ChristenUnie Amsterdam omarmt homo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Re: ChristenUnie Amsterdam omarmt homo's

Berichtdoor Zareb » 20 jan 2010 12:08

De hele commotie lijkt me een beetje voorbarig. Scherff geeft een interview aan de Telegraaf waar hij wat vrijblijvende uitspraken doet. Echter, op de site van de CU, en zelfs van CU-Amsterdam, op zijn eigen weblog of twitter is er niets over terug te vinden. In het verkiezingsprogramma gemeenteraadsverkiezingen Amsterdam komt het hele onderwerp niet eens aanbod.

Nee, ik geloof niet dat de gemiddelde CU-kiezer bang hoeft te zijn voor verschuivende invloeden, en ik geloof zeker niet dat de gemiddelde homoseksuele CU-kiezer iets in emancipatoir opzicht van die partij hoeft te verwachten.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 jan 2010 12:59

Zareb schreef: Nee, ik geloof niet dat de gemiddelde CU-kiezer bang hoeft te zijn voor verschuivende invloeden, en ik geloof zeker niet dat de gemiddelde homoseksuele CU-kiezer iets in emancipatoir opzicht van die partij hoeft te verwachten.

Ik denk sowieso niet dat ze er 'bang' voor hoeven te zijn.
Ik denk wel dat elke stap, hoe klein ook, er één is.
En ik geloof vast en zeker dat uiteindelijk ook homo's iets van de ChristenUnie te verwachten hebben.
En dat lijkt me nou niet meer dan logisch.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 20 jan 2010 16:48

JeeWee schreef:
Zareb schreef: Nee, ik geloof niet dat de gemiddelde CU-kiezer bang hoeft te zijn voor verschuivende invloeden, en ik geloof zeker niet dat de gemiddelde homoseksuele CU-kiezer iets in emancipatoir opzicht van die partij hoeft te verwachten.

En ik geloof vast en zeker dat uiteindelijk ook homo's iets van de ChristenUnie te verwachten hebben.

Is dit niet een beetje tegenstrijdig?
Als je vindt dat je er niet "bang" voor hoeft te zijn, betekent dat volgens mij ook dat je er weinig problemen mee hebt dat de CU homo's lijkt te omarmen...toch?
Mensen die tegen deze verschuiving zijn, zijn er in principe dus juist wel 'bang' voor! Dat is juist waar dit om is begonnen!
Als dit de nieuwe 'trend' is, dan is er wel degelijk sprake van een verschuiving..Overigens ben ik helemaal geen 'CU aanhanger', maar dat heeft niets met deze kwestie te maken;)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 jan 2010 19:00

Annet76 schreef:Als je vindt dat je er niet "bang" voor hoeft te zijn, betekent dat volgens mij ook dat je er weinig problemen mee hebt dat de CU homo's lijkt te omarmen...toch?

Dat heb je goed gezien. Zelf ben ik heel blij dat een een klein sprankje hoop gloort aan de horizon. Ik heb te veel homo's en lesbiennes gezien die stuk liepen op de hardheid van christenen.
Ze zitten vaak niet meer in de kerk.
Maar meer en meer christenhomo's blijven omdat ze zich hun geloof niet laten ontnemen door mensen.

Dan is het hoopvol als ze ineens een hand krijgen toegestoken van één van hun medebroeders in Christus.
Er worden genoeg handen uitgestoken uit de wereld om hen daarheen te trekken.
En wij, wat doen wij? Laten we ze gaan?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 20 jan 2010 19:16

JeeWee schreef:
Annet76 schreef:Als je vindt dat je er niet "bang" voor hoeft te zijn, betekent dat volgens mij ook dat je er weinig problemen mee hebt dat de CU homo's lijkt te omarmen...toch?

Dat heb je goed gezien. Zelf ben ik heel blij dat een een klein sprankje hoop gloort aan de horizon. Ik heb te veel homo's en lesbiennes gezien die stuk liepen op de hardheid van christenen.
Maar meer en meer christenhomo's blijven omdat ze zich hun geloof niet laten ontnemen door mensen.

Dan is het hoopvol als ze ineens een hand krijgen toegestoken van één van hun medebroeders in Christus.

Ik ben het met je eens, het is een hoopvol begin....

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 20 jan 2010 22:26

Annet76 schreef:
JeeWee schreef:

Is dit niet een beetje tegenstrijdig?
Als je vindt dat je er niet "bang" voor hoeft te zijn, betekent dat volgens mij ook dat je er weinig problemen mee hebt dat de CU homo's lijkt te omarmen...toch?
Mensen die tegen deze verschuiving zijn, zijn er in principe dus juist wel 'bang' voor! Dat is juist waar dit om is begonnen!
Als dit de nieuwe 'trend' is, dan is er wel degelijk sprake van een verschuiving..Overigens ben ik helemaal geen 'CU aanhanger', maar dat heeft niets met deze kwestie te maken;)

Waar ben jij wel aanhanger van dan Annet???
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jan 2010 22:26

Volgens mij heb ik het een en ander gemist over de CU. Ik zou daar eerst meer over moeten lezen, voordat ik hier over een mening geef.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 20 jan 2010 22:28

JeeWee schreef:

Nee, wat mij betreft niet!
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 21 jan 2010 08:25

JeeWee schreef:. Zelf ben ik heel blij dat een een klein sprankje hoop gloort aan de horizon. --
Dan is het hoopvol als ze ineens een hand krijgen toegestoken van één van hun medebroeders in Christus.--

Lijkt dat niet een beetje op jezelf blij maken met een dode mus. 1 uitspraak van een “jonge hond”
Als zijn standpunt openlijk op (tenminste) de site van CU-Amsterdam zou worden vermeld of in ieder geval op zijn eigen weblog/twitter, dan zou je er misschien iets positiefs in kunnen zien.

Dat Ed Anker deel neemt aan een landelijke dag van ContrariO zoals vorig jaar juni is misschien – ook al was zijn bijdrage daarin weinig hoopgevend – een klein sprankje hoop, maar deze uitspraak van Scherff ????

Ik ben het met je eens dat er velen zijn vertrokken en nog vertrekken uit de kerken. Maar aan de andere kant begin ik mij zo af een toe ook wel eens te irriteren aan homo's die zeggen dat ze de wereld maar ingaan omdat ze in de kerk niet welkom zijn.

Vrij recent had ik een gesprek met een jonge homo die niets meer met de kerk te maken wilde hebben. Opgevoed in een zware refo-kring en nu “helemaal van God los”. Toen ik hem er op attendeerde dat er verschillende kerkgenootschappen zijn waar hij wel welkom is, was zijn reactie: Ja, maar die zijn allemaal zo licht”. Dus, niet op zoek naar een gemeente waar je wel welkom ben omdat die te licht zijn en dan maar gewoon de wereld in?

Als iemand zegt dat hij in de jaren '70 en '80 moeite had een andere gemeente te vinden kan ik dat begrijpen, maar anno 2010 zijn er heel wat goede kerkelijke en politieke alternatieven.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 jan 2010 08:39

Zareb schreef: Vrij recent had ik een gesprek met een jonge homo die niets meer met de kerk te maken wilde hebben. Opgevoed in een zware refo-kring en nu “helemaal van God los”. Toen ik hem er op attendeerde dat er verschillende kerkgenootschappen zijn waar hij wel welkom is, was zijn reactie: Ja, maar die zijn allemaal zo licht”. Dus, niet op zoek naar een gemeente waar je wel welkom ben omdat die te licht zijn en dan maar gewoon de wereld in?

En dát kan ik nou helemaal begrijpen!
Stel dat je ouders je het huis uittrappen, dan kun je toch ook niet zeggen dat er genoeg liefdevolle pleegouders zijn die je wel willen opnemen? Je wilt liefde van je familie!
Veel homo's uit refokringen voelen zich thuis in hun kerk. Bij hun Statenvertaling, hun psalmen. Daar zitten hun vrienden, daar zijn ze opgegroeid. Daar horen ze de bevindelijk orthodoxe prediking.
Moeten ze dan maar naar een vrijzinnige gemeente gaan, omdat ze daar wél worden opgevangen met maar één aspect van hun 'zijn'? Terwijl ze verder inhoudelijk alles missen?

Ze hoeven toch ook niet op CU of SGP ter stemmen? Je kunt ze dan toch ook naar het CDA verwijzen?
Nee!!! Want voor hen zijn dat 'slechts' pleegouders.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 21 jan 2010 09:32

JeeWee schreef:Moeten ze dan maar naar een vrijzinnige gemeente gaan, omdat ze daar wél worden opgevangen met maar één aspect van hun 'zijn'? Terwijl ze verder inhoudelijk alles missen?

Tussen bevindelijk-orthodox en vrijzinnig zit nog een enorm scala van gemeenten.
Ze hoeven toch ook niet op CU of SGP ter stemmen? Je kunt ze dan toch ook naar het CDA verwijzen?
Nee!!! Want voor hen zijn dat 'slechts' pleegouders.

Beter goede pleegouders dan helemaal geen ouders.

Het is maar wat iemand belangrijker vindt. Politieke-, kerkelijke- of geloofswarmte vinden binnen een kerk die dan misschien iets anders is, wat overigens misschien helemaal niet zo slecht is voor je geloofsleven – maar dat terzijde - . Of omdat ze daar geen psalmen op hele noten zingen helemaal breken met het geloof en dan maar de gayscene induiken.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 21 jan 2010 10:57

Er zijn wat postings verdwenen voor diegene die zich dat afvragen ;/

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 jan 2010 11:29

Zareb schreef: Of omdat ze daar geen psalmen op hele noten zingen helemaal breken met het geloof en dan maar de gayscene induiken.

Dat gebeurt helaas maar al te veel. Ik ken jongens (meervoud dus) die uit een zwaar reformatorische kerk, toch in de prostitutie terecht kwamen. Is natuurlijk nooit goed, ze hebben hun eigen verantwoordelijkheid.
Maar wij hebben de verantwoordelijkheid om hen vast te houden en te omarmen.

De eerste vraag moet zijn: 'heb je de Heere Jezus lief'.

Ik heb inmiddels ook wel gemerkt dat er veel jongens uit Refokringen de gayscene zijn ingedoken, omdat ze daar met open armen werden ontvangen en daar wel de erkenning kregen. Ok, het is klatergoud, maar het echte goud lonkte ook niet echt.
Voor de omgeving en voor hun ouders houden ze nog even een dubbelleven viol, maar als ze op zich zelf gaan wonen, is het alllemaal echt voorbij met de kerk...

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 21 jan 2010 12:25

JeeWee schreef:Dat gebeurt helaas maar al te veel. Ik ken jongens (meervoud dus) die uit een zwaar reformatorische kerk, toch in de prostitutie terecht kwamen. Is natuurlijk nooit goed, ze hebben hun eigen verantwoordelijkheid.
Maar wij hebben de verantwoordelijkheid om hen vast te houden en te omarmen.

Je kunt natuurlijk kijken naar de gevallen die niet goed gaan. Maar als je het van de andere kant eens zou bekijken? Hoe veel komen er niet goed terecht?
Stap voor stap, weer een stapje verder.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 jan 2010 12:43

keessie schreef:Je kunt natuurlijk kijken naar de gevallen die niet goed gaan. Maar als je het van de andere kant eens zou bekijken? Hoe veel komen er niet goed terecht?

Ken jij gevallen waar het wél goed is gegaan?

Of concreter, en iedereen mag de vraag beantwoorden:
Hoeveel homo's ken jij in jouw kerk?

Terug naar “Archief”