Volwassendoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Volwassendoop

Berichtdoor Marnix » 29 dec 2009 15:06

-Stefan- schreef:
Marnix schreef:In Jeremia 31 lees ik dat God het geloof in mensen legt en dat niet aan de volwassenen alleen voorbehouden is:

34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan.

Ik geloof ook niet dat het geloof alleen aan volwassenen is voorbehouden. Kinderen kunnen net zo goed geloven, ze moeten alleen het evangelie kennen en aanvaarden. Maar ik denk ook niet dat 'groot tot klein' in vers 34 op leeftijd doelt. Engelstalige vertalingen van de bijbel zoals de KJV, de ASV en de ESV vertalen het allemaal met 'from the least of them unto the greatest of them'. De bedoeling is meer dat status niet meer bepaald of je God kent. Een hooggeplaatst iemand en een laaggeplaatst iemand kunnen God kennen, net als een oud en een jong iemand. Niet alleen de priesters kunnen God benaderen, iedere christen kan dit.

Is dat zo? Volgens mij wijst het stuk er op dat allen Hem kennen. Ongeacht status, leeftijd etc. From the least of them unto the greatest of them" kan ook gewoon op leeftijd wijzen. Van de kleinste bij hen, tot de grootste. Niet voor niets gaat het hier over het nieuwe verbond. Ook het oude verbond werd gesloten met gelovigen en met hun kinderen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 29 dec 2009 23:22

Het zou mooi zijn wanneer iemand met wat kennis van het Hebreeuws hier z'n licht op zou willen laten schijnen. Ik denk dat Stefan wel een goed punt heeft.
(Toont meteen aan dat de bijbel (in ieder geval zijn verschillende vertalingen) openstaat voor interpretatie :-))
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

-Stefan-
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor -Stefan- » 29 dec 2009 23:25

Pietpiet schreef:Het is een teken en zegel van het verbond. En voor wie krijgt nu zo een teken en zegel waarde? Voor degene die binnen het verbond zijn. De verbondskinderen dus. Dus de doop die versterkt het geloof van degene die het geloof al bezitten. Voor diegene wordt het een wonder dat God toen ze nog klein waren en zelf niets konden al Zijn genade bewees door hun het teken en zegel te geven. Als we de kinderdoop niet zouden hebben dan zou voor zo iemand het betekenen dat hij of zij dan de keuze moet maken om gedoopt te worden. En dat maakt dus dat de doop dus gevangen onder de wil van de mens wordt. Terwijl het een teken van God is. Hierin is de Heilige Doop zelfs naar mijn opvatting rijker dan het Heilig Avondmaal.

Maar wat als we iemand als voorbeeld nemen die niet kerkelijk is opgevoed en door zijn ouders is gedoopt. Hij wordt later christen en wilt zich laten dopen. Als we jouw worden consequent zouden doorvoeren, zou ook hij zich schuldig maken aan het gevangen nemen van de doop onder de wil van een mens, in dit geval zijn eigen wil. Toch kan ik het mij moeilijk voorstellen dat iemand met deze beschuldiging zou komen. Deze man gehoorzaamt slechts een oproep (zoals die van Petrus in Handelingen 2) om gedoopt te worden en het blijft hiermee een teken van God. God neemt hier het initiatief in de redding, maar ook in de oproep om je te laten dopen begint bij Gods initiatief. Dat tegenwoordig bij veel kerken die de geloofsdoop hanteren de eigen keuze zo sterk benadrukt wordt, komt denk ik eerder dat ze niet duidelijk beseffen dat het altijd God is die redt en niet hun eigen keuze voor God redding is.

Pietpiet schreef:Dan kom ik tot de tekst die u aanhaalt uit Jeremia 31.
Als we de tekst letterlijk lezen zou het betekenen dat bijvoorbeeld niet meer een iegelijk zijn naaste en een iegelijk zijn broeder leren zal enz... (vs. 34) Dit zou betekenen dat we dus elkaar niet meer hoeven te leren/vermanen onderwijzen. Ik hoef niet veel moeite te doen om in de brieven van Paulus, Petrus, Johannes enz. het tegendeel te vinden. Dus er moet iets anders met deze tekst aan de hand zijn nietwaar? Het zo letterlijk lezen van de tekst levert problemen op.

Wat wil God dan zeggen met dit nieuwe verbond? Schreef God voor het Nieuwe Testament dan niet de wet in de harten van Zijn gunstgenoten? Deed de Heere dan niet de zonden vergeven? Kenden Gods kinderen in het Oude Testament de Heere niet? U begrijpt dit zijn retorische vragen.

Ik denk persoonlijk niet dat het letterlijk nemen van deze tekst problemen oplevert, zolang de uitleg maar goed is. Iedere wedergeboren christen kent God persoonlijk, ze zijn immers door Zijn Zoon gered! Maar de mate waarin de christenen onderling God kennen kan wel verschillen. De ene is langer christenen dan de ander, of heeft meer de bijbel bestudeerd, of meer gebeden. Ook is God dusdanig groot dat het onmogelijk is voor een mens om Hem helemaal te kennen. Het is een eeuwigdurend leerproces vol verwondering. Daarmee is dus altijd ruimte om meer te leren en voor vermaning, zelfs wanneer iemand God al kent.

Pietpiet schreef:God spreekt hier over de nieuwe bedeling van hetzelfde genadeverbond. Waar God nu bij het volk Israël ook uiterlijk in het verbond trad (aan de Sinaï) zal het in de nieuwe bedeling alleen geestelijk zijn (Jezus wijst hier ook naar bij het gesprek aan de Sameritaanse vrouw bij de waterput). Maar hoewel God in uiterlijke zin in het OT met Zijn volk in een verbond ging. Ja Hij handelde met hun zoals Hij met geen enkel ander volk wilde handelen. Maakte ze nog niet zalig (denk aan wat Paulus daarvan zegt in Rom 9:6-8). Ook daar werden de mensen niet anders zalig dan nu (wederom Paulus in Hebr. 11:1-2)

Komen we terug op de vraag als we begrijpen dat God nu niet meer uiterlijk in het verbond gaat met Zijn volk maar geestelijk. Waarom dan toch de kinderen dopen? Omdat de doop niet bepaald of we wel of niet binnen het verbond vallen. Het is slechts een teken en een zegel daarvan. De doop heeft geen kracht in zichzelf (deze overschatting komt voor bij geloofsdoop) maar is een teken en zegel van het verbond wat God ons elke zondag in de kerk en door Zijn Woord ook aanbiedt! Maar aan de andere kant is er ook de kans voor onderschatting en daarom wil ik met nadruk zeggen: zo zeker als God ons dopen laat zo welmenend is zijn aanbieding tot onze bekering ook.

Ik ben het eens dat God nu alleen innerlijk werkt, terwijl het hiervoor bij de Joden uiterlijk én innerlijk was. Maar is het niet zo dat door ieder kind van een gelovige te dopen een praktijk uit het OT met een ander middel (doop i.p.v. besnijdenis) wordt voortgezet? Dit ondanks de andere situatie dat (vroeger) bij de Joden God uiterlijk en innerlijk werkte, maar nu alleen innerlijk? Ik snap dat u hiervoor de door uw genoemde situaties van de onzichtbare en zichtbare kerk noemde, maar is het niet verwarrend om een teken van Gods verbond aan iedereen in de zichtbare kerk te geven? U erkende immers zelf dat het vooral een teken voor de gelovigen is.

Pietpiet schreef:Moeten kinderen dus gedoopt worden: Ja, want zo betuigd en verzegeld God dat Hij met ons een eeuwig verbond heeft opgericht. Wanneer krijgt de doop dan waarde (ofwel: wanneer is het waar wat we lezen in het formulier)? Als God ons een nieuw hart geeft dan krijgt de doop waarde.

Maar is het niet zo dat als de kinderdoop Gods teken is dat Hij een eeuwig verbond met ons aangaat, dat Hij een leugenaar is wanneer later blijkt dat het kind niet geloofd? Dit is volgens mij ook de vraag die bij de vrijmaking speelde waarin de vrijgemaakten Gods beloften tot het uitersten namen.

En zijn er ook bijbelteksten die onderbouwen dat de doop pas waarde krijgt nadat God ons een nieuw hart heeft gegeven? Want vrijwel alle teksten die over de doop spreken, lijken Gods redding en de doop gelijk te trekken. Ik heb het dan niet over alleen teksten waarin mensen gedoopt worden (want dat is in de bijbel altijd in een zendingsituatie), maar ook 'algemene' teksten zoals 1 Petrus 3:21 (behoudt door een vraag naar een goed geweten door de opstanding van Jezus; dus vertrouwen op Zijn redding) en Romeinen 6:3-5 (vereenzelviging met Christus dood en opstanding). En dan is het heel verleidelijk om de doop alleen bij een wedergeboren persoon te betrekken door alleen wedergeboren christenen te dopen.

Marnix schreef:Is dat zo? Volgens mij wijst het stuk er op dat allen Hem kennen. Ongeacht status, leeftijd etc. From the least of them unto the greatest of them" kan ook gewoon op leeftijd wijzen. Van de kleinste bij hen, tot de grootste. Niet voor niets gaat het hier over het nieuwe verbond. Ook het oude verbond werd gesloten met gelovigen en met hun kinderen.

Dat klopt, maar dat zei ik toch ook? De tekst wijst er op dat iedereen in het verbond hem kent, wat iemands status ook is (leeftijd, maatschappelijke positie, enz..). Ik geloof ook dat kinderen God kunnen leren kennen en tot geloof kunnen komen. God kan ieder men, van jong tot oud, nieuw leven schenken en redden. Maar dat neemt niet weg dat een ieder in het nieuwe verbond God kent en dat Zijn wet in het hart van zo'n persoon is geschreven. Dan moet je je wel afvragen of een baby dat kan. Een kind zou het evangelie kunnen begrijpen en zelfs aan een ander uitleggen, maar kan een baby het begrijpen en zo de weg vrijmaken om God te kennen?

@ maboc, helaas krijg ik met mijn theologiestudie pas volgend jaar lessen Hebreeuws :-k .

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 30 dec 2009 00:23

-Stefan- schreef:@ maboc, helaas krijg ik met mijn theologiestudie pas volgend jaar lessen Hebreeuws :-k .

Dan laten we discussie mooi tot volgend jaar in de ijskast :-)
(Ik zou denken dat je vanaf jaar 1 Hebreeuws zou leren. Of moet je nog gaan beginnen aan de opleiding?)

-Stefan-
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor -Stefan- » 30 dec 2009 00:36

maboc schreef:
-Stefan- schreef:@ maboc, helaas krijg ik met mijn theologiestudie pas volgend jaar lessen Hebreeuws :-k .

Dan laten we discussie mooi tot volgend jaar in de ijskast :-)
(Ik zou denken dat je vanaf jaar 1 Hebreeuws zou leren. Of moet je nog gaan beginnen aan de opleiding?)

Haha, dat hoeft ook niet, iemand anders die Hebreeuws kent kan natuurlijk ook :P .

Op de VU geven ze pas in het tweede jaar Hebreeuws en in het derde jaar nieuw-testamentisch Grieks, dit in tegenstelling tot de meeste universiteiten die in het eerste jaar al een begin hiermee maken.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 30 dec 2009 09:52

[beetje off-topic]
Wat grappig. Ik zou denken dat je grieks en hebreeuws ongeveer als eerste leert om zo echt tot de bron van de Schrift te kunnen komen.
Misschien dat de VU de focus wat anders legt dan andere universiteiten.
[/beetje off-topic]

Pietpiet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pietpiet » 30 dec 2009 13:53

Maar wat als we iemand als voorbeeld nemen die niet kerkelijk is opgevoed en door zijn ouders is gedoopt. Hij wordt later christen en wilt zich laten dopen. Als we jouw worden consequent zouden doorvoeren, zou ook hij zich schuldig maken aan het gevangen nemen van de doop onder de wil van een mens, in dit geval zijn eigen wil. Toch kan ik het mij moeilijk voorstellen dat iemand met deze beschuldiging zou komen. Deze man gehoorzaamt slechts een oproep (zoals die van Petrus in Handelingen 2) om gedoopt te worden en het blijft hiermee een teken van God. God neemt hier het initiatief in de redding, maar ook in de oproep om je te laten dopen begint bij Gods initiatief. Dat tegenwoordig bij veel kerken die de geloofsdoop hanteren de eigen keuze zo sterk benadrukt wordt, komt denk ik eerder dat ze niet duidelijk beseffen dat het altijd God is die redt en niet hun eigen keuze voor God redding is.

Ik denk niet dat degene die christen wordt de doop gevangen neemt onder zijn wil. Want hij is al bijzonder door God geleid naar de kerk. En dan maakt hij tegelijk zowel het teken als het zegel kenmerk van de doop zelf bewust mee. Maar ik geef u wel gelijk in uw laatste opmerking vooral de benadrukking van de keuze de oorzaak is van deze gedachtegang.

Ik ben het eens dat God nu alleen innerlijk werkt, terwijl het hiervoor bij de Joden uiterlijk én innerlijk was. Maar is het niet zo dat door ieder kind van een gelovige te dopen een praktijk uit het OT met een ander middel (doop i.p.v. besnijdenis) wordt voortgezet? Dit ondanks de andere situatie dat (vroeger) bij de Joden God uiterlijk en innerlijk werkte, maar nu alleen innerlijk? Ik snap dat u hiervoor de door uw genoemde situaties van de onzichtbare en zichtbare kerk noemde, maar is het niet verwarrend om een teken van Gods verbond aan iedereen in de zichtbare kerk te geven? U erkende immers zelf dat het vooral een teken voor de gelovigen is.

Ik denk dat u het precies goed zegt dat het een ander middel is wat hetzelfde voortzet. En aangezien we dus niet kunnen bepalen wie waarlijk Gods kinderen zijn doen we het zoals ook in het OT aan alle kinderen. En u ziet ook wel het verschil tussen de besnijdenis en de doop: bloedig versus onbloedig, uiterlijk versus innerlijk.
Is het verwarrend? Niet minder dan in het OT, en daar komt nog bij dat God het Evangelie aan iedereen _welmenend_ aanbiedt en ons daarmee de mond doet stoppen zodat we nooit God iets kunnen verwijten. God beloofd dat Hij het doen zal zowel in het Evangelie wat ook tot iedereen komt als in de doop en daar is geen verwarring!

Maar is het niet zo dat als de kinderdoop Gods teken is dat Hij een eeuwig verbond met ons aangaat, dat Hij een leugenaar is wanneer later blijkt dat het kind niet geloofd? Dit is volgens mij ook de vraag die bij de vrijmaking speelde waarin de vrijgemaakten Gods beloften tot het uitersten namen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies op de hoogte ben van de vrijgemaakten. Maar wat uw eerst vraag aangaat daar kan ik aanhaken op wat ik zojuist schreef: God is niet degene die Zijn beloften niet nakomt, maar overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn zo worden wij ook van God vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. God eist bekering en geloof en daarop beloofd God het Evangelie. Maar wij zijn de verbondsbrekers! Wij willen niet geloven. Wij blijven liever in de zonde leven dan dat we vrije genade ontvangen. God zag op de aarde en er was er niet één die God zocht, tot niet één toe!
Maar dit is de vastheid van het Evangelie dat wat God gezegd heeft zal Hij nimmer herroepen! En daar is de grond en vastigheid voor Gods kinderen.

En zijn er ook bijbelteksten die onderbouwen dat de doop pas waarde krijgt nadat God ons een nieuw hart heeft gegeven? Want vrijwel alle teksten die over de doop spreken, lijken Gods redding en de doop gelijk te trekken. Ik heb het dan niet over alleen teksten waarin mensen gedoopt worden (want dat is in de bijbel altijd in een zendingsituatie), maar ook 'algemene' teksten zoals 1 Petrus 3:21 (behoudt door een vraag naar een goed geweten door de opstanding van Jezus; dus vertrouwen op Zijn redding) en Romeinen 6:3-5 (vereenzelviging met Christus dood en opstanding). En dan is het heel verleidelijk om de doop alleen bij een wedergeboren persoon te betrekken door alleen wedergeboren christenen te dopen.

Zonder flauw te willen zijn want ik kan me bijna niet anders dan voorstellen dat u deze ook bedacht heeft: In Jezus Christus zijn alle beloften Gods ja en amen (met eigen woorden uit: 2 Kor 1:19-20). Dat wil dus zeggen in Christus ligt het vast, maar dan is het wel noodzaak dat wij ook in Christus zijn. En dat niet alle gedoopte door Paulus als ware gelovigen worden gezien kunnen we bijvoorbeeld in zijn eerste brief aan de Korinthe lezen in het begin van hoofdstuk 10 waar hij niet zonder oorzaak het voorbeeld van Israel gebruikt, dat doet hij niet omdat hij denkt dat het allemaal kinderen Gods zijn die gedoopt zijn. Dus ook toen het merendeel nog uit volwassen gedoopte bestond wist Paulus al dat de doop in zichzelf geen kracht had en dat er dus bekeerden en onbekeerden in de kerk zaten. En zo zijn er nog vele plaatsen in de brieven te noemen waar je ziet dat de apostelen niet naïef waren en wisten dat de kerk uit bekeerden en onbekeerden zou bestaan. Maar Gods Woord heeft alleen kracht bij gelovigen (en daarmee Zijn sacramenten ook). Want het is een kracht Gods tot zaligheid... niet voor iedereen maar alleen voor die geloofd. Maar dat wil niet zeggen dat we het evangelie onthouden aan andere mensen. Dus ik zou dat ook niet als reden zien om de doop te beperken tot alleen degene die wedergeboren zijn. Maar het is dus ook voor de gemeenteleden en hun kinderen die verkeren op het erf van het genadeverbond.

Ik zie het echt als de manier en het karakter van het werk Gods. Het gaat van Hem uit. Hij werkt verbondsgewijs. Hij werkt altijd vanuit een belofte naar de vervulling opdat we zeker weten dat het ook van Hem komt (denk maar aan hoe God laat zien wat ware en valse profeten zijn). Zijn beloften zijn waar en zeker. Dat past beter bij het karakter en het werk van God dan daar waar we het teken van de beloften pas ontvangen nadien. Overal in de Bijbel zie je dat de belofte en het teken vooraf komen aan de oplossing (Maria kreeg ook een teken met belofte bijv.).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 dec 2009 14:20

Stefan schreef:Dat klopt, maar dat zei ik toch ook? De tekst wijst er op dat iedereen in het verbond hem kent, wat iemands status ook is (leeftijd, maatschappelijke positie, enz..). Ik geloof ook dat kinderen God kunnen leren kennen en tot geloof kunnen komen. God kan ieder men, van jong tot oud, nieuw leven schenken en redden. Maar dat neemt niet weg dat een ieder in het nieuwe verbond God kent en dat Zijn wet in het hart van zo'n persoon is geschreven. Dan moet je je wel afvragen of een baby dat kan. Een kind zou het evangelie kunnen begrijpen en zelfs aan een ander uitleggen, maar kan een baby het begrijpen en zo de weg vrijmaken om God te kennen?

Een baby kan dat niet begrijpen. Maar horen ze daarmee niet bij het verbond? Kan het "in hun binnenste schrijven" niet van toepassing zijn voordat ze het alles kunnen begrijpen, juist omdat het een eenzijdig Godswerk is? Hoe kan een baby die sterft gered zijn, als hij niet bij het verbond hoort? Als Paulus schrijft dat de kinderen van gelovigen ook heilig zijn, wil dat dan niet zeggen dat ze ook in het verbond zijn? Hoe kunnen ze anders heilig zijn, als ze niet bij het verbond horen?

Zomaar een paar vragen die in me opkomen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 30 dec 2009 18:15

Marnix schreef:Zomaar een paar vragen die in me opkomen.

Tel daarbij op, dat het m.i. ook God is, die weet wat voor keuze de baby, het kind in het leven zou hebben gemaakt, in het geval dat het vroeg gestorven zou zijn.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

-Stefan-
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor -Stefan- » 30 dec 2009 22:21

Pietpiet schreef:Ik denk niet dat degene die christen wordt de doop gevangen neemt onder zijn wil. Want hij is al bijzonder door God geleid naar de kerk. En dan maakt hij tegelijk zowel het teken als het zegel kenmerk van de doop zelf bewust mee. Maar ik geef u wel gelijk in uw laatste opmerking vooral de benadrukking van de keuze de oorzaak is van deze gedachtegang.

Maar als bij zo'n iemand, die door God tot bekering is gebracht en naar de kerk is geleid, er geen sprake is van de doop gevangen nemen onder de eigen wil, dan kan je dit toch eigenlijk ook niet zeggen van mensen die in de kerk zijn opgegroeid, uiteindelijk bekeerd zijn en zich daarna willen laten dopen? Zijn die dan minder door God geleidt? Ik vind het vrij dubbel om te zeggen dat bij een niet-kerkelijk persoon alles oké is, terwijl bij een kerkelijk persoon het fout zou zijn.

Pietpiet schreef:

Ik denk dat u het precies goed zegt dat het een ander middel is wat hetzelfde voortzet. En aangezien we dus niet kunnen bepalen wie waarlijk Gods kinderen zijn doen we het zoals ook in het OT aan alle kinderen. En u ziet ook wel het verschil tussen de besnijdenis en de doop: bloedig versus onbloedig, uiterlijk versus innerlijk.
Is het verwarrend? Niet minder dan in het OT, en daar komt nog bij dat God het Evangelie aan iedereen _welmenend_ aanbiedt en ons daarmee de mond doet stoppen zodat we nooit God iets kunnen verwijten. God beloofd dat Hij het doen zal zowel in het Evangelie wat ook tot iedereen komt als in de doop en daar is geen verwarring!

Als de situatie inderdaad helemaal niet veranderd is (tussen Israël en de kerk), dan is het inderdaad niet minder verwarrend. Maar de situatie is echter wel veranderd. Israël bestaat in de bijbel uit twee delen. Het is een etnisch volk met daarbinnen een gelovend deel. De kerk (het lichaam van Christus) bestaat echter alleen uit het gelovende deel. Binnen de gemeenten zijn er wel mensen die niet geloven of onbekeerd zijn, maar die behoren niet tot de kerk (je zou kunnen zeggen dat ze slechts behoren tot de christelijke gemeenschap).

Door nu een verbondsteken op dezelfde manier toe te passen, creëer je de schijn dat de situatie niet veranderd is. Het schept een verkeerd beeld dat ook de onbekeerde aanwezigen tot Gods verbondsvolk behoren. Dit terwijl de bijbel leert dat alleen bekeerde christenen die wedergeboren zijn hiertoe behoren (Ezechiël 36:25-28, Galaten 3:29, Jeremia 31:31-34). Dat is wat ik bedoelde met het verwarrende.

Pietpiet schreef:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies op de hoogte ben van de vrijgemaakten. Maar wat uw eerst vraag aangaat daar kan ik aanhaken op wat ik zojuist schreef: God is niet degene die Zijn beloften niet nakomt, maar overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn zo worden wij ook van God vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. God eist bekering en geloof en daarop beloofd God het Evangelie. Maar wij zijn de verbondsbrekers! Wij willen niet geloven. Wij blijven liever in de zonde leven dan dat we vrije genade ontvangen. God zag op de aarde en er was er niet één die God zocht, tot niet één toe!
Maar dit is de vastheid van het Evangelie dat wat God gezegd heeft zal Hij nimmer herroepen! En daar is de grond en vastigheid voor Gods kinderen.

Hoe kan een verbond dat niet is gesloten verbroken worden? Israël kon het met haar gesloten verbond verbreken omdat ze niet volledig bekeerd was. De leden van de kerk kunnen echter niet het verbond breken, God houdt hen vast. Om Jeremia 32:38-40 aan te halen:

"Ja, zij zullen Mij tot een volk zijn, en Ik zal hun tot een God zijn. En Ik zal hun enerlei hart en enerlei weg geven, om Mij te vrezen al de dagen, hun ten goede, mitsgaders hun kinderen na hen. En Ik zal een eeuwig verbond met hen maken, dat Ik van achter hen niet zal afkeren, opdat Ik hun weldoe; en Ik zal Mijn vreze in hun hart geven, dat zij niet van Mij afwijken."

De mensen waarmee God een verbond sluit worden behouden. De mensen waar God geen verbond mee sluit, worden niet behouden. Het is dus niet zo dat iemand die de kerk voorgoed verlaat, maar als kind gedoopt is, een verbond met God heeft verbroken. Er was vanaf het begin af aan geen verbond, anders zou die niet van Hem afwijken. En waar geen verbond is, daar is toch ook geen noodzaak tot een verbondsteken?

Pietpiet schreef:

Zonder flauw te willen zijn want ik kan me bijna niet anders dan voorstellen dat u deze ook bedacht heeft: In Jezus Christus zijn alle beloften Gods ja en amen (met eigen woorden uit: 2 Kor 1:19-20). Dat wil dus zeggen in Christus ligt het vast, maar dan is het wel noodzaak dat wij ook in Christus zijn.

En dat niet alle gedoopte door Paulus als ware gelovigen worden gezien kunnen we bijvoorbeeld in zijn eerste brief aan de Korinthe lezen in het begin van hoofdstuk 10 waar hij niet zonder oorzaak het voorbeeld van Israel gebruikt, dat doet hij niet omdat hij denkt dat het allemaal kinderen Gods zijn die gedoopt zijn. Dus ook toen het merendeel nog uit volwassen gedoopte bestond wist Paulus al dat de doop in zichzelf geen kracht had en dat er dus bekeerden en onbekeerden in de kerk zaten. En zo zijn er nog vele plaatsen in de brieven te noemen waar je ziet dat de apostelen niet naïef waren en wisten dat de kerk uit bekeerden en onbekeerden zou bestaan. Maar Gods Woord heeft alleen kracht bij gelovigen (en daarmee Zijn sacramenten ook). Want het is een kracht Gods tot zaligheid... niet voor iedereen maar alleen voor die geloofd. Maar dat wil niet zeggen dat we het evangelie onthouden aan andere mensen. Dus ik zou dat ook niet als reden zien om de doop te beperken tot alleen degene die wedergeboren zijn. Maar het is dus ook voor de gemeenteleden en hun kinderen die verkeren op het erf van het genadeverbond.

Zonder flauw te zijn, maar ik had daar totaal niet aan gedacht. Daarbij, is het niet zo dat in die tekst in 2 Korinthe niet eerder de oud-testamentische beloften bedoeld worden die in Christus zijn vervuld? Ik denk niet of je dan deze tekst kan toepassen op een manier waarin God een ieder van alles kan beloven, maar wanneer iemand niet in Christus is die beloften inhoudsloos worden. Al Gods beloften in het oude testament zijn vervuld (of worden in de toekomst nog vervuld), datzelfde geldt voor de hedendaagse beloften. Daarbij is de bekering, waarmee het ingaan op Gods beloften mogelijk is, onderdeel van die belofte en niet de voorwaarde!

En u zei eerder immers zelf dat we de doop niet moeten overschatten, maar dat we ook niet moeten onderschatten wat dat God net zo welmenend als de doop wordt aangeboden, ook net zo de bekering aanbiedt. Maar Gods oprechtheid komen in het geding wanneer later blijkt dat die 'beloften' niet zijn vervuld. Dit is een reden waarom ik moeite heb met de kinderdoop. Want als je Gods plicht (een plicht niet naar mensen, maar aan Zichzelf omdat anders Zijn naam in het geding komt) om een belofte na te komen loslaat, kan je je nooit meer vasthouden aan Gods beloften. Houd je er echter wel aan vast, dan blijkt later dat ze niet uitkomen. De enige logische oplossing: de belofte bij de doop heeft nooit plaatsgevonden.

Over onbekeerde volwassengedoopte mensen in de vroeg-christelijke kerk: het is onvermijdelijk dat dit voorkomt. Alleen al wanneer iemand denkt bekeerd te zijn, zich laat dopen, en later achterkomt dat er helemaal geen bekering bij hem plaatsvond, heb je zo'n situatie. Ik sluit dit ook niet uit, maar verhef het ook niet tot norm. Ik zie ook nergens in de bijbel dat Jezus of de apostelen dit deden. Ze doopten ieder die het geloof aanvaarden. En later kwam Petrus er bijvoorbeeld achter dat Simon de Tovenaar helemaal niet bekeerd was (zie Handelingen 8). Vandaar ook dat de doop telkens geassocieerd wordt met onze redding en de aanvaarding van het geloof, dat is de norm.

Pietpiet schreef:Ik zie het echt als de manier en het karakter van het werk Gods. Het gaat van Hem uit. Hij werkt verbondsgewijs. Hij werkt altijd vanuit een belofte naar de vervulling opdat we zeker weten dat het ook van Hem komt (denk maar aan hoe God laat zien wat ware en valse profeten zijn). Zijn beloften zijn waar en zeker. Dat past beter bij het karakter en het werk van God dan daar waar we het teken van de beloften pas ontvangen nadien. Overal in de Bijbel zie je dat de belofte en het teken vooraf komen aan de oplossing (Maria kreeg ook een teken met belofte bijv.).

Ik geloof zeker dat God verbondsgewijs optreedt. Ik zie ook niet in hoe iemand die in de volwassendoop geloofd dat perse moet verwerpen. God heeft met Israël een verbond gesloten en dit is nog steeds geldig. Romeinen 11 laat dit duidelijk zien. En wij als christenen worden als wilde takken ingeënt in de beloften die aan Israël zijn gedaan. God heeft nog steeds één volk, alleen is nu de poort naar de heidenen volledig open.

Marnix schreef:Een baby kan dat niet begrijpen. Maar horen ze daarmee niet bij het verbond? Kan het "in hun binnenste schrijven" niet van toepassing zijn voordat ze het alles kunnen begrijpen, juist omdat het een eenzijdig Godswerk is? Hoe kan een baby die sterft gered zijn, als hij niet bij het verbond hoort? Als Paulus schrijft dat de kinderen van gelovigen ook heilig zijn, wil dat dan niet zeggen dat ze ook in het verbond zijn? Hoe kunnen ze anders heilig zijn, als ze niet bij het verbond horen?

Als ik Jeremia 32:38-40 serieus moet nemen, kunnen die baby's wanneer ze tot Gods verbond horen zich niet van Hem afwenden omdat de vrees voor Hem in hen blijft. Sowieso behoort dan een deel van die baby's niet tot Gods verbond, want bij diegenen die later de kerk verlaten mist vaak elk spoor van ontzag en vrees voor God.

Verder kan ieder mens, van jong tot oud alleen heilig zijn en gered, wanneer God daartoe kiest. Zo simpel is het. Wanneer God besluit een volwassenen te redden, dan wordt die gered. Wanneer Hij besluit een baby te redden, dan wordt die gered. En persoonlijk geloof ik dat God genadig genoeg is baby's die sterven te redden, ook al kunnen ze nog niet geloven. Het probleem met de kinderdoop is echter, dat niet iedereen die gedoopt is en waarvan men denkt dat die tot het verbond hoort, werkelijk tot het verbond hoort.

Wat Harm-J zei is het in ieder geval niet. Ieder mens kiest tegen God, niemand kiest voor God. Alleen wanneer God iemand naar zich toetrekt, zal een bekering plaatsvinden. Onze redding ligt nooit in onze keuze, maar in die van God. Onze keuze voor Hem is een reactie op die van Hem.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 31 dec 2009 02:41

-Stefan- schreef:Wat Harm-J zei is het in ieder geval niet. Ieder mens kiest tegen God, niemand kiest voor God. Alleen wanneer God iemand naar zich toetrekt, zal een bekering plaatsvinden. Onze redding ligt nooit in onze keuze, maar in die van God. Onze keuze voor Hem is een reactie op die van Hem.

Rood: Ja en toch ook weer nee. Ik geloof, dat iedereen in zijn leven een keuze heeft om voor God of tegen God te kiezen. Los gezien van het feit dat God bij machte is (als dit in Zijn plan past) om iemand te bekeren die misschien niet uit zichzelf voor God zou kiezen.

Zo ik ook geloof dat iemand bij de/een kinderdoop mag weten, dat wij Hij beslist wat er met een kind gebeurt bij voortijdig of vroegtijdig overlijden, het goed is. Wij redeneren volgens ons door Hem geschapen verstand. incl. emo, ratio. Menselijker wijs is het natuurlijk fijn om te (willen) leven bij de gedachte dat een kind dat bij voortijdig of vroegtijdig overlijden in de hemel, gered, is. De andere kant kan het net zo menselijker wijs ge/bedacht is om de andere kant op te denken, blijven hangen in aangeleerd iets. of uit te gaan van een doemscenario.

Voor mij persoonlijk geldt, dat Hij het al overziet, Hij weet wat voor keuzes een kind die voortijdig of vroegtijdig overleden is gemaakt zou hebben, als het niet gestorven zou zijn, dat is iets wat ik als mens niet kan bevatten. Ik geloof er liever in dat "al" wat Hij beslist dat het goed is. Niks geen menselijke kadering.

Idem geldt voor mij persoonlijk voor mensen die de volwassendoop, pretenderen boven een kinderdoop. M.i. ligt alles in zijn hand, het vertrouwen dat wij bij zowel bij de kinderdoop, als wel de volwassendoop mogen hebben, dat (nogmaals): "Al wat Hij beslist dat het goed is".
Gewoon het mogen weten bij een kinderdoop of volwassendoop, dat iemand, je/een kind, zich mag op weten (op)gedragen aan Hem en in Zijn hand.

NB:
Af en toe denk ik wel eens, dat wij God naar onze menselijke maatstaven willen kaderen, om ons maar goed te kunnen voelen, te koesteren in de wetenschap dat iets of iemand gered is, of om een ander te kunnen oordelen, denken dat een ander niet de juiste weg bewandelt, van mening te zijn dat een ander voorgoed verloren is, als hij of zij niet onze (kerkelijke) weg bewandelt, de kinderdoop boven de volwassendoop stelt of visa versa.

Ik probeer, (lukt mij zeker ook niet altijd) dingen in zijn Hand te leggen, in de wetenschap dat wat Hij beslist over mij en anderen dat het goed is, daar heeft Hij mij niet voor nodig om dat oordeel over mij zelf of anderen te kunnen vormen. Het enige wat ik m.i. kan en mag doen, is mensen op de weg wijzen naar Hem. Hoe die weg er vervolgens uitziet voor die mensen, wat voor verdere keuze die mensen ook maken in hun leven is niet aan mij. Ik kan enkel proberen die mensen te wijzen, dat ik hoop dat ze al hun keuze's in dit leven met Hem samen willen maken. Hun mogen wijzen op, als het weer eens niet lukt dat ze in vol vertrouwen wederom bij Hem aan mogen kloppen, in de wetenschap dat er open gedaan zal worden. Daar geloof ik in.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 31 dec 2009 08:16

@Stefan: Je studeert theologie? Wil je dan predikant worden of iets dergelijks? Als je twijfelt aan de kinderdoop zou ik eerst dat duidelijk willen hebben voor mezelf, voordat ik predikant o.i.d. zou worden in een gereformeerde omgeving...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 31 dec 2009 08:38

@ Harm-J: God maakt mensen zalig. Niet omdat Hij weet welke keuze wij zullen maken, want dan hangt onze zaligheid af van onze keuze. Maar onze zaligheid hangt af van Zijn beloften en Zijn verbond! (Ps 90).
Daarin ligt de zekerheid van ons behoud! Wij kiezen zo vaak tegen God, door de zonden die wij doen. Maar dank zij Christus mogen we Zijn eigendom zijn. Omdat Hij ons vasthoudt mogen we zeker zijn dat we in leven en sterven Hem behoren! Dat geeft ook rust als we het zelf niet meer zien, en alle zekerheid van het geloof even kwijt zijn. De zekerheid hangt niet af van ons gevoel en onze keuze, maar van Zijn offer!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

-Stefan-
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor -Stefan- » 31 dec 2009 11:28

Race406 schreef:@Stefan: Je studeert theologie? Wil je dan predikant worden of iets dergelijks? Als je twijfelt aan de kinderdoop zou ik eerst dat duidelijk willen hebben voor mezelf, voordat ik predikant o.i.d. zou worden in een gereformeerde omgeving...

Toen ik begon met theologie was het predikantsschap niet echt mijn doel (het was meer mijn bedoeling dat het een soort tussenjaartje zou worden van mijn andere studie: politicologie). Maar de afgelopen maanden komt wel steeds meer het verlangen in mij op om predikant te worden. Ik vind ook dat je helemaal gelijk hebt dat ik dit eerst voor mezelf duidelijk moet maken. Dit is voor mij ook een belangrijke reden waarom ik perse hier duidelijkheid over wil weten en niet genoegen neem met wat een gemiddelde kerkganger hierover weet. Je gooit jezelf, maar vooral de gemeente, in chaos als je zelf niet instemt in wat ze in die kerk geloven. Dat soort problemen probeer ik nu dus te voorkomen. Gelukkig ben ik nog maar net begonnen en doe je minstens 6 jaar over een kerkelijke opleiding tot predikant, dus ik heb nog even de tijd :lol: .

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 31 dec 2009 12:00

Race406 schreef:@ Harm-J: God maakt mensen zalig. Niet omdat Hij weet welke keuze wij zullen maken, want dan hangt onze zaligheid af van onze keuze. Maar onze zaligheid hangt af van Zijn beloften en Zijn verbond! (Ps 90).
Daarin ligt de zekerheid van ons behoud! Wij kiezen zo vaak tegen God, door de zonden die wij doen. Maar dank zij Christus mogen we Zijn eigendom zijn. Omdat Hij ons vasthoudt mogen we zeker zijn dat we in leven en sterven Hem behoren! Dat geeft ook rust als we het zelf niet meer zien, en alle zekerheid van het geloof even kwijt zijn. De zekerheid hangt niet af van ons gevoel en onze keuze, maar van Zijn offer!

Dat is een leeropvatting, niets mis mee, maar ik deel hem niet zoals hierboven omschreven. Iemand kan m.i. ook definitief tegen God kiezen, Tenzij Zijn plan met die mens anders is. Geen mens is tenslotte aan God gelijk.

Wat betreft het offer, ben ik het wel met jouw eens, dat geldt voor een ieder die het aan wil nemen. Psalm 90, lees ik persoonlijk uit als een psalm waarin de grootheid van God naar voren komt, niet als een psalm waar je nu regels of leerregels uit zou moeten, kunnen, halen. Wel als een psalm waarin/uit blijkt dat je alles in vertrouwen in Zijn hand mag leggen.

Terug naar “Archief”