Films...wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Films...wel/niet?

Berichtdoor Gerdien B. » 30 nov 2009 12:25

nee, niet gezien.
Als ik een film heb, ga ik niet eerst alle films screenen waar de des betreffende acteurs allemaal in gespeeld hebben, voordat ik de film ga kijken die ik werkelijk wilde gaan zien.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2009 17:01

meisje20 schreef:maar een vloek ga ik toch niet herhalen...? :-k

Kan ik me voorstellen. Maar dan kan ik ook niet geloven dat er gevloekt werd. Werd Gods naam er zinloos gebruikt? Ik weet het niet. Ik heb een hoop afleveringen gezien vroeger en ben dat nooit tegengekomen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 nov 2009 19:17

meisje20 schreef:
Marnix schreef:?

Wat dan? Dat ben ik er nooit in tegengekomen. Heb je voorbeelden ofzo?

weet niet of deze vraag aan mij gericht is :oops:
seizoen 6, cd 6, dat laura met almanzo gaat trouwen.

De hele serie staat bij mij thuis en kan mij geen vloek herinneren. Morgen zal ik deze afelevering is kijken.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 02 dec 2009 14:44

en en en ? :mrgreen:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 dec 2009 18:17

oeps... vergeten te kijken! :oops:

Waar precies is die vloek, want het zijn de laatste 2 afleveringen die over het trouwen gaan (ik heb geen zin om er nu ander half uur nar te kijken ;) )

meisje20
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor meisje20 » 03 dec 2009 09:10

het laatste deeltje
Gods geduld is groot maar niet oneindig

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 06 dec 2009 21:29

Ik heb alle afleveringen van het kleine huis gezien en kan me één vloek herinneren en dat was toen de familie een tijdje in de stad woonde en Carry grof ging praten, waar ze overigens van pa Charles een stevig standje voor kreeg.
Het was wel echt een vloek, alleen Gods naam hadden ze er niet bijgezet.

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re:

Berichtdoor fem » 09 dec 2009 04:41

em_ma schreef:Zo zal ik niet naar een futuristische film gaan of een horrorfilm. Of naar een film als Bruce Almighty, daar kan ik ook echt de lol niet van inzien.

bruce almighty is een apologetische film. Geeft een antwoord op de vragen, "waarom verhoort God niet alle gebeden?" en "Waarom maakt God geen einde aan het lijden in de wereld?". Legt het principe van vrije wil ook goed uit. Die vragen zijn vragen waar veel niet gelovigen mee zitten.

Mijn visie op films:
ik vind vloeken of een bedekte seksscène geen reden om een film uit te zetten. Ik draai eventueel het volume even uit of kijk weg als ik dingen zie die ik niet wil zien. Films laten gewoon het leven zien zoals het is, en vaak is dat een gebroken leven met gebroken mensen die niet allemaal heilige christenen zijn. Ik vind de boodschap van een film belangrijker. om het voorbeeld bruce almighty er maar bij te pakken, in principe vind ik het natuurlijk niet per se fijn als een acteur God gaat naspelen. De filmmakers doen het echter wel op een respectvolle manier en met een duidelijk doel, en dat doel is goed. In de film the notebook komt een seksscène voor met mensen die niet getrouwd zijn. Maar als die mensen dat niet gedaan zouden hebben zou het een totaal ander verhaal geweest zijn, geen liefdesdrama, dan zou je naar een verhaal van perfecte mensen hebben moeten kijken die precies weten met wie ze willen trouwen en daar perfect trouw aan blijven. Alleen maar zulke verhalen is niet realistisch en ook niet echt leerzaam. De boodschap: je moet geen oorlog voeren, kun je moeilijk overbrengen zonder oorlogsscènes.

Maar het is een moeilijk punt. Films kunnen je beïnvloeden. Het veiligst is natuurlijk om alleen maar kijkwijzervriendelijke films te kijken, of kinderfilms, maar het is ook het veiligst om je op te sluiten op een onbewoond eiland. Elke filmmaker probeert een boodschap over te brengen. Wanneer het een goede boodschap is kun je er wat van leren, wanneer het geen goede boodschap is is het zaak voldoende bijbel te lezen zodat je goed onderscheid kunt maken en de bijbelse boodschap méér invloed heeft in je leven. Eerlijk gezegd is het ook vaak zo dat de boodschap van een film die overeenkomt met de boodschap van de bijbel (zoals bijv. zorg goed voor het milieu) me meer motiveert om er naar te leven dan de bijbel zelf. De film "the boy with the striped pyjama's" heeft me lang aan het denken gezet over hoe ik er aan kon bijdragen dat mensenrechten niet worden geschonden, langer dan een verhaal uit de bijbel ooit deed. Dat ik vind dat mensenrechten niet geschonden moeten worden komt natuurlijk wel uit de bijbel, dus ik heb de bijbel nodig, maar films zijn soms erg motiverend, en kun je ook goed gebruiken om bijbelse boodschappen uit te leggen of over te brengen.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

henkie
Beheerder

Re: Re:

Berichtdoor henkie » 09 dec 2009 14:19

fem schreef:bruce almighty is een apologetische film. Geeft een antwoord op de vragen, "waarom verhoort God niet alle gebeden?" en "Waarom maakt God geen einde aan het lijden in de wereld?". Legt het principe van vrije wil ook goed uit. Die vragen zijn vragen waar veel niet gelovigen mee zitten.

Als dat al zo is dan hebben ze nu de verkeerde antwoorden gekregen op hun vragen.

Lathron
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lathron » 09 dec 2009 22:01

henkie schreef:
fem schreef:bruce almighty is een apologetische film. Geeft een antwoord op de vragen, "waarom verhoort God niet alle gebeden?" en "Waarom maakt God geen einde aan het lijden in de wereld?". Legt het principe van vrije wil ook goed uit. Die vragen zijn vragen waar veel niet gelovigen mee zitten.

Als dat al zo is dan hebben ze nu de verkeerde antwoorden gekregen op hun vragen.

Leg uit...
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 10 dec 2009 00:59

henkie schreef:

not really
antwoord 1: omdat de verhoringen van iedereens gebeden in conflict zijn met elkaar en de mensen vaak zelf niet altijd weten wat het beste voor hen is en God wel
antwoord 2: omdat er vrije wil bestaat en die bestaat omdat er anders geen liefde kan bestaan en zie film.
naar mijn idee juiste antwoorden

fijn ook dat je een statement maakt en er vervolgens geen argumenten voor geeft, daarmee klink je of heel arrogant (mijn statement heeft geen argumenten nodig) of heel lui.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 10 dec 2009 09:18

fem schreef:
henkie schreef:

not really
antwoord 1: omdat de verhoringen van iedereens gebeden in conflict zijn met elkaar en de mensen vaak zelf niet altijd weten wat het beste voor hen is en God wel
antwoord 2: omdat er vrije wil bestaat en die bestaat omdat er anders geen liefde kan bestaan en zie film.

fijn ook dat je een statement maakt en er vervolgens geen argumenten voor geeft, daarmee klink je of heel arrogant (mijn statement heeft geen argumenten nodig) of heel lui.

Wel vreemd dat God wordt neergezet in een komische film, en die op een gegeven moment helemaal knettergek wordt van alle gebeden.
Niet echt zoals wij God kennen.....
Daarbij: Een mens kan niet God uitbeelden. Gij zult geen beelden maken....
God is veel te heilig om op die manier in een film te worden neergezet!
Daarbij: De film was echt niet bedoeld om de vragen van (on)gelovigen te beantwoorden, maar puur als een komische film...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 10 dec 2009 11:47

Race406 schreef:Daarbij: Een mens kan niet God uitbeelden. Gij zult geen beelden maken....
Daarbij: De film was echt niet bedoeld om de vragen van (on)gelovigen te beantwoorden, maar puur als een komische film...

Een mens kan God niet uitbeelden nee, de wet over de gesneden beelden gaat m.i. meer over beelden maken om die te aanbidden, of wel, andere Goden aan bidden, dan God zelf.
Wat als nu door die film iemand tot nadenken is gezet, tot geloof is gekomen, is het dan nog louter een slechte film, komische film?

Af en toe krijg ik persoonlijk het idee in dit topic, dat men geboden zo gaat zitten verfijnen, verbreden, dat men de grote lijn niet meer ziet. M.i. is de mens in de wereld gezet om daarin te mogen getuigen van Hem, niet om jezelf zoveel mogelijk te proberen je ervan af of die buiten te sluiten.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 dec 2009 12:10

Race406 schreef:
fem schreef:
henkie schreef:

not really

Wel vreemd dat God wordt neergezet in een komische film, en die op een gegeven moment helemaal knettergek wordt van alle gebeden.
Niet echt zoals wij God kennen.....
Daarbij: Een mens kan niet God uitbeelden. Gij zult geen beelden maken....

Volgens mij wordt die persoon niet gek van alle gebeden... De mens die denkt het beter te kunnen wordt er gek van.

We mogen geen afbeeldingen van Hem maken om ons er voor te knielen en die beelden te aanbidden. Dat is heel wat anders volgens mij. In de film wordt niet gezegd: Dit is God. Aanbidt hem! Het is een gelijkenis over mensen die God dingen verwijten omdat dingen niet gaan zoals ze willen en denken: Als ik God zou zijn zou ik alles wel even goed maken, ik kan dat veel beter. En waar die persoon dan tegenaan loopt, vrije wil en liefde, en gedwongen liefde die geen liefde is.

Ik neem aan dat overigens bekend is dat Jezus God in de Bijbel regelmatig afschildert als een heel ander iemand. Als een boer, een koopman enz.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 11 dec 2009 11:05

fem schreef:not really

Optie 3) Ik vond het een open deur ;-) Je hoeft geen filmrecensent te zijn om te zien dat het een comedy is (staat achter op de dvd ;-)) en dat het bedoeld is om er een bak geld mee te verdienen.

antwoord 1) Dat eerste is wel een erg menselijke gedachte van God. Kun je misschien een voorbeeld geven uit de Bijbel van gebeden die met elkaar in conflict zijn en waarvan er dus een of meerdere niet te verhoren zijn? Ik lees wel 'als je het van Me smeekt, schenk ik het mild en overvloedig'. Of 'als je bidt naar Mijn wil dan zul je verhoord worden'. Dat is Goddelijke logica.

antwoord 2) Wederom een erg simplistische redenatie. Volgens mij valt er op die vrije wil wel wat af te dingen: 'Zonder Mij kun je níets doen'.

Terug naar “Archief”