bidden na je dood

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 29 jan 2004 16:57

Maar God brengt het lichaam toch weer goed samen? Of je as nu over de zee is uitgeworpen of je bent begraven, God maakt er weer 1 goed lichaam van!!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 jan 2004 16:59

beantwoord mijn 2de vraag eens

zou de 2de oordeel alleen voor de verloorne zijn?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 29 jan 2004 17:01

johannes1 schreef:beantwoord mijn 2de vraag eens

zou de 2de oordeel alleen voor de verloorne zijn?

God oordeelt alles mensen, de levende en de doden, de bekeerde en onbekeerde.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 jan 2004 17:03

maar die er al zijn, worden die dan nogmaals geoordeeld?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 29 jan 2004 19:08

Je hebt volgens mij zelf al antwoord gegeven op de vraag of de doden nogmaals ge/veroordeeld zullen worden.
johannes1 schreef:12
En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is;32) en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13
En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14
En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
15
En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 29 jan 2004 21:03

Persoonlijk voel ik veel voor de gedachte van Windekind. God is niet aan tijd gebonden. De reformatorische traditie verwerpt (terecht m.i.) de leer van de zieleslaap.
Daniël 12 schreef:13 Maar gij, ga henen tot het einde, want gij zult rusten, en zult opstaan in uw lot, in het einde der dagen.

Een afwijkende positie kunnen Henoch, Elia en wellicht Mozes hebben. Verder, overleden mensen zijn niet dood, immers:
Mattheüs 22 schreef:31 En wat aangaat de opstanding der doden, hebt gij niet gelezen, hetgeen van God tot ulieden gesproken is, Die daar zegt:
32 Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs! God is niet een God der doden, maar der levenden.
Niet het aanzien, maar het wezen!

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 29 jan 2004 21:18

windekind schreef:
caprice schreef:
Vin schreef:Waar haal je vandaan dan dat je meteen na je dood ook geoordeeld word?

Denk eens aan de geschiedenis van de rijke man en de arme lazarus.

Die rijke man kon toch ook niet meer bekeerd worden? Hij ontving zelfs geen druppel water om zijn tong mee te verkoelen.
Na de dood is er geen tijd meer, denk ik. Omdat God boven tijd staat en daar in principe niets mee te maken heeft (Hij is niet onderhevig aan iets dat Hij zelf gecreëerd heeft), is het best mogelijk dat na ieders dood direct het grote oordeel is.
Dit is voor ons mensen niet voor te stellen, maar probeer niet te erg vast te houden aan het concept tijd.

Windekind

Dank je, je haalt me de woorden uit de mond
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 29 jan 2004 21:29

Ik denk dat je na het sterven direct wordt geoordeeld en dan ga je naar de hemel of hel. Dat staat vast en kan niet meer worden verandert. Bij de wederkomst komen de zielen weer uit de hemel en de hel en worden verenigd met het lichaam. Nu worden van de verdoemden alle zonden die ze tijdens hun leven gedaan hebben voorgelezen, in tegenwoordigheid van alle mensen. Van de mensen die in de hemel zijn hoeft dit niet meer want hun zonden zijn vergeven tijdens hun leven. Dan neemt God Zijn kinderen mee naar de hemel en de verdoemden gaan terug naar de hel.[/quote]

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 29 jan 2004 22:17

Het 'probleem' is dan: je komt uit de hel. Terwijl je uit de hel nooit meer terug kunt keren. Dus het concept 'hel' klopt dan niet. Of je moet met een soort vagevuur 'werken'.

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 29 jan 2004 23:13

Het 'probleem' is dan: je komt uit de hel. Terwijl je uit de hel nooit meer terug kunt keren. Dus het concept 'hel' klopt dan niet. Of je moet met een soort vagevuur 'werken'.

Het is zo dat je vanuit de hel niet meer terug kan keren op aarde en ook niet meer naar de hemel. Bij een vagevuur is het zo dat je nog naar de hemel kan vanuit de hel, maar dat kan dus niet.
Bij de wederkomst wordt je ten overstaan van alle mensen geoordeeld en worden ziel en lichaam verenigd.

Openbaring 20:13
En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jan 2004 23:21

caprice schreef:
Vin schreef:Waar haal je vandaan dan dat je meteen na je dood ook geoordeeld word?

Denk eens aan de geschiedenis van de rijke man en de arme lazarus.

Die rijke man kon toch ook niet meer bekeerd worden? Hij ontving zelfs geen druppel water om zijn tong mee te verkoelen.

Maar dat was wel een gelijkenis en hoeft geen realiteit te zijn. Anders zouden mensen uit de hel ook in de hemel kunnen kijken met de heiligen daar praten. Volgens mij is dat niet zo.

Babbeltje, omdat God niet in tijd hoeft te rekenen kan direct na je dood het grote oordeel al zijn; er is niets tussen je lichamelijke dood en het grote oordeel. En niets houdt in dit geval m.i. in dat er ook geen tijd is.

Met je eens, Windekind.

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 03 feb 2004 10:29

Ter info: Onder hel wordt in dezen ook veelal 'het graf' verstaan. Zie ook de Kanttekeningen.

Openbaringen 20
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en 34) de hel gaven de 35) doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.

34) de dood en
Door het woord hel, wordt door velen verstaan het graf, en door het woord dood, alle andere plaatsen, waar de dode lichamen verstrooid zouden mogen zijn; gelijk het vuur, de lucht, de vogelen en wreed gedierte vele lichamen hebben verslonden, die allen door Gods macht tevoorschijn gebracht zullen worden, waar zij ook zouden mogen zijn. Want, die alles uit niet heeft geschapen, zal ook gemakkelijk uit al de elementen der wereld de lichamen bijeen kunnen vergaderen, die ooit in de wereld zijn geweest.

35) de hel gaven de
Of het graf.

Terug naar “Archief”