bijbelbespreking via msn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: bijbelbespreking via msn

Berichtdoor debbie » 17 nov 2009 21:40

Met deze bijbelstudie heb ik een heel nieuwe opzet bedacht, en hij lijkt zo erg geslaagd en verfrissend!
Eerst lazen we met elkaar het volgende bijbelgedeelte:

Bijbelstudie Herziene Statenvertaling 1 Thessalonicenzen 4 vers 1-8
Lezen vanaf 1 Thessalonicenzen 3 vers 10 tot Hoofdstuk 4 vers 10.
10. Wij bidden nacht en dag meer dan overvloedig om uw aangezicht te mogen zien en om te volmaken wat aan uw geloof ontbreekt.
11. Onze God en Vader Zelf en onze Heere Jezus Christus moge onze weg naar u toe leiden.
12. En u moge de Heere doen toenemen en overvloedig maken in de liefde tot elkaar en tot allen, zoals ook wij het zijn tot u,
13. Opdat Hij uw hart zou versterken om onberispelijk te zijn in heiligheid voor het aangezicht van onze God en Vader, bij de komst van onze Heere Jezus Christus met al Zijn heiligen.
1. Verder, broeders, vragen wij u dringend en roepen wij u er in de Heere Jezus toe op, dat u, zoals u van ons ontvangen hebt hoe u moet wandelen en God behagen, daarin nog meer overvloedig wordt.
2. Want u weet welke bevelen wij u gegeven hebben door de Heere Jezus.
3. Want dit is de wil van God: uw heiliging, dat u uzelf onthoudt van de ontucht.
4. En dat ieder van u zijn lichaam weet te bezitten in heiliging en eerbaarheid,
5. En niet in hartstochtelijke begeerte, zoals de heidenen, die God niet kennen.
6. Laat niemand over zijn broeder heen lopen en hem bedriegen door zijn handelwijze, want de Heere is een Wreker van dit alles, zoals wij u ook al eerder gezegd en er bij u op aangedrongen hebben.
7. Want God heeft ons niet geroepen tot onreinheid, maar tot leven in heiliging.
8. Daarom, wie dit verwerpt, verwerpt niet een mens, maar God, Die ook Zijn Heilige Geest in ons heeft gegeven.
9. Wat nu de broederliefde betreft, hebt u het niet nodig dat ik u schrijf, want u bent zelf door God onderwezen om elkaar lief te hebben.
10. Want u doet dat ook ten opzichte van alle broeders die in heel Macedonië zijn. Wij roepen u er dan toe op, broeders, dat nog veel meer te doen,

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 17 nov 2009 21:41

Daarna deed ik daar een toelichting bij met een vraag.

Een schepje erboven op?
Elke dag moeten we leren, in het dagelijks leven, maar juist ook in het geestelijke leven! Gelukkig zegt de Heilige Geest nooit: Nou, nu heb je het wel zo’n beetje op zak en op orde, doe nou maar een beetje rustiger aan. Nee, de bijbel heeft het over een renbaan! Dan moet je de gang erin houden, ook al is de verleiding misschien heel groot om het erbij te laten zitten, of er bij te gaan zitten. Dat is dwaas, dan weet je dat je gaat verliezen, als je na 100 meter zegt: ik heb 100 meter gelopen, nu is het wel mooi geweest. Je moet doorlopen tot je bij de eindstreep bent! Ik jaag ernaar, schreef Paulus, om er te komen. En alles wat er dan nog aan ontbreekt op de dag dat ik mijn laatste adem uitblaas, mag je zeggen: ik heb de goede strijd gestreden, misschien kom je maar half weg, maar dan zorgt Hij voor de rest! Want wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden!

En hoe staat het met ons? Zijn wij aan het volhouden op de renbaan en lopen we, of hebben we het opgegeven, en zijn we erbij gaan zitten?

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 17 nov 2009 21:41

In vers 9 van Hoofdstuk 3 gaat het erover dat Paulus via Timotheus heeft gehoord van de gemeente van Thessalonica dat ze elkaar lief hebben. Paulus zegt daarop: ga daarmee door! Laat het er maar meer op worden! Niet van; zo is het wel mooi geweest… nee, fijn! ik hoor ervan, geweldig wat u doet naar elkaar toe! En in vers 7 zegt Paulus dat hij bemoedigd is vanwege hun geloof, bemoedigd in hun verdrukking en nood. En soms denken wij, waar doen we het voor? Er komt van alles over ons heen, maar zoals Paulus laat zien, heeft het hen bemoedigd, het is niet te vergeefs geweest! God heeft onder u gewerkt, en gaat erop door! Dat is geweldig, als je dat kunt schrijven/zeggen! Dat je je blijdschap niet op kunt over alles wat God gedaan heeft, gewerkt heeft in de gemeente en in je eigen leven.

Laten wij anderen weten/merken over die blijdschap wat God voor ons of aan anderen heeft gedaan en mee bezig is?

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 17 nov 2009 21:43

Paulus bid er zelfs nacht en dag om, om uw aangezicht te zien (vers 10) en om dat vooral, niet om gezellig bij elkaar te zijn, maar om te volmaken wat nog aan uw geloof ontbreekt. Dat is mooi! Paulus zegt niet; nou is het wel mooi geweest, we hebben zoveel ontvangen, nu is het wel genoeg! Nee, hij ziet alles wat de Heere gegeven heeft, overvloed, genade, geloof, liefde, en toch.. hij houd zijn ogen open. Er ontbreekt ook nog wel het een en ander. Maar zo dankbaar als hij is, zo enthousiast is hij ook naar de toekomst toe. Nacht en dag in gebed, Heere ga er op door! Vol vertrouwen smeekt hij het, verlangt hij het, dat U volmaakt wat aan het geloof ontbreekt, want het is nooit af en klaar, het moet door! En dat is niet alleen om te zeggen; ach ja het komt nooit af, en dan gaan we over tot de orde van de dag. Nee, nacht en dag, verlangend en smekend dat het er ook echt van komt. Dat we nog een beetje wijzer worden, ons meer hechten aan Christus, en meer gaan in Zijn spoor. En dat het geloof en de liefde niet verlept, maar dat je er in toeneemt en groeit!

Zijn wij Hem dankbaar voor alles wat Hij geeft, en bidden en smeken wij Hem om ons te helpen het ontbrekende compleet te maken?

De volgende keer gaan we hier weer mee verder, en voorlopig kunnen we nog vooruit! Iedereen is van harte welkom, op 24 November van +/-20:00-21:30

APID2007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor APID2007 » 24 nov 2009 19:59

Is inderdaad een verfrissende opzet...

Ik ben er ieder geval wederom bij :D

:-oo
"Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet"
Rom1:16a

APID2007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor APID2007 » 24 nov 2009 20:04

APID2007 schreef:Is inderdaad een verfrissende opzet...

Hoopt dat er nog mensen bijkomen online...

*Edit:

a.p.i.dankers@gmail.com

APID2007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor APID2007 » 24 nov 2009 21:41

APID2007 schreef:
APID2007 schreef:Is inderdaad een verfrissende opzet...

Hoopt dat er nog mensen bijkomen online...

*Edit:

a.p.i.dankers@gmail.com

Het was erg rustig :S
Jammer dat er iemand gelijk wegging na het begin :(
Dat was een stukje inbreng minder

Volgende week hopen we wederom online te zijn met een studie

D.V. 1 december zijn we er weer :D

Tot dan :lol:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 25 nov 2009 09:35

Ik zou je e-mailadres niet volledig op een forum zetten i.v.m. bots en spam etc :)
pobody's nerfect

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 25 nov 2009 09:47

Ik hoop dat het je gelukt is, helaas was ik ziek (39,3) dus moest ik het aan jou over laten,
hoop nog van je te horen hoe dat gegaan is, ik zal de vragen en stukken hieronder posten

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 25 nov 2009 09:48

In vers 12 gaat het over het toenemen in de liefde tot elkaar en tot allen. Niet maar zo net aan, dat je elkaar net aan kan hebben en verdragen, maar dat je elkaar ziet en hoort. Maar dat je voor elkaar instaat en door het vuur gaat, en elkaar vergeeft en geduld met elkaar hebt en voor elkaar in gebed bent en blijft, dat is liefde! En dat je niet denkt; ja die gemeente… toch niet helemaal mijn gemeente. Nee, dat zal wel niet, maar wie ben je zelf eigenlijk? En wat hebben ze eigenlijk aan jou? Niet dat de liefde inzakt en zoek raakt, maar dat hij overvloediger wordt! Hoe mooi het soms al is, het kan altijd nog een beetje meer, en ik doe dat altijd te weinig. En dat is geen bescheidenheid, maar de werkelijkheid. Dat probeer ik ook maar te doen voor u, te bidden. Want als Paulus dat zegt tegen zijn gemeente dat hij voor hen bid, dan mag ik dat toch ook wel zeggen, dat ik voor jullie bid? Ik zou niet weten wat ik anders zou moeten doen.

Bidden we voor elkaar (gemeenteleden/familieleden/vrienden) om elkaar lief te hebben en geduld met elkaar hebben, of ligt het altijd aan die ander?

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Je kunt over Hem praten en Bijbelkringen houden en naar de kerk gaan, maar het is altijd maar afwachten of u er bent, of het uit komt of niet… de ene keer regent het, de andere keer zit je erdoor heen. De volgende keer heb je net wat anders aan je hoofd en zo gaat dat. En ja daar kan ik niet helemaal voor gaan wachten of u er bent, dus vandaar dat ik maar veel voor u bid dat Hij dan met u doorgaat, ook als u er niet bent. Want het komt niet vanzelf, dat komt niet als je achterover leunt in je luie stoel. Of altijd maar in de weer bent met zaken, en nooit eens prioriteiten kunt stellen en zeggen; dat van God, dat komt nou eens bovenaan in de agenda. En niet onderop en afwachten of het er nog van komt. En laten we niet doen dat we ons geestelijke leven er een beetje bij hangt, en we ons aan ons zo een beetje net aan ons christelijk fatsoen houden. Maar dat we heilig leven en dat is niet heel benepen, dat is heel royaal, dat is helemaal in je doen en laten, praten, handelen en wandelen gaan lijken op Jezus. Steeds meer gevormd naar Zijn beeld. En dat is steeds meer; niet meer ik, maar Christus leeft in mij!

Welk voorbeeld geven wij naar gelovigen en ongelovigen? En moeten wij onze prioriteiten eens veranderen naar Zijn bedoeling/wil?

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

In het begin van hoofdstuk 4 zegt Paulus; verder broeders en zusters, vragen wij u dringend, dus hij komt vanuit de binnenkamer zou je kunnen zeggen, de gemeente in.. en roepen wij u er in de Heere Jezus toe op… Dat vind ik nu mooi gezegd, het begint heel mild, broeders en zusters, we vragen het u dringen. Als een broeder, maar als dat niet genoeg is zegt Paulus dan vermaan ik u, en roep ik u er toe op in de Heere Jezus. Het is niet alleen maar een ideetje van mij zegt Paulus het is van de Heere. Hij mag het zeggen! Al zou je je aan geen ene apostel of dominee wat van aantrekken. Maar ik roep u op, als u aan van mij niks wil aannemen, in de naam van de Heere, ik mag hopen dat u alles met Hem hebt, en dan mag Hij ook alles tegen je zeggen, hoe u moet wandelen voor God. En dat u daarin meer overvloediger in wordt. Hij zegt het; een schep erboven op dat u meer overvloedig wordt.

Wandelen wij met God of wandelen wij met God zoals wij dat zelf willen bepalen en invullen of uitkomt?

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 08 dec 2009 19:00

vanavond is er weer bijbelstudie van 20:00-21:30, iedereen van harte welkom!!!!!

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 15 dec 2009 18:02

vanavond is er helaas geen bijbelstudie,
de zangavond is eenmalig verschoven van de woensdagavond naar de dinsdagavond
en dat was pas gisteren definitief bekend, omdat mensen graag op donderdagavond wilde,
maar dat kon helaas niet, dus werd het dinsdagavond

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 19 aug 2010 19:53

debbie schreef:Beste allemaal,

Graag zou ik een voorstel willen doen,
voor een nieuwe en laagdrempelige manier van bijbelstudie.
Het zou mij geweldig lijken,
als mensen met mij via msn 1 avond per week
over een bijbelstuk willen praten,
vanuit diverse kerkachtergronden en beroepen.
Daar ik het zo laag drempelig wil houden,
ben je niet verplicht elke keer mee te doen,
en mag je ook iemand 'mee laten kijken' maar dat dan wel van
te voren bij mij melden.
Zelf ben ik bereid om op de volgende avonden een 'soort bijbelkring' te leiden:
dinsdagavond
donderdagavond
vrijdagavond
Als je interesse heb, kun je het mij laten weten via PB,
De bedoeling is dat die 'soort bijbelkring' ongeveer 1 uur duurt.

Wel zullen er een paar regels zijn, om het zo leuk mogelijk te houden:
- we discrimineren elkaar niet om het kerkverband.
- doe je voor zoals je echt bent.
- als je ergens mee zit, kan je dat tegen een groepspersoon vertellen, als je dat wilt.
- als je mee wilt doen, probeer ook op dat tijdstip online te zijn.

komt allen!!!!!

Bij dezen even een herhaling van debbie's oproep. Mochten er deelnemers zijn, mag je PB_en.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Terug naar “Archief”