Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

Berichtdoor ajl » 27 mar 2009 13:30

kwebbel schreef:maar misschien wel goed voor je nieuwe sociale contacten / oppas ? :wink: :D

Klopt, daar heb je gelijk in. Ben ooit een keer naar een kring geweest en toen werd ik gelijk benaderd voor allemaal clubjes commissies etc. Daar krijg ik echt jeuk van. Dat houd mij ook wel een beetje tegen.
En nog een ander excuus om niet te gaan :D Mijn man is er s'avonds regelmatig niet. Dus ik kan ook niet zo heel veel vastleggen en om nu een wildvreemde oppas te nemen/hebben.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2009 13:51

kwebbel schreef:
Lalage schreef:Hoe zit dat bij jullie, heb je genoeg aan de zondagse kerkdienst of ga je ook naar een kring?
ik heb het idee dat ik (af en toe) niet genoeg heb aan de zondagse kerkdienst. Wij hebben wel kringen maar niet echt voor onze leeftijd. Er is wel een vrouwenvereniging maar daar zitten dames op van (met alle respect) 40+. Hetzelfde met de mannenvereniging.
Nu wij een nieuwe predikant hebben en dus binnenkort huisbezoek krijgen, wil ik dat zeker voorstellen. Heb het al een keer tijdens huisbezoek met de ouderling voorgesteld maar hij wilde wachten tot we een nieuwe predikant hebben. Dus bij deze ga ik het zeker voorstellen! Ik wil graag dan iets zien in de richting van een jongeren / pas getrouwden kring, die het moeilijk vinden om volledig te gaan voor God. Natuurlijk hebben ouderen er ook wel eens moeite mee, maar dat is dan weer een andere categorie / doelgroep. Het zou fijn zijn dat eens per twee weken met echtparen of jongeren (jonge stellen) dat te doen.

Bij ons is het wijkgebonden. Daarmee voorkom je teveel groepsvorming, je bent met z'n allen kerk dus ik denk dat het goed is dat je bij Bijbelstudie dat ook hebt. Dat hoeft helemaal niet hinderlijk te zijn, integendeel, diversiteit is juist boeiend en maakt het leerzaam. We hebben 2x per jaar wel een cursus voor jongeren / jongvolwassenen wat een mooie aanvulling is. Juist vanwege die diversiteit lijkt het me ook normaal en goed dat bijbelstudieverenigingen niet aan sekse gebonden zijn. Waarom zou je mannen en vrouwen een aparte vereniging laten hebben?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 27 mar 2009 14:00

Voor een kring kan je bij ons wel zelf kiezen, dat is meer ingedeeld in thema's ed. Ik zit zelf wel op een kring met allemaal jongeren/net afgestudeerden, vind dat wel een prettige overgang van mijn studentenkring naar een kring van de kerk. Verder is onze gemeente ook opgedeeld in wijken die ook regelmatig wat organiseren.

Tamerlan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tamerlan » 27 mar 2009 14:55

Zelf kerk ik bij de PKN in zijn/haar volle breedte (in Utrecht genoeg keus ;-)). Daarnaast bezoek ik regelmatig de R.K. mis. In mijn jeugd (grootouders!) kerkte ik vaak bij de Gergem en Gergem in Ned.
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 13 mei 2009 15:51

ajl schreef:
kwebbel schreef:maar misschien wel goed voor je nieuwe sociale contacten / oppas ? :wink: :D

Klopt, daar heb je gelijk in. Ben ooit een keer naar een kring geweest en toen werd ik gelijk benaderd voor allemaal clubjes commissies etc. Daar krijg ik echt jeuk van. Dat houd mij ook wel een beetje tegen.
En nog een ander excuus om niet te gaan :D Mijn man is er s'avonds regelmatig niet. Dus ik kan ook niet zo heel veel vastleggen en om nu een wildvreemde oppas te nemen/hebben.
Daar zou ik ook jeuk van krijgen als ze je direct benaderen. In de enthousiasme snap ik het op zich wel (leden = altijd goed!)
Het is natuurlijk dubbel. Je man is er vaak niet dus moet je een oppas. En als je geen contacten legt in de kerk zou vanuit daar niemand op kunnen passen. Ik zeg niet dat je geen contacten legt, maar dat is een voorbeeld.
Maar goed, dit gaat wel erg afwijkend :)

@Marnix: had ik gezegd dat een groepje teveel aan sekse gebonden moet zijn ? Dat was nl niet mijn bedoeling. Ik ben juist erg voor gecombineerde groepjes, zoals vrienden / stellen / partners / echtgenoten die juist veel aan elkaar (kunnen) hebben wat geloof betreft.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 14 mei 2009 08:05

Ik bezoek de Evangelie Gemeente in Ermelo en ben deel van een huisgemeente in ermelo/putten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 mei 2009 17:01

Tamerlan schreef:Zelf kerk ik bij de PKN in zijn/haar volle breedte (in Utrecht genoeg keus ;-)). Daarnaast bezoek ik regelmatig de R.K. mis. In mijn jeugd (grootouders!) kerkte ik vaak bij de Gergem en Gergem in Ned.

Volgens mij hebben enkelen jou in een bepaalde kathedraal aan het Willemsplantsoen betrapt, maar dat was tijdens een pausloze mis...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 mei 2009 20:06

esli schreef:Voor een kring kan je bij ons wel zelf kiezen, dat is meer ingedeeld in thema's ed. Ik zit zelf wel op een kring met allemaal jongeren/net afgestudeerden, vind dat wel een prettige overgang van mijn studentenkring naar een kring van de kerk. Verder is onze gemeente ook opgedeeld in wijken die ook regelmatig wat organiseren.

Ik vind het jammer dat de meeste mensen van mijn leeftijd naar een kring met leeftijdsgenoten willen en dus niet zo vaak naar themakringen komen. Gelukkig kom ik er meestal wel 1 iemand tegen van mijn leeftijd, maar voor de rest zijn de meesten toch 50+. Ik vind het mooie van een kerk juist dat je contact kunt hebben met mensen van verschillende generaties.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 22 mei 2009 12:40

@ Lalage, ik ben het helemaal met je eens. Ik ben een beetje in deze kring 'gerold' en het bevalt me erg goed. Maar dat is in zekere zin ook gewoon gemakzucht. In een kerk vind ik het ook zeker van belang dat alle generaties door elkaar lopen. In mijn gemeente zijn er ook wel veel kringen met verschillende leeftijdsgroepen en iedereen is sowieso ingedeeld in een wijk.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 mei 2009 13:11

@ lagage

Misschien wist je het al maar toch even een reminder. Ook voor alle andere Midden Nederlanders natuurlijk:

http://www.amersfoort.okkn.nl/?b=1&/home

Van 21 mei (Hemelvaartsdag) tot en met zaterdag 30 mei vindt er in onze kerk een 'Pinksternoveen' plaats.

Vanouds is de tijd tussen Hemelvaart en Pinksteren een tijd van dagelijks gebed om de heilige Geest. Wie goed telt, telt negen dagen, vandaar de naam 'noveen' dat afkomstig is van het Latijnse 'novena' of 'novem', dat 'negen' betekend. Een noveen is dus een gebed of eigenlijk een reeks van gebeden gedurende negen opeenvolgende dagen.

De Pinksternoveen vindt zijn wortels in de Bijbel, in de Handelingen van de Apostelen (1,13 e.v.), waar wordt beschreven hoe de Apostelen samen met Maria, de moeder van de Heer "zich vurig en eensgezind bleven wijden aan het gebed" tot aan de dag van Pinksteren: tot de komst van de heilige Geest. Wat de Apostelen met Pinksteren ervoeren, mogen wij ook meemaken in ons eigen leven: ons bestaan zal worden herschapen, heel gemaakt tot nieuw verstaan en vervuld worden met Gods Geest van liefde en levensvreugde, met de zeven gaven van de heilige Geest: wijsheid - inzicht - kracht - verstandig beleid - kennis - ontzag en liefde voor de Heer.

De tijd tussen Hemelvaart en Pinksteren is voor iedere gelovige de aangewezen tijd om te bidden voor een rijke werking van de heilige Geest. Zoals in de Adventstijd wordt uitgezien naar Kerstmis, de geboorte van Christus, zo wordt in het Pinksternoveen uitgezien naar Pinksteren, de komst van de Geest van God.

Om deze gebedsperiode ook hier in Amersfoort gestalte te geven, wordt er in onze kerk, in interkerkelijk verband, een 'noveen' georganiseerd, waarin het gebed om de heilige Geest centraal zal staan.

Deze Pinksternoveen begint op Hemelvaartsdag (do. 21 mei) om 19:00 uur met een Eucharistieviering.

De Pinksternoveen wordt tussen vrijdag 22 en 29 mei voortgezet met een dagelijkse gebedsdienst om 19:00 uur.

Tenslotte vindt er op zaterdagmiddag 30 mei om 17:00 uur een oecumenische Vesper plaats in de Sint Joriskerk, Hof 1 te Amersfoort, met om 20:00 uur 'Amersfoort zingt', met zang uit verschillende kerkelijke zangtradities, wederom in de Sint Joriskerk.

Iedereen is van harte welkom en de toegang is gratis!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 mei 2009 14:45

Ik durf niet zo goed naar een kerk waar ik niemand ken, dus stel een bezoekje aan de OKKN nog even uit tot na mijn Taizereis ;)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 mei 2009 17:10

Lalage schreef:Ik durf niet zo goed naar een kerk waar ik niemand ken, dus stel een bezoekje aan de OKKN nog even uit tot na mijn Taizereis ;)

Taizé is een mooi rustpunt en een goed begin.
Jongeren van onze parochie gaan er 11 juli naar toe.
Veel zegen toegewenst

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 mei 2009 22:17

Zareb schreef:
Lalage schreef:Ik durf niet zo goed naar een kerk waar ik niemand ken, dus stel een bezoekje aan de OKKN nog even uit tot na mijn Taizereis ;)

Taizé is een mooi rustpunt en een goed begin.
Jongeren van onze parochie gaan er 11 juli naar toe.
Veel zegen toegewenst

Aan die reis neem ik inderdaad ook deel :-D

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 26 mei 2009 09:42

Ik hoorde zondag een 'stug' verhaal..
M'n zwager en schoonzus zijn pas getrouwd, waren ze naar een Ger gem bij hen in de buurt gegaan, daar kerkten ze al een paar weken, stond hij vorige week met iemand te praten op het kerkplein, komt er een vrouw naar hem toe, die gaat enorm op hem lopen mopperen, dat hij de aandacht van haar kinderen van de preek afleidt, en dat hij zich niet kan gedragen in de kerk, etc....
Die bewuste vrouw zat met haar kinderen een paar banken voor m'n zwager en schoonzus, en die kinderen zaten telkens om te kijekn, hij ergerde zich eraan(na een paar diensten van die 'glurende' kinderen), en gebaarde dat ze voor zich moesten kijken en naar de dominee moesten luisteren...
Hij was zo boos, dat die vrouw hem op 't kerkplein uit stond te foeteren...Dat ze spontaan naar 'n andere kerk zijn gegaan....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 mei 2009 13:03

Je kunt natuurlijk ook op een andere plek in de kerk gaan zitten ;) Maar misschien is een kerk met een kindernevendienst een idee...

Terug naar “Archief”