ik ben zelf geen Christen (ik geloof wel in god of iedergeval in iets 'bovennatuurlijks', maar weiger me aan te sluiten bij een georganiseerde religie, je zou dus ook kunnen zeggen dat ik wel een Christen (of iedergeval gelovig) ben, maar geen lid ben van de kerk of een andere religieuze organisatie) en ik weet dus ook niet of ik hier me eigenlijk wel mag aanmelden, maar goed, ik heb het toch gedaan, want ik wil graag hier een discussie openen over secularisme. Ik zelf, met nog een paar anderen, zijn bezig met de oprichting van een nieuwe partij: de Seculier Humanistische Partij (SHP). Deze partij zal bestaan uit atheïsten, agnosten, niet-gelovigen, christenen (van verschillende stromingen), en ook moslims. Verder willen we ook proberen joden aan te trekken en we hebben zelfs een satanist. We zijn absoluut geen one-issue partij, maar een zeer diverse partij, en over onze andere standpunten wil ik ook best uitleg geven, als jullie dat willen, maar om maar even op secularisme te houden, ga ik daar even over verder. Volgens Wikipedia is dit secularisme:
Secularisme (van Latijn saecularis, "wereldlijk, tijdelijk") is de overtuiging dat religie en geloof geen invloed mogen uitoefenen op de maatschappij. De term werd bedacht door George Holyoake.
De scheiding tussen kerk en staat is een van de grondvesten van de meeste westerse staten. Er is geen verstrengeling tussen religieus gezag en overheidsmacht, maar dit sluit niet uit dat er een religie kan zijn die een bevoorrechte positie heeft.
Seculiere staten gaan een stapje verder: de staat tracht zich neutraal op te stellen tegenover alle religies, voor zover deze de burgerlijke wetgeving integraal erkennen en respecteren. Deze staten beschermen hun onderdanen ook tegenover eventuele religieus gemotiveerde inbreuken op hun rechten. Veel westerse staten zijn in deze zin seculier.
In radicaal seculiere (dus secularistische) staten (zoals Frankrijk en het laïcisme aldaar) worden de meeste vormen van religie zelfs verbannen uit het staatsleven. Religieuze overtuiging mag daardoor enkel binnen de private levenssfeer geuit worden. Degenen die de religie zo sterk uit het maatschappelijke leven willen weren, worden door hun tegenstanders ook wel verlichtingsfundamentalisten genoemd.
Onze partij zit eigenlijk tussen het een seculiere staat en een radicaal seculiere staat in. Van ons hoeft religie niet verbannen te worden naar enkel de 'private levenssfeer', maar het moet wel wat meer seculier dan ons Nederland nu is.
Wij willen sowieso alle religieuze uitwassen verbieden, omdat die helemaal niks met godsdienst te maken hebben en gewoon schending zijn van alle menselijke (en dierlijke) waarden. Denk dan aan besnijdenis, ritueel slachten, de nikaab en de boerka en andere gezichtsbedekkende kleding etc. etc.
Ook willen wij een volledige scheiding tussen kerk en staat. Dit zijn voorbeelden van de onvolledige scheiding van kerk en staat:
* Op Prinsjesdag sluit de Koningin de troonrede af met een 'bede'.
* De koningin regeert volgens de aanhef van elke wet "bij de gratie Gods".
* De Nederlandse 2-euromuntstukken dragen, net als vroeger de guldens en rijksdaalders, als randschrift de tekst "God zij met ons".
* In veel gemeenteraden wordt de vergadering geopend en gesloten met een ambtsgebed.
* De Zondagswet verbiedt openbare vermakelijkheden op zondag voor 13.00 uur.
* De Winkeltijdenwet verbiedt openstelling van winkels op de zondag. Wel mogen gemeenteraden maximaal 12 koopzondagen per jaar instellen. Ook mogen zij een bepaald gebied aanwijzen als toeristisch gebied, waarvoor dit verbod niet geldt.
Dit willen wij dus allemaal afschaffen, echter wij willen een nieuwe winkeltijdenwet, want het is best een goed initiatief dat één dag in de week het hectische leven van tegenwoordig, in ieder geval voor een deel, wordt stilgelegd, net zoals gebeurt met de autoloze zondag. Echter wij zijn tegen dat het openbare leven voor een deel wordt stilgelegd, dus ook voor anders- en niet-gelovigen, speciaal voor een groep gelovigen die de minderheid van de bevolking uitmaakt.
Ook de Nederlandse 2-euromuntstukken, die al in omloop zijn, worden met rust gelaten. Maar de nieuwe munten, die nog geslagen gaan worden, daarvan verdwijnt dit randschrift, omdat het raar is dat op een munt die het hele land gebruikt, dus ook anders- en niet-gelovigen, iemand persoonlijke religieuze overtuiging op wordt afgespiegeld.
Ten slotte hebben wij nog 3 punten, die doorgaans bij sommige (fundamentalistische) gelovigen, weerstand kunnen oproepen. Echter er zijn ook genoeg gelovigen die het hier wel mee eens zijn, de zogenaamde seculier gelovigen (waar ik waarschijnlijk ook onder val).
1. Verbod op discriminatie leidend, de basis, maken. Zo wordt het wettelijk strafbaar om bijvoorbeeld homoseksuelen en vrouwen te discrimineren op religieuze basis (en natuurlijk ook op andere basis, zoals ideologische basis). Zo zou Khalil el-Moumni, de imam van de Annasr-moskee in Rotterdam-West, die zei dat homo's 'ziek' en 'lager dan varkens' waren en dat homo's 'met hun hoofd naar beneden van een flatgebouw afgegooid moesten worden', nu achter slot en grendel zitten en als het een asielzoeker was geweest zou die nu in Marokko zitten, als wij aan de macht waren geweest. Het is hier vooral belangrijk dat je onderscheid maakt tussen godsdiensten/ideologieën en gewoon pure discriminatie.
2. Afschaffen confessioneel bijzonder onderwijs en vervangen door openbaar onderwijs of algemeen bijzonder onderwijs, met verplichte invoering van het vak levensbeschouwing. Hierdoor krijg je een school die neutraal kan uitleggen over verschillende godsdiensten (en ook andere stromingen, zoals het atheïsme, Agnosticisme etc.), waar zij in geloven en wat voor voor- en nadelen zijn hebben. Zo kun je op latere leeftijd, wanneer je slim genoeg bent om de voor en nadelen af te wegen en te beoordelen of je daar wel echt in gelooft en bij die religie past, zelf afwegen of er een religie bij jou past en zo ja, welke dan. Dit is beter dan dat christenen, moslims of joden, omdat hun ouders het ook zijn, naar een school worden gestuurd waar ze gekleurd, niet neutraal, onderwijs krijgen. Hierdoor krijgen zij dus eigenlijk iets opgedrongen, iets geïndoctrineerd, want ze zijn te jong om zichzelf te verdedigen, kritiek te uiten en een goede afweging te maken.
3. Afschaffen subsidies voor gebedsplaatsen. Als gelovigen een gebouw willen bouwen om samen hun religieuze overtuiging te uiten, mag dat natuurlijk, er zijn immers ook partijen die daar op tegen zijn, maar ik dat dat niet-neutraal is, je legt dan iemand anders een verbod op, maar ik denk niet dat we al die gebedsplaatsen, die voor een deel (bijna) niet meer bezocht worden, in stand moeten houden. Als we de subsidies in deze richting stoppen, zal het automatisch geregeld worden, op plaatsen waar veel gelovigen zijn, zal de kerk genoeg geld kunnen ophalen om de kerk in stand te houden, op plaatsen waar dit niet het geval is, zal de kerk een betere bestemming kunnen krijgen dan een paar mensen die op zondag naar de kerk gaan.
We zijn dus niet anti-religieus, want we hebben ook gelovigen in de partij en misschien ben ik dat ook wel (ligt eraan wat gelovig is voor iemand), maar we seculier. Dat betekent dus dat de staat zich neutraal moet opstellen tegenover godsdienst en dus zijn wij voor afschaffing van de privileges, de uitzonderingen in de wet, de extra subsidies etc. etc. voor gelovigen. Neutraal dus, geen bevoorrechte positie van gelovigen, iedereen is gelijk!
Dat is onze partij, en ik zou graag van jullie willen weten, hoe jullie Christenen tegen zo'n initiatief aankijken (aansluiten is mogelijk, als je dat wil, stuur dan een PB) en ook gewoon hoe jullie denken over Secularisme in het algemeen.