jonge kinderen die worstelen met de zonden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

filia
Sergeant
Sergeant

Re: jonge kinderen die worstelen met de zonden

Berichtdoor filia » 27 okt 2009 19:47

mormeltje schreef:Het christelijk geloof, haring, zou niet bestaan zonder de satan. Waar zouden wij mensen anders van verlost moeten worden? Wie zou Christus dan overwonnen moeten hebben?
Het is een spanningsveld - waarheid vertellen en bang maken. Ik vind (ik ben leerkracht, geef les aan tere zieltjes van 10 jaar) dat ik de duivel/zonde niet achterwege mag laten. Anderzijds wil ik niet dat de kinderen er bang voor worden, ik wil graag dat ze zien dat ze veel beter voor God kunnen kiezen dan voor satan en al zijn geneugten.
Persoonlijk zeg ik nooit: als je niet in God gelooft, ga je naar de hel. Ik zeg, dat mensen die niks met God te maken willen hebben niet bij Hem mogen komen na dit leven.
Ik hoop dat ik mijn leerlingen op die manier niet bang maak, en te erg laat worstelen met hun zonden.
Het is goed als kinderen nadenken over zonde, maar erin blijven hangen is voor niemand goed. Je moet dan toch verder (naar onze Redder), en daar mogen wij onze kinderen/leerlingen in begeleiden hopelijk.

Dan heb je het verhaal van de rijke man en de arme Lazarus zeker nog nooit verteld? En wat dacht je van het verhaal over Korach, Dathan en Abiram?

Ik kan er in de klas niet altijd omheen, en dat wil ik ook niet: als je niet in God gelooft, gá je naar de hel! Dat zeg ik niet als dreigement, en ik blijf er ook niet te lang in 'hangen', maar ik noem het wel. Het staat immers in de Bijbel?! (reken maar dat ik daarna éxtra benadruk dat er bij God vergeving te vinden is voor een ieder die zoekt!! ;))

De vraag aan het begin van dit topic vind ik erg aangrijpend. Het maakt me weer extra bewust van de zware taak die ik als leerkracht heb. Ga inderdaad in gesprek met de leerkracht wanneer je twijfels hebt bij de bijbelvertelling. Een dominee heeft altijd een kerkenraad onder zijn gehoor zitten, maar een leerkracht heeft maar 1x in het jaar een bestuur achter in de klas... Kritische, betrokken ouders zijn belangerijk!!!!!
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

marc05
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor marc05 » 27 okt 2009 19:54

Zeg Haring, wat doe jij uberhaupt op dit forum.. als je niet gelooft in het bestaan van een duivel.. geloof je ook neit in het bestaan van een God.. aangezien dit een christelijk forum is....l

dan is 1 en 1 voor mij ....

Tja, je bent me net voor, ik verbaasde me ook al over deze persoon

Degenen die niet zijn opgegroeid met de bijbel en voor wie het niet zo vanzelfsprekend is dat er een duivel is zijn ook welkom op dit forum mag ik hopen!

Het lijkt me heel erg zinvol om juist daarover van gedachten te wisselen met elkaar.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 27 okt 2009 22:38

Gerdien B. schreef:@pannenkoek,

wat heeft de school zelf jullie toegezegd en actie ondernomen aangaande de vertellingen?

Zelf denk ik dat ik zeker nog hulp zou zoeken. Niet alleen bij een dominee maar ook iemand die expertise heeft op gebied van angsten en kinderen. Beter te veel dan te weinig hulp op dit gebied. Uiteindelijk zijn de dominees er alleen voor het geloofsleven en niet voor de psyche van de mens.

Er is een gesprek geweest met de leerkrachten en de directeur. Dus ze weten er allemaal van. En nu maar hopen dat ze er mee aan het werk gaan.

We hebben een jaarlang begeleiding en gesprekken gehad bij Eleos.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 okt 2009 22:40

filia schreef:Ik kan er in de klas niet altijd omheen, en dat wil ik ook niet: als je niet in God gelooft, gá je naar de hel! Dat zeg ik niet als dreigement, en ik blijf er ook niet te lang in 'hangen', maar ik noem het wel. Het staat immers in de Bijbel?! (reken maar dat ik daarna éxtra benadruk dat er bij God vergeving te vinden is voor een ieder die zoekt!!

Als ik gemerkt had dat de leerkracht van mijn kinderen dat zou doen, zou ik ze onmiddellijk, maar dan ook onmiddellijk van die school gehaald hebben en ze eventueel zelfs naar een openbare school gestuurd hebben.
Op de basisschool hoort het woord 'hel' niet te vallen. Daar is uitsluitend en alleen Gods liefde aan de orde en dat wij kinderen van Hem mogen zijn. Punt, uit!
Een leerkracht heeft er vaak geen idee van wat een kind al dan niet oppikt, of anders gezegd: wat op een kind een onuitwisbare indruk maakt.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 27 okt 2009 22:42

Riska schreef:
filia schreef:Ik kan er in de klas niet altijd omheen, en dat wil ik ook niet: als je niet in God gelooft, gá je naar de hel! Dat zeg ik niet als dreigement, en ik blijf er ook niet te lang in 'hangen', maar ik noem het wel. Het staat immers in de Bijbel?! (reken maar dat ik daarna éxtra benadruk dat er bij God vergeving te vinden is voor een ieder die zoekt!!

Als ik gemerkt had dat de leerkracht van mijn kinderen dat zou doen, zou ik ze onmiddellijk, maar dan ook onmiddellijk van die school gehaald hebben en ze eventueel zelfs naar een openbare school gestuurd hebben.
Op de basisschool hoort het woord 'hel' niet te vallen. Daar is uitsluitend en alleen Gods liefde aan de orde en dat wij kinderen van Hem mogen zijn. Punt, uit!
Een leerkracht heeft er vaak geen idee van wat een kind al dan niet oppikt, of anders gezegd: wat op een kind een onuitwisbare indruk maakt.

Ik zou zelf toch in gesprek gaan. Om ze nu direct van school te halen vind ik te kort door de bocht. Hier in het noorden van het land is het al niet veel soeps.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 okt 2009 22:57

Ik heb destijds bij het naar school gaan tegen de leerkrachten gezegd dat ik er scherp op zou letten en als ze zich er dan niet aangehouden hadden, had ik ze er echt vanaf gehaald en aan de overkant van de weg naar een openbare school gedaan.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 27 okt 2009 23:12

De hel... Kinderen komen er als ze ouder worden wel achter wat dat precies is. Korach, Dathan en Abiram komt in onze methode voor. Maar niet dat ze allemaal in een scheur in de aarde vielen en dus naar de hel gingen.
Alleen maar dat God ze strafte.
Ik ben nu aan het vertellen van de straffen die de Israelieten in de woestijn dikwijls kregen. Dat vind ik al heftig genoeg.
Kinderen stellen daar altijd vragen over.
'Niet bij God mogen komen' als je niet in hem gelooft, zoals ik het benoem, is als het goed is al erg genoeg. Daar hoeft geen hellevuur aan toegevoegd te worden wat mij betreft.
Mijn klas is voor het grootste deel onkerkelijk, Filia. Daar moet ik wel rekening mee houden. Zij weten veel minder, en dingen lijken soms wel veel harder bij ze aan te komen.
What goes around, comes around

Riska

Berichtdoor Riska » 27 okt 2009 23:15

mormeltje schreef:Mijn klas is voor het grootste deel onkerkelijk, Filia. Daar moet ik wel rekening mee houden. Zij weten veel minder, en dingen lijken soms wel veel harder bij ze aan te komen.
Precies, helemaal mee eens.

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 27 okt 2009 23:26

pannenkoek schreef:
Riska schreef:

Ik zou zelf toch in gesprek gaan. Om ze nu direct van school te halen vind ik te kort door de bocht. Hier in het noorden van het land is het al niet veel soeps.

Conclusie: sla de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus (en andere verhalen) maar over?

Ik doe niet zomaar wat, heb wel degelijk een idee wat een kind oppikt/meemaakt, en ga daar ook héél voorzichtig mee om. Ook ik heb een aantal onkerkelijke kinderen in de klas. Maar ik ga tegelijkertijd geen half evangelie vertellen, dat kan ik voor Gods aangezicht niet verantwoorden. Het woord 'hel' sluit niet uit dat Gods liefde aan de orde komt in een verhaal!

Op momenten dat de hel in een bijbelverhaal heel nadrukkelijk aan de orde komt, vertel ik daar dus ook (summier) over. Niet in termen van vuur, pijn, branden, etc., maar vooral als een plaats waar God afwezig is. En dat God niet wil dat er ook maar één van ons naartoe gaat. Dat Hij daarom Jezus heeft gegeven, dat we altijd tot Hem mogen bidden en Zijn kinderen mogen worden.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 27 okt 2009 23:33

Een half evangelie is m.i. dat je niet vertelt dat God de zonde straft.
Dat vertel ik altijd, ik vertel het denk ik net zoals jij Filia, maar ik noem het alleen geen hel. What's in a name...

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 27 okt 2009 23:40

Eigenlijk vind ik het woord 'hel' heel verhelderend:
*hel: dat is de woonplaats van de duivel, daar is het niet fijn, daar is God niet.
*hemel: daar woont God, daar is het fijn, daar is geen verdriet en pijn, geen zonde meer.

mormeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor mormeltje » 27 okt 2009 23:43

Daar heb je gelijk in.
Maar kinderen in mijn klas hebben het dan over vuur. Daar zijn ze natuurlijk vuurbang voor. Een jongetje zei zelfs: poel van sulfer. Brr.. Ik geloof dat dat vuur niet letterlijk bedoeld wordt.
Om die angst voor in het vuur terecht te komen, ga ik het niet over de hel hebben.
Ik denk dat het wel of niet noemen niet uitmaakt. Maar goed, daar heeft iedereen vast een ander idee over :)

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 28 okt 2009 14:15

mormeltje schreef:Daar heb je gelijk in.
Maar kinderen in mijn klas hebben het dan over vuur. Daar zijn ze natuurlijk vuurbang voor. Een jongetje zei zelfs: poel van sulfer. Brr.. Ik geloof dat dat vuur niet letterlijk bedoeld wordt.
Om die angst voor in het vuur terecht te komen, ga ik het niet over de hel hebben.
Ik denk dat het wel of niet noemen niet uitmaakt. Maar goed, daar heeft iedereen vast een ander idee over :)

Volgens mij zitten we toch aardig op één lijn. ;) Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten of ik het vuur letterlijk moet nemen. Het lijkt mij ook beeldspraak, net als de gouden straten in het nieuwe Jeruzalem... Maar ik heb er nog nooit studie van gemaakt.

Blijf ik met 1 klein vraagje zitten: hoe vertel jij het verhaal over de rijke man en de arme Lazarus dan? ("ik lijd smarten in deze vlam")

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 okt 2009 14:32

Riska schreef:Op de basisschool hoort het woord 'hel' niet te vallen. Daar is uitsluitend en alleen Gods liefde aan de orde en dat wij kinderen van Hem mogen zijn. Punt, uit!

Amen, zus!

Het feit dat er zoveel meningen onder christenen bestaan over het leven na de dood maakt al dat je kinderen daar niet te hard mee moet confronteren. Gefilosofeer over de 'hel' (wat dat dan ook mag zijn) is vaak bangmakerij zonder enige positief gevolg, dus dat lijkt me nergens voor nodig.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 okt 2009 14:59

Lalage schreef:
Riska schreef:Op de basisschool hoort het woord 'hel' niet te vallen. Daar is uitsluitend en alleen Gods liefde aan de orde en dat wij kinderen van Hem mogen zijn. Punt, uit!

Amen, zus!

Het feit dat er zoveel meningen onder christenen bestaan over het leven na de dood maakt al dat je kinderen daar niet te hard mee moet confronteren.

Deels mee eens.
Gefilosofeer over de 'hel' (wat dat dan ook mag zijn) is vaak bangmakerij zonder enige positief gevolg, dus dat lijkt me nergens voor nodig.

Je weet niet wat het is of inhoud maar kan al wel zeggen dat het vaak bangmakerij is zonder enig positief gevolg. Knap.

Terug naar “Archief”