Faramir schreef:Ok, prima. Maar aangezien je je er al redelijk in verdiept hebt (dat neem ik toch aan in een half jaar tijd) dacht ik dat je wel wist dat de doopvisie binnen traditioneel protestantse kerken en de katholieke Kerk op vrij veel punten overeen komt.
Eigenlijk liggen ze helemaal niet zo heel dicht bij elkaar. Uiterlijk lijken ze op elkaar omdat het om dezelfde handeling, maar de betekenis die gereformeerden en katholieken aan de doop hechten verschilt (en als je de Lutherse doopleer erbij wilt halen heb je nog een andere positie). De gereformeerde leer kijkt vanuit het verbond, de katholieke leer kijkt meer naar wat de doop bewerkstelligt. Dat is en blijft een aardig verschil.
Faramir schreef:Als je het dan al zo duidelijk voor jezelf hebt, waarom dan nog in een topic vragen stellen? Vind je dat niet lichtelijk hypocriet, om mensen dingen op te laten zoeken, er energie in te steken terwijl je eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd bent in antwoorden aangezien je mening al vast staat?
Als ik mij daaraan schuldig zou maken, dan zou ik inderdaad lichtelijk hypocriet zijn. Wat ik echter wil weten is ondanks de bijbelteksten die ik heb aangegeven, gereformeerden alsnog hun kinderen dopen. Mijn mening staat helemaal niet vast en het feit dat ik het afgelopen jaar al enkele keren van mening ben veranderd is daar wel een bewijs van. Ik ben hier niet om mijn eigen mening te verdedigen. Het enige wat ik hier hoop is dat de mensen op dit forum mij wijzen op (eventuele) fouten in mijn argumenten over de doop zodat ik er meer over kan leren. Het gaat mij niet om mijn mening of die van anderen, het gaat erom wat de bijbel zegt. Als ik fouten maak, dan wil ik gecorrigeerd worden. Hoe zou ik anders verder kunnen leren

?
Faramir schreef:Het is niet netjes om valse tegenstellingen te creëren. Welke Waarheid moet er immers zo verkondigd worden? En als je over de doop praat en dan vaststelt dat de reformatie terecht was. Dan heb je schijnbaar maar weinig onderzoek verricht in traditioneel protestantse kringen. Heb je wel eens met je dominee gesproken? Of heb je je enkel laten informeren door evangelische sites?
Sorry, maar waarom veronderstel je dat ik valse tegenstellingen creëer? Katholieken geloven dat de doop noodzakelijk is, het bewerkstelligt wedergeboorte. Ik wees teksten aan dat de doop niet noodzakelijk is, maar dat geloof noodzakelijk is. Vervolgens haalde ik de reformatie erbij waarin juist de tegenstelling tussen gered worden uit werken of gered worden uit geloof zo'n enorme rol speelde.
Ik heb met een dominee over de doop gesproken. Ik heb preken gelezen van zowel evangelische en baptistische voorgangers, als die van gereformeerde voorgangers. Ik heb boeken over de doop gelezen van vrijgemaakte, hervormde en christelijk gereformeerde voorgangers, maar ook van mensen als Kohlbrugge en Luther. Tijdens het nadenken over de doop heb ik dus zeker evangelische bronnen geraadpleegd, maar net zo goed gereformeerde.
Faramir schreef:Indien je daadwerkelijk grondig onderzoek had verricht, onderzoek wat toch nodig is voor een dergelijke materie dan had je geen termen als volwassen en kinderdoop gebruikt. Dan had je wel in termen als verbondenheidsdoop/sacramentele doop en geloofsdoop gepraat.
Van de termen die ik hier gebruik kan jij afleiden hoe grondig ik mijn onderzoek heb verricht? Sorry hoor, maar de enige reden waarom ik het niet over de 'geloofsdoop' had, is omdat dit topic 'volwassendoop' heet. Ik paste mij slechts aan. En sorry dat ik het niet over de 'verbondsdoop' had, maar dat ik het had over de 'kinderdoop' omdat de mensen hier het over de kinderdoop hebben.
Faramir schreef:In die paar bijdrages van je die je nu plaatst zie ik al wel dat je je afgekeerd hebt van het traditionele protestantisme en dat je het evangelische christendom hebt omarmt als enige waarheid. En dat is wat doop betreft bijzonder spijtig, aangezien je je waarschijnlijk zult laten overdopen. Afijn, wat je daarmee aangeeft en wat voor uitwerking dat zal hebben op je zielenheil kan een gereformeerde of hervormde broeder/zuster wel vertellen. Ik ben slechts katholiek.
Nogmaals, je veronderstelt iets veel te snel. Even tussendoor, maar probeer voortaan niet zo snel conclusies te trekken op basis van feiten die niets met de conclusie te maken hebben. Evangelisch christendom de enige waarheid? Laat mij niet lachen! Sorry, maar de theologie is in de evangelische kerken vrijwel afwezig. Vooral in Nederland zijn er veel aanmerkingen te maken. Evangelische kerken zouden veel van de gereformeerde kerken kunnen leren, vooral wanneer het gaat om zaken als de uitverkiezing. En afgekeerd van het traditionele protestantisme? Ik ben dit jaar begonnen met een studie theologie aan de VU waar ik het traject van het Hersteld Hervormd seminarie ga volgen. Volgens mij heb ik mij daar nog niet van afgekeerd, want ik had net zo goed het traject van het baptisten seminarie kunnen volgen.
Faramir, mijn eerdere bericht was niet persoonlijk tegen jou bedoeld, maar jouw bericht ging niet in op mijn vraag. Ik mijn eerdere bericht beschreef ik een beeld van de gereformeerde verbondsleer en wat de bijbel zegt over het nieuwe verbond. Wat ik graag zou willen zien, als dat daar inhoudelijk op ingegaan wordt.
Mijn excuses als jij je persoonlijk aangevallen voelde, want dat was niet mijn bedoeling. Maar mijn advies (welgemeend en niet kleinerend bedoeld) voor jou is om voortaan niet als een gebeten hond te reageren. Want op één kort bericht reageerde je met allerlei verwijten die nergens op sloegen tot mijn zielenheil aan toe.
Kunnen we nu weer verder gaan over het onderwerp van deze topic? De volwassendoop?