Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

Berichtdoor MissF » 31 mei 2009 10:47

Natuurlijk kun je al wel samen kiezen als je samen ergens anders gaat wonen. Dan ga je toch een paar zondagen op rij wat gemeentes bezoeken daar? Dat zou mijn keuze absoluut zijn. Ik zou echt niet allebei in een aparte gemeente terecht willen komen, en ik vind het wel belangrijk om me thuis te voelen in een gemeente, waar we allebei achter staan.
Wij hebben het geluk dat we in dezelfde gemeente zaten en na een zoektocht binnen verschillende kerkverbanden erachter kwamen dat deze het beste bij ons aansluit. Dus was de keus niet moeilijk. maar al zouden we verhuizen dan zou ik toch echt wel van tevoren naar een dienst of een paar diensten gaan. En over het algemeen weet je vaak wel welk kerkverband sowieso 'af vallen' denk ik, dat vermakkelijkt de keuze wel weer.
Maar zeker als je allebei in een totaal ander kerkverband opgegroeid bent, zou ik van tevoren echt wel samen onderzoeken wat je samen wilt in de toekomst. Maar dat is mijn mening :) ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 mei 2009 11:09

Je kunt wel van alles plannen voor je gaat trouwen, dat is ook wel handig, maar je weet nooit hoe het in je huwelijk zal gaan. Geloof is niet iets wat je hele leven hetzelfde blijft, het is in beweging (als het goed is). Soms kom je tot nieuwe inzichten en kan je man of vrouw daar (nog) niet in mee gaan. Het kan gebeuren dat een van beiden zich niet meer thuis voelt in de kerk en wat doe je dan? Ik denk dat het ook belangrijk is dat je elkaar daarin los kunt laten, je bent toch nog steeds twee personen.
Een paar jaar geleden vond ik het ook belangrijk om elke zondag samen naar de kerk te gaan, maar nu gaan we naar verschillende kerken en lezingen en kringen. Het gebeurt vaak dat we samen naar een lezing/kring/kerkdienst gaan, maar we zitten niet aan elkaar vast geplakt. Dus als mijn man ergens heen wil en ik heb daar geen zin in, dan gaat hij toch gewoon zelf.

Wel kan ik me voorstellen dat als je jonge kinderen hebt, het goed is om elke zondag naar dezelfde kerk te gaan. Maar voor oudere kinderen kan het juist ook heel interessant/goed/inspirerend zijn om naar andere kerken te gaan. Zelf heb ik dat ervaren toen ik 11 jaar was en mijn ouders zochten een andere kerk. Dan vroegen we op zondagochtend: papa naar welke kerk gaan we vandaag? Op die manier hebben mijn ouders ons ook voorgeleefd hoe je een nieuwe kerk kunt zoeken waar je je thuis voelt.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 31 mei 2009 15:37

Evelien schreef:Een kerk kan ook (sterk) veranderen. Als ik zie hoe enorm groot onze gemeente is geworden (in 1 jaar tijd is het aantal leden verdubbeld). Dan krijg je als het ware een storm vloed over je heen. Ik zie nu wel dat er heel veel dingen verkeerd en fout gaan. Dat het tenkoste gaat van bepaalde mensen. Als het aan mij ligt zou ik naar onze zuster gemeente gaan in veenendaal. Puur omdat het een kleine groep is.

Blijkbaar heeft God (en zijn personeel) hier (bij jullie) mooi werk vericht. Dat zou toch eigenlijk een aanmoediging moeten zijn om te blijven om de zaak goed op de rails te krijgen.

Overigens snap ik op zich best dat iets kleinschaliger je voorkeur heeft :-)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 jun 2009 09:44

MissF schreef:Natuurlijk kun je al wel samen kiezen als je samen ergens anders gaat wonen. Dan ga je toch een paar zondagen op rij wat gemeentes bezoeken daar? Dat zou mijn keuze absoluut zijn. Ik zou echt niet allebei in een aparte gemeente terecht willen komen, en ik vind het wel belangrijk om me thuis te voelen in een gemeente, waar we allebei achter staan.
Wij hebben het geluk dat we in dezelfde gemeente zaten en na een zoektocht binnen verschillende kerkverbanden erachter kwamen dat deze het beste bij ons aansluit. Dus was de keus niet moeilijk. maar al zouden we verhuizen dan zou ik toch echt wel van tevoren naar een dienst of een paar diensten gaan. En over het algemeen weet je vaak wel welk kerkverband sowieso 'af vallen' denk ik, dat vermakkelijkt de keuze wel weer.
Maar zeker als je allebei in een totaal ander kerkverband opgegroeid bent, zou ik van tevoren echt wel samen onderzoeken wat je samen wilt in de toekomst. Maar dat is mijn mening :) ;)

Het is ook niet dat we niet samen kunnen kiezen. Maar ik ga mijn energie er niet nú al in stoppen. We wonen er allebei nog niet, dus dan zouden we om de haverklap ter oriëntatie alvast heel wat zondagen op en neer moeten reizen om alvast een kerk te zoeken. Alsjeblieft niet zeg :) Ik heb het nog prima naar mijn zin waar we nu zitten, dus daar genieten we graag nog van. Bovendien maken die paar weken op een jarenlang huwelijk (laten we het positief bekijken ;)) toch ook geen klap uit? Of we nou 3 maanden van tevoren gaan oriënteren inclusief veel reizen, of we gaan ons oriënteren als we getrouwd zijn en we hebben dan een paar weken of maanden nog geen vaste kerk. Ik zie het probleem niet zo :) De periode voor ons trouwen heb ik vast wel meer te doen.
pobody's nerfect

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 jun 2009 10:28

maboc schreef:
Evelien schreef:Een kerk kan ook (sterk) veranderen. Als ik zie hoe enorm groot onze gemeente is geworden (in 1 jaar tijd is het aantal leden verdubbeld). Dan krijg je als het ware een storm vloed over je heen. Ik zie nu wel dat er heel veel dingen verkeerd en fout gaan. Dat het tenkoste gaat van bepaalde mensen. Als het aan mij ligt zou ik naar onze zuster gemeente gaan in veenendaal. Puur omdat het een kleine groep is.

Blijkbaar heeft God (en zijn personeel) hier (bij jullie) mooi werk vericht. Dat zou toch eigenlijk een aanmoediging moeten zijn om te blijven om de zaak goed op de rails te krijgen.

Het probleem is binnen onze kerk is dat het kinderwerk op nummer 1 staat. Omdat de kerk zo enorm gegroeid is weet men niet zo goed hoe men daar mee om moet/kan gaan. Je ziet toch wel mensen vertrekken en dat is jammer.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 02 jun 2009 11:54

Evelien schreef:
maboc schreef:

Het probleem is binnen onze kerk is dat het kinderwerk op nummer 1 staat. Omdat de kerk zo enorm gegroeid is weet men niet zo goed hoe men daar mee om moet/kan gaan. Je ziet toch wel mensen vertrekken en dat is jammer.

Kinderwerk is heel belangrijk denk ik. Maar.....ook de jongeren en de ouderen hebben hun aandacht nodig.
Ik denk dat je al snel tegen het probleem aanloopt voldoende goede vrijwilligers te krijgen en te houden. (Qua locatie en logistiek denk ik overigens ook)

Jammer dat mensen weglopen. 't Is hun goede recht natuurlijk, maar het zou mooier zijn als ze zich inzetten voor het oplossen van de problemen.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 jun 2009 09:36

Ik zou denk ik liever niet naar een kerk willen gaan waar het kinderwerk op nr 1 staat. Ik moet zeggen dat ik de themazondagen en kinderdiensten vaak ook schrap. Dan luister ik via internet wel een preek ofzo. Ik ga vooral naar de kerk voor mijn eigen geestelijke groei. ( [-X ja,ik weet dat de kinderen de toekomst van de kerk zijn en ook aandacht nodig hebben)

Ik ben zelf niet zo aan de naam van een kerk gebonden. Van huis uit ben ik chr. geref, maar dat betekent niet dat ik daar altijd kerk. Mijn man is van huis uit RK ( ging nooit naar een kerk) en houdt van orthodoxe diensten met weinig zang en een lange preek :lol: Daarom doe ik meestal het voorwerk. Ik kijk of hij zich ergens thuis kan voelen en vervolgens gaat hij mee.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 jun 2009 13:09

bij ons is het ook niet zo zeer dat er kinderdiensten gehouden worden ipv gewone kerkdienst. Er zijn verschillende soorten groepen voor kinderen, tijdens de dienst. En voordat we met de aanbidding en preek beginnen gaan alle kinderen naar voren en wordt er 1 liedje gezongen en voor de jarige kinderen gebeden en wordt het thema verteld.

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 29 nov 2009 03:46

op dit moment vooral een NGK (ben er geen lid van)

waarom?
het is een kerk waar ze normaal doen. Ze denken normaal na. Ze doen dingen omdat ze goed en bijbels zijn, en niet omdat ze zo horen of omdat ze bang zijn voor wat de mensen zullen zeggen. En het gevolg daarvan is dat het heel fijn is om daar te zijn, je voelt je niet alsof je tussen een stel religieuze fanatiekelingen zit maar gewoon tussen normale mensen die ook geloven dat Jezus voor hun zonde is gestorven, maar wel gewoon in Nederland leven en in deze maatschappij meedraaien.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 29 nov 2009 09:10

In welke stad zit jouw NGK. Ik ben oa. om dezelde redenen als jou lid van een NGK.

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 29 nov 2009 13:48

In Ede :)
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 30 nov 2009 08:23

Ik ben als GG'er geboren en ben het nu na 36 jr nog.
Mijn man was ook GG en daar voelen we ons het beste bij thuis. Hij zit in de kerkenraad,en je kunt dan ook niet vaak gaan shoppen. Maar hier bij ons is het toch al dun bezaaid met kerken dus ik zou niet weten waar we heen zouden moeten.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 dec 2009 12:17

Ben erg teleurgesteld in de kerk.
Daarom op zoek of een kerk ‘Bijbels is….. of niet’
Wat je als fundament of uitgangspunten neemt zal je dagelijkse doen en laten bepalen. Tegelijkertijd vormt dit alles jou dus en op die wijze ben jij ook weer mensen om je heen aan het vormen. Reden genoeg om heel duidelijk te krijgen of de fundamenten en uitgangspunten die je hanteert wel bijbels en derhalve christelijk zijn!
Toets daarom je fundamenten en uitgangspunten en lees verder
* link verwijderd door moderator *

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 08 dec 2009 12:27

Jantjes schreef:Ben erg teleurgesteld in de kerk.
Daarom op zoek of een kerk ‘Bijbels is….. of niet’
Wat je als fundament of uitgangspunten neemt zal je dagelijkse doen en laten bepalen. Tegelijkertijd vormt dit alles jou dus en op die wijze ben jij ook weer mensen om je heen aan het vormen. Reden genoeg om heel duidelijk te krijgen of de fundamenten en uitgangspunten die je hanteert wel bijbels en derhalve christelijk zijn!
Toets daarom je fundamenten en uitgangspunten en lees verder
* link verwijderd door moderator *

Een heeeeeel andere Jantjes dan die we een jaar of 1,5 terug meemaakten... :!:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Joannah

Berichtdoor Joannah » 08 dec 2009 12:35

ook ik ben teleurgesteld in de kerk en ga momenteel niet naar een kerk. Gelukkig is er op internet ook veel goeds te vinden.
Ik denk dat Gods Kerk geen muren heeft, maar al een gemeente kan zijn van een paar mensen.
De meest bijbelvaste kerken zijn volgens mij 7de dag baptisten.Maar ik onderzoek nog....
De meest afgedwaalde de RKK natuurlijk.

Terug naar “Archief”