muziek en religie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gravo
Majoor
Majoor

muziek en religie

Berichtdoor gravo » 02 jul 2009 23:22

Het is zo'n onderwerp, dat ook op het "open forum" aan de orde zou kunnen komen. Maar goed, ik waag het er maar op om het hier aan de orde te stellen.

Het gaat over de bijzonder belangrijke plaats, die muziek inneemt in huidige generaties. Dan denk ik echt niet alleen aan jongeren onder de 18. Nee, eigenlijk zijn in onze samenleving grote groepen, in de leeftijd van zeg maar 15 tot 50 jaar, behoorlijk gestempeld door de muziek "van hun tijd". Of het nu 40-ers / 50-ers zijn, die vroeger luisterden naar rock en disco, of dat het de huidige generaties zijn van house of hiphop, onmiskenbaar heeft de muziek voor al die generaties heel veel te betekenen.
Het wordt nog eens duidelijk bij het overlijden van Michael Jackson hoezeer de muziek, de teksten, het gevoel, de herkenning allerlei diepgaande emoties oproepen.
Ik denk, dat dat met name ook gebeurt, wanneer wij "onze muziek" voor de eerste keer horen. Het is een expressie van alles wat er in onze jeugd gebeurt. Niet zelden worden belangrijke gevoelens uit een bepaald tijdvak in die muziek uitgedrukt. En vaak hoor ik van mensen, die diepgaand geraakt worden door muziek, dat ze het als een religieuze ervaring zouden kunnen betitelen. In de taal van muziek, ritme, klank, stem, instrumenten kunnen dingen gezegd en overgebracht worden, die anders nauwelijks uitspreekbaar zijn. Wie onder de indruk is of iets ontzaglijks wil zeggen of uitdrukken kan er eigenlijk alleen van zingen of het in muziek vertellen.

Zo is de moderne muziek, pop zogezegd, een voertuig geworden voor bijna alle jongeren. Zeer divers, zeer gebonden aan allerlei identiteiten natuurlijk, maar ondertussen is de rol en betekenis van muziek wel zo groot geworden, dat velen zich niet zouden kunnen voorstellen er zonder mee te moeten leven. Het is een van de belangrijkste zaken in het leven, schat ik zo in.

Wat wordt er in die muziek nu overgebracht, dat hele generaties hun muziek koesteren en er emotioneel aan verbonden blijven?

Ik zou zeggen: er wordt in feite iets religieus mee overgedragen. Gaat het niet vaak over het leven, met al zijn moeilijkheden en is de muziek dan niet tegelijk het troostende antwoord daarop? In muziek gaat het over leven en dood, over liefde en haat, over de meest intieme gevoelens van angst, hoop, vertrouwen of verdriet. Het spreekt ons aan op ons diepste niveau. Het gaat recht het hart in. Het roept voorstellingen in ons op, waaraan we ons optrekken en die ons soms weer op weg kunnen helpen. Het lijkt wel, alsof de muziek een stem is, die ons bemoedigt, troost en liefheeft.

En dat is een religieuze zaak. Diep van binnen, in ons hart, kan muziek het onzegbare voor ons zeggen. Het kan uitdrukken hoe wij ons voelen. Het kan ons tot extase, tot overdenking, tot rust of zelfs tot wegzinken in een groter geheel leiden. Veel jongeren houden er van om geheel en al door muziek omgeven te worden. Om er als het ware in te verdrinken. Alsof ze worden opgenomen in een groter geheel, waarin het goed is en ze begrip en troost ontvangen voor alles waar ze zich mee bezig houden.

In kerkelijke, protestantse kring is er eigenlijk nooit veel aandacht geweest voor die troostrijke werking van moderne muziek. Er wordt natuurlijk wel gezongen, gebeden, gemusiceerd, maar de stijl en de uitvoering lijkt erg aan oudere generaties gebonden te zijn. Ook ik vind psalmen prachtig en ze kunnen bij mij ook leiden tot indrukken van grote betekenis, maar het gekke is, dat ik diezelfde gevoelens en diezelfde herkenning ook vaak heb bij moderen, niet persé christelijke muziek. Dat raakt mij evengoed en even trefzeker. En dat vind ik heel opmerkelijk.

Toch blijven het twee werelden. Kerkmuziek en moderne muziek. Ik weet wel, er zijn kerken en gemeenten, waarin men moderne muziekstijlen hanteert met christelijke teksten. En dat is ook prima. Maar het gaat mij echt om de waardering van de moderne pop-muziek, in al zijn breedte. Als zodanig. Die is toch, eerlijk is eerlijk, van hoger niveau dan gospel of lofprijs-muziek, die soms wat geforceerd in de stijl van de huidige popmuziek wordt uitgevoerd.

Op de een of andere manier kan bepaalde popmuziek mij net zo ontroeren als diep-religieuze muziek. Is die pop-muziek dan ook diep-religieus?

Mijn stelling is eigenlijk: veel moderne popmuziek kan eigenlijk ook als effectieve religieuze muziek worden betiteld. Dat blijkt uit de ruime en emotionele omarming van deze muziek door alle lagen van de bevolking, gelovig of niet gelovig. Deze muezek kan net zo goed troosten en ons in contact brengen met iets onuitsprekelijks. Heel, heel vaak blijken teksten van dergelijke muziek bij nadere bestudering dan ook religieuze ervaringen te bevatten. Maar zonder dat vooraf te weten lijkt die muziek dat vaak ook zelf al over te kunnen brengen.

Ja, inderdaad, bij sommige nummers van Michael Jackson ervaar ik dat ook.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

JJM
Verkenner
Verkenner

Re: muziek en religie

Berichtdoor JJM » 03 jul 2009 15:10

dit is een vrij moeilijk onderwerp, omdat een flink aantal mensen in de conservatieve hoek zullen zeggen. dat muziek die niet geïnspireerd is door GOD van de wereld is, en dus slecht.

(jammer genoeg zijn volgens die mensen alleen de psalmen door GOD geïnspireerd, hoewel het tegenwoordig de goeie kant opgaat :) )

Nu leven wij natuurlijk wel in een zondige wereld, maar hoe te onderscheiden wat goed en wat slecht is. naar mijn mening kan je het op 2 manieren bekijken.

1: Muziek geeft je zo'n emotionele boost, dat het je af leidt van GOD. Bijvoorbeeld, mensen op christelijke muziekevenementen zeggen dat ze GOD heel dichtbij voelen. Maar is dat nou de heilige geest, of de adrenaline die je krijgt van muziek die je afleidt van JEZUS?

2. Het positieve gevoel dat je krijgt van muziek helpt je om de goedheid en perfectheid van GOD te ervaren. Muziek is toch (naar mijn mening) een schepping van GOD, en een goeie song kan je opeens laten nadenken over de zin van het leven en over GOD.

zelf ga ik voor het laatste. hoewel ik weet dat muziek een te grote plaats in mijn leven heeft.

jjm
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 jul 2009 17:41

Mijn stelling is eigenlijk: veel moderne popmuziek kan eigenlijk ook als effectieve religieuze muziek worden betiteld. Dat blijkt uit de ruime en emotionele omarming van deze muziek door alle lagen van de bevolking, gelovig of niet gelovig. Deze muziek kan net zo goed troosten en ons in contact brengen met iets onuitsprekelijks. Heel, heel vaak blijken teksten van dergelijke muziek bij nadere bestudering dan ook religieuze ervaringen te bevatten. Maar zonder dat vooraf te weten lijkt die muziek dat vaak ook zelf al over te kunnen brengen.

Als muziek ons in contact brengt met iets onuitsprekelijks, dan is er denk ik inderdaad sprake van iets als een "religieuze ervaring", maar de vraag is of religieus ook per definitie goed is. Ik denk dat dit dus duidelijk niet het geval is.

Muziek is goed als het ons brengt tot aanbidding van of verwondering over God. Maar niet ieder onuitsprekelijk gevoel is "Goddelijk".

Zomaar een paar gedachten over je stelling

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2009 11:17

Klopt... en ligt of die religieuze ervaring goed is of niet ook niet aan de interpretatie? (Waar nog wel eens gedaan wordt alsof dit afhankelijk is van de bedoelingen van de auteur)
Laatst gewijzigd door Marnix op 08 jul 2009 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 jul 2009 19:28

Uhm, je zin niet is helemaal Nederlands...

Maar goed, waar wijst het woord interpretatie naar? Naar de muziek of naar de ervaring? Als het naar de muziek wijst, ben ik het gedeeltelijk met je tussen haakjes zin eens. Er is muziek die zo ontegenzeggenlijk onchristelijk bedoeld is, dat ik niet meer kan geloven dat daar een goede religieuze ervaring uit kan voortvloeien.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2009 12:13

Sorry. zin aangepast :)

Interpretatie is de ervaring, want dat is hoe jij het beleeft. En dat zet ik tegenover wat ke vaak ziet, dat mensen muziek beoordelen op basis van de motieven van de muzikant.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jjack
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jjack » 08 jul 2009 13:27

zelf luister ik altijd gospel muziek
op de achtergrond
soms bouwd het me op
luister naar alle soorten muziek

alle stijlen dus

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jul 2009 19:39

Marnix, doen die motieven van de muzikant er dan helemaal niet toe?

jjack, heb je altijd muziek aanstaan, of bedoel je dat je, als je muziek luistert, altijd gospel aan heb staan. Zijn volgens jou alle muziekstijlen geschikt voor gospelmuziek? Ook hardcore, dark metal, gothic etc?

jjack
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jjack » 09 jul 2009 09:05

ja ik heb altijd als ik eruit ben altjd muziek aan
ken de meeste artiesen persoonlijk
dus dat zit wel goed

ben blij met mijn goed gevulde cd kast

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2009 13:56

TheKeimpe, de motivatie doet er ten dele toe. Als iemand een nummer maakt om satan of en afgod te aanbidden kan je moeilijk zeggen: Ach, ik ervaar het anders dus het maakt niet uit. Je hebt onchristelijke en anti-christelijke motieven, neutrale motieven en christelijke motieven... Bij onchristelijke en anti-christelijke motieven doet het er zeker toe, bij neutrale motieven denk ik niet zo.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 10 jul 2009 09:03

ik heb praktisch mijn hele jeugd seculiere muziek geluisterd.
was helemaal fan ooit van de spicegirls, michaels muziek vond ik wel aardig, ben helemaal fan van Anouk.
ik hou van hiphop en van een heleboel meer.
nou heb ik de christelijke scene ontdekt, en ben er achter dat die net zulke goeie muziek maken, zoniet beter, je moet alelen even wat verder kijekn dan dat je neus lang is. dus niet naar alleen wat er in de kerk wordt gedraaid, dat is meestal nog de minst mooie muziek vind ik, vergeleken met al die andere cd's die ik nu luister.
ben nu helemaal fan van misty edwards, michael w. smith, rebecca st james, matt gilman, IHOP, out of eden, 4th avenue jones en noem maar op. en ik ben er ook achter, dat er wel degelijk verschil zit in de muziek en niet zoals dee topic starter zegt dat het een zelfde soort religieuze ervaring is. (dan heeft ie mijn muziek nog niet gehoord :mrgreen: )
want de christelijke muziek heeft als ondertoon toch echt uiteindelijk Gods rust. of de muziek zelf nou luid en hard is of niet. en seculiere muziek: onrust.
het kan misschien even verzachten, en ik weet heus wel hoe het werkt , omdat ik vroeger alleen maar zulke muziek luisterde, maar het is net als fastfood. t werkt even en dan heb je nieuwe nodig.
Gods muziek verzacht en geneest.
ik zou toch aanraden eens verder te kijken in de christelijke muziekwereld. ernis superveel en heel mooi.

jjack
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jjack » 10 jul 2009 09:11

En fijn dat er in gospel bijn alle smaken heef

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 jul 2009 13:50

jjack,
mijn vraag of alle stijlen geschikt zijn voor gospel heb je geloof ik nog niet beantwoord. Dus kan volgens jou gospel met hardcore, gothic of dark metal samengaan?

jjack
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jjack » 11 jul 2009 14:08

geloof dat GOD de schepper is van muziek

en dat de duivel en een aaper is
en ZIJN muziek misbruikkt]
ik vel geen roordelen
maar sommige stijlen gebruikt of misbruikt de sAtan goed

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2009 14:48

Pauline schreef:ik heb praktisch mijn hele jeugd seculiere muziek geluisterd.
was helemaal fan ooit van de spicegirls, michaels muziek vond ik wel aardig, ben helemaal fan van Anouk.
ik hou van hiphop en van een heleboel meer.
nou heb ik de christelijke scene ontdekt, en ben er achter dat die net zulke goeie muziek maken, zoniet beter, je moet alelen even wat verder kijekn dan dat je neus lang is. dus niet naar alleen wat er in de kerk wordt gedraaid, dat is meestal nog de minst mooie muziek vind ik, vergeleken met al die andere cd's die ik nu luister.
ben nu helemaal fan van misty edwards, michael w. smith, rebecca st james, matt gilman, IHOP, out of eden, 4th avenue jones en noem maar op. en ik ben er ook achter, dat er wel degelijk verschil zit in de muziek en niet zoals dee topic starter zegt dat het een zelfde soort religieuze ervaring is. (dan heeft ie mijn muziek nog niet gehoord :mrgreen: )
want de christelijke muziek heeft als ondertoon toch echt uiteindelijk Gods rust. of de muziek zelf nou luid en hard is of niet. en seculiere muziek: onrust.
het kan misschien even verzachten, en ik weet heus wel hoe het werkt , omdat ik vroeger alleen maar zulke muziek luisterde, maar het is net als fastfood. t werkt even en dan heb je nieuwe nodig.
Gods muziek verzacht en geneest.
ik zou toch aanraden eens verder te kijken in de christelijke muziekwereld. ernis superveel en heel mooi.

Dat er een hoop goede christelijke muziek is en dat het een meerwaarde heeft, daar ben ik het helemaal mee eens. Seculiere muziek per definitie afdoen als onrust, daar ben ik het niet mee eens. Voor sommige muziek zal dat gelden maar ik vind dat wel van de inhoud afhangen. Er is best seculiere muziek met een goede boodschap die ik niet meteen als onrustig af zou doen. Maar dat geldt niet voor alle muziek. Ik luister overigens beiden, christelijke muziek (teksten hebben dan vaak een meerwaarde) en seculiere muziek voor de muziek (in mijn favoriete genre is niet zoveel gospel te vinden). En ik ervaar dat dan niet als onrustig. Maar dat is misschien ook persoonlijk verschillend.

Terug naar “Archief”