Werk kiezen en op zondag werken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 05 jan 2009 22:57

En heb je je al een beetje een idee gevormd over een
andere opleiding / beroep?

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Re: Werk kiezen en op zondag werken?

Berichtdoor The Engineer » 11 jan 2009 16:15

Chip! schreef:Zo af en toe kom ik hier weer even binnenvallen, zo ook nu, en dit keer zit ik met een (voor mij) wat lastige vraag waarvan ik erg geïnteresseerd ben in jullie idee hierover:

Ik ben ooit vrijwel automatisch in de ICT gerold, doordat dat toendertijd mijn hobby was. Inmiddels ben ik 22, en realiseer ik me dat ik ander werk wil.
Ik heb een aantal beroepskeuzetesten gedaan, waaruit voornamelijk kwam dat mijn interesse het grootste gedeelte op het gebied van religie/filosofie en vervoer lag. Voornamelijk het laatste lijkt mij erg leuk om mijn werk hierin te doen. Dat stamt ook al uit de tijd dat ik nog een hummeltje was, toen wilde ik al heel graag bij de NS gaan werken, maar dat is geen optie omdat je dan verplicht bent om op zondag te werken. Ook als je part time wilt werken.
Dus wat dan, als ik zo even bedenk wat me leuk lijkt om te doen kom ik vooral op deze beroepen uit:
Luchtvaart -> Niet echt een goeie optie, grondwerk lijkt me niet leuk, steward al helemaal niet, en voor piloot ben ik niet slim genoeg :P
Spoorwerk (conducteur/machinist) -> geen optie dus, ivm zondagwerk
Scheepvaart.

De laatste lijkt mij zeker wel een goede optie, de opleiding ervoor zou ik dan moeten doen, maar daar heb je in ieder geval geen universitair niveau voor nodig. Echter, ook daar loop ik weer tegen het zondagswerk aan. Ik weet dat er christenen in dat gebied werken, maar hoe vul je dat in? Zeker internationaal lijkt me erg mooi, maar hoe pas je dat in het beeld van het vierde gebod, en hoe zie je daar de tekst van Paulus in waarin hij er op aandringt om toch naar de kerk te gaan?

Graag jullie mening hierover, ik weet het namelijk eerlijk gezegd niet. :)

Besef wel dat als je besluit niet daarom te gaan werken op zondag er wel iemand voor jou werkt. Dus het is kiezen uit twee kwaden, vanuit het reformatorisch oogpunt bekeken.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 11 jan 2009 17:39

The Engineer schreef:Besef wel dat als je besluit niet daarom te gaan werken op zondag er wel iemand voor jou werkt. Dus het is kiezen uit twee kwaden, vanuit het reformatorisch oogpunt bekeken.

Goed punt, laten de mensen daar ook eens aan denken als ze "op zondag" de kachels opendraaien en de verlichting zien branden in de kerk. :mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 jan 2009 08:22

Harm-J schreef:
The Engineer schreef:Besef wel dat als je besluit niet daarom te gaan werken op zondag er wel iemand voor jou werkt. Dus het is kiezen uit twee kwaden, vanuit het reformatorisch oogpunt bekeken.

Goed punt, laten de mensen daar ook eens aan denken als ze "op zondag" de kachels opendraaien en de verlichting zien branden in de kerk. :mrgreen:

daarom hebben wij op zondag altijd de openhaard aan en kaarsen aan. :P :P :wink:

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 09 jul 2009 15:47

@Chip, heb je nog een keuze kunnen maken?
Of ben je toch blijven werken in de ICT?

Overdruk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Overdruk » 20 jul 2009 12:07

Chip! schreef:(...)
Ik ben ooit vrijwel automatisch in de ICT gerold, doordat dat toendertijd mijn hobby was. (...)

Here the same.. ik ben er ook ingerold, het was m'n hobby en dat is het nog steeds. Ik zie m'n werk dan ook niet als werk, maar als hobby waarmee ik m'n geld verdien.
Op zondag werken doe ik af en toe (werk bij een zorgtransportbedrijf, dat 24/7 doordraait), en ik heb er totaal geen moeite mee, ik zit toch wel achter de computer, is het niet voor het werk, dan zit ik er wel voor mezelf achter, what's the difference...

Je mag op zondag toch wel dingen doen die je leuk vindt en als hobby ziet?
Laatst aangepast door Overdruk op Zo Mei 29, 2005 11:55 pm, in totaal 5 keer bewerkt

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 jul 2009 13:53

Maar zie jij de zondag wel als een aparte dag waarop je bijvoorbeeld naar de kerk gaat, helpt met het geven van de zondagsschool of je vrije tijd gebruikt om je eens te verdiepen in een goed boek (kan ook gezamelijk).

Of is de zondag net als de zaterdag een weekend dag.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 jul 2009 14:12

ik zie de zondag wel als een aparte dag maar doordat ik voor m'n werk ook werk op zondag kan ik niet 2x maar 1x naar de kerk en dat is vaak een rappe omschakeling. Toch ben ik blij met de zondag want dan kan ik igg toch nog 1 preek meemaken :)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Overdruk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Overdruk » 25 jul 2009 19:55

Wullimpie schreef:Maar zie jij de zondag wel als een aparte dag waarop je bijvoorbeeld naar de kerk gaat, helpt met het geven van de zondagsschool of je vrije tijd gebruikt om je eens te verdiepen in een goed boek (kan ook gezamelijk).

Of is de zondag net als de zaterdag een weekend dag.

Ik zie de zondag wel als een aparte dag, ik ga ook naar de kerk, maar verder doe ik gewoon dingen die ik leuk vindt. Waarom zou ik op zondag braaf een boek o.i.d gaan lezen terwijl ik dat (de rest van de week) saai en slaapverwekkend vindt?
Laatst aangepast door Overdruk op Zo Mei 29, 2005 11:55 pm, in totaal 5 keer bewerkt

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 27 jul 2009 17:52

omdat de zondag een rustdag is, dan ga je (lees: algemeen) niet allerlei dingen aanpakken zoals de tuin harken, opruimen, huishouden enzo. (ik weet niet wat jij doet op zondag........)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 jul 2009 20:13

Natuurlijk is de zondag een rustdag, maar ik zie dat bijvoorbeeld anders dan dat mijn man het ziet. Hij is onkerkelijk opgevoed en vind dat de zondag een dag van ontspanning is. Die ontspanning houdt alleen voor hem ook wel in dat hij 20 km gaat hardlopen. Heerlijk vindt hij dat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat van huis uit niet gewend ben/was en daar in het begin wel moeite mee had. Aan de andere kant heeft hij wel een punt als hij zegt dat het wel algemeen geaccepteerd is als hij dezelfde 20km zou gaan wandelen op zondag of zou fietsen.Dus nu trekt hij uit de kerk zn hardloopspullen aan en gaat lekker hardlopen en ik fiets dan vaak gewoon mee.

Al met al ben ik het ook wat losser gaan zien. Waarom zou ik wel een vaatwasser aanzetten, maar niet een gewone wasmachine om even snel wat uit te wassen. Waarom wel koken en niet een taart bakken die je ook lekker opeet? IN de loop van de jaren ben ik daar wat minder rigide in geworden.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 jul 2009 20:17

Ik vind het voor mezelf ontzettend lekker dat ik op zondag niks moet. Dus ook geen wasje aanzetten of strijken. Als ik even niks te doen heb, en ik krijg opeens zin om te strijken (jaja, dat heb ik wel eens ;) ) dan doe ik dat gewoon op zondag. Maar zodra ik maar iets van een 'moeten' voel, doe ik het al niet. Op zondag zijn we lekker met zijn drietjes, wandelen we een eind, waar we door de weeks de tijd niet voor nemen. Op zondag ontstressen we even helemaal. Ik denk dat het zo bedoeld is, die zondag. En dat het absoluut niks te maken heeft met je tuin harken of je bed verschonen. Als het een moeten wordt, en je op die ene vrije dag nog gestresst wordt van de tuin harken en het bed verschonen, zou ik het lekker laten en met een boek in de zon gaan zitten. Maar zodra wij een tuin hebben, zal het voor mijn man ontspanning worden, om in de tuin te werken. Zolang hij het niet als verplichting op de zondag gaat zien, vind ik het best als hij dat doet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 jul 2009 20:26

Mijn man werkt ook wel eens in de tuin op zondag. Dat is voor hem de ultieme ontspanning.Na een drukke dag werken, gaat hij daar ook wel eens aan het werk, puur om zijn hoofd leeg te maken en te genieten van de planten die er staan.

Ik ben het met Miss F eens dat het een dag van ontspanning is en niet een geforceerd denken van wat wel en niet kan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 jul 2009 21:42

Precies.

Overdruk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Overdruk » 27 jul 2009 21:48

kwebbel schreef:omdat de zondag een rustdag is, dan ga je (lees: algemeen) niet allerlei dingen aanpakken zoals de tuin harken, opruimen, huishouden enzo. (ik weet niet wat jij doet op zondag........)

Een paar posts boven je staat wat ik op zondag o.a. doe :)

Terug naar “Archief”