Irak-debat: teleurgesteld in christelijke politiek.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Irak-debat: teleurgesteld in christelijke politiek.

Berichtdoor TheKeimpe » 12 jan 2010 20:05

Zonder geld in te zetten gok ik erop dat dit weer een voortijdig einde van het kabinet Balkenende gaat betekenen. Dit was niet zo handig van de premier. Het zou mij ook niet verbazen als er vervolgens een ander mens het gezicht van het CDA zal worden.

Maar ik hoop dat het kabinet de rit wel uitzit, want ik zit niet op een verWILDERSt kabinet te wachten, nog op een D66 regering.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 jan 2010 20:11

Volgens mij (maar ik kan me vergissen) staan zowel D66 als de PVV op minder winst in de peilingen.

Ik vind het overigens prima als deze regering eens opstapt. Balkenende mag dan ook wel eens plaats gaan maken voor bijvoorbeeld Verhagen.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 12 jan 2010 21:40

Ik vind overigens weinig christelijks aan dit kabinet (ook al beweren ze christelijk te zijn).
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 13 jan 2010 00:06

TheKeimpe schreef:Zonder geld in te zetten gok ik erop dat dit weer een voortijdig einde van het kabinet Balkenende gaat betekenen. Dit was niet zo handig van de premier. Het zou mij ook niet verbazen als er vervolgens een ander mens het gezicht van het CDA zal worden.

Maar ik hoop dat het kabinet de rit wel uitzit, want ik zit niet op een verWILDERSt kabinet te wachten, nog op een D66 regering.

Dat vermoeden heb ik nu ook :-)
Maar...ik heb de laatste jaren al draaikonterij gezien die de vorm van acrobatiek aanneemt, dus wellicht weten ze er weer een fraaie draai aan te geven.

Mijn vrouw die op het ministerie van VWS werkt, gaf ook al aan niet op een valpartij te zitten wachten. Ze zitten midden in een enorme wetswijziging (aangaande WMO). Dat komt dan allemaal stil te liggen. Wat er dan na een nieuwe ronde verkiezingen gaat gebeuren is maar zeer de vraag.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 jan 2010 13:29

Familie Bos schreef:Ik vind overigens weinig christelijks aan dit kabinet (ook al beweren ze christelijk te zijn).

Dit kabinet beweert niet christelijk te zijn. :mrgreen:

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 jan 2010 13:33

Tja, ik heb vooral het idee dat dit rapport vanuit politiek oogpunt gezien alleen interessant is voorzover de huidige coalitie erdoor in gevaar komt. Dan is het een kwestie van aanvallen (oppositie), verdedigen (CDA) en je gelijk halen zonder het kabinet te laten vallen (PvdA).
Voor de rest is het napraten over een omstreden besluit van 2 kabinetten terug en wat we ervan zouden kunnen leren. Nu is mijn gevoel erbij dat met dit soort leermomenten in de politiek niet zo heel veel gedaan wordt, dus heb ik daar ook niet zoveel verwachtingen bij. Behalve dan dat in het vervolg in eenzelfde situatie het woord "politieke steun" niet meer genoemd zal worden en de regering zich behoedzamer op zal stellen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 15 jan 2010 17:49

elbert schreef:Voor de rest is het napraten over een omstreden besluit van 2 kabinetten terug en wat we ervan zouden kunnen leren.

Nee. Het is vaststellen dat onze regering een oorlog heeft gesteund die volkenrechtelijk niet te verdedigen is. Dus het besluit was niet omstreden, maar fout.
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 jan 2010 18:09

Ach ja, in Den Haag hebben ze allemaal weer het gebruikelijke toneelstukje opgevoerd en zoals een ieder wel wist blijft alles bij hetzelfde.

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 15 jan 2010 20:27

Faramir schreef:Ach ja, in Den Haag hebben ze allemaal weer het gebruikelijke toneelstukje opgevoerd en zoals een ieder wel wist blijft alles bij hetzelfde.

Ik vind het geheel te wijten aan de opstelling van het PvdA dat er niks gebeurt. Balkenende had nooit samen met PvdA moeten gaan regeren. Ze kunnen over de meeste politieke vraagstukken het toch nauwelijks eens worden. Daarnaast is de PvdA bang voor de SP en Wilders. CDA zou meer moetne optrekken met de CU want de CU is de grijze muis van het kabinet. Maar samen kunnen ze PvdA onder druk zetten en dan gebeurt er misschien eindelijk weer eens wat.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 jan 2010 20:54

Tamerlan schreef:
elbert schreef:Voor de rest is het napraten over een omstreden besluit van 2 kabinetten terug en wat we ervan zouden kunnen leren.

Nee. Het is vaststellen dat onze regering een oorlog heeft gesteund die volkenrechtelijk niet te verdedigen is. Dus het besluit was niet omstreden, maar fout.

Ik gebruik het woord "omstreden" om aan te geven dat er voor- en tegenstanders van deze oorlog waren die het hartgrondig met elkaar oneens waren en nog zijn. Dus omstreden is het sowieso.
Het woord "fout" wordt gebruikt door de tegenstanders van die oorlog. En die tegenstanders willen dit achteraf formeel vastgesteld zien door regering en parlement. Daar gaat het politieke debat over.
Overigens ligt het wel wat genuanceerder dan de wereld in voor- en tegenstanders in te delen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 jan 2010 20:58

keessie schreef:
Faramir schreef:Ach ja, in Den Haag hebben ze allemaal weer het gebruikelijke toneelstukje opgevoerd en zoals een ieder wel wist blijft alles bij hetzelfde.

Ik vind het geheel te wijten aan de opstelling van het PvdA dat er niks gebeurt.

Er gebeurt niets omdat het CDA dat niet wil. En zoals we de laatste jaren al gemerkt hebben kan het CDA het politieke spelletje het beste en meest uitgedokterd spelen.
Balkenende had nooit samen met PvdA moeten gaan regeren.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik had ook liever een regering met VVD gezien of het CDA in de oppositie. Maar zoveel mogelijkheden waren er helaas niet.
Ze kunnen over de meeste politieke vraagstukken het toch nauwelijks eens worden. Daarnaast is de PvdA bang voor de SP en Wilders. CDA zou meer moetne optrekken met de CU want de CU is de grijze muis van het kabinet. Maar samen kunnen ze PvdA onder druk zetten en dan gebeurt er misschien eindelijk weer eens wat.

Het CDA heeft de CU niet nodig om haar politiek te voeren. De CU heeft er voor gekozen om voor spek en bonen mee te doen en ze doen het verder uitstekend als vazal van het CDA.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 jan 2010 17:03

Familie Bos schreef:Ik vind overigens weinig christelijks aan dit kabinet (ook al beweren ze christelijk te zijn).

Wellicht komt het door een verschil in wat jij christelijk vindt en wat anderen christelijk vinden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 19 jan 2010 15:53

Optimatus schreef:

Wellicht komt het door een verschil in wat jij christelijk vindt en wat anderen christelijk vinden.

Zie jij dan wel wat christelijks aan dit kabinet Optimatus?

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 19 jan 2010 16:02

Faramir schreef:
keessie schreef:Ze kunnen over de meeste politieke vraagstukken het toch nauwelijks eens worden. Daarnaast is de PvdA bang voor de SP en Wilders. CDA zou meer moetne optrekken met de CU want de CU is de grijze muis van het kabinet. Maar samen kunnen ze PvdA onder druk zetten en dan gebeurt er misschien eindelijk weer eens wat.

Het CDA heeft de CU niet nodig om haar politiek te voeren. De CU heeft er voor gekozen om voor spek en bonen mee te doen en ze doen het verder uitstekend als vazal van het CDA.

Ik ben het met je eens dat het CDA zonder de CU ook prima politiek zou kunnen voeren. Maar de situatie in het huidige kabinet is dat het CDA telkens tegenover de PvdA komt te staan. CU kiest dan het midden zodat ze kunnen bemiddelen en in elk geval geen klappen krijgen.

Als CDA met CU een blok zou vormen tegenover het PvdA wordt het voor deze laatste partij veel moeilijker. Bij stemmningen is het dan altijd 2 tegen 1. Het voordeel van de steun van het CDA voor de CU is dat de CU dan ook haar punten kan verzilveren. Het enige wat de PvdA dan kan doen is uit het kabinet te stappen maar zal dan door de meeste mensen worden gezien als de breker.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2010 21:04

keessie schreef:Als CDA met CU een blok zou vormen tegenover het PvdA wordt het voor deze laatste partij veel moeilijker. Bij stemmningen is het dan altijd 2 tegen 1. Het voordeel van de steun van het CDA voor de CU is dat de CU dan ook haar punten kan verzilveren. Het enige wat de PvdA dan kan doen is uit het kabinet te stappen maar zal dan door de meeste mensen worden gezien als de breker.

Echt? Als ik toch zou merken dat er twee kindjes zo met elkaar samenspannen dat het 3e kindje niet meer kan meespelen, dan zou ik het dat 3e kindje niet echt kwalijk nemen als het stopt spelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”