft je daar ook niet schuldig over te voelen! BV is waarschijnlijk het beste voor je kindje, maar het moet wel voor jezelf ook goed aan blijven voelen en van flesvoeding zijn inmiddels ook heel veel kindjes groot geworden.

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Bumba » 11 feb 2010 15:06

By the way ajl: misschien werkt het wel wanneer je alleen maar kolft en niet meer rechtstreeks de borst aanbiedt? Het is volgens mij sowieso wel goed om te oefenen met een flesje wanneer je straks weer gaat werken. Het gevaar van tepel/speenverwarring is niet meer zo aanwezig bij kindjes die goed kunnen drinken.
Bijkomend voordeel is dat je man ook een flesje kan geven wanneer je erg moe bent :mrgreen: :mrgreen:

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6340
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor ajl » 11 feb 2010 21:11

Ik heb weer beginnende borstontsteking :x . Gelijk de huisarts gebeld en maar weer gestart met AB.

@ parkiet; Als ik eerst de goede borst aanbied en daarna de 'slechte' dan drinkt ze geen druppel meer van de slechte borst. Het is gewoon een heel eigenwijs meisje :lol:

Vandaag had ik een nacontrole bij de verloskundige en die vroeg naar de bv. Aan haar verteld dat ik het stoppen met de bv in overweging had. Dat was tegen het zere been. Die overweging werd gelijk van tafel geveegd en ik stond met het tel. nr. van een andere lactatiekundige buiten de deur. Ik heb mij eerst laten overbluffen en aangegeven dat ik haar zou bellen. Onderweg naar huis had ik er helemaal genoeg van. Morgen ga ik afbouwen. De afgelopen weken ben ik alleen maar bezig geweest met zalfjes tegen de spruw en ab en kolven. Bij Hugo ging het vloeiend en vond ik het ook leuk om bv te geven. Op dit moment vind ik het niet meer leuk.

@ Bumba eerst kolven en daarna geven vind ik erg belastend. Je bent toch de dubbele tijd kwijt met voeden.

Gebruikersavatar
parkiet
Kapitein
Kapitein
Berichten: 841
Lid geworden op: 30 jan 2003 20:44
Contacteer:

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor parkiet » 11 feb 2010 22:53

AJL, sterkte met afbouwen.

Niet fijn als mensen zo pushen wb de BV. Dat werkt toch alleen maar averechts...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Bumba » 12 feb 2010 09:21

je hebt gelijk AJL, niet laten overbluffen en jezelf niet kwellen als bv niet lukt zo als je wilt.

Succes met afbouwen.

Max
Mineur
Mineur
Berichten: 182
Lid geworden op: 07 mei 2007 18:10

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Max » 12 feb 2010 16:04

[quote="ajl"]: De afgelopen weken ben ik alleen maar bezig geweest met zalfjes tegen de spruw en ab en kolven. Bij Hugo ging het vloeiend en vond ik het ook leuk om bv te geven. Op dit moment vind ik het niet meer leuk. quote]

Daarom ben ik dus Gentiaan Violet gaan gebruiken, je wordt er simpel van ja, dat gesmeer! En ik kan inmiddels zeggen dat het echt werkt, we zijn er bijna af! (had al helemaal gekund, maar ik was niet zo consequent met behandelen, ook al hoeft het maar 1x per dag. Deed het 's avonds, maar ben al een paar dagen niet lekker en had er ff geen fut in, het was trouwens ook al aan de beterende hand)

Jammer dat je stopt, maar ja. Jij bent toch degene die het moet doen, dus moet je wel gemotiveerd zijn/blijven. Dan kun je idd beter stoppen.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor *Annet* » 12 feb 2010 16:56

Nu kan je man fijn zijn kleine meid de fles geven! Haar in de lieve oogjes kijken als ze lekker haar buikje vol drinkt, knuffelen en kusjes geven als ze haar boertje moet doen enz.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Haai » 12 feb 2010 17:02

:wink:

Als de keuze voor stoppen voor jou het beste voelt, moet je dat gewoon lekker doen. Van flesvoeding wordt ze vast ook wel groot, en die eerste weekjes heeft ze toch maar mooi bv gehad.
Succes met afbouwen, ajl!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Jo'tje » 15 feb 2010 22:49

Ach, er zijn zoveel kinderen groot geworden door alleen flesvoeding. Met alle respect voor alle borstvoedsters, maar soms snap ik dat moeilijke gedoe over moeders die stoppen (of er gewoon voor kiezen flesvoeding te geven!) niet goed. Er wordt soms bijna zo over gedaan van 'nou, als het écht niet anders kan moet je maar stoppen' terwijl ik me gewoon goed voor kan stellen dat je niet eens ziet zitten om zelf al die voedingen te moeten doen. Maar als je dat zegt, word je al gauw uitgemaakt voor egoïstische moeder. (Niet per se hier op het forum hoor, al proef ik datelfde sfeertje soms ook wel)
pobody's nerfect

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor gempa » 16 feb 2010 08:43

Jo'tje schreef:Ach, er zijn zoveel kinderen groot geworden door alleen flesvoeding. Met alle respect voor alle borstvoedsters, maar soms snap ik dat moeilijke gedoe over moeders die stoppen (of er gewoon voor kiezen flesvoeding te geven!) niet goed. Er wordt soms bijna zo over gedaan van 'nou, als het écht niet anders kan moet je maar stoppen' terwijl ik me gewoon goed voor kan stellen dat je niet eens ziet zitten om zelf al die voedingen te moeten doen. Maar als je dat zegt, word je al gauw uitgemaakt voor egoïstische moeder. (Niet per se hier op het forum hoor, al proef ik datelfde sfeertje soms ook wel)

aan de andere kant durf ik al niks meer te zeggen omdat je dan uitgemaakt word voor fanatiekeling, of bv-maffia :? dus de andere kant op werkt het net zo goed.
mensen die kv geven komen ook heel vaak nog al persoonlijk uit de hoek eerlijk gezegd.
en ik snap het wel wat het is, uiteindelijk wil een ieder het beste voor zn kind.
maar als je nr van een lactatiekundige krijgt waarom probeer je dat niet dan?? soms is het maar iets heel kleins , en dan is het opgelost, bij de 3de van mij liep het ook niet lekker in het begin, maar na 3 maanden wel en hebben we er samen nog een bijna een jaar van genoten
en nee ik veroordeel niemand enzo

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 feb 2010 09:02

ik kan het ook niet uitstaan dat er zo weinig kennis is over bv. Net als hier iemand aangaf te willen stoppen omdat de curve afboog, (kijk de persoon er niet op aan hoor, eigen keus) maar het is normaal dat de curve na drie vier maand afbuigd, omdat ze geen bijvoeding krijgen! niks mee aan de hand!

ben nog steeds blij dat ik 8 maand volledig heb kunnen geven, zonder iets erbij! ze groeide die tidj als kool, nu ze vast voedsel eet, is ze in totlaal nog geen 2 kilo aangekomen. Met 8 maand was ze 9 kilo, en nu ze 2 jaar is, is ze net elf kilo!

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2008 15:47
Locatie: DL

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor elvira (gast) » 16 feb 2010 09:19

Maar ppm, dat is normaal, toch? Baby's moeten in het eerste jaar ook veel harder groeien (aankomen) dan in het tweede...
(verder wil ik me niet in het debat bv/kv mengen; het enige wat ik stom vind, is dat sommige moeders/deskundigen proberen, je een slecht geweten op te wekken en dat gaat me te ver)

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Schipje » 16 feb 2010 09:39

hoi, ik ben een nieuweling!

Ik geef mijn dochter nu ook 8 mnd borstvoeding en wil dit zeker 2 jaar volhouden. ik ga de opleiding voor borstvoedingsconsulente doen en werk in de kraamzorg. Kortom: ik zie/hoor/voel heel de dag door borstvoeding(sproblemen).

Weet je wat zo raar is? In Zweden geeft 98% van alle moeders borstvoeding! Dit is geen fabel! Hier in Nederland hoor je niet anders over problemen, te weinig voeding, kloven, drama's, drama's, drama's.

-Als je een kind krijgt, weet je dat je een enorme berg over zal moeten om het kind in je armen te kunnen sluiten
-Als je borstvoeding gaat geven, moet elke vrouw erop voorbereid worden dat zij een heuvel over moet (de meeste althans) om te genieten van deze mooie intieme gebeurtenis.
-Al die tijdschriften als Wij jonge ouders e.d. (lees maar na) staan BOM vol met reclame voor kunstvoeding. Deze tijdschriften worden namelijk gefinancieerd door de grote flesvoedingfabrikanten. Kunstvoedingsmaffia?
-Het is zelfs zo dat de kunstvoedingsfabrikanten, heel aardig, gratis kunstvoeding brengen in landen als zuid-africa. Alleen.. ze hebben daar geen schoon drinkwater om de flesjes klaar te maken, dus er gaan nu heel veel kinderen dood door het vervuilde drinkwater door onze vriendelijke fabrikanten.

Waarom kunnen de Zweedse vrouwen wèl allemaal borstvoeding geven? hebben zij andere borsten als wij?
-Ten eerste hebben ze een jaar zwangerschapsverlof, ze hebben ALLE tijd om te oefenen. Hier in Ned. is 'al dat gepruts' in het begin zonde van ons verschrikkelijk karige verlof!
-Ten tweede is de fles/kunstvoedingscultuur hier zo genormaliseerd dat onze moeders het ons niet meer goed kunnen leren en begeleiden hierin. Daarom moeten wij een hele dure lactatiekundige in de arm nemen. Ze zijn zo duur omdat er veel te weinig zijn.
-Ten derde vinden wij het in Ned. normaler dat melk van een koe komt dan van een mens. Het is bewezen (en de WHO adviseerd dat ook) dat een kind het eerste jaar als HOOFDvoeding melk moet en in het 2e jaar nog zo'n 300cc melk als BIJvoeding moet. Waarom zou ik mijn kind als het pakweg 9 mnd is opeens melk van een DIER geven omdat het 'niet meer leuk staat' om een kind van 9 mnd aan de borst -van haar eigen moeder!- te hebben?

conclusie: de overheid moet langer verlof mogelijk maken, begeleiding van borstvoeding beter en gratis maken en bovenal: een verbod zetten op alle artikelen die in strijd zijn met de waarheid over borst en flesvoeding! Wij zijn namelijk flesvoeding als norm gaan zien! Maar nee, Borstvoeding is de norm! "een kind wat borstvoeding krijgt word minder vaak ziek" of "een kind wat borstvoeding krijgt, heeft hoger IQ" dit is niet waar en misleidend, het is zo: "een kind wat kunstvoeding krijgt is vaker ziek" of "een kind wat kunstvoeding krijgt, ontwikkeld een lager IQ".

Het probleem ligt echt bij hogerhand. Die flesvoedingfabrikanten vullen zo enorm hun zakken...schandalig.
En al die moeders die hun stinkende best zitten te doen op borstvoeding... en het lukt niet... schandalig, zo slechte begeleiding en dan worden ze nog aangekeken alsof ze slechte moeders zijn ook. Mijns inziens zijn ze gewoon de dupe van het kromme denken van de Nederlandse overheid. 1% van alle vrouwen kunnen (vaak door hormonale problemen) echt geen borstvoeding geven! In 3e wereldlanden legt oma dat kind dan gewoon aan, net zolang tot de melk weer komt! :lol:

Laat het even op je inwerken.

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor vpk » 16 feb 2010 09:57

paprikameisje2 schreef:ik kan het ook niet uitstaan dat er zo weinig kennis is over bv. Net als hier iemand aangaf te willen stoppen omdat de curve afboog, (kijk de persoon er niet op aan hoor, eigen keus) maar het is normaal dat de curve na drie vier maand afbuigd, omdat ze geen bijvoeding krijgen! niks mee aan de hand!


hoho, nu voel ik me toch wel een klein beetje aangevallen :wink:
ik ben niet gestopt omdat de curve afboog, maar na 7! maanden volledig gegeven te hebben had ik het gevoel dat ze niet genoeg meer kreeg. toen ben ik gaan afbouwen en kon van 5 voedingen per dag binnen een week helemaal stoppen, omdat er gewoon niets meer zat!
en later op het bureau zeiden ze dat het net op tijd was omdat de curve er ineens onderdoor ging. nou ja, of dat dan waar is of niet, toen was ik al gestopt!
ik was allang blij dat ik 7 maanden volledig heb kunnen geven..
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor MissF » 16 feb 2010 10:12

@stipje, dat er zoveel reclame wordt gemaakt voor kunstvoeding is helaas niet waar. Ik heb bij Jurian nooit echt overwogen om bv te geven, daar had ik totaal geen behoefte aan, maar het was ellende om goede info te vinden over kunstvoeding voor de eerste 6 maanden. Want daar mag helemaal geen reclame over gemaakt worden. Dus ik heb mijn man maar naar de winkel gestuurd en hij heeft maar het eerste beste pak meegenomen die hij zag. Ook de verloskundige gaf er geen info over.

Op dit moment sta ik iets minder zeer negatief tegenover bv, en als we ooit nog eens een kindje krijgen ga ik het misschien best wel proberen, als dat dan wel goed voelt. Maar ik ga absoluut niet over heuvels ofzo, daar heb ik helemaal geen zin in. Of het werkt meteen goed, of gewoon niet, dan wordt een tweede kindje ook vast gezond een jaar met flesvoeding :) Prima als anderen het wel doen, ik zou er niet zoveel voor over hebben
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 88 gasten