Broek/rok n.a.v. artikel Ds van Aalst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Re: Gedrag in de kerk

Berichtdoor Jantjes » 18 jul 2009 11:37

Beste vrienden en vriendinnen (in bijzonder Gerdien B,) hartelijk dan voor de bemoedigingen en goede woorden ik wordt er bijna verlegen van. Ik hoop nog veel te mogen leren hier van jullie, God in Christus beter te leren kennen en in liefde uit te dragen. :8>

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 jul 2009 13:28

Jantjes schreef:
TheKeimpe schreef:Excuus, ik noemde de verkeerde.

Als je het hele artikel leest in de Saambinder, dan spreekt daar iemand die oprecht bevreesd is dat men niet meer voor het Woord wil buigen. Bewogen over de jeugd, vol mededogen dat zij niet meer in alles naar Gods stem willen luisteren.

En dat hij dan punten aandraagt die ik niet helemaal kan volgen, zij zo, maar ik vind het echt ernstig dat mensen hier zo makkelijk, op basis van een lang citaat uit een artikel, een dominee Farizeïsme in zijn schoenen schuiven.

Ik vraag mij werkelijk af of je dan zo vol mededogen bent.

Kun je mij uitleggen wat het betekent ‘voor het Woord buigen’ en ‘in alles naar Gods stem willen luisteren’.

Jazeker, dat wat in de Bijbel staat heeft zeggingskracht in heel ons leven.

Ik ben bang dat Ds. Van Aalst de definitie hiervan toch verkeerd interpreteerd. Natuurlijk bedoeld hij het oprecht maar het is doordrongen van zijn cultuur, hoe hij het zou willen zien in kerk en samenleving.

Dit ontken ik dus ook niet.

Maar het gaat mij erom dat ik het best wel grof vind om iemand als Farizeër af te schilderen omdat je het niet met hem eens bent. Ga dan inhoudelijk zijn woorden wegen, en toon aan dat het niet klopt. Maar dit is een vorm van op de man spelen.

Enne, ik moet nog zien of ik ook positief ben over de verandering van Jantjes...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 jul 2009 15:12

TheKeimpe schreef:
Maar het gaat mij erom dat ik het best wel grof vind om iemand als Farizeër af te schilderen omdat je het niet met hem eens bent.
Ik heb het begrepen.
Ga dan inhoudelijk zijn woorden wegen, en toon aan dat het niet klopt.
Lees Marnix zijn reactie hierboven en daar ben ik het mee eens.

En… ja of de Saambinder (weekblad van de Ger.Gem.) er niet genoeg van kan krijgen gaat Ds. C. Sonneveld uit Lethbridge, Canada niet minder dan 6 artikelen schrijven over de hoofdbedekking uit 1Korinthe 11. Zo stond vermeld in het laatste nummer van de Saambinder. Zal proberen een volgende keer een samenvatting te schrijven over dit onderwerp.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 jul 2009 20:26

Ik vind dat die predikant zelf op de mens speelt (op de vrouw).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2009 11:13

TheKeimpe schreef:
Jantjes schreef:
TheKeimpe schreef:Excuus, ik noemde de verkeerde.

Als je het hele artikel leest in de Saambinder, dan spreekt daar iemand die oprecht bevreesd is dat men niet meer voor het Woord wil buigen. Bewogen over de jeugd, vol mededogen dat zij niet meer in alles naar Gods stem willen luisteren.

En dat hij dan punten aandraagt die ik niet helemaal kan volgen, zij zo, maar ik vind het echt ernstig dat mensen hier zo makkelijk, op basis van een lang citaat uit een artikel, een dominee Farizeïsme in zijn schoenen schuiven.

Ik vraag mij werkelijk af of je dan zo vol mededogen bent.

Kun je mij uitleggen wat het betekent ‘voor het Woord buigen’ en ‘in alles naar Gods stem willen luisteren’.

Jazeker, dat wat in de Bijbel staat heeft zeggingskracht in heel ons leven.

Ik ben bang dat Ds. Van Aalst de definitie hiervan toch verkeerd interpreteerd. Natuurlijk bedoeld hij het oprecht maar het is doordrongen van zijn cultuur, hoe hij het zou willen zien in kerk en samenleving.

Dit ontken ik dus ook niet.

Maar het gaat mij erom dat ik het best wel grof vind om iemand als Farizeër af te schilderen omdat je het niet met hem eens bent. Ga dan inhoudelijk zijn woorden wegen, en toon aan dat het niet klopt. Maar dit is een vorm van op de man spelen.

Enne, ik moet nog zien of ik ook positief ben over de verandering van Jantjes...

Volgens mij zijn er voldoende inhoudelijke reacties geweest over wat de Bijbel over kleding zegt.... waar Jantjes zich bij aansloot. Dat "farizeeer" is overigens in dit topic ook gerectificeerd.

En zoals Optimatus al zegt, is dat niet op de man spelen, of liever gezegd, op de vrouw, door zonder Bijbelse onderbouwing overigens, te stellen: Als je als vrouw een maillot, een broek ofzo draagt heb je geen gezag voor Gods Woord, hou je de Bijbel maar dicht? Zonder onderbouwing met beschuldigingen komen, op basis van wetten die ik in de Bijbel nergens tegenkom? Daar mag volgens mij zeker scherp tegenin worden gegaan en voor gewaarschuwd worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 jul 2009 12:23

Christen zijn zit, volgens mij, in het hart en in het handelen, niet in een maillot. Let wel, ik vind leggings niet bepaald mooi, maar dat is een kwestie van smaak. Als jij een legging aantrekt, dan moet jij dat gewoon doen. Dat zit je christen zijn namelijk niet in de weg. De HEER kijkt niet naar je legging, maar naar je hart. Sta jij open voor Hem, die leeft en regeert in de eeuwen der eeuwen?

Ja?

Dan ben je een gezegende, leggingdragende mens.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 20 jul 2009 08:29

Optimatus schreef:Christen zijn zit, volgens mij, in het hart en in het handelen, niet in een maillot. Let wel, ik vind leggings niet bepaald mooi, maar dat is een kwestie van smaak. Als jij een legging aantrekt, dan moet jij dat gewoon doen. Dat zit je christen zijn namelijk niet in de weg. De HEER kijkt niet naar je legging, maar naar je hart. Sta jij open voor Hem, die leeft en regeert in de eeuwen der eeuwen?

Ja?

Mijn opoe is als gevolg van de watersnoodramp overleden, ik heb haar nooit gekend, maar wel haar kleding, zij droeg ook een legging, met kant van brodderie, dat hoorde bij de klederdracht die zij droeg, toen heette het lang ondergoed, nu heet het legging of voetloze panty, niets nieuws onder de zon dus, jammer dat deze discussie's steeds maar weer opwaaien, ook ik was eertijds veel kritischer over de kleding en leefwijze van andere mensen, ik ergerde me enorm aan peperdure kleding/hoeden dure auto's, dat geld had je aan de armen kunnen geven,
en wat te denken van make up, dat gruwelde ik van, een broek niet, in het dorp waar ik ben opgegroeid speelde dat helemaal niet, je droeg gewoon een broek als je de stal inging of op de fiets, de refoscholen waren te ver dus we gingen gewoon op het dorp en droegen gewoon een broek. tja m.i. is het echt een stuk cultuur iets wat je meekrijgt. Lang haar, mijn man vind het ook veel mooier, na mijn zwangerschappen heb ik er ook de schaar ingezet, nu heb ik het weer langer, ik hou van knotjes en staartjes ed, zit makkelijk je hoeft er de hele dag niets aan te doen, maar hoe zit het nu met mannen?
ook ds van Aalst scheert zijn natuurlijk verschil tussen man en vrouw ieder dag netjes af. Hoe zit dat dan? (ik heb het al meer geschreven, maar kon het niet laten in dezen het nog eens op te schrijven). Laten we niet op elkaar hakken, dat is nergens goed voor, de Heere Jezus liep tussen hoeren en tollenaars, zondaren en liet ze niet eerst zich omkleden, al weet ik zeker dat zij gebroken hebben met de zonden en wilden leven zoals Hij dat van ons vraagt!

gr Samanthi

Riska

Berichtdoor Riska » 20 jul 2009 09:29

God ziet het hart aan - en daar gaat het om...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 jul 2009 11:35

Mijn schoonzus en zwager zitten in het buitenland in de onwikkelingshulp. terwijl zij daar waren waren er 2 kindjes geboren in de familie. Mijn zoontje en een nichtje. We kregen allebei kleertjes uit die cultuur. Mijn zoontje een lange jurk met een vestje, mijn nichtje een tuniekje met broek. Leuk, die cultuurverschillen :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 jul 2009 12:37

MissF schreef:Mijn schoonzus en zwager zitten in het buitenland in de onwikkelingshulp. terwijl zij daar waren waren er 2 kindjes geboren in de familie. Mijn zoontje en een nichtje. We kregen allebei kleertjes uit die cultuur. Mijn zoontje een lange jurk met een vestje, mijn nichtje een tuniekje met broek. Leuk, die cultuurverschillen :D

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 20 jul 2009 13:10

MissF schreef:Mijn schoonzus en zwager zitten in het buitenland in de onwikkelingshulp. terwijl zij daar waren waren er 2 kindjes geboren in de familie. Mijn zoontje en een nichtje. We kregen allebei kleertjes uit die cultuur. Mijn zoontje een lange jurk met een vestje, mijn nichtje een tuniekje met broek. Leuk, die cultuurverschillen :D

Misschien een goeie om naar Ds. Van Aalst te sturen :mrgreen:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 jul 2009 15:13

Jantjes schreef:

Misschien een goeie om naar Ds. Van Aalst te sturen :mrgreen:

d:)b
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 jul 2009 15:16

Even serieus: is het niet een idee om de man een brief te sturen waarin iemand, die graag leggings draagt, haar motivatie hierin verwoordt? Misschien dat er dan iets van een gesprek ontstaat zonder gehakketak.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 21 jul 2009 14:39

Optimatus schreef:Christen zijn zit, volgens mij, in het hart en in het handelen, niet in een maillot. Let wel, ik vind leggings niet bepaald mooi, maar dat is een kwestie van smaak. Als jij een legging aantrekt, dan moet jij dat gewoon doen. Dat zit je christen zijn namelijk niet in de weg. De HEER kijkt niet naar je legging, maar naar je hart. Sta jij open voor Hem, die leeft en regeert in de eeuwen der eeuwen?

Ja?

hartgrondig mee eens !!!!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 21 jul 2009 19:10

Ja?

Veel te kort door de bocht. Christen zijn zit hem namelijk ook in het gehoorzamen van degenen die de Heere het opzicht in de gemeente heeft gegeven, ook als dat kruisdragen betekent.

Denk ook aan het begin van Mattheus 23. :
De Schriftgeleerden en de Farizeen zijn gezeten op de stoel van Mozes; Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het.

Wat adviseer jij nu meisjes die dit topic lezen en het moeilijk hebben met de voorgeschreven kledingdracht?

Terug naar “Archief”