Pauline schreef:ik geloof trouwens ook, als iemand overlijdt, en je hebt behoefte aan zijn foto op je bureau bijvoorbeeld, dat dat eigelijk nog zegt dat je die persoon mist en niet helemaal hebt losgelaten. op het moment dat je zijn dood verwerkt hebt, dan zet je de foto op een wat minder belangrijke plaats, of je haalt hem weg.
als je een tatoo zet, doe je dat geloof ik om de zelfde reden, om iemand te gedenken, of in ere te houden. allen kan je die tatoo niet meer verwijderen. het is niet erg om te rouwen, of om iemand te gedenken, maar wel om dat de rest van je leven te doen, en die persoon daardoor op de eerste plaats te zetten. je doet immers alles in het licht van die persoon zeg maar. terwijl het om God gaat. Terwijl jou lichaam zijn tempel is. je mag er God mee eren. niet een overledene.
dat zegt niet dat ik het niet begrijp, ik begrijp het wel degelijk. het is alleen niet de bedoeling
Ik ga er even van uit dat er een groot verschil in zit, tussen een overledene willen herinneren (gedenken) en een overledene o.d. te eren.
Verdriet zal er altijd zijn in dit aardse leven, verdriet moet ook de ruimte worden gegeven. doet men dit niet, geeft dit later vaak alleen maar meer problemen. Verdriet moet slijten zoals men zegt. Men hoeft een foto of tatoeage van een overledenen niet weg te halen, als het goed is zal een bittere herinnering overgaan in een zoete herinnering. (Lees: het zal andere zaken niet blijvend meer overschaduwen.)
Het ligt anders denk ik, als men iets of iemand niet los wilt laten en andere zaken daardoor blijvend laat overschaduwen. Dit staat overigens los van een tatoeage of foto. Ook zonder een tatoeage of foto kan men iets niet los willen laten. Dit heeft meer met de psyche zelf te maken (Het niet willen of kunnen loslaten van iets) dan het plaatsen of laten staan van een foto of tatoeage.
Btw, een tatoeage kan wel verwijderd worden. Dat het een langdurige en niet geheel pijnloze behandeling is vers 2.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.