De drie-éénheid als "3" individuele Personen -in-

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boudewijn

De drie-éénheid als "3 individuele Personen -in- één

Berichtdoor Boudewijn » 30 jan 2004 19:11

Hoi Laura,

De tekst die je zoekt, staat hier:

1 Johannes 5:7
Er zijn drie getuigen in de hemel: De Vader, Christus (A) en de Heilige Geest; samen zijn Zij één.

Boudewijn

De drie-éénheid als "3 individuele Personen -in- één

Berichtdoor Boudewijn » 30 jan 2004 19:12

Hoi Joris,

Dank dat je zo reageert!

Groet Boudewijn

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 30 jan 2004 19:51

Beste hijwel,

Je schreef:

@@De Vader is voor mij een Vader die heel de wereld heeft geschapen. Ik dank mijn Vader vaak voor alle mooie dingen. Ook bid ik om heel veel dingen. (dit kan alleen doordat Jezus in mij is) Want Jezus zij: Je kunt alleen tot de Vader naderen door mij. Jezus is in mij dus kan ik tot de Vaderen naderen. En steunen op de beloftes in de bijbel.

Jezus is voor mij Het Voorbeeld van hoe de Vader mij bedoelt heeft. Hij wil mij ook zo hebben. Jezus dank ik altijd voor zijn onuitputtelijke liefde, en bid of Hij in mij wil leven.

De Heilige Geest is voor mij een bescherm engel en een vertrooster. Een tastbare vertrooster die de plek voor Jezus in heeft genomen op aarde. Door zijn kracht en die van Jezus in mij kan ik leven zoals de Vader het wil. Bij de Heilige Geest heb ik veel vraagtekens, ik zie het meer als een extra kracht bovenop de kracht die Jezus je geeft.@@

Heel mooi en overtuigd gereageert. Toch is het niet wat de Bijbel echt leert en wat (notabene) de Almachtige Vader ons laat zien van Zijn Zoon.

Lees maar mee en pak je Bijbel er bij:

Hebreeën 1
5 Want God heeft nooit tegen een van de engelen gezegd: "U bent mijn Zoon. Vandaag heb Ik U de eer gegeven die bij U past." (A) Maar Hij zei dat wel tegen Jezus. Een andere keer zei Hij: "Ik ben Zijn Vader en Hij is mijn Zoon." (B)
6 En toen Hij Zijn enige Zoon naar de aarde zond, zei Hij: "Laten alle engelen van God Hem aanbidden."
7 God zegt van Zijn engelen dat zij zo vlug zijn als de wind; dienaars van vuur en vlam. (c)
8 Maar van Zijn Zoon zegt Hij: "Aan Uw koninkrijk, o God, komt nimmer een einde; er gelden regels die goed en rechtvaardig zijn.
9 U houdt van het goede en haat het kwade. Zelfs Uw God, o God, heeft meer blijdschap over U uitgegoten dan over iemand anders." (D)
10 Hij wordt ook 'Here' genoemd, als er staat: "Here, in het begin hebt U de aarde gemaakt; en de hemel is het werk van Uw handen.

Let nu eens op welke verantwoording de Almachtige Vader heeft gegeven aan Zijn Zoon, let op vers 8 en vooral 10; het gaat hier om de aarde en haar Melkwegstelsel (helaas nog afgescheiden door de zondige staat van de andere werelden en de diepten van Gods Hemelse gewesten)

In dat vers leren we dus dat Jezus, door de Almachtige Vader, de wereld te scheppen.

Let eens op wat ik hier voor je uitwerk in 1 Petrus 1:13 en 14

@@13 Gebruik dus uw verstand en wees nuchter. Kijk vol verwachting uit naar de dag waarop Jezus Christus (uw God) terugkomt en (de Almachtige-) God Zijn genade (door Jezus)aan u zal bewijzen.

14 Gehoorzaam (de Almachtige ) God omdat u Zijn kinderen bent. Geef niet toe aan de verlangens van vroeger, toen u nog niet beter wist.@@

Hier zie je dus dat Petrus wijst op het het Goddelijke Koningschap (van Jezus)dat Hij onvoorwaardelijk heeft gekregen van (de Almachtige) Vader.

Net zoals Jezus gehoorzaam is aan Zijn Vader, zegt Petrus dat wij, als kinderen, van de Almachtige Vader, ook gehoorzaam dienen te zijn aan Hem. Wel aan, vriend, als Jezus nu de Zoon van de Almachtige Vader is, hoe is het dan dat de Almachtige Vader ons -ook- als Zijn ´zonen en dochters`ziet. Hoe mooi is het dan niet dat wij mogen weten dat Jezus onze broeder is; in de -volmaakte- zin van een Mens, die naar Zijn Vader hoorde!

Zie je hoe mooi het is als we de Drie eenheid op dié plaats herkennen en erkennen, te ondervinden dat we in feite één familie met hen kunnen zijn, zoals wereldse Koningen zich soms ook profileren?

Gods zegen en bedankt voor je reactie
Laatst gewijzigd door Boudewijn op 30 jan 2004 20:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 30 jan 2004 20:07

Beste DireStraits,

Ja, je hebt gelijk, als je zegt dat God de Drie-eenheid heeft geschapen om het voor ons begrijppelijk te maken. Het kon ons redden en afgescheiden van Satan houden (als we dat zelf willen) door de Drie-eenheid op deze wijze te openbaren. Immers Hij blies de adem in het geformeerde lichaam van Adam, uit stoffen van deze aarde, en deze ingebrachte ´adem´/-Geest keert terug naar God. Bij de verlossing zullen we in een oogwenk een nieuw lichaam ontvangen.
God moest afdalen tot het niveau van de "gewone" mens, door de figuur als Jezus. Juist daarom heeft de Almachtige Vader Zijn Zoon afgestaan en gegeven, en Hem "verlaagt" tot onze heiligheid. Pas vanuit dat perspectief kon Jezus aan ons laten zien dat wij als mensen zonder zonden kunnen zijn. Vooropgesteld dat we de zonden en het struikelen proberen na te laten en te belijden in onze gebeden indien we een overtreding hebben begaan.
Vandaar de genadetijd en de genade, een onverdiende gunst!

groet

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 jan 2004 23:16

bouwdewijn,

Dat is en was mijn beeld van de Vader de Zoon en de Heilige Geest. En ik bid eigenlijk op allerlei manieren de ene keer zeg ik God, de andere keer praat ik tegen Jezus. En de andere keer tegen de Heilige Geest. Net wat voor gevoel ik er bij heb. Maar het is mooi om er overna te denken hoe de Godheid echt in elkaar zit.

Volgens mij maakt het niet uit hoe je God aanspreekt.

Maar mischien versterkt dat de band met God weer door de teksten die je aan heb gehaald.

'k zal er eens goed overna denken :wink:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 31 jan 2004 07:59

Beste Hijwel,

Ik zal vanmiddag proberen, als ik uit de kerk kom, je een wat uitvoeriger te vertellen wat mijn ervaringen zijn, sindsdien de heilige Geest mij zo duidelijk heeft geopenbaard wat de Bijbel leert over de 3 eenheid als zijnde 3 Personen.
Er is a.h.w een wereld voor me opengegaan en de Drie eenheid is voor mij nu ook geen enkel probleem meer om te begrijpen en te verstaan in mijn individuel relatie met Jezus, door de Heilige Geest en de plaats die de Almachtige God de Vader (nu) inneemt in de laatste "dagen" van het bestaan van deze wereld.
Want uit de ervaringen van elkaar kunnen we veel leren in plaats van de verschillen in denken en intrepeteren. Immers Jezus was Zelf het onbesproken en optimale visuele voorbeeld van de ervaringen die wijzelf op gelijke wijze (alleen kunnen) beleven als we ons aan Zijn wetten en voorbeeld spiegelen cq die willen onderhouden.

groet

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 jan 2004 11:30

i'm waiting

btw: wil je niet te moeilijk maken :wink:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 31 jan 2004 18:13

Beste Hijwel,

Lees Hebreeën 1 eens aandachtig door;

Uitspraak door de Profetie:

@@"Wie de 3 Eenheid niet als 3 in één werkende Personaliteiten wil zien of erkennen, rebelleert tegen de Allerhoogste"@@

Het is de wil van de Allerhoogste (God de Vader) dat wij Jezus als een Peroon leren zien, want Jezus is onze God; lees maar:

Hebreeën 1
8 Maar van Zijn Zoon zegt Hij (de Almachtige Vader): "Aan Uw koninkrijk, o God, komt nimmer een einde; er gelden regels die goed en rechtvaardig zijn.(de tien geboden)God de Vader deelt dus mede dat het Koninkrijk van Jezus, deze aarde is, maar dat Jezus ook de leiding heeft (gehad) over de hemelse engelenschare, kijk maar:

Hebreeën 1
1 In het verleden heeft God op vele manieren door de profeten tot onze voorouders gesproken. Maar nu, in onze tijd, heeft Hij tot ons gesproken door Zijn Zoon,
2 aan Wie Hij alles heeft gegeven en door Wie Hij de wereld heeft gemaakt.3 Gods Zoon straalt van Gods heerlijkheid en uit alles wat Hij is en doet, blijkt dat Hij in wezen God is. Hij beheerst alles met Zijn machtig woord. Door voor ons te sterven, heeft Hij ons gereinigd en al onze zonden uitgewist. Daarna is Hij (Jezus de Zoon)gaan zitten naast de Almachtige God, Die in de hemelen is.
4 Zo is Hij (Jezus de Zoon)groter en belangrijker geworden dan de engelen, wat ook blijkt uit de prachtige naam die Zijn Vader Hem heeft gegeven: 'Zoon van God'.
5 Want God (de Almachtige Vader)heeft nooit tegen een van de engelen gezegd:
"U bent mijn Zoon".Vandaag heb Ik U de eer gegeven die bij U past." Maar Hij zei dat wel tegen Jezus. Een andere keer zei Hij: "Ik ben Zijn Vader en Hij is mijn Zoon."
6 En toen Hij Zijn enige Zoon naar de aarde zond, zei Hij: "Laten alle engelen van God(de Almachtige Vader) Hem (Jezus) aanbidden."
7 God zegt van Zijn engelen dat zij zo vlug zijn als de wind; dienaars van vuur en vlam.
8 Maar van Zijn Zoon zegt Hij: "Aan Uw koninkrijk, o God, komt nimmer een einde; er gelden regels die goed en rechtvaardig zijn. (de Vader = Almachtige God -Jezus is -onze- God)
9 U houdt van het goede en haat het kwade. Zelfs Uw God (de Almachtige God= de Vader), o God (Jezus), heeft meer blijdschap over U uitgegoten dan over iemand anders."
10 Hij wordt ook 'Here' (Jezus) genoemd, als er staat: "Here, in het begin hebt U de aarde gemaakt; en de hemel is het werk van Uw handen.11 Eens zullen die vergaan, maar U blijft voor altijd. Zij zullen eens versleten zijn als een stel oude kleren;
12 op een dag zult U ze oprollen en door nieuwe vervangen. Maar U zult Zelf nooit veranderen; aan Uw jaren zal geen einde komen." (die van Jezus onze God dus)
13 Heeft God (de Almachtige Vader voor ons)ooit tegen een engel gezegd, zoals tegen Zijn Zoon: "Ga hier naast Mij op de ereplaats zitten, totdat Ik (de Almachtige Vader)al Uw vijanden (van Jezus) aan Uw macht ( Jezus ) heb onderworpen"? (f)
14 Nee, want de engelen zijn geesten (voor ons), die God (de Vader)dienen en die Hij(de Almachtige Vader) erop uit stuurt om de mensen die gered worden, te helpen.(soms toont God de Vader hen aan de mensen)

Hier noemt God de Vader; Zijn Zoon Jezus dus "God" -voor ons- en legt uit dat Onze God de wereld -feitelijk- heeft geschapen en dat de heilige Geest ook als een individueel Persoon er aan mee werkte. de (Heilige-Geest was dus feitelijk betrokken bij de Schepping), want die zweefdeover de wateren, niet God zelf. Jezus is de Zoon van God en is een afhankelijk, maar zelfstandige Persoon, die voor en tegen de zonde kon kiezen. Hij, Onze God Jezus is als volmaakt mens ten hemel gevaren, tegelijkertijd met enkele anderen die (ook) uit hun graven opstonden. Jezus is dus als een volmaakt mens ten hemel gegaan om voor ons, met de ervaringen van ons gelijk, te pleiten en te verzoenen, door de Heilige Geest, dat wat verloren dreigt te gaan!

Lees ook eens 1 Petrus 1

Terug naar “Archief”