wijnand schreef:oké... in de hoofdzaak is Jezus natuurlijk de waarheid. Daar halen we (hoop ik) niets van af. Hij is en blijft DE waarheid.
Verder... over de volwassen vs babydoop, ja........ ik denk dat je de waarheid wel kunt weten...
Er staat diverse malen in de Bijbel "en hij werd gedoopt, met zijn hele huis" Dat houdt in: Iedereen die bij hem woonde werd gedoopt. De kinderen, en ook de slaven. Het lijkt mij toch heel erg stug dat bij al die "gezinsdopen" die in de Bijbel staan geen enkel kind aanwezig was.....
Komt bij: Hij EN zijn huis. Hij liet zich uit overtuiging dopen, en vervolgens vond hij dat de rest dat machtige teken ook moest hebben. Of ze wilden of niet: Het teken van Gods trouw moesten ze hebben! En zo gebeurde het ook.
Zo is het ook bij de kinderdoop. Het teken van Gods trouw willen we onze kinderen niet onthouden! Ze kunnen nog niet kiezen, maar wij laten hen wel dopen.
Verder hoorde ik de kreet dat het OT is voldaan met de komst van Jezus. In het OT hoorden de kinderen er helemaal bij (besnijdenis als teken van het verbond), zou God dan zo veranderlijk zijn dat in het NT de kinderen er opeens niet meer bij horen? Mijn God is gelukkig heel anders...!
En in het NT zijn de mensen die zich lieten dopen allemaal ongelovigen die tot geloof zijn gekomen. Mensen uit andere/geen godsdiensten die tot geloof in de Ene God kwamen. En die worden uiteraard gedoopt!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!