Theater/drama binnen de dienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Autumn
Verkenner
Verkenner

Theater/drama binnen de dienst

Berichtdoor Autumn » 20 jul 2009 14:10

Hoe denken jullie over het onderwerp 'theater binnen de kerkdienst'? Het fenomeen komt steeds vaker voor, bijvoorbeeld in jeugddiensten. Ook zijn er christelijke theatergroepen die een hele kerkdienst kunnen verzorgen. Vinden jullie dat het kan? Of moet een dienst aan een strakke liturgie voldoen?

Zelf vind ik dat het wel kan. Het lijkt me een goed middel om mensen te laten nadenken of een spiegel voor te houden. Met drama en toneel kun je ook iets op een andere/visuele manier vertellen.

Ben benieuwd naar jullie meningen.
The pianokeys are black and white, but they sound like a million colours in your mind

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Theater/drama binnen de dienst

Berichtdoor Daphne » 20 jul 2009 14:20

Theater en drama kunnen zeker een middel zijn om mensen na te laten denken. Ik vind echter dat dit beperkt moet blijven tot avonden van de jeugdvereniging, thema-avonden, e.d.
In een kerkdienst hoort m.i. Gods Woord geopend en de Tien Geboden voorgelezen te worden. Ook is het samen zingen en bidden belangrijk. Kortom: Ik denk dat een 'strakke' liturgie belangrijk is.
Voor zover ik uit bovenstaande post begrijp, zitten deze elementen niet in het theater/drama.
Afbeelding

Autumn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Autumn » 20 jul 2009 14:25

Hoi!

Denk je dat God's woord niet verkondigd kan worden door middel van een sketch ofzo? Ik denk juist dat je met een stukje toneel ook God's boodschap over kunt brengen. Bij mij blijft zo'n beeld vaak beter hangen dan een preek.
The pianokeys are black and white, but they sound like a million colours in your mind

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jul 2009 15:43

Als er een keer een toneelstukje wordt gedaan in de kerk vind ik adt geen probleem. Voor mij persoonlijk hoeft het niet elke zondag en elke kerkdienst.
Maar dat is puur waar jezelf behoefte aan hebt. Als er in een gemeente daar wel de behoefte naar is, dan kan je ook nog een paar keer paar jaar het terug laten komen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 20 jul 2009 16:01

Bij ons in de gemeente heb je wel een soort van theater/toneel... Met het kindermoment ( 5 a 10 min. van de dienst) wordt er nog wel eens aan klein toneel gedaan. Drie weken geleden werd er door de kinderwerker uitgelegd wat een Alpha cursus was, dit werd gedaan door middel van een toneel stukje waarin de kinderen aan meededen (zonder er voor geoefend te hebben).

Met bepaalde Thema's (jeugddienst, Pasen, Pinksteren en Kerst) worden er ook aan Theater en Toneel gedaan. Maar dat is een klein onderdeel van de dienst.

Ik vindt het wel wat hebben.

Zo hebben wij ook af en toe de dansgroep van onze kerk die op 1 lied een dans laten zien. Erg mooi. En dit heeft dan ook weer te maken met het Thema. Ook erg leuk om te zien dat ze ook kinderen erbij betrekken.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 23 jul 2009 07:55

Ik ben het met Daphne eens.

Bovendien heb ik altijd moeite om de bedoelde boodschap uit een toneel/sketch/mime-stukjes te destilleren.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 23 jul 2009 08:00

Dat ligt dan ook wel aan de stukjes. Je kunt een suf toneelstukje hebben waar je weinig uit kunt halen, maar je kunt óók met hele mooie drama en symboliek mensen aan het denken zetten en zorgen dat er aan het eind van het stuk echt een lampje gaat branden. Dat is mooi :)

Mijn ervaringen met drama en theater zijn wisselend wat dat betreft. Maar dat ligt dus meer aan de achtergrond: hoeveel aandacht is er aan besteed?
pobody's nerfect

Riska

Berichtdoor Riska » 25 jul 2009 14:14

Er zijn een paar mensen die het heel goed kunnen. Ik denk aan een man als Kees van der Zwaard. Hij is theoloog en predikant (geweest). Vooral voor de jeugd kan hij de Boodschap kristal-helder overbrengen. Maar tien jaar geleden heb ik hem ook een keer meegemaakt bij een begrafenisdienst. Ik kan, wat hij toen zei, nog steeds navertellen.
Hij komt nog wel eens bij ons, maar dan puur in een jeugddienst, om bv. het catechese-seizoen af te sluiten. Hij wijkt van de geijkte liturgie af en toch ook weer niet. Want achteraf realiseer je je, dat 'alles erop en eraan zat' wat tot de vaste liturgie behoort.
(http://www.keesvanderzwaard.nl/ )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 jul 2009 15:37

Is een katholieke kerkdienst niet ook een vorm van theater? :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 jul 2009 16:08

Optimatus schreef:Is een katholieke kerkdienst niet ook een vorm van theater? :)

ja, klopt 8) :mrgreen:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 02 aug 2009 11:10

Misschien is het reformatorische avondmaal wel méér theater dan het katholieke. Immers, bij het reformatorische avondmaal is het brood dat gebroken wordt een beeld dat ons iets vertelt, terwijl het bij het katholieke avondmaal meer als de zaak zelf wordt gezien. Jezus vraagt ons dus om gebruik te maken van beelden, het kan ons helpen.

Zo haalde Hij ook eens een kind naar voren. En liet zo de mensen zien hoe Hij wil dat wij worden. Ook hier dus gebruik van een beeld, in dit geval een mens, en dus lijkt me dit een stukje theater.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 aug 2009 11:28

Dat is wel heel ver gezocht vind ik...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 02 aug 2009 18:34

Ik houd absoluut niet van theater in een kerkdienst. Mijns inziens wordt door dat soort toevoegingen in een dienst het niveau van de verkondiging steeds lager. Het mag van mij wel wat ingewikkelder tijdens een reguliere kerkdienst.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 aug 2009 21:37

dit snap ik niet! Wat voor niveau bedoel je?

Er staat toch immers in de Bijbel: worden als een kind.

Ik begrijp dat echt niet he... Het lijkt wel een hype ofzo. Ik kan gewoon niet meer onder een prediking zitten waarin allerlei moeilijke termen worden gegooid die alleen maar hoog opgeleide mensen die snappen. Het wordt maar steeds ingewikkelder, voor mij tenminste. Daarom ga ik ook niet meer naar de kerk (bijna niet).

Bij ons in de kerk ook, allemaal van die hoog opgeleide mensen... nu snap ik dat ik geen klik heb met dat soort mensen. ](*,)

Riska

Berichtdoor Riska » 02 aug 2009 22:01

Onze vorige dominee had een afspraak met jongeren. Als ze een woord hoorden dat ze niet snapten, mochten ze de hand opsteken en het aangeven.
Dan zou degene die dat deed een taart krijgen. :mrgreen:
Die taart kwam er dus de volgende keer, maar de dominee lette nog meer op dat er geen moeilijke woorden werden gezegd en de jongeren de preek zouden begrijpen. Anders werd, in de ogen van die dominee, het doel van een preek voorbijgeschoten.

Terug naar “Archief”