Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor LeChat » 27 jan 2010 15:37

Daphne schreef:Ja, dat weet ik. Maar stel, dat je echtgenoot de enige verdiener is dan heb je een probleem.

Precies, dan moet je wachten op die overlijdensakte en dan naar de bank om e.e.a. te regelen, terwijl je we wel wat anders aan je hoofd hebt. En wat te denken van de situatie dat er van overlijden (nog) geen sprake is maar die persoon niet aanspreekbaar is, in coma ligt, of wat dan ook? Het zijn allemaal nare scenario's, maar het kán gebeuren...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 27 jan 2010 16:31

Helaas ligt mijn baas in het ziekenhuis en kan hij dus de salarissen niet overmaken. Net dus maar even mijzelf salaris gegeven vanaf de spaarrekening :wink: . Was erg benieuwd hoeveel ik zou krijgen omdat er nu eindejaarsbonus en salarisverhoging bij zat. Nou ja, even wachten tot volgende week dan maar.

j-tap
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor j-tap » 27 jan 2010 16:38

@Daatje. Uhh.. omdat je baas in het ziekenhuis ligt, krijg jij geen geld? Is er niets zo iets als een salarisadministratie ofzo?

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 27 jan 2010 16:56

En ja hoor, weer een paar lekkere rekeningen... Ik moet bijna 400 euro aan zorgtoeslag terugbetalen en mijn mans auto moest een grote beurt, ook weer bijna 600 euro. Kan er ook nog wel bij. :?
Afbeelding

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 27 jan 2010 17:06

j-tap: wij zijn een klein bedrijf (lees 3 mensen incl. baas) en daarom maakt mijn baas altijd zelf de salarissen over wanneer hij van de boekhouder (extern) de salarisstrookjes krijgt.

Daphne: dat is balen zeg! Zorgtoeslag kun je wellicht in termijnen terugbetalen, scheelt al weer iets.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 jan 2010 17:28

@Daphne, balen zeg. Zoiets wil je er niet bij hebben.

Wij hebben nu ook wel wat flinke tegenslagen, gelukkig hebben we allebei een baan. Maar nu kunnen we dit jaar niet iets aan het huis doen (open en nieuwe keuken bijv.), dat wordt dan volgend jaar. Dit komt omdat onze auto kapot is en mijn man nu een nieuwe auto wil kopen. Hebben dan wat meer zekerheid qua kosten van de auto zeg maar. Gelukkig is mijn man een spaarder en hebben we nog geen grote financiele tegenslagen gehad.

Nu pas merk je hoe handig het is om een auto te hebben. :wink:

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 27 jan 2010 17:47

daphne, wat balen zeg: hier krijgen we dus altidj nog achteraf de zorgtoeslag. Ik zet em zo laag mogelijk,ook omdat we beide salaris hebben wat wekelijks verschild door onregelmatigheid.

Ik snap dus niet goed, dat mensen daar niet op letten, dan voorkom je dat eenvoudig.

Sterkte verder, want het is geen fijne situatie!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 jan 2010 17:59

@PPM, je moet zowat de medewerker door de telefoon trekken om die zorgtoeslag stop te zetten. We zijn een jaar bezig geweest om het stop te zetten (want zorgtoeslag hebben wij niet nodig). ](*,)

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 27 jan 2010 19:01

Evelien schreef:@PPM, je moet zowat de medewerker door de telefoon trekken om die zorgtoeslag stop te zetten. We zijn een jaar bezig geweest om het stop te zetten (want zorgtoeslag hebben wij niet nodig). ](*,)

Maar wanneer je recht hebt op zorgtoeslag, laat je het toch niet stopzetten? Ik zou me voor kunnen stellen dat het systeem bij de belastingdienst hier niet op ingericht is.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 27 jan 2010 19:18

Ik moest het vorig jaar ook terugbetalen. Heb toen ook geprobeerd het stop te zetten, maar bij de belastingdienst zijn ze duidelijk niet één van de slimsten. Ik kreeg in 2009 zelfs nog bijna 100 euro meer per maand dan in 2008... :?
Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 jan 2010 19:27

Bumba schreef:
Evelien schreef:@PPM, je moet zowat de medewerker door de telefoon trekken om die zorgtoeslag stop te zetten. We zijn een jaar bezig geweest om het stop te zetten (want zorgtoeslag hebben wij niet nodig). ](*,)

Maar wanneer je recht hebt op zorgtoeslag, laat je het toch niet stopzetten? Ik zou me voor kunnen stellen dat het systeem bij de belastingdienst hier niet op ingericht is.

Toen ik ging trouwen was ik vergeten om het stop te zetten (vorig jaar) toen moesten we alles terug betalen omdat ik er geen recht op had. Vervolgens stop laten zetten maar toch weer gekregen ..... dat herhaalde zich best vaak (iets te vaak doordat we weer onterrecht geld gestort kregen).

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 27 jan 2010 20:46

Nog maar een briefje sturen naar de belastingdienst! En als je weet dat je er geen recht op hebt, is het niet handig om het dan apart te zetten? Dan kun je het in een keer terugbetalen.

Bij mij is het in 1x goed gegaan. Na ons trouwen via website formuliertje ingevuld en het was geregeld! Kan dus ook goed gaan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 jan 2010 21:09

Het is bij ons nu ook goed gekomen.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 27 jan 2010 21:26

Ik kreeg een aantal jaren de zorgtoeslag van iemand anders op mijn rekening gestort. Ik woonde toen al een jaar of 3 in het buitenland, dus heeel erg vreemd. Maar goed, ik ben er meteen achteraan gegaan en ik werd enorm aan het lijntje gehouden. Ik wilde dat geld juist terug geven en het duurde maanden. Toen kreeg ik opeens een brief dat ze het geld per direct terugwilden...alsof het mijn fout was dat het opeens (een aantal maanden lang) op mijn rekening was gestort :roll: 't Was dus maar goed dat ik het niet uitgegeven had ;)
O ja, en toen had ik ook nog een keer dat het geld de verkeerde kant uit ging, iemand had mijn rekeningnummer ingevoerd voor zijn/haar wegenbelasting. Dat was ook een heel gezeur om te bewijzen dat ik niet eens een NL rijbewijs bezit laat staan een NL auto omdat ik toen al 5 jaar in het buitenland woonde ](*,)

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 27 jan 2010 21:47

Daatje123 schreef:Nog maar een briefje sturen naar de belastingdienst! En als je weet dat je er geen recht op hebt, is het niet handig om het dan apart te zetten? Dan kun je het in een keer terugbetalen.

Bij mij is het in 1x goed gegaan. Na ons trouwen via website formuliertje ingevuld en het was geregeld! Kan dus ook goed gaan.

Dat had ik ook apart gezet, maar ik moest het in onze situatie gewoon gebruiken...
Afbeelding

Terug naar “Archief”