Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 2

Berichtdoor Jerommel » 10 sep 2009 20:23

Dat begrijp ik niet. Als een vis in een pikzwarte grot zijn ogen verliest wordt er geroepen dat het degeneratie is (Reversie is beter, maar goed). Als de grot openbreekt en de vissen hun ogen weer terugevolueren is het ineens microevolutie en "ingeschapen". Maar tegelijkertijd volhouden dat een oog niet "spontaan" kan ontstaan.
Ik weet niet wie dat roepen, maar dat klopt iig niet.
De informatie voor die ogen verdwijnt blijkbaar niet.
Je kent toch ook het verschil tussen fenotypische variatie tegenover genotypische variatie?
Je kent ook wel de fruitvliegjes, waar ze veel mee hebben geexperimenteerd.
Als je wat met de genen klooit is het een paar generaties later weer hersteld.
Amazing. Een zelf corrigerend systeem, blijkbaar.
Waarom zouden wereldwijd alle wetenschappers uit allerlei verschillende landen, bevolkingsgroepen, religies, gezamelijk een eigen 'ontstaansmythe' verzinnen?
Ik denk dat het interessanter is om je eerst af te vragen hoe die mythen zijn ontstaan. Da's namelijk helemaal niet zo duidelijk, en schijnbaar niet zomaar een "god(s) of the gaps" verschijnsel. Maar ik ben ook geen expert hoor.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 11 sep 2009 09:29

Jerommel schreef: De informatie voor die ogen verdwijnt blijkbaar niet.

Niet? Leg dat es uit?

Je kent toch ook het verschil tussen fenotypische variatie tegenover genotypische variatie?

Ik heb geen idee wat je bedoelt. De laatste keer dat ik keek waren die twee volledig gekoppeld, aangezien het fenotype volledig bepaald is door het genotype.
Maar vertel.

Je kent ook wel de fruitvliegjes, waar ze veel mee hebben geexperimenteerd.Als je wat met de genen klooit is het een paar generaties later weer hersteld.

O ja? Ik voer mn beestjes hier fruitvliegjes, het soort zonder vleugels. Die fruitvliegen kun je nakweken, wat ik dan ook vlijtig doe. Dus ik kan je bewering experimenteel hier in huis checken. Nee, zo gaat t niet.
Hetzelfde geldt voor de krulvliegen, vliegen met gekrulde vleugels, die dus niet kunnen vliegen. Dat blijft ook zo.

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 11 sep 2009 13:20

Mortlach schreef:Ontstaansmythe: verhaal over het ontstaan van alles door een bovennatuurlijke invloed, met name uit oude culturen. Dus het verhaal dat de aarde is ontstaan doordat een goddelijke kip aan het scharrelen was, zoals vertelt door een aziatisch volk, of het verhaal dat de mens is ontstaan toen de god Popocatatepetl zijn neus snoot zoals vertelt door de Inca's, of dat alles is ontstaan door een spermadruppel van de god Osiris zoals de Egyptenaren beweerden. Evolutietheorie is geen mythe omdat er geen bovennatuurlijke krachten in voorkomen.

Het is niet helemaal juist wat je beweert, een mythe is een volgens mijn prisma-woordenboek een verhaaltje zonder grond, een godenverhaaltje. Het is daarom niet zo. Inderdaad vind ik de godenverhaaltjes van de Egyptenaren en Inca's crap, maar dat heeft niets te maken met het Scheppingsverhaal. En al zeker niets te maken met deze discussie. Ik pleit voor gelijkwaardigheid. Evolutie kent ook 'bovennatuurlijke krachten' ze rekenen deze krachten toe aan de natuur zelf en aan toeval. Maar ik weet niet of toeval ervoor kan zorgen, dat kan ik wel geloven, zeker weten doe ik het niet.

Mortlach schreef:Waarom is intelligentie nodig om informatie te laten ontstaan? Wat bedoel je PRECIES met informatie? Evolutie heeft inderdaad geen intelligentie nodig. Het ontstaat door toevallige mutatie en vervolgens natuurlijke selectie! Dat selectieproces heeft NIETS met toeval te maken, maar daar zwijgen de crea's meestal over.

Inderdaad heeft natuurlijke selectie niets met toeval te maken. Natuurlijke Selectie is waarneembaar, maar Macro-evolutie en natuurlijke selectie zijn different van elkaar. Natuurlijke selectie kan er niet voor zorgen dat er macro-evolutie geweest is. Wel veranderingen aan de omstandigheden waar het soort zich in verkeert. Ik bedoel met intelligentie de vraag, waarom heeft ons DNA een code-systeem?

Mortlach schreef:O, en het zou natuurlijk flauw zijn om te vragen waar die intelligentie van dat scheppingsmodel dan precies vandaan komt. Net zo flauw als er dan vervolgens op wijzen dat het alleen maar een verplaatsen van het probleem is.

Nee hoor, die vraag is niet flauw. Het antwoord op die vraag is een Intelligent Persoon heeft ons gemaakt. Zonder Intelligentie geen informatie.

Mortlach schreef:Het was slechts een voorbeeld. Label me voorlopig maar als atheistisch evolutionist, dan zit je er het dichtste bij. Mijn punt was dat je POSITIEF bewijs moet kunnen leveren. Dat heb ik in al die jaren dat ik met dit onderwerp hobby nog NOOIT een creationist zien doen. Het is altijd alleen maar: "Zij hebben het fout want..." (en dan in de meeste gevallen nog eens een hele slechte argumentatie.

Mortlach, hoeveel creationisten heb je gesproken? 1, 2 of 3? Ik ben het meest geïnteresseerd in geologie en archeologie. Ik heb genoeg aanwijzingen dat aardlagen snel worden afgezet, dat er geen erosie tussen de aardlagen te vinden is, dat water over het land gelopen heeft, dat radiometrische dateringen niet correct zijn etc. Er zijn ook biologen die boeken hebben geschreven over baranomen etc. Binnenkort (november) komt er nog een boek uit van een geneticus.

Mortlach schreef:Laat het creationisme nou eens een voorspelling doen, die ze kunnen onderzoeken en toetsen. Evolutie doet dat de hele tijd. Fossiele dieren worden aan de hand van andere fossielen voorspeld, en dan ook vaak gevonden. Kom nou eens een keer met een positief bewijs dat God de hele boel geschapen heeft. En nee, irreducible complexity is een leuk concept, maar nog nooit sluitend aangetoond.

Een voorspelling is geweest, aardlagen zijn snel afgezet. Wat gebeurde er in 1980, Mt. St. Helens blies zichzelf op en wat zien we! Verschillende aardlagen die snel afgezet zijn. Andere voorspelling was Plaattektoniek is in gang gezet door een catastrofe, deze maand verschijnt in Wetenschap in Beeld een artikel die inderdaad gaat over catastrofen als aanleiding voor de plaattektoniek. Irreducible complexity is zeker mooi, evo's hebben dit nog niet weerlegd. Ik heb het boek van Behe hier maar moet hem nog een keer gaan lezen, wat voor argumenten die aandraagt.

Mortlach schreef:De 80-jarige oorlog is op dit moment ook bijzonder slecht waarneembaar. Hebben we daar ook problemen mee? Nee, want we hebben sporen van die oorlog die ook nu nog te volgen zijn.

Blijf je thuis in de kamer? Er zijn talloze geschreven bronnen uit die tijd, als een persoon het zou verzinnen O.K. dan zou ik kunnen begrijpen dat het fake is. Maar ontstaan en ontwikkeling van het leven is heel anders dan de 80-jarige oorlog, omdat er geen geschreven bronnen zijn. Ik ga nu met Richard Dawkins (evolutionist) zeggen: "The account of the origin of life that I shall give is necessarily speculative; by defenition, nobody was around to see what happened."(Richard Dawkins, The Selfish Gene (1989) p. 14)

Mortlach schreef:Snelheden? Over welke snelheden heb je het nu? Toch niet lichtsnelheid , hoop ik.

Het kan over lichtsnelheden gaan, maar ik bedoelde expansiesnelheid van het universum. Maar jij weet veel meer dan ik over die Big Bang, hoe kon het zo zijn dat die eerste molecuul precies die kracht en wetten in zich had om onze zeldzame planeet (tot nu toe) te vormen. Wie heeft de kracht gegeven, hoe is het gegaan? Vertel het me!

Mortlach schreef:Jawel, de wetenschapper die ijskernen uit de kilometers dikke ijslaag op de Zuidpool heeft uitgeboord en de daarin opgeloste luchtbelletjes zorgvuldig heeft geanalyseerd.

Dat is niet mijn vraag Mortlach. De ijskernen die lopen volgens de gangbare chronologie terug tot 40.000 jaar terug. Dat is geen 4,3 miljard jaar. Dus een ander argument a.u.b. Die ijskerndatering is een interessante kwestie trouwens, want die klopt niet, ik ga hem verder onderzoeken

Mortlach schreef:De aanname "het eerste leven ontstond spontaan uit niet-levende moleculen" is er zo eentje, een goeie.

Kun je mij vertellen wat het verschil is tussen: Het leven ontstond door een schepping van een Intelligentie (God) en het leven ontstond spontaan uit niet-levende moleculen. Beide is niet te bewijzen, dat is het geloofspunt. Binnen ons raamwerk kun je wel degelijk wetenschap bedrijven.

Mortlach schreef:Da's apart. En die kosmische achtergrondstraling dan, die we nog steeds iedere dag opvangen? En de sterrenstelsels die we van ons af zien vliegen? Allemaal kosmische bloedsporen van de grootste moord ooit gepleegd.... uh, zoiets dan.

Maar die achtergrondstraling hoeft niet te getuigen van kosmische evolutie. Ik kan je zo wat refs. geven van creationisten die een verklaarbaar model hebben neergezet.

Mortlach schreef:Weet je waarom een natuurconstante zo heet? Omdat ze CONSTANT zijn, als in "niet-variabel".

Leuk, vandaag zijn ze constant, daar hoor je me niet over klagen. Maar ten eerste wie zegt mij dat ze in het verleden geen andere constantie hebben gehad, en ten tweede wie garandeert mij dat deze constante in het hele universum gelden.

Mortlach schreef:Ach, veel creationisten varen er blind op en verheffen Hobrink en Hovind tot de 13e en 14e apostelen. Het zou een teken moeten zijn dat de voedselwetenschapper en de theoloog zich zo uitgebreid uitlaten over zaken waar ze niks vanaf weten. Alsof Einstein een college Oud-testament zou gaan geven...

Daarin heb je gelijk, ik hoor vaak Kent Hovind zei dit, Ben Hobrink beweerde dat. Maar blind vertrouwen op een enkel persoon is mijns inziens, gevaarlijk! Ik denk dat je dat met mijn eens bent. Einstein zal als hij een college oud-testament zou gaan geven weinig nuttigs zeggen denk ik. :D

Mortlach schreef:Maar goed, als je betere boeken hebt, neem ik daar graag kennis van. Je zult ze me dan wel moeten toevertrouwen (kan per post). PB me maar voor mijn adres.

Ik zou het graag doen Mortlach, maar ik ben te zuinig op mijn boeken om ze uit te lenen. Heb je dat ene aangeprezen boek nog gekocht, dan krijg je een beeld hoe het scheppings-catastrofen-model inelkaar zit.

Mortlach schreef:Er IS geen grens tussen soorten; dat is nou net een van de gevolgen van evolutie. Die grenzen zijn per definitie gradueel.

Hoe weet je dat zo goed Mortlach? Dat er geen grenzen zijn tussen soorten. Je kan de soorten in iedergeval in de waarneembare wereld niet onbeperkt met elkaar kruisen.

Mortlach schreef:Het ging er mij om dat het bovennatuurlijke geen plaats heeft in de wetenschap, en nooit zal krijgen.

Daar gaat het mij ook niet om Mortlach, dat is mijn geloof, dat zijn mijn uitgangspunten. Maar ik kan dingen waarnemen en daar een theorie op loslaten, dat is wetenschap. Maar helaas doet niemand dat objectief behalve diegene die wat ik noem Observationele Wetenschap bedrijven. Zoals een auto ontwerpen, maken en testen op de baan.

Mortlach schreef:Pardon? Botjes kunnen niets laten zien? Laat dat je reumatoloog, internist en anatomist maar niet horen. Botten vertellen juist hele verhalen, als je maar weet hoe je het eruit moet krijgen.

Ik heb het verkeerd uitgelegd Mortlach, sorry, ik bedoelde dat botten hun eigen verhaal niet kunnen vertellen. Mensen interpreteren gegevens, en proberen er een verklaring voor te geven. Maar niemand kan me zeggen dat het niet zo is, als ik een theorie opwerp dat ze snel begraven zijn door een vloed.

Mortlach schreef:Het is nu laat, dus ik heb geen puf om het linkje naar het diagrammetje op te zoeken (staat in een boek). Het resultaat zou je trouwens vast niet omverblazen, omdat het een speciëring van een eencellige naar twee eencelligen is, waarvan het grote verschil de dikte van de celwand of zoiets is. Voor biologen is het dé smoking gun; leken zien het er vaak niet in; die verwachten dat er uit een kippenei ineens een koe kruipt ofzo.

Het gaat me er niet om het omverblazen van theorieën. Die intelligentie heb ik op dit moment niet over evolutiebiologie, ik heb overigens evolutie nooit gezien als een kippenei waar een koe uit kruipt. Evolutie is waarneembaar, maar liever gebruik ik het woord evolutie niet omdat mensen dan gelijk denken aan amoebe tot mens. Evolutie betekent eigenlijk letterlijk ontwikkeling, verandering. Ik gebruik liever het woord variatie. ondersoorten veranderen binnen het soortstype, dat is waarneembaar. Daarom zijn er ook zoveel wolfachtigen met inbegrip van de hond. Daar zeg ik ook niets van

Mortlach schreef:Ik begrijp je heel goed, maar ik weet ook dat je een vals onderscheid maakt.Goed, de eerste wereldoorlog. Een "proces" uit het verleden waarvan over een paar jaar de laatste ooggetuigen van zullen zijn overleden. Hangt dus aan elkaar van de aannames en je hebt er bezwaar tegen als het aan je kinderen onderwezen wordt tijdens de geschiedenisles, of toch niet?

Leuk hoor, de eerste wereldoorlog is geen 'proces' uit het verleden en zijn videoverslagen van. Ik denk dat er meer getuigenverslagen zijn dan in jou huiskamer passen. Dat is met evolutie van amoebe tot mens niet, de mens verschijnt nl. pas de laatste 3 miljoen jaar (volgens gangbare chronologie) op aarde.

Mortlach schreef:En een archeoloog die de fundamenten van de Tempel van Salomo opgraaft is uitermate onbetrouwbaar. Misschien bouwden ze vroeger wel fundamenten zonder er een gebouw bovenop te zetten. Tja, dat het op precies de juiste plaats ligt zoals in bronnen beschreven (de bijbel bijvoorbeeld) is natuurlijk gewoon puur toeval en bewijst niks. Zelfs als ze de complete tempel zouden opgraven, met de mummie van Salomo zelf er nog in (te herkennen aan het bordje dat ie vasthoudt met "Ik ben Salomo" dan is dat nog niet genoeg, want je kunt het Salomo's leven niet herhalen.

Idd. Kan ik ook niets van zeggen, het is inderdaad niet mogelijk Salomo's letterlijke leven te achterhalen. Maar als er aanwijzingen zijn voor Salomo, die ook in de Bijbel staan dan maakt het samen het verhaal een stuk completer. Je hebt gelijk, aanwijzingen zijn niet genoeg om iemands leven te achterhalen. Daarom rest de vraag: hoe kun je dan zo zeker zijn van evolutie (amoebe tot mens)

Mortlach schreef:Je moest trouwens eens weten hoe vaak evolutie elke dag wordt bewezen in laboratoria. Bacteriën die gepushed worden andere, nieuwe, eiwitten aan te maken zodat laboranten een bepaalde proef kunnen doen. Zelfs bacteriën dwingen van anaeroob naar aeroob te gaan of juist terug. Allemaal evolutie en allemaal zo doodnormaal dat er niet eens meer over geschreven wordt.

Maar bacteriën blijven bacteriën. Ik zou dat dus weer geen evolutie noemen maar variatie. Als je met evolutie verandering bedoelt moet ik je gelijk geven. Als het volgens jou een bewijs is van amoebe-tot-mens-evolutie dan bewijst dat totaal niet dat dit gebeurt is. Heb je trouwens een ref. zodat ik kan kijken wat je bedoelt? Evolutie is daarom nog steeds een historische wetenschap die wat verklaart (of denkt te verklaren) over het verleden.
Gen. 1:1 --> "In den beginne schiep God de hemel en de aarde."

Jammie
Mineur
Mineur

Re: Hoe werkt wetenschap?

Berichtdoor Jammie » 11 sep 2009 13:58

DannyV schreef:In het stuk na het stuk dat je van me quote geef ik je een wetenschappelijk artikel waarin duidelijk wordt uitgelegd dat sommige dinosauriers (reptielen) longen hadden die heel veel op die van moderne vogels lijken dus het shockerende verschil tussen "reptielenlongen" en "vogellongen" dat je omschrijft is er niet! Lees het artikel maar eens door.

Ik lees wel maar ik mis veel in het stuk. Ze vertellen me niet hoe het gegaan is, of ik moet er overheen gelezen hebben, citeer me het stuk dan waar het staat. En waarom is het zo moeilijk voor je om te accepteren dat vogels reptielen zijn? Wat maakt iets een vogel? Ik het is niet moeilijk om het te accepteren, het is niet waar dat vogels en reptielen bij elkaar horen. Dingen bijelkaar maken het dat vogels een aparte orde vormen. Hij kan vliegen, is licht, heeft een totaal andere longstructuur, heeft een snavel, legt kalkschalen eieren etc.

[quote="DannyV"]Kijk, dit plaatje komt van wikipedia over fylogenetica

Iedereen kan stambomen tekenen Danny, maar een stamboom vertelt mij niets. Ik wil de realiteit en geen tekening.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2009 14:04

Jammie schreef:
DannyV schreef:Kijk, dit plaatje komt van wikipedia over fylogenetica

Iedereen kan stambomen tekenen Danny, maar een stamboom vertelt mij niets. Ik wil de realiteit en geen tekening.

Zucht. Zal ik je even mijn verzameling opgezette hagedissen toesturen? Je kunt natuurlijk ook zelf een hele kip kopen bij een boer en dan eens goed naar de poten kijken. Wat zie je daar? Schubben! Welke dieren hebben schubben? Reptielen.

Maar goed, het is wel weer een mooi toonbeeld van waar het probleem ligt: niet bij de wetenschap, maar bij de crea's. Helemaal NIEMAND heeft problemen als wetenschappelijke data wordt weergegeven in een accuraat schema, behalve creationisten. Helemaal NIEMAND heeft problemen als gebeurtenissen (valversnelling, chemische reacties, parabolische banen, etc) met wiskundige formules wordt weergegeven, behalve creationisten. Jongens, het probleem ligt toch echt bij jullie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 11 sep 2009 14:11

Mortlach schreef:Maar goed, het is wel weer een mooi toonbeeld van waar het probleem ligt: niet bij de wetenschap, maar bij de crea's. Helemaal NIEMAND heeft problemen als wetenschappelijke data wordt weergegeven in een accuraat schema, behalve creationisten. Helemaal NIEMAND heeft problemen als gebeurtenissen (valversnelling, chemische reacties, parabolische banen, etc) met wiskundige formules wordt weergegeven, behalve creationisten. Jongens, het probleem ligt toch echt bij jullie.

Of jullie zitten vastgeroest in jullie eigen wereldje dat zou ook kunnen. Want je wil de constanten niet aan de kaak stellen. Dat zou ik maar eens doen. Ik wil de wetenschappelijke data wel zien voor dat vogel/dinosauriër systeem.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2009 14:35

Jammie schreef:Het is niet helemaal juist wat je beweert, een mythe is een volgens mijn prisma-woordenboek een verhaaltje zonder grond, een godenverhaaltje.

Gebruik dan op zijn minst een écht woordenboek, of beter, een encyclopedie. Op de uni stond op argumenteren uit het woordenboek direct 1 punt aftrek.

Het is daarom niet zo. Inderdaad vind ik de godenverhaaltjes van de Egyptenaren en Inca's crap, maar dat heeft niets te maken met het Scheppingsverhaal.

Haha, hoe krijg je het uit je vingers. De Egyptische godenverhalen en Inca-godenverhalen hebben niets te maken met de Hebreeuwse godenverhalen... Nee, natuurlijk niet, hoe kon ik zo dom zijn.

En al zeker niets te maken met deze discussie. Ik pleit voor gelijkwaardigheid. Evolutie kent ook 'bovennatuurlijke krachten' ze rekenen deze krachten toe aan de natuur zelf en aan toeval. Maar ik weet niet of toeval ervoor kan zorgen, dat kan ik wel geloven, zeker weten doe ik het niet.

Evolutie en bovennatuurlijke krachten? Serieus? Als je een bovennatuurlijke kracht aan de natuur toerekent is het geen bóvennatuurlijke kracht, maar gewoon een natuurlijke.

Ik bedoel met intelligentie de vraag, waarom heeft ons DNA een code-systeem?

Is dat niet een beetje hetzelfde als vragen waarom een cirkel rond is? DNA hééft geen codesysteem, DNA IS een code.

Nee hoor, die vraag is niet flauw. Het antwoord op die vraag is een Intelligent Persoon heeft ons gemaakt. Zonder Intelligentie geen informatie.

Laten we dan eens beginnen met wat je PRECIES bedoelt met "informatie". En waar komt die intelligente persoon dan vandaan?

Mortlach, hoeveel creationisten heb je gesproken? 1, 2 of 3? Ik ben het meest geïnteresseerd in geologie en archeologie. Ik heb genoeg aanwijzingen dat aardlagen snel worden afgezet, dat er geen erosie tussen de aardlagen te vinden is, dat water over het land gelopen heeft, dat radiometrische dateringen niet correct zijn etc. Er zijn ook biologen die boeken hebben geschreven over baranomen etc. Binnenkort (november) komt er nog een boek uit van een geneticus.

Toch ondertussen wat meer. En laten mijn hobbies nou net biologie en natuurkunde zijn, en daar (in de natuurkunde) ben ik nog nooit wat tegengekomen dat radiometrische dateringen onjuist zijn. En natuurlijk heeft er water over het land gelopen. Met 70% van het aardoppervlak water zul je met moeite een plaats vinden waar nooit water heeft gestaan.

Een voorspelling is geweest, aardlagen zijn snel afgezet. Wat gebeurde er in 1980, Mt. St. Helens blies zichzelf op en wat zien we! Verschillende aardlagen die snel afgezet zijn. Andere voorspelling was Plaattektoniek is in gang gezet door een catastrofe, deze maand verschijnt in Wetenschap in Beeld een artikel die inderdaad gaat over catastrofen als aanleiding voor de plaattektoniek. Irreducible complexity is zeker mooi, evo's hebben dit nog niet weerlegd. Ik heb het boek van Behe hier maar moet hem nog een keer gaan lezen, wat voor argumenten die aandraagt.

Irreducible complexity is inherent niet te weerleggen. Dat maakt het een waardeloze wetenschappelijke hypothese. Het zal vast zo hardnekkig bijven dat mensen erover bezig blijven tot we ALLE biologische processen volledig verklaard hebben.

Blijf je thuis in de kamer? Er zijn talloze geschreven bronnen uit die tijd, als een persoon het zou verzinnen O.K. dan zou ik kunnen begrijpen dat het fake is.

Precies. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat die geschreven bronnen betrouwbaar zijn. Ze lopen allemaal maar wat bij elkaar te liegen in een groot complot om de wereld te laten denken dat die oorlog heeft plaatsgevonden.

Maar ontstaan en ontwikkeling van het leven is heel anders dan de 80-jarige oorlog, omdat er geen geschreven bronnen zijn. Ik ga nu met Richard Dawkins (evolutionist) zeggen: "The account of the origin of life that I shall give is necessarily speculative; by defenition, nobody was around to see what happened."(Richard Dawkins, The Selfish Gene (1989) p. 14)

Geschreven bronnen zijn per definitie onbetrouwbaar. Nee, dan liever fossielen. Versteende botten kunnen niet liegen. Nu we het toch over liegen hebben, ik heb The Selfish Gene in huis, als ik naar pagina 14 ga en dat citaatje opzoek, en dan de paar zinnetjes daarna lees, heb je dan een idee wat ik tegen ga komen? Geloof je nou echt dat Dawkins, een van de grootste voorvechters van evolutie, zomaar zou zeggen dat het allemaal niets meer dan speculatie is? Nee, natuurlijk niet. Heb jij The Selfish Gene in huis? Of zelfs maar gelezen? Of heb je de quote van een van de talloze creationistische websites?

Oh, ik begrijp nu ook waarom je geen tijd hebt om er hier op in te gaan. Googlen op specifieke spelfouten is zo verhelderend. Je zit al je tijd te verdoen op het Volkskrant-forum.

Het kan over lichtsnelheden gaan, maar ik bedoelde expansiesnelheid van het universum. Maar jij weet veel meer dan ik over die Big Bang, hoe kon het zo zijn dat die eerste molecuul precies die kracht en wetten in zich had om onze zeldzame planeet (tot nu toe) te vormen. Wie heeft de kracht gegeven, hoe is het gegaan? Vertel het me!

Haha, alsof de hele Big Bang alleen maar bedoeld was om 14,5 miljard jaar later de Aarde te vormen.

Kun je mij vertellen wat het verschil is tussen: Het leven ontstond door een schepping van een Intelligentie (God) en het leven ontstond spontaan uit niet-levende moleculen. Beide is niet te bewijzen, dat is het geloofspunt. Binnen ons raamwerk kun je wel degelijk wetenschap bedrijven.

Nee, want als je die intelligentie aanroept kun je direct ALLES bewijzen, inclusief piramidevormige planeten. Je mag best beweren dat het allebei aannames zijn, maar dat betekent niet dat de aannames HETZELFDE zijn. Het ene is een wetenschappelijk goede aanname (verklaart alles wat we zien, maar niks meer), en de andere is een slechte aanname (het verklaart alles wat we zien, + alles wat we kunnen bedenken + plus alles wat we niet eens kunnen bedenken).

Maar die achtergrondstraling hoeft niet te getuigen van kosmische evolutie. Ik kan je zo wat refs. geven van creationisten die een verklaarbaar model hebben neergezet.

Doe dat maar.

Daarin heb je gelijk, ik hoor vaak Kent Hovind zei dit, Ben Hobrink beweerde dat. Maar blind vertrouwen op een enkel persoon is mijns inziens, gevaarlijk!

En behoorlijk dom als het om beroepsleugenaar Hovind en zijn discipel Hobrink gaat.

Ik denk dat je dat met mijn eens bent. Einstein zal als hij een college oud-testament zou gaan geven weinig nuttigs zeggen denk ik. :D

Inderdaad, daarom verbaas ik me er zo over dat mensen wél geloven dat wat Hovind te vertellen heeft het beluisteren waard is.

Ik zou het graag doen Mortlach, maar ik ben te zuinig op mijn boeken om ze uit te lenen. Heb je dat ene aangeprezen boek nog gekocht, dan krijg je een beeld hoe het scheppings-catastrofen-model inelkaar zit.

Mijn budget is beperkt, en er staan nog zoveel boeken op mijn lijstje, onder andere over de overgangsfossielen van dino naar vogel, dat ik mijn geld liever daaraan uitgeef.

Leuk hoor, de eerste wereldoorlog is geen 'proces' uit het verleden en zijn videoverslagen van. Ik denk dat er meer getuigenverslagen zijn dan in jou huiskamer passen.

Allemaal nep. Die oorlog heeft nooit plaatsgevonden.

Dat is met evolutie van amoebe tot mens niet, de mens verschijnt nl. pas de laatste 3 miljoen jaar (volgens gangbare chronologie) op aarde.

Er zijn meer fossielen dan in mij? huiskamer passen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2009 14:41

Koop een kip, kijk naar de poten.

Kijk anders ook eens HIER

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 11 sep 2009 15:29

...een mythe is een volgens mijn prisma-woordenboek een verhaaltje zonder grond, een godenverhaaltje.

"De mythe is een superieur middel om in verhalende en symbolische vorm uitdrukking te geven aan ervaringen die zich niet nauwkeurig in woorden laten uitdrukken, niet te concretiseren zijn, maar die intens worden beleefd en voor het individu essentiele betekenis hebben."

Ik vind dit een stuk beter, en jullie?
Gevonden bij H. M. van Praag in zijn boek 'God en Psyche' (pag 29)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 11 sep 2009 15:38

Er ging wat mis
Laatst gewijzigd door Jammie op 11 sep 2009 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Jammie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jammie » 11 sep 2009 15:39

Mortlach schreef:Gebruik dan op zijn minst een écht woordenboek, of beter, een encyclopedie. Op de uni stond op argumenteren uit het woordenboek direct 1 punt aftrek.

Wat is dit voor een nonsensbewering?

Mortlach schreef:Haha, hoe krijg je het uit je vingers. De Egyptische godenverhalen en Inca-godenverhalen hebben niets te maken met de Hebreeuwse godenverhalen... Nee, natuurlijk niet, hoe kon ik zo dom zijn.

Wat is dit voor een crap? Ten eerste kent het Joods/christelijk verhaal niet meerdere goden. Ten tweede zijn ze totaal verschillend dan de overige ontstaansmythes

Mortlach schreef:Evolutie en bovennatuurlijke krachten? Serieus? Als je een bovennatuurlijke kracht aan de natuur toerekent is het geen bóvennatuurlijke kracht, maar gewoon een natuurlijke.

Je rekent het niet toe aan de natuur, maar aan toeval. Wie zorgde er anders voor dat materie 'ineens' leven werd?

Mortlach schreef:Is dat niet een beetje hetzelfde als vragen waarom een cirkel rond is? DNA hééft geen codesysteem, DNA IS een code.

Dat verandert de zaak niet, goed waarom IS DNA code? WIe heeft dat code-systeem erin gelegd? De eenen en nullen bij de computer is verzonnen/gemaakt door een intelligentie.

Mortlach schreef:En waar komt die intelligente persoon dan vandaan?

Die staat boven wat Hij gemaakt heeft. Nl. boven tijd, ruimte en materie. Die heeft niets te maken met de tijd, want hij staat er buiten. Daarom is Hij er eeuwig, en is er altijd al geweest.

Mortlach schreef:Irreducible complexity is inherent niet te weerleggen. Dat maakt het een waardeloze wetenschappelijke hypothese. Het zal vast zo hardnekkig bijven dat mensen erover bezig blijven tot we ALLE biologische processen volledig verklaard hebben.

Je gaat alleen op het irreducible complexity in, de rest laat je zitten. Mijn voorspelling is dat evolutionisten het niet kunnen verklaren, ze wekken dus een valse hoop.

Mortlach schreef:Precies. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat die geschreven bronnen betrouwbaar zijn. Ze lopen allemaal maar wat bij elkaar te liegen in een groot complot om de wereld te laten denken dat die oorlog heeft plaatsgevonden.

Niet he, wel heel toevallig als heel veel personen los van elkaar een getuigenverslag geschreven hebben, vriend en vijand zelfs. Wat zou er nou lollig aan zijn om een oorlog te verzinnen, lijkt mij niet echt nuttig.

Mortlach schreef: Geschreven bronnen zijn per definitie onbetrouwbaar. Nee, dan liever fossielen. Versteende botten kunnen niet liegen. Nu we het toch over liegen hebben, ik heb The Selfish Gene in huis, als ik naar pagina 14 ga en dat citaatje opzoek, en dan de paar zinnetjes daarna lees, heb je dan een idee wat ik tegen ga komen? Geloof je nou echt dat Dawkins, een van de grootste voorvechters van evolutie, zomaar zou zeggen dat het allemaal niets meer dan speculatie is? Nee, natuurlijk niet. Heb jij The Selfish Gene in huis? Of zelfs maar gelezen? Of heb je de quote van een van de talloze creationistische websites?

Al zou ik het van het paard van Sinterklaas hebben, als dat er staat dan staat het er. Ga het eerst maar eens opzoeken.

Mortlach schreef:Oh, ik begrijp nu ook waarom je geen tijd hebt om er hier op in te gaan. Googlen op specifieke spelfouten is zo verhelderend. Je zit al je tijd te verdoen op het Volkskrant-forum.

Daar ben ik sowieso al gestopt, wat wordt je trouwens ineens fanatiek en doortrapt. Wat bedoel je trouwens met specifieke spelfouten? Ik heb niet gezegd dat ik geen tijd heb om op je vragen in te gaan, ik heb er geen tijd voor over. Ik heb wel wat beters te doen. En het kwam doordat het vakantie was dat ik wat tijd over had, dat is nu niet meer zo.

Mortlach schreef:Haha, alsof de hele Big Bang alleen maar bedoeld was om 14,5 miljard jaar later de Aarde te vormen.

Dit is weer geen argument Mortlach!
Nog een keer mijn vraag:

Mortlach schreef:Nee, want als je die intelligentie aanroept kun je direct ALLES bewijzen, inclusief piramidevormige planeten. Je mag best beweren dat het allebei aannames zijn, maar dat betekent niet dat de aannames HETZELFDE zijn. Het ene is een wetenschappelijk goede aanname (verklaart alles wat we zien, maar niks meer), en de andere is een slechte aanname (het verklaart alles wat we zien, + alles wat we kunnen bedenken + plus alles wat we niet eens kunnen bedenken).

Door te zeggen dat iets spontaan gebeurd kun je ook alles verklaren. Weer geen antwoord op mijn vraag Mortlach.

Mortlach schreef:Doe dat maar.

http://www.setterfield.org/GSRresearch%20papers.html

Mortlach schreef:Mijn budget is beperkt, en er staan nog zoveel boeken op mijn lijstje, onder andere over de overgangsfossielen van dino naar vogel, dat ik mijn geld liever daaraan uitgeef.

Aha, dat is dus de ware aard. Tjah...

Mortlach schreef:Er zijn meer fossielen dan in mij? huiskamer passen.

Maar Mortlach, fossielen vertellen niets over evolutie!Er zijn uiteraard meer fossielen dan in jou huiskamer passen. Maar nogmaals fossielen en evolutie(amoebe tot mens) gaat niet samen. Vertel me anders: Wat zeggen de fossielen over de plotselinge Cambrische Explosie? Wat zeggen de fossielen over het ontstaan van amfibieën? Wat zeggen de fossielen over het ontstaan van de insecten?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 sep 2009 15:56

Jammie schreef:Wat is dit voor een nonsensbewering?

Tja, als je denkt autoriteit te kunnen ontlenen aan een woordenboek, en dan nog wel Prisma, dan zit je er toch naast hoor.

Wat is dit voor een crap? Ten eerste kent het Joods/christelijk verhaal niet meerdere goden. Ten tweede zijn ze totaal verschillend dan de overige ontstaansmythes

Eén god, meerdere goden, maakt dat echt uit? En ze zijn verschillend? Nou, poepoe, ik ben overtuigd hoor. Alle andere mythen van alle andere culturen zijn namelijk volledig identiek... o nee, wacht even....toch niet.

Je rekent het niet toe aan de natuur, maar aan toeval. Wie zorgde er anders voor dat materie 'ineens' leven werd?

Scheikundige eigenschappen.

Als ik een dobbelsteen gooi, zorgt een bovennatuurlijke kracht er dan voor dat ik 6 gooi?

Dat verandert de zaak niet, goed waarom IS DNA code? WIe heeft dat code-systeem erin gelegd? De eenen en nullen bij de computer is verzonnen/gemaakt door een intelligentie.

Niemand. Dat er een vergelijkbaar systeem van coderen is (binair), wat wél door mensen is verzonnen, wil niet zeggen dat DNA (quadrinair) ook door een intelligentie gemaakt moet zijn.

Die staat boven wat Hij gemaakt heeft. Nl. boven tijd, ruimte en materie. Die heeft niets te maken met de tijd, want hij staat er buiten. Daarom is Hij er eeuwig, en is er altijd al geweest.

Nee, dat accepteer ik niet als antwoord. Bewijs eens dat God buiten de tijd staat.

Niet he, wel heel toevallig als heel veel personen los van elkaar een getuigenverslag geschreven hebben, vriend en vijand zelfs. Wat zou er nou lollig aan zijn om een oorlog te verzinnen, lijkt mij niet echt nuttig.

Niet, het lijkt me helemaal geweldig om miljoenen mensen te laten geloven in een oorlog die nooit gevoerd is. Wat een grap!

Al zou ik het van het paard van Sinterklaas hebben, als dat er staat dan staat het er. Ga het eerst maar eens opzoeken.

Ah, je wilt zeggen dat je The Selfish Gene niet eens zelf gelezen hebt. En dan mij opdragen jouw van internet geplukte citaten te gaan controleren... doe effe normaal.

Daar ben ik sowieso al gestopt, wat wordt je trouwens ineens fanatiek en doortrapt. Wat bedoel je trouwens met specifieke spelfouten? Ik heb niet gezegd dat ik geen tijd heb om op je vragen in te gaan, ik heb er geen tijd voor over. Ik heb wel wat beters te doen. En het kwam doordat het vakantie was dat ik wat tijd over had, dat is nu niet meer zo.

Als je zoekt op "defenition" ipv "definition".

Maar Mortlach, fossielen vertellen niets over evolutie!Er zijn uiteraard meer fossielen dan in jou huiskamer passen. Maar nogmaals fossielen en evolutie(amoebe tot mens) gaat niet samen. Vertel me anders: Wat zeggen de fossielen over de plotselinge Cambrische Explosie? Wat zeggen de fossielen over het ontstaan van amfibieën? Wat zeggen de fossielen over het ontstaan van de insecten?

Alles, als je maar weet hoe je het verhaal moet lezen. Zo zeggen fossielen dat het eerste reptiel amfibie-achtiger was dan alle andere reptielen die erna kwamen, en dat de eerste vogel reptielachtiger was dan alle andere vogels die erna kwamen, etc. Botten kunnen niet liegen. Trouwens "plotselinge Cambrische explosie?"Ja, plotseling op geologische schaal, zeg maar ongeveer 15 miljoen jaar.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 11 sep 2009 16:35

jammie schreef:De eenen en nullen bij de computer is verzonnen/gemaakt door een intelligentie.

Deze is te gaaf om te laten liggen.

No sir, zo is het niet. Je kan een computer op 2 manieren programmeren:
1. Programma's die alleen bestaan uit regeltjes.
2. Programma's die een "feed back loop" bevatten, waardoor "natuurlijke selectie" wordt gesimuleerd.

De eerste mogelijkheid is de "normale" manier van computergebruik. In het tweede geval wordt een kleine toevallige variatie aangebracht in het resultaat en dit resultaat gewogen aan de hand van een bepaald criterium. Vervolgens kan de computer het nog es proberen, opnieuw met een kleine variatie.

Op deze manier heeft met de simulatie voortbeweging laten ontstaan, zonder dat er intelligentie aan te pas kwam. Het is uiterst boeiend om te zien welke "oplossingen" zo ontstaan. De meeste resultaten zijn niet al te effectief, maar het werkt wel degelijk.

Zo kun je bewijzen dat ENKEL het systeem van variabiliteit en selectie tot systemen leidt die zich kunnen voortbewegen.

Ook heeft met voedselconcurrentie op deze manier gesimuleerd. Aardig is dat er resultaten tussen zaten die heel veel lijken op wat je in de natuur ziet, zoals grijpen en afschermen en gewoon sneller zijn. Efficientie van het systeem wordt dus beloond.

Zie Youtube voor een aantal filmpjes hierover, bijvoorbeeld deze

De essentie is dat je KENNELIJK geen intelligentie nodig hebt op bepaalde mechanismen (voortbeweging, voedselconcurrentie) te laten ontstaan. Evolutie is voldoende.

DannyV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DannyV » 11 sep 2009 17:02

Jammie schreef:Ik lees wel maar ik mis veel in het stuk. Ze vertellen me niet hoe het gegaan is, of ik moet er overheen gelezen hebben, citeer me het stuk dan waar het staat.

Het stuk legt uit dat therapoda-longen en vogel longen zeer veel op elkaar leken, wat bedoel je met "hoe"? Therapoda hadden longen met luchtzakken, hadden holle botten, en hadden een lucht-doorvoorsysteem i.p.v. een in-uit systeem:

"More and more characteristics that once defined birds--feathers, for example--are now known to have been present in dinosaurs, so, many avian features may really be dinosaurian," said O'Connor. A portion of the air sac actually integrates with the skeleton, forming air pockets in otherwise dense bone. The exact function of this skeletal modification is not completely understood, but one explanation theorizes the skeletal air pockets evolved to lighten the bone structure, allowing dinosaurs to walk upright and birds to fly."

http://www.people.eku.edu/ritchisong/birdrespiration.html

Daar, ongeveer 1/5 van de pagina..

Jammie schreef:het is niet waar dat vogels en reptielen bij elkaar horen. Dingen bij elkaar maken het dat vogels een aparte orde vormen. Hij kan vliegen, is licht, heeft een totaal andere longstructuur, heeft een snavel, legt kalkschalen eieren etc.

Veel therapoda (dinosauriers dus) hadden ook al holle botten, zoals al gezegd veren, eieren die in open nesten gelegd werden (dus zeer waarschijnlijk een harde schaal hadden), zelfde longsysteem als vogels. Maar ze konden niet vliegen nee, dat is een eigenschap die de vogels een aparte clade maken binnen de therapoda..

Is het al wat duidelijker?

Jammie schreef:
DannyV schreef:Kijk, dit plaatje komt van wikipedia over fylogenetica

Tuurlijk...
Alles Is Simpel

DannyV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DannyV » 11 sep 2009 17:09

Jammie schreef:Die ijskerndatering is een interessante kwestie trouwens, want die klopt niet, ik ga hem verder onderzoeken

Heb je enig idee hoe grappig dit is?
Alles Is Simpel

Terug naar “Archief”